סערת הקונסרבטיבים: הרב, השר והכופר - סרוגים

סערת הקונסרבטיבים: הרב, השר והכופר

הרב אבינר מתייחס לאמירה לפיה יש לקרב גם את הקונסרבטיבים? אם זה לקרב לחוצפה כלפי רבנים ראשיים ותלמידי חכמים, אין צורך, הם עושים זאת ביזמתם כבר שנים רבות

סערת הקונסרבטיבים: הרב, השר והכופר
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

[ראיין: הרב מרדכי ציון]

ש: התפרסם שהרב הראשי הרב דוד לאו אמר על שר אחד: "חושש אני שהוא לא שאל רב לפני שהלך לקונסרבטיבים, אם היה שואל, הייתי אומר שאסור לו ללכת". ואתו שר הגיב: "נאמרו היום דברים חמורים שאסור שייאמרו על ידי מנהיג ציבור בכיר. קירוב יהודי העולם הוא משימה קיומית. אמשיך בכך". על הצד שהדיווחים נכונים, מי צודק?

ת: אין כאן שאלה. איש על מחנהו ואיש על דגלו. רב עוסק בהלכה ואין שר עוסק בהלכה. והרב הראשי לישראל הוא הקובע את המהלכים ההלכתיים הכלל-ישראליים.

ש: אבל ב"ה זהו שר דתי?

ת: ב"ה. יחד עם זה יש מדרגות בחכמה, ולא חרבה ירושלים אלא מפני שהשוו קטן וגדול. אדם ירא שמים צריך קצת ענווה וקצת שכל כדי לדעת שאינו בדרגת רב ראשי. אמנם בימינו ,אנשים רבים מתנשאים לחשוב שהם מבינים בכל הנושאים, אבל אנחנו למדנו ענווה מאברהם אבינו, ממשה רבינו ומדוד מלכנו. יתר על כן, הרב הראשי הוא שהתמנה על ידי האומה לענייני הלכה של האומה, ולא שר זה או אחר.

ש: אבל לגופו של עניין, האם אין מצוה לקרב יהודים?

ת: השאלה היא לקרב למה? אם זה לקרב לחוצפה כלפי רבנים ראשיים ותלמידי חכמים, הקונסרבטיבים אינם צריכים שיקרבום לכך, הם עושים זאת ביזמתם כבר שנים רבות.

ש: ננסח זאת אחרת: הרי יש מצוה לאהוב כל אדם מישראל כולל קונסרבטיביים?

ת: בודאי. ואהבת לרעך כמוך, כולל עבריינים, אבל אין זאת אומרת שיש לתמוך בדעותיהם העברייניות. מרן הרב קוק מזכיר באגרת תקמא: "אנו מתירים להתפלל עם העבריינים" – אבל לא להתחשב בדעותיהם העברייניות.

ש: ביקור במוסד שלהם נקרא תמיכה?

ת: כן. זה מתן לגיטימציה, מה שנקרא בהלכה שאסור לחזק עוברי עבירה. בגמרא גיטין כתוב שאם רואים אדם חורש בשנת שמיטה, אסור לומר לו: יפה אתה חורש. קל וחומר מי שחורש מזימות לפורר את הקרקע של המציאות הישראלית.

ש: למה הם מפוררים? הרי הם מאמינים התורה מן השמים?

ת: נכון. אך זה שטר ושוברו בצידו. אמנם התורה מן השמים, אבל אנחנו המוסמכים לפרשה כפי רצוננו "להתאים אותה לזמן", ובזה כמובן בטל כל ערכה. אדרבה, יש להתאים את הזמן לתורה.

ש: אבל יהודים רבים הם ממילא רחוקי תורה. אז רק הקונסרבטיבים יוכלו לשמור אותם בתוך האומה?

ת: המספרים מכחישים זאת, יש שם נישואי תערובת בלי סוף. בארה"ב מצב נישואי התערובת עומד אצל הדתיים והחרדים על 3%, אצל הקונסרבטיבים על 37% ואצל הרפורמים על 53%.

אם אנחנו מתרגמים את המספרים האלה לצפי של ילדים בדור שני ושלישי. אז הדתיים והחרדים על כל 100 יהודים בדור הראשון, יהיו 295 יהודים בדור השני ו2588 בדור השלישי.

אצל הקונסרבטיביים ל100 יהודים יוולדו 62 ילדים יהודים ו24 נכדים יהודים. ואצל הרפורמים המספרים גרועים עוד יותר: על כל 100 יהודים ישארו 51 יהודים בדור השני ו13 בלבד בדור השלישי.

הרי הנך רואה שהקונסרבטיבים והרפורמים מביאים שמד על עם ישראל, ד' יצילנו מהם. קודם הזכרנו אהבת ישראל, אך מי יודע איזה מהם באמת ישראל…

ש: הבעיה היא שאותו שר נותן לגיטימציה לקונסרבטיבים או שהוא שולל לגיטימציה מהרב הראשי?

ת: שניהם. קשה להחליט איזה חטא יותר חמור. אגב, איני מבין למה אתה שואל את כל השאלות האלה, הרי אתה מכיר אותם מקרוב במשך עשרות שנים לאין ערוך יותר טוב ממני. ולכן הנני לשאול אותך, מה הנך אומר על הקונסרביטים?

ש: זה נכון בהיותי רב באמריקה במשך עשר שנים, למדתי הרבה דברים על הקונסרביטים. אגיד עשרה דברים. אמנם אפשר להגיד הרבה יותר: 

א. קודם כל, אני חושב כדי להבין איך להתייחס להם, יש לעיין בדברי הגרי"ד סולוביצ'יק והגר"מ פיינשטיין שהכירו היטב מי הם. מרת עטרה טברסקי סיפרה לו שאביה הגרי"ד סולוביצ'יק היה מתכתב עם ראביי קונסרבטיבי, והיא ראתה שאביה כתב באנגלית ולא בלשון קודש, ושאלה אותו על כך. ענה לה אביה הגרי"ד שאם הוא כותב באנגלית, יכול הוא לכנותו בתואר ראביי, משום דרכי שלום, אבל בלשון הקודש יצטרך לכנותו הרב דלא כרצונו (מאמר של הרב חיים ג'קטר. בית יצחק מ תשס"ח עמ' 242(. וכן בשו"ת אגרות משה, הגרמ"פ תמיד מכנה ראביי ריפורמי או קונסרבטיבי כ"ראביי", ורב אורטודוקסי כ"רב".

ב. החמיר הגרי"ד סולוביצ'יק כל כך בבתי כנסיות אשר בהם יושבים האנשים והנשים בתערובת, שזה התחיל מהכנסיות של עובדי ע"ז – להתפלל כל המשפחה ביחד, ופירסם בעיתונות איסור על הכניסה לתוכם אפילו אם המקום היחידי שאפשר לשמוע תקיעת שופר בר"ה הוא בבית הכנסת שכזה, מן הנכון להישאר בבית ולוותר על מצות שופר, כי אם ילך לשם, נכון שיקיים מצות שופר, אך באותו הזמן הרי יעבור על "לא תעשה כן לד' אלקיך". ואם ישאר בביתו, יבטל את מצות שופר, אך לא יעבור בלאו הנ"ל, ומן הנכון לומר בכהאי גוונא ששב ואל תעשה עדיף (עיין עירובין ק א. נפש הרב רלב. דברי הרב קנו-קנז). וכן הגר"מ פיינשטיין אסר להיכנס למוסדות שלהם.

ג. בעבר הקונסרביטים האמינו בתורה מסיני, אבל היום רוב הראבייס שלהם אפילו לא מאמינים בזה. לפני כמה שנים, ראביי קונסרבטיבי מפורסם אמר בדרשתו לפני פסח שיציאת מצרים לא קרתה!

ד. גם היום יש הרבה ראבייס קונבסרביטים שנוסעים בשבת ואוכלים בסעודות לא כשרות.

ה. יש גם ראבייס קונסרבטיבים עם נטיות הפוכות.

ו. רוב רובם של ה'בעלי בתים' בבית כנסת לא שומרים תורה ומצוות.

ז. בבתי כנסת של הקונסברטיבים, יש הרבה גויים או מנישואי תערובת או מגיור לא כהלכה.

ח. היום בבית כנסת קונסרבטיבי באמריקה חייב להיות שוויון בין אנשים ונשים.

ט. אמנם פעם קונסרביטיבים היו קרובים לאותודכסים, היום אי אפשר כמעט בכל התחומים להבחין בין קונסרבטיבים לבין רפורמים. ואפילו אם יש הבדל רשמי בהשקפה בין הקונסרבטיבים והרפורמים, בפועל הם כמעט אותו דבר.

י. לכן, אסיים עם דברי הרב: יש להלחם נגד הדעות של הקונסרביטיבים, שהן דבר נורא. אך לאהוב את הקונסרבטיבים שהם אחינו, יהודים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
רק לא לשכוח שגם תרומות מהם אסור לקחת
| 10-12-2015 9:30
וגם אסור לקבל תרומות מנוצרים!
2
יש להפריד
אבי יאיר | 10-12-2015 10:10
יש להפריד בין שר ונשיא שמקרב את הקונסרבטיבים, לבין איש ממוסד ההלכה. ונא לא לראות צל הרים כהרים. היהדות ההלכתית, אינה מכירה בהם. אך מכאן שאדם מן השורה שאינו נמנה על סמכות התורה וההלכה, למה לא?
3
את הקונסרבטיבים של פעם, החליפו הד"לים היום
בבאברוך | 10-12-2015 10:51
איפה הם יהיו מחר?
4
שאלה לכבוד הרב: האין במנוייה של איילת שקד
| 10-12-2015 12:07
לשרת המשפטים מתן לגטימציה לחילול שבת?
5
התרומה של הקונסרבטיבים
ענת | 10-12-2015 12:09
למה אתם משווים את מספרי ההתבללות של הקונסרבטים לאלו של האורטודוקסים ושל הרפורמים? תשוו אותם לאלו של הישראלים היורדים או ליהודים חילוניים שלא קשורים לשום מסגרת קהילתית דתית. הרי זו באמת האלטרנטיבה עבור היהודים הלא אורטודוקסים- שום קשר ליהדות. אני לא אתפלא אם האחוזים של ההתבוללות שם הם סביב ה80 אחוז.
6
למגיב 2
ליבנה | 10-12-2015 12:41
נו באמת...
7
מפתיע אך הוא מתבלבל כל פעם מחדש ומרוב אהבה
| 10-12-2015 13:20
פורצת שלילת האחר. והענווה שלמדנו מאברהם וממשה תמיד נסתרת כשצריך.
8
כבוד רבנו, הרב שלמה אבינר שליט"א
ג'ורג' מרדכי קסטוריאנו | 10-12-2015 13:41
בס"ד כבוד רבנו, הרב שלמה אבינר שליט"א, שלום עליכם וחג אורים שמח. ראשית, לא אתייחס לשאלות שנשאלת, די לומר שחייבו מהרב לענות כפי שהוא ענה וזה לא עומד לזכותו של מראיין, בכלל לא. לעומת זאת, אתייחס לחישוב של הרב, ש: "על כל 100 יהודים קונסרבטיבים יישארו 51 יהודים בדור השני ו13 בלבד בדור השלישי". לכן קיים עניין חשוב, בעיניי, לעורר אצל היהדות הזאת את הסכנה בכריתה מעם ישראל בדור הרביע. חוץ מכבודך הרב שלמה, אבקש להזכיר לעצמנו שבזכות אנשים כמוך בהיותך מדריך בתנועת בני עקיבא בשנות ה60 בגולה בצרפת, יחד עם אנשים נוספים איכותיים כמו הרב, חדורי אהבת עם ישראל, תורת ישראל, וארץ ישראל לימדת אותנו והצלת אותנו ויהודים רבים כמוני, מהתבוללות בטוחה. הרב אפשר (שרק לדבר על עצמי) ש"דור רביעי" לא נכרתה. כולנו שומרי תורה ומצוות בארץ ישראל ויש הרבה יהודים כמוני שמוקירים את פעילותך בזמנו. (ישתבח שמו). בעניי, השר נפתלי בנט (יחד עם מפלגת הבית היהודי) מהווה היום דוגמא של הרוח ונשבה בתנועת בני עקיבא בשנות ה60 המאסף נשמות אבודות ומקרב אותם לשלשת המוסגים כאמור לעיל: עם ישראל, תורת ישראל, וארץ ישראל. אמר הרב בנימין לאו: "ששר החינוך, הוא גם השר לענייני תפוצות". ולכן הוא מחזק אותו בביקור. סבור אני, שעומד בראש מעייניו של שר החינוך והתפוצות ושל הרב בנימין לאו, החשיבות העליונה להציל כל נשמה מכריתה מעם ישראל.(אפילו נשמה אחת תנצל מכל "הביקור" הזה יהיה טוב). לעמיד את יהודים קונסרבטיבים בארץ ומחוצה לה, אל מול האמת העגומה בצפי הזה (רחמנא נצלן) זו מצווה. לכן חבל על כל ביקורת שנמתחה על השר בנט. חזק ואמץ ואל-תחת.
9
ל-7: לשיטתך, צריך לקבל את כולם: אפיקורסים, נוצרים וכו'
שי | 10-12-2015 20:37
"שלילת האחר" היא המצאה חילונית שכלל לא קשורה ליהדות היודעת למתוח קווים אדומים ולהכריז "עד כאן". למה, אתה חושב, הרמב"ם ניסח את י"ג עיקרי האמונה? כדי לשלול את אלה שלא מאמינים בהם.
10
תגובה 8 ראויה להילמד כתגובה לדוגמה
יהודי פשוט | 10-12-2015 23:49
איני מסכים עם דבריו של מר קסטוריאנו אך תגובתו ראויה להילמד. הוא מגיב באופן ענייני ומכובד. כך ראוי להגיב לדבריו של רב כאשר אין מסכימים אתו, ובעצם לא רק לרב אלא לכל אדם
11
מגיב/ה 5 רפורמים זה הרס ליהדות. זה להפוך את היהדו מהקצה לקצה זה בדיוק ההפך מיהדות. זה כפירה זה לעשות דווקא זה טומאה זה פשע זה אסון זה תוהו ובוהו וחושך על פני תאום זה לערבב את הקדושה בטומאה זה גועל נפש זה מחררררררייייידדד!!!!
| 11-12-2015 11:43
12
יהדות**** תהוםםם***
| 11-12-2015 11:56
13
ולפי דעתי הם גרועים מהאטאיסטים כי לפחות הם לא לוקחים דת והופכים אותה למשהו אחר לגמרי ממה שהיא
| 11-12-2015 12:00
14
אתאיסטים**** ;)
| 11-12-2015 12:01
15
אם לא יהיו אנשים שמזהירים כבר נישכח יהדות מה היא. מדור לדור מה ישאר? רק בילבול ובושה אז תהיו הגיוניים
| 11-12-2015 12:12
אין לי כוונה לפגוע חס וחלילה!!!! פשוט זה פוגע בנו!!! ברצוני רק להבהיר כמה הדרך שלהם כל כך לא נכונה!!! שלא יתחילו להמציא מנהגים משלהם יש לנו מנהגים שהלכנו בתמים ובאמת טהורה אחריהם מבריאת האדם הראשון! איך פתאום הגענו למצב שאלו שרק גילו מה זאת יהדות ילמדו אותנו מה זאת יהדות?!?? מה אתם ישנים בעמידה?? מחר הילדים שלכם יתחתנו איתם... עורו ישנים תפקחו עינכם מה לעשןת צריך לשים דברים על השולחן ולפתוח את זה
16
תהיו הגיוניים אשה שיש לה הרבה גברים וממציאה שקרים על הגבר איפה ההיגיון
| 11-12-2015 15:01