אם חוקרים מצאו אדם בן 10,000 שנה, זה לא כפירה בתורה?

אם חוקרים מצאו אדם בן 10,000 שנה, זה לא כפירה בתורה?

ארכאולוגים חשפו ממצאים המעידים על מציאותו של אדם קדמון בן 10,000 שנה שגר בארץ ישראל ואכל קטניות וחומוס. איך זה מסתדר עם התורה שאומרת שגיל העולם הוא רק 5,776 שנה? הרב ברוך אפרתי משיב

author-image
גילוי אדם בן 10,000 שנה, זה לא כפירה בתורה?
  (אילוסטרציה. הדס פרוש/פלאש90)

שאלה

חוקרים מצאו ממצאים המעידים על מציאותו של אדם קדמון בן 10,000 שנה שגר בארץ ישראל ואכל קטניות וחומוס.

לפי התורה, אנחנו יודעים שהאדם הראשון נברא לפני 5776 שנה. אז איך זה מסתדר?

האם להאמין לחוקרים או לתורה?

תשובה

שלום

טרם ניגשים לפתרון סוגיה זו, עלינו לזכור שני עקרונות

א. ישרות.  ישנה תשובה שאינה קבילה לשאלה חשובה זו, והיא שהמדע טועה.

לא משום שהמדע אינו טועה לפעמים, אלא משום שהריצה הראשונית לפתרון כזה המטיל דופי במדע, הוא מעשה של חנופה כלפי שמיא, כביכול להגן על התורה מפני אימת המדע על ידי השפלת ערכו של המדע.

והנה כיוון שהגמ' אומרת שכת חנפים אינה מקבלת פני שכינה, אזי נאסר עלינו להגיע לבירור סוגיה זו מעמדת חנופה הגורמת להתגוננות וסינגור על התורה שלא בישרות ושלא בבקשת האמת.

כפי שמצינו שהקב"ה נזף ברעי איוב על שהטילו על חברם את האחריות לפורענות שבאה עליו, שלא בצדק רק על מנת לסנגר על השמים. הקב"ה לעומתם דורש מעימנו להיות מבקשי השם, מבקשי אמת, בישרות וללא משוא פנים. ולהשאר בצריך עיון אם אין תשובה ישרה המניחה את הדעת.

הלא אנו סומכים על המדע בכל חיינו, עולים במעליות לקומה גבוהה ולא מפקפקים שמא המדע טועה והמעלית תיפול. אנו ניגשים לניתוח מסוכן ושמים חיינו בכף מדעי הביולוגיה וסומכים על הרופא שישתמש בידע שלו לרפא. אנו עולים למטוסים, שטים באניות, משתמשים בתאורה- הכל באמון לחוקים המדעיים ולמחקרים אודותם. אם כך, כיצד זה כאשר התורה מתנגשת עם המדע נרוץ מיד להטיל באחרון דופי? הלא חוסר ישרות יש בכך, ועוד יותר מזה, נטיית פחד ושקר.

על כן, הנחת היסוד היא שהמדע אינו טועה. הוא יכול לטעות כמובן ואולי טעה גם כאן. אך הפתרון הזה הוא האחרון מבין שאר הפתרונות שנציע.

ב. אמונה וענווה כלפי התוה"ק ומוסריה. התורה כולה אמת, זו שבכתב וזו שבעל פה, כולל כל המסורות שבידי כלל ישראל ובכללם התאריך. אמת זו היא קיומית כל כך, עד שהמציאות אינה ברת הכי לסתור אותה בשום כלי מכליה. המציאות היא לבוש לתורה ולאמת האלוקית, ולכן עלינו לבחון כיצד המציאות משקפת את האמת התורנית הנצחית, ולא להיפך. כדברי ר' צדוק- העולם הוא ספר חתום, והתורה היא פירושו ותרגומו. ללא תורה, העולם חסר משמעות וחסר אמת. הוא מצוי, גולם, ועיסוק רק בו לכשעצמו הוא עלבון למילה אמת. אמת אינה תיאור מציאות נגלית, אלא הבנה של מגמת המציאות שממנה מקבל העולם הגלוי את ערכו ואת קיומו.

יעקב בחיר האבות הוא בעל האמת, בבחינת תתן אמת ליעקב. אף שהוא נהג בערמה מסויימת עם עשו ולבן, הנו בעל האמת, משום שהאמת היא דרישת ד' מהאדם, ולא האמת המציאותית החיצונה הנגלית בטעות לעין הקטנה שלנו. יעקב היה בכור למען האמת, הוא היה צודק אל מול לבן למען האמת. אלא שצריך עין פנימית להבחין באמת גדולה זו. וכפי שבעין החוש השמש נראית קטנה כגרגיר ובעין השכל אנו מבינים שהיא עצומה פי כמה מעולמנו, כך בעין השכל נראית האמת קטנה כגרגיר ומובנת, אך בעין הנשמה היא מובחנת על ידנו באמיתתה העליונה העצומה.

דברים אלו נכונים לא רק כלפי המשמעות של העולם, אלא גם הסטורית, כל מה שאמרה תורה ואמרו חז"ל, קרה.

אלא שבמעשה בראשית כהחרגה יש הפרש בין מה שכתוב בפשט למה שקרה בפועל, דהיינו התורה לא ביקשה כלל לספר מעשיות ביולוגיות אלא לתאר את משמעות הבריאה ולכן לא הקדישה לבריאה יותר מפרק וחצי, בעוד למשכן הקדישה כפליים. דעה זו לא היינו אומרים אלמלא היתה דעתם של גדולי רבותינו, דהיינו דעתה של תורה שבעל פה.

שלוש גישות ברבותינו בסוגית גיל האדם והעולם

א. רבינו סעדיה גאון, אשר המעיט לפעמים את פשט הפסוקים כאשר הם סותרים את המדע, ופרשם על דרך הדרש הכללי בבראשית. לשיטה זו יש לצרף כסניף דברי רש"י (ורש"ר הירש), על כך שהתורה אינה באה לתאר במעשה בראשית דברים מסודרים בימים אלא לומר עקרונות בלבד- שהעולם נברא, שהבורא נתן א"י לאומה הישראלית, ואף להצהיר שהבורא אינו העולם אלא אין סוף.

ב. רבינו אברהם בן עזרא בדבריו על דיבור הנחש, עמד על דעתו שמעשה בראשית הוא כפשוטו של מקרא, והמדע אינו יכול להפריכם אלא רק לתאר מה הוא רואה כעת ולא בעבר. לענייננו- מציאת חומר קדום הוא אמירה של הווה, על העולם הקדום. יתכן שהרבה קרה בזירוז תהליכים כימיים וכדומה במהלך ששת אלפי השנים, ולכן מה שנראה כעת קדום אינו כן אלא נברא לפני התשע'ו שנים. ראב"ע אמר זאת לא מצד זלזול במדע אלא מתוך היותו בעצמו מבין בכך, שמה שנראה מדעית במחקרי העבר דבר אחד, יתכן כדבר אחר.

ג. בעלי הסוד, ומרן הרב זצ"ל, אשר לימדו אותנו כהמשך לדברי הרמב"ן בפירושו לתורה, שמעשה בראשית כולו סוד עמוק אינו מובן מן המקראות ויודעיו חייבין להסתיר אותו. לא רק מצד הדרש העקרוני כמו רס"ג או רש"י, אלא במתן משמעות מדוייקת לכל פרט מהבריאה באופן של הסבר עמוק וסודי. כך גם משמע מדברי הרמב"ם במורה הנבוכים.

כל שלוש השיטות כמובן לגיטימיות (וחלקן לא סותרות אחת את השניה), בהיותן מגיעות מרבותינו שאנו עפר לרגליהם.

יש להזכיר כאן דברי הרשב"א בחרם שלו על לומדי הפילוסופיא, אשר בשל לימוד לא הגון של סוגיות אלו קיצצו בנטיעות וחשבו שכמו שמעשה בראשית אינו כפשוטו, אזי ח"ו גם אברהם ושרה אינם כפשוטם אלא חומר וצורה וכד'. וזה ממש כפירה. הגבול הוא שמעשה בראשית עד יום שישי הוא עמוק ואינו מובן על בוריו מפשט המקראות, שכך לימדונו רבותינו. אך כל מה שנאמר אחר כך הכל כפשט המקראות ממש, באנשים ובמקרים הקורים אותם.

אציין שוב כי הרב זצ"ל דרך בדרך הסוד, ואף באר באגרותיו שתאוריית ההתפתחות מתאמת לרזי עולם של הקבלה יותר מכל התאוריות האחרות. גם בנושא גיל העולם כתב הרב שהיו עולמות קודם עולמנו והוא מפורסם בכל ספרי הסוד, וגם היו בני אדם טרם בריאת אדם קדמאה, אלא שיש להשכיל היטב את כוונת הסודות בזה.

האדם שד' ברא לפני התשע'ו שנים הוא האדם העליון, בעל נשמת העולמים, ואינו שווה בערכו ליצורים שנראו כאדם וקדמו לו כבעלי החיים. הוא היה בעל כושר נבואי, נטיית קודש, וקרוי בן אלהים (עם חוה). בהמשך בניו המשיכו את סגולתו כמבואר בכוזרי- הבל, שת, אנוש, אברהם ויצחק, עד שביעקב ובניו הנשמה העליונה הזו הופיעה בקיבוץ לאומי שכולו קדוש, ישראל. היו גם בנים אחרים לאדם בבחינת שדין ולילין, קין וזרעו, ישמעאל עמלק וכו'. הם הקליפה, ואתם קרויין אדם ולא הם.

המניין הנספר הוא לבריאת האדם ולא העולם. הלא ראש השנה בתשרי בו מתחלף התאריך הוא מועד בריאת אדם, ולא בריאת העולם.

העולם הגשמי שאין בו אדם עליון אלא בעלי חיים הדומים לו, יתכן שנברא לפני מליארדי שנים, כמובן בידי ד' יש מאין (אם כי יש מעט מהראשונים שסברו שהיה גם חומר קדמון, דעה זו מובאת במורה הנבוכים ביחס לדברי מדרש ר"א הגדול, ובפירוש רבינו עזריאל על שיר השירים. אך דעה זו לא התקבלה כמובן באומה ובקרב נושאי התורה ולכן אינה לגיטימית בתוך בית המדרש שלנו).

העולה הוא שאנו לא סופרים את קיום העולם שקדם לעולמנו (שגם אותו ד' ברא כאמור), אלא רק את בריאת עולמנו דהיינו עולם האדם שיש בו נשמת אלהים חיים. וזה קרה לפני התשע'ו שנים.

ד' ברא העולם בששה ימים, דהיינו בששה תחומי זמן, ובשביעי שבת וינפש. המושג יום במקראות אינו מתייחס דוקא ל24 שעות אלא גם לשנים, ובראיה האלוקית הלא אלף שנים בעיניך כיום אתמול. דבר זה פשוט עוד ברש"י, שהימים אינם מסודרים כפי הפשט. וגם פשט המקראות מרמז על כך, ויהי ערב ויהי בוקר טרם יום רביעי בו נתלו המאורות.

בסוף התחום השישי ברא ד' את האדם עם נשמת הסגולה, ולבריאתו אנו מונים.  תיאור בריאת העבר הזו מקבילה גם לתיאור העתיד- ששת אלפים שנה העולם קיים, אלפיים תוהו, אלפיים תורה, אלפיים משיח, ובסוף חרב, דהיינו שבת וינפש. האדם העליון אם כן אינו רק בריאה שד' ברא לפני התשע'ו שנים, אלא גם רוח אלהים המתגלית בעולם בעם ישראל, ותהליך הבריאה הזו מתרחש במשך ההסטוריה התשע'ו שנים כשמיטה, ואולי גם יובל אחר כך.

יחד עם זאת, הרב כותב באחת האגרות שאנו כלל לא חייבים להאמין שהמחקרים המדעיים הללו מדוייקים, ויתכן שהם טעות אחת גדולה והעולם כולו כפשוטו ממש נברא לפני התשע'ו שנים, כולו על כל חלקיו ואנשיו.

אלא שגם אם הם מדוייקים, אנו חיים בשלווה ונחת עימם, ואדרבה הם עולים בקנה אחד עם עומק דברי רבותינו.

והעיקר בכל זאת- לרומם ארמון התורה ממעל למציאות המתגלה בטבע ובמדעים, דהיינו להבין את התורה לעומקה, לא בחנפנות מחד ולא בעיוות התורה מאידך, אלא בהבנה אמיתית את דבריה ודברי חז"ל, שכולם אמת וצדק. היסוד החשוב בפרשנויות אלו, הוא חיזוק יראת השמים אצל הלומד ואצל הציבור, חיזוק האמונה התמימה והנכונה שד' ברא את העולם כולו והיקומים, יש מאין. אלא ששאלת הכיצד אינה כתובה בפשט התורה בפרק וחצי, אלא רק שאלת המה והלמה. דהיינו שד' ברא, עבור ישראל הקדושים הנקראים ראשית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
26 תגובות - 24 דיונים מיין לפי
1
2 שאלות
מוטי | 25-11-2015 19:29
לפי דבריך בעוד 234 ייחרב העולם, האם כך? האם עם ישראל סבל אלפי שנים כדי שיהיו לו (בתקווה שהמשיח יגיע מחר) רק 234 ימי משיח?
2
התורה מגדילה את המדע ולהיפך!
והעיקר לא לפחד כלל! | 25-11-2015 19:58
בידוע שהקב"ה ברא דברים בני מליוני שנים וזה לא סותר את העובדה כי העולם קיים 5776 שנים...
3
למוטי,
שלום | 25-11-2015 21:44
עוד 234 שנה עד לסיום התיקון. אחר כך המשך קיום משגשג במדרגה הרבה יותר גבוהה. בהצלחה לכולנו.
4
תשובה ל1
יהודי | 25-11-2015 21:56
התהליך שבעזרת ה' יקרה יהיה תהליך שבו תהיה תחיית המתים, אנשים לא יהיו בני תמותה, המשיח ינהיג את עם ישראל והעולם כולו, העולם יהיה רוחני יותר, ותהיה רק התגדלות בתורה, זה עולם שאנחנו לא יכולים להבין אותו בדמיון שלנו. העולם לא ייחרב חלילה אלא יעבור למצב שתיארתי לעיל. חשוב לומר כי קטונתי מלומר דברים הקשורים לרמות רוחניות גבוהות, יש לי עוד הרבה ללמוד בעזרת השם, כתבתי מה שידוע לי.
5
יישר כוח לרב! הכל מסודר כמפה לבנה
דוד | 25-11-2015 22:19
6
המניין לאדם
יהודה | 25-11-2015 22:23
דבר פשוט הוא שאנו לא מונים לעולם אלא לבריאת אדם. דברים נכוחים. ככלל אין המדע והתורה חיים על אותו קרחון, אלו שתי קטגוריות שונות בתכלית, ואם אפשר ליהנות מהבריאה המורכבת והמופלאה הזו אז למה להילחץ? שכוייעכ
7
יש הבדל גדול בין ארכיאולוגיה לבין מדעים מדויקים
מוישה | 26-11-2015 0:07
זה שעולים על מעלית לא דומה בכלל להשערותיהם הפורחות באויר כאילו שיש להם יכולת לדעת במדויק את העבר הרחוק כל כך
8
איזה פלפול עקום כדי להצדיק המדע, אוי
| 26-11-2015 1:09
הצורך הקריטי שלכם לגשר בין תורה למדע בכל מחיר ועם פלפולים עקומים יותר ממבוך נמלים מוכיח שאתם חילונים וכופרים ולנו המאמינים אין יותר מפשוטו של מקרא, בלי טריקים ובלי שטיקים סרוגים
9
צריך לזכור שה' ברא יחד עם העולם גם את חוקי הפיזיקה
שהעולם נוהג על פיהם והפעיל ומפעיל אותם כרצונו | 26-11-2015 7:08
בדרך כלל ה' לא משדד את מערכות הטבע כדי להקטין את הנסיון אך יש גם מצבים שזה בלתי נמנע לצורך קידום העולם כגון בזמן המבול. מאידך קיימים הרבה שגיאות וסתירות פנימיות בתיארוכים המדעיים כך שלחלק הזה של המדע שהוא יותר בגדר פסאודו-מדע שמתיימר לדעת דברים באקסטרפולציה יש להתייחס בערבון מאוד מוגבל.
10
צריךביחוד לזכור
| 26-11-2015 15:22
כי התנ"ך הוא אוסף של ספורי עמים קצת היסטוריה קצת פולקלור קצת מעשיות עמים שכמותן יש לכל עם
לא מסכים כל כך
ללה | 25-05-2020 19:44
אבל אתה לא יכול להגיד את זה כי יש אלפים של הוכחות שהכתוב בתורה והתנך קרו כמו בסדום,יציאת מצרים ועוד מלא. בנושא זה לדוגמא אחד ההסברים ששמעתי מרב בעל שני תארים נחשבים בפיזיקה שאמר שהזמן אז הוא לא אותו זמן של היום כלומר הזמן לפי הפיזיקה נמדד ותלוי במהירות האור, בתורה מסופר על אור גנוז ששונה בהרבה מהאור שלנו כך שגם הזמן והפיזיקה היו שונים. המדע לא סולר את התנך כמו לדוגמה שבספר בראשית כתוב שאלוקים הפריד עם הרקיע בין המים שמתחתיו למים שמעליו והתנך כתוב כבר אלפי שנים ורק ב 1906 מדענים הצליחו להוכיח שיש מים מחוץ לאטמוספירה
11
10 כל הכבוד לך
עמיתום | 26-11-2015 16:36
התנ"ך הוא ספר מעשה ידי אדם בתקופה שלא באמת היה חשוב כמה אמת יש בסיפור אלא איזה סיפור מספרים. בלי פייסבוק, בלי צילומים, רק תיעוד עממי. כפועל יוצא הוא לא בדיוק מתאים לאמיתות הידועות לנו היום, וכן, הממצאים נכונים ויש אותם בעשרות ומאות אלפים. מאובנים, שכבות אדמה, תהליכים שידוע שלוקחים עשרות אלפי שנים. ההסבר שניתן פה על ידי הרב ברוך הוא הטוב ביותר שאדם ללא השכלה בנושא יכול לתת לכם. רוצים תשובות? המדע הוא הכתובת.
12
ל11 המדע הוא שקר!
יניב | 27-11-2015 7:04
רק התורה היא מדע האמת!
13
חנופה?!
מנחם | 28-11-2015 20:31
לומר שהצדקת התורה היא חנופה להקב"ה - זו אחת האמירות ההזויות ביותר שיצאה מהחוג הזה. רק בריאות
14
חלם
חי | 02-12-2015 17:09
וואו זה כמו להכנס לקבוצה של D&D אתם מנסים להתאים ספר אגדות למציאות שלא רוצה מדהים כמה הכחשה ובורות יש פה אבל בכיף, תאמינו שיצור דימיוני ברא את העולם לפני 6000 שנה אבל שם בו דברים בני מליוני שנים אה... וגם יש לו זקן לבן והוא ממש כועס
15
כשיוצאים נגד חסידות כופרים גם בתורה
י | 06-12-2015 22:35
התשובה פשוטה אין שום דרך לדעת מה היה בעבר. הכל השערות ותאוריות המסורת של התורה היא אמת מוחלטת .
16
ל 14 - אז העולם נוצר מעצמו הא - אתה פשוט גאון
אלי | 14-12-2015 14:50
ברור שהקב"ה ברא את העולם והוא אינו יצור נברא - אחרת מי בראו ניזכר בתשובת רבי עקיבא למין "כשם שהבית מעיד על הבנאי כך העולם מעיד על בוראו" נכון שסוגיית גיל העולם עדיין לא פתורה אבל גם זה יקרה (יש תאוריה יפה של הרב גדליה נדל - תחפשו אותו ברשת)
17
אבולוציה ויהדות
אחד העם | 16-12-2015 0:57
כדאי לציין את ספרו של א. קורמן "אבולוציה ויהדות" (ניתן לקרוא ב"אוצר החכמה") בו הוא מוכיח את אי אמינותה של בדיקת פחמן 14 לקביעת גיל העולם (למשל - הוכח שבעקבות פיצוצים אטומים השתנה ריכוז הפחמן בצורה דרסטית)
אבולוציה
דניאל | 09-09-2021 23:06
העאולם או המציאות בה אנו חיים היא עולם האדם כלומר עולמינו אנו אין סתירה בין המימצאים בני עשרות מאות ומיליוני שנים כל אלו מוכיחים שהיו קיימים עולמות שקדמו לעולם האדם המודרני וכל אהסברים אלה מופיעים בספרי הסוד,אין עולמינו העולם הראשון אך נקווה שיהיה האחרון ונהיה ראויים להתקיים בעולמו זה של האל הטוב,עולם האדם הוא אחד מיני רבים בעולמות האל הטוב ...מציאות זו בה אנו חיים היא אחת מיני רבות
18
תשובתינו: העולם נברא באמצע הסרט
הרב יאיר בן דב | 24-12-2015 9:48
את התשובה תמצאו במוזיאון התורני לטבע ולמדע שבע''ה הקמנו toramuns.com היינו ביום שנברא העולם כבר היו גולגלות מפוזרות במרחב כי העולם התחיל באמצע ההצגה והכל שריר ובריר וקיים. שלכם הרב יאיר בן דב toramuns@gmail.com
19
אין כלל שאלה!
אליעזר | 04-01-2016 13:56
כבר כתוב בתורה: קין אומר: "והיה כל מוצאי יהרגני". למי הוא מתכוון אם לא לאיזה אדמדם "קדמון" שאינו היצירה המשוכללת הנקראת "אדם הראשון". הפוך בה וכולי בה.
20
ל7 חשוב!
בלהה | 26-01-2016 19:30
את הגיל של ממצא ארכיאולוגי מסוים קובעים באמצעות מדעים מדויקים יותר נכון באמצעות בדיקת פחמן 14 שהוא איזוטופ רדיואקטיבי בודקים את אחוז הפחמן 14 שדעך (התפרק) וכך יודעים לתארך בדיוק מירבי את התקופה של הממצא...
21
מישהי שלמדה קבלה
רבקה יערה | 29-08-2019 0:58
יש לזכור שהמדידה של התורה לא יודדת קני מדידה כמו כאן. למשל עמה , המספר, במטרים נשמע הזוי ולא הגיוני אבל עמה זה עורך אגודל. ישנה מידה מוסתרת תלמדו את הזמנים ותראו שאין שום סתירה. בין המדע ליהדות
22
בוא תבחין רגע במה שאתה אומר
פלוני | 06-04-2020 20:29
אתה אומר חוקרעם מצאו אדם בן 10000 והקדוש ברוך הוא אומר לך שהעולם נברא לפני5780 שנה למי תאמין לאנשים שחיים פה כמה שנים או לזה שברא את העולם השאלה הזאת זה רק רוח שטות שנכנסה לך לראש
23
כן בטח
oli | 22-07-2020 15:26
כמה שטויות אפשר למכור היום כל רב מנסה לשחק אותה מבין בחיים
24
סתירות
שבי | 14-04-2022 21:54
אור זה חלקיק - אם תבדוק שהוא חלקיק, או זה גל - אם תבדוק שזה גל, זה לא סותר , זה שאלה של מה אתה מחפש, אמונה לא צריך ולא יכולים להכיח, - אתה יכול להוכיח שאשת, ילדיך הוריך אוהבים אותך? אתה פשוט צריך להאמין בזה , אלוהים ברא את העולם לפני כ 5000 שנה והעולם נברא במפץ הגדול, - דואליות בדיוק כמו האור, מי שמאמין בביאת המשיח ותחית המתים אין לו בעיות עם שאלות של גולגולת מלפני 10000 שנה, איזק ניוטון, ישעיהו ליבוביץ , פרופ אומן - כולם מדענים ואנשים דתיים