הרב רוזן משיב אש: "הרב בוארון אינו בקיא בנושא הקלנועית בשבת"

הרב רוזן משיב אש: "הרב בוארון אינו בקיא בנושא הקלנועית בשבת"

ראש מכון 'צומת', הרב ישראל רוזן, תוקף את דבריו של הרב בוארון לפיהם מי שמשתמש בקלנועית בשבת אין לצרפו למניין: "הרב בוארון נגרר אחר ידידו ואיש בריתו הראשל"צ הרב שלמה עמאר"

"הרב בוארון אינו בקיא בנושא הקלנועית בשבת"

אתמול התפרסמה ידיעה בכמה אתרי תקשורת חרדים ודתיים ובה נאמר: "הרב ציון בוארון, מבכירי הדיינים והפוסקים הספרדים, מפרסם פסק הלכה חריף הקובע כי מי שמשתמש בקלנועית בשבת אין לצרפו למניין ולהעלותו לתורה".

מכיון שמדובר במיחזור תקשורתי של דבריו שפורסמו בסיון תשע"ד (לפני שנה וחצי) בבטאון העולמי של יהדות לוב, ומכיון שהדברים מכוונים נגד מכון 'צומת' שפיתח סידור שבתי זה, ומכיון שהרב בוארון לא טרח – ואף סירב וכדלהלן – להיפגש עמי להבהרת הנושא (ומתוך דבריו ניכר שאיננו בקיא בענין), ומכיון שהפרסום דהיום מכתיר את הנושא כ'פסק הלכה חריף' – לפיכך אנקוט אף אנכי בלשון חריפה ומתרעמת.

סידור השבת לנכים ומוגבלים נולד ביוזמתו של הרש"ז אוירבך זצ"ל ובתמיכת הגר"ש ישראלי זצ"ל. במסמך יש הסבר שאנחנו ממציאים לרבנים להבהיר מה טיבו של היתר זה אנו מפרטים את הרקע ההלכתי, ואת הרבנים שהתירו לאנשים אשר שאלום, כמו הרבנים עובדיה יוסף, מרדכי אליהו, חיים-דוד הלוי, אברהם שפירא ויהושע נויבירט כולם זצ"ל, ומבין החיים עמנו נזכיר את הרבנים יעקב אריאל, דב ליאור, משה שטרנבוך, זלמן-נחמיה גולדברג ועוד החפצים בעילום שמם.

הנקודה העיקרית של ההיתר הוא קביעה הלכתית שיש להתייחס לנכים ולמוגבלים כמו לחולה "המצטער כל גופו". הדברים נאמרו בפירוש לא רק לתפילה אלא גם לשמחה משפחתית ולעונג שבת. הרב בוארון יכול שלא להסכים להנחה בסיסית זו, אך הוא אינו יכול לפסול 'רבנים בכירים' אשר דוגלים בפסיקה הלכתית מתחשבת זו, ולהפנות אליה עורף.

כאשר פורסמו דברי הרב בוארון בשעתו תמהתי במכתבי אליו מער"ח תמוז תשע"ד כיצד דיין איננו שומע את הצד השני? פגישה שנקבעה לא יצאה אל הפועל מסיבות אישיות של הרב, והוא סירב לקבוע פגישה חליפית. מכתבו אלי (כ' תמוז תשע"ד) נימק שהוא מעדיף "שלא להיפגש אישית משום שחששתי מויכוח מיותר שאינני חפץ בו, ויכוח שלא היה משנה מאומה בעמדה זו או אחרת. ועכ"פ אני מבקש סליחתו במאד (=על ביטול הפגישה)".

למען האמת, תחושתי היא כי הרב בוארון נגרר אחר ידידו ואיש בריתו הראשל"צ הרב שלמה עמאר שפרסם כדברים הללו שנתיים קודם לכן, בתשע"ב, וגם הוא סירב להיפגש לקבלת הסבר על מהות ההתקן ומי הרבנים שהתירו.

אין לי בעיה עם מדיניות הלכתית מחמירה, כפי שמשתקף מהפסיקה שפורסמה בתקשורת, למניעת התדרדרות בצביון השבת. אך בעיני זו איננה תואמת את הפסיקה הספרדית המסורתית, המתחשבת והמצרפת למנין ומעלה לתורה גם חילוניים הפוקדים את בתי הכנסת, גם צופי טלוויזיה בשבת וגם נוסעים במכוניותיהם (אך חלילה לא ב'קלנועית' על פי ההלכה ה'ציונית-המתחשבת').

והערת סיום: אציע ל'רבנים בכירים' לגווניהם לא לשלוף מדי מהר את נשק ההחרמה (אי צירוף למנין) המתמסמס והולך לנוכח גזירות דומות על מחזיקי 'סמרטפון', על בעליהן של חובשות-פאה ואולי בקרוב גם מי שלא נזקק לבד"צ מסוים…

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
הבעיה היא לא באי חילול השבת אלא בהרס אוירת השבת
| 18-11-2015 7:21
הרב רוזן לא הבין כלל את דברי הרב בוארון.
2
השימוש בקלנועית.
אורה | 18-11-2015 7:38
בקיבוץ הדתי - כבר שנים - משתמשים בקלנוועית רק מוגבלים, מחמת מחלה או זיקנה. במשך כל השבוע - הם לוקחים טרמפיסטים - ואילו בשבת רק הם נוסעים. יש מישהו לידם רק במקרה ואינם מסוגלים לנהוג לבד בקלנועית.
3
הרב עמאר לא החליט אם הוא מהציונות הדתית או מש"ס
יניב | 18-11-2015 8:13
4
הבעיה היא שהפכתם את ההתרים לדרך חיים
חייל דוס | 18-11-2015 8:50
איזה אווירה יש לשבת שבאים בקולנועית עם M16 על הגב אקדח בחגורה ומירס בצד השני??? להקל תמיד אפשר ותמיד יש על מי לסמוך וכך נהג הרב עובדיה אבל לא להפוך את זה לדרך חיים ולחפש תמיד איך להקל את המצוות עלינו... מי שהמצוות עול עליו שלא יקיים אותם!! זה מתחיל בהקלות בהלכות שבת למי שקצת קשה לו ונגמר בארגוני נשים שקשה להן ללכת למקווה וסופו מי ישורנו
5
ל1
| 18-11-2015 9:22
אם מותר אז מותר..מה ההרס באווירת השבת? ובגלל זה לא לצרף למניין??וחילונים שגם הורסים את האווירה היהודית מותר לעלות לתורה בשבת?? לא הבנת את דברי הרב רוזן..
6
ל'חייל דוס' מתגובה 4-
ישראלי | 18-11-2015 10:17
אתה מקשר דברם לא קשורים. איזו אווירת שבת תהיה עם M-16 ופלאפון? אז אולי לא ניקח אותם ואז נעבור על ההלכה של 'ונשמרתם'! או שאולי לשיטתך נצטרך לעזוב את יו"ש על מנת ליצור 'אווירה שבתית'.. וחוץ מזה- המצוות נקראות 'עול מצוות' עם כל השמחה שלנו בהן. ומזה שקפצת לנשים שלא יטבלו, הראת שאו שאתה לא הבנת את הנושא או שאתה מגיב על 'אוטומט' לרבנים מסויימים..
7
מאימתי אסור לחשוב אחרת?
עידו | 18-11-2015 11:41
קצת הגזמנו מאימתי אי אפשר לחשוב אחרת למה הרב בוארון צריך לפגוש את הרב רוזן מותר לו לחשוב ולפסוק אחרת ויתכן שהוא גם מבין וגם התייעץ עם מהנדסים אחרים זה לא דיון בבית דין שצריך לשמוע את שתי הדעות זאת סוגיה הלכתית ודנים בה בכלים הלכתיים בקיצור הגזמנו
8
לחחיל דוס. הבא בקולנועית - מחמיר.
דניאל | 18-11-2015 11:58
הוא מחמיר לבוא להתפלל במניין, לקרוא בתורה ועוד מצוות שמקיימים בשבת בבית כנסת
9
וכי אם היית נפגש עם הרב בוארון היית אוסר?
יעקב | 19-11-2015 8:59
טוב שלא נפגש איתך!!!