"הפחד מעלייה להר הבית הוא איסור תורה" / דעה - סרוגים

"הפחד מעלייה להר הבית הוא איסור תורה" / דעה

אנו רואים כי דווקא בכך שאנו נוטשים את מקום מקדשנו ומאפשרים לאויבינו לעשות בו כרצונם, בכך אנו מסכנים את חיינו שאנו נותנים להם בעלות בתוככי ירושלים. והלכה פסוקה היא בשו"ע

author-image
"הפחד מעלייה להר הבית הוא איסור תורה" / דעה
  (באדיבות המצולם)

אקדים ואומר כי צעיר אנוכי ואיני ראוי להשיב לגדולים וחשובים, אך לבי אומר לי כי על דברים כגון אלו שנאמרו לאחרונה ע"י רבנים גדולים אמרו חז"ל, "במקום שיש חילול ה'- אין חולקין כבוד לרב". כאשר רבנים גדולים וחשובים אומרים דברים מתוך קטנות גדולה, דברים אשר הם היפך התורה והיפך האמונה ואשר כלולים באיסורי תורה וחילול ה' גדול, איני יכול לדום.

האמירה כי אסור לעלות להר הבית מחמת שזה מתסיס את אויבינו נגדנו, ולא זו בלבד אלא עוד לומר כי לעולים להר הבית יש דין "רודף", הינה אמירה שטחית חיצונית הנובעת מפחד, ויש בה מן הכפירה בצור ישראל וגואלו. אמירה זו מזכירה לכולנו את חטאם החמור של המרגלים אשר אמרו "לא נוכל לעלות אל העם כי חזק הוא ממנו". נבאר.

ראשית, מי שמסתכל על המציאות בימינו ומשווה אותה למציאות של הרמב"ן ושל גדולי ישראל שחיו בתוך עומק כבשן הגלות, הרי הוא כופר בטובתו של הקב"ה, מחלל את ה', ואוטם את לבו לראות את הניסים והנפלאות שעושה עמנו ה' בעת הזאת. מי שחי ומתווה את דרכו על פי הגויים, הרי שמראה בעצמו כי לא מאמין הוא בה' אלוהי מערכות ישראל אשר השיב את עמו לתחיה והקים את עמו בעוז ותעצומות ונותן לנו כוח לעשות חייל לפני כל אויבינו.

וכי נכון להתייחס למציאות של ימינו כאילו אנחנו חיים בצלו של פריץ מאיים? וכי אנו כבולים וחלושים ואין לאל ידינו לעשות דבר אל מול אויבינו הרשעים והאכזריים? וכי הקב"ה לא נתן לנו צבא חזק ואיתן שיש בכוחו למחוץ את אויבינו?? וכי הקב"ה לא עושה עמנו בעשרות השנים האחרונות ניסים ונפלאות עצומים נגד כל אויבינו?

ברוך ה' יש לנו את כל צורכנו ובשפע, מה שאנו צריכים להתחזק בו, זה רק אמונה. אמונה בכך שה' גואל אותנו, אמונה בכך שה' אוהב אותנו, אמונה בכך שבאמת הגיע זמן גאולתנו, ואין הדבר תלוי אלא בנו, כי הוא יתברך נותן לנו כוח לעשות חייל.וכדברי המדרש, "אם אין אתם מאמינים- ראו באורי שזורח עליכם". אוי לו למי שמתכחש לאור ה' וכופר בטובתו של הקב"ה.

שנית, ברור כי גם הרבנים שטוענים כי אסור להתגרות בגויים, אינם חיים כך כלל ועיקר. הרי כל קיומנו בארצנו והמלחמות שנקראו לפנינו, הינם נגד מיליונים של מוסלמים ועוד שונאי ישראל בכול העולם. מי שלא רוצה להתגרות בגויים צריך מהר לברוח לאוגנדה, אולי שם ימצא מקלט בטוח.

פשוט הדבר שלו היינו הולכים בדרך זו של פחד מהתגרות באומות העולם במאה השנים האחרונות, ולא היינו נלחמים בכל הכוח על זכויותינו בארץ קודשינו, הרי שהיינו כולנו מוצאים את עצמינו חלילה תחת המשרפות באושוויץ.

גם היום מי שחפץ ללכת יד ביד עם אומות העולם, ימצא את עצמו מהר מאוד עם מדינה פלסטינית בתוככי ארץ ישראל, ואת ירושלים עיר הקודש נתונה במקרה הטוב בידי האו"ם. ואין לך חילול ה' גדול מזה, ואין לך סכנת נפשות גדולה מזו. ה' ישמרנו ויצילנו.

האמת שאנו צריכים לשים לנגד עיננו, זה לא שאסור להתגרות בגויים, אלא בדיוק להיפך, יש איסור תורה לפחד מן הגויים כפי שהתורה מזהירה אותנו כמה וכמה פעמים:"לֹא תִירָא מֵהֶם, זָכֹר תִּזְכֹּר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה ה' אֱלֹוהֶיךָ לְפַרְעֹה וּלְכָל מִצְרָיִם…לֹא תַעֲרֹץ מִפְּנֵיהֶם כִּי ה' אֱלֹוהֶיךָ בְּקִרְבֶּךָ אֵל גָּדוֹל ונוֹרָא" (דברים פרק ז, יז').

כאשר לא נאמר שהניסים שייכים לפעם, אלא נדע ונאמין באמת "כי ה' אֱלֹוהֶיךָ מִתְהַלֵּךְ בְּקֶרֶב מַחֲנֶךָ לְהַצִּילְךָ וְלָתֵת אֹיְבֶיךָ לְפָנֶיךָ", אז אכן אויבינו ינוסו מלפנינו כפי שהתורה מבטיחה לנו, וכפי שזכינו לראות בעיננו למשל במלחמות בתש"ח ובתשכ"ז.

מלבד זאת, עצם הטענה שהעלייה להר הבית היא הגורמת שפיכות דמים, הינה הבל. ראשית, לצערנו הרב לא השתנה בהר הבית שום דבר מאז מלחמת ששת הימים, וגם כעת יהודים אפילו לא יכולים ללחוש בשפתם תפילה לפני בוראם.

שנית, אויבינו מכריזים יום יום כי רצונם להשמיד את מדינת ישראל ואת העם היהודי, ואין הדבר תלוי בהר הבית. הערבים בתפלתם מפנים את גבם למקום קודשנו ואין הוא חשוב להם באמת. הסיבה שבמאה השנים האחרונות הם מתרעמים וזועקים על המקום הזה, היא שהם מבינים את מה שאנו קצת מתקשים להבין, שהכול תלוי אך ורק במקום הזה.

ייתכן מאוד כי כל רצונם להילחם בנו נובע רק מחמת שאנו עוזבים בידם את מקום בית חיינו. אין ספק כי כאשר אויבינו רואים שאנו מוותרים על המקום היקר לנו מכול, זה מחזק את עמידתם ומלחמתם בנו בכל מקום בארץ. רק כאשר הם יראו שאנו עומדים בתוקף ועוז ונלחמים על הר הבית מקום בית חיינו – הם ייחלשו ויראו כי אין הם יכולים להילחם בנו. וכדברי המשורר, 'השולט בהר- שולט בארץ'.
בנוסף לכך, עצם הטענה כי הסכנה היא בכך שנעלה להר, הרי שממקורות ביטחוניים מוסמכים עולה דווקא ההפך. כך כותב בתשובה הרב דוד חי הכהן שליט"א, ראש ישיבת 'נתיבות ישראל 'בבת-ים: "האיסור הברור והחותך של הרבנים על כניסת יהודים להר הבית מביא לסכנת מסירת המקום לידי שונאינו, שכידוע הם שופכי דמים,ואם המקום יימסר לערבים, וישראל ייעדרו מן המקום יש בזה סכנת נפשות ברורה לכל יושבי ירושלים. וכבר היום אנו עדים לכל הרציחות האכזריות שנעשות ע"י אויבינו בשם הדאגה להר הבית. וכבר מקודם ניסו הגויים לנשלנו אפילו מן הכותל המערבי ובזמנו לא התירו אפילו לשים ספסל לזקנים לנוח עליו ביום הכיפורים ליד הכותל המערבי, וכבר ראינו שכלמסירה של חלק מארצנו ביד הגויים תביא לשפיכות דמים נוראה בכל הארץ".

ושמעתי באוזניי מפי גורמי ביטחון מוסמכים שאמרו לי, אתם הרבנים האוסרים את העלייה להר הבית מסכנים את יהודי ירושלים ועל אחריותכם יהיו כל המעשים הרעים שייעשו ע"י שונאינו, ואם לדברינו תשמעו (כך אמרו לי) עליכם לכל הפחות מסיבות ביטחון לא לאסור את העלייה ליהודים כדי לא לתת חרב ביד שונאינו". עכ"ל.

אנו רואים כי דווקא בכך שאנו נוטשים את מקום מקדשנו ומאפשרים לאויבינו לעשות בו כרצונם, בכך אנו מסכנים את חיינו שאנו נותנים להם בעלות בתוככי ירושלים. והלכה פסוקה היא בשו"ע (הלכות שבת שכט,ו) כי חובה לצאת למלחמה על גויים הבאים עלינו, וזה לשונו:
"עכו"ם שצרו על עיירות ישראל, אם באו על עסקי ממון אין מחללין עליהם את השבת; באו על עסקי נפשות, ואפי' סתם, יוצאים עליהם בכלי זין ומחללין עליהם את השבת; ובעיר הסמוכה לסְפר, אפילו לא באו אלא על עסקי תבן וקש מחללין עליהם את השבת. הגה: ואפילו לא באו עדיין אלא רוצים לבוא, שעל כפר הסמוך לספר מחללים את השבת ללא דיחוי". על אחת כמה וכמה שחייבים אנו להילחם על הר הבית השוכן בקרבנו – שיהיה בידינו.

נחתום בדברים שכתב מרן הרב אליהו זצוק"ל ב"קריאה לרבני ישראל" בשנת תש"ס וזה לשונו: "רבנים נכבדים. הר הבית ששוחרר בישועת ה' במלחמת ששת הימים עומד עדיין בשיממונו כאילו שדבר לא קרה. ידועים דברי הרמב"ן בפירושו לתורה, שהקצף שהיה על ישראל בימי דוד המלך, משום שהעם לא התעורר לבניין בית המקדש. מי יודע אם הצרות המתרגשות ובאות על עם ישראל בדורנו לא נובעות מזה שאנו אדישים לנושא הר הבית. לכן מן הראוי שרבני ישראל יתאגדו אגודה אחת לעורר הציבור לפעילות בנושא הר הבית והכנת הלבבות לבנין בית המקדש. כולנו מתפללים ונושאים עינינו שייבנה עוד בזמננו אנו. ובזכות התעוררות זו תבוא סייעתא דשמיא להחשת גאולתנו ופדות נפשנו בקרוב בימינו".

(הכותב הוא ר"מ בישיבת ההסדר צפת ומחבר החוברת "לשכנו תדרשו ובאת שמה" העוסקת בבירור הלכתי מקיף בנושא העלייה להר הבית)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
25 תגובות - 25 דיונים מיין לפי
1
בטלה דעתך הזניחה מול רוחב דעתם וקדושתם של מלאכי הפסיקה
מני | 12-10-2015 18:41
חצוף
2
האם רב אברום הוא כופר?
מרכזניק | 12-10-2015 18:58
אלא שאתה תלמיד של הרב יעקובוביץ שהוא אולי היה ראוי להיות תלמיד של רב אברום .אין גבול לחוצפה של ישיבת צפת.הרב איתן אייזמן סיפר לי שהרב שמואל הכהן וינגרטן באחד השיעורים שהוא היה בהם הביא ספר על היתר במקומות מסוימים אז הרצי"ה דחף לו את זה עוד פעם הביא ועוד פעם דחף עוד פעם דחף ועוד פעם הביא.לבסוף אמר לו הרצי"ה מה אתה מחפש צרות???אתה מתעסק פה בכרת!אסור לעלות להר הבית.אשרי שזכיתי להיות מהכופרים המרכזניקים ביחד עם רב אברום וביחד עם הרצי"ה וביחד עם הרב יעקב שפירא והרב חיים שטינר שדיברתי איתם על זה לפני כמה שבועות ולא מישיבת צפת שהעילוים וגדולי התורה שם נודעו למרחוק ושמם יצא לתפארת
3
יישר כח הרב וולפסן קיים "לא תגורו מפני איש"
מקדש | 12-10-2015 19:23
4
אין עלייך צדיק
אבנר | 12-10-2015 19:26
ניכרים דברי אמת...רק טיפ טיפה לב זה הכל... אשרייך חזק ואמץ.
5
דברי טעם
מיכאל | 12-10-2015 19:29
ישר כח על האומץ, אין שום איסור הלכתי לעלות להר הבית. אם בן גוריון היה שואל את הרבנים אם מותר להקים מדינה הו עונים שלו שאסור. הרב כהנא הי"ד אמר שמזל שלא שאלו את הרבנים.
6
ברור שיש איסור הלכתי!!!!!
| 12-10-2015 19:32
למה בכלל דנים בזה??????
7
למגיב 1, ו6
מרדכי דצקובסקי. | 12-10-2015 21:41
מגיב 1: האם גם הרב דב ליאור שליט"א שמתיר עליה להר הבית ואף אומר שזה מצווה, הוא גם חצוף? האם הרב ישראל אריאל שליט"א גם חצוף? למגיב 6: זה טכניקה של פחדנים: לבוא ולומר על משהו שברור שזה ככה ולמה בכלל דנים על זה, לא מאפשר דיון כן ועניני. משום מה הרמב"ם החליט לעלות להר הבית ואף כתב במפורש שמותר. מבחינתך אין צורך עדין לדון בזה??
8
יישר כח גדול לרב אלישע
אברהם | 12-10-2015 21:43
לפני שני דורות כל הגדויילים אמרו שאסור לעלות לארץ ואסור להקים מדינה. אף אחד לא ידע ממש לצטט מקור שאוסר (חוץ מאיזה אגדתא שלא נפסקה להלכה). אבל כולם ידעו שאסור. עובדה: כל הגדויילים אומרים, אז ברור שאסור. ולא עזר שתביא להם מקורות מפורשים שאומרים שמצוה לעלות לארץ. לא מעניין אותם. העיקר שאסור. אז ב"ה התקדמנו. היום הדיון הוא על הר הבית. יש שפע מקורות המצוים לעלות להר. אין מקורות שאוסרים. אבל אתם יודעים. כל הגדויילים. זה מה שיש למתנגדים לומר. אגב. זה ממש לא כל הגדויילים. יש הרבה גדולים שמתירים ואף מחייבים. אבל לך תתווכח עם מי שלא מוכן להקשיב.
9
רמבם:אפילו המת בעצמו מותא להכנס להר הבית
אור | 12-10-2015 21:44
רק ברחבת כיפת הזהב יש בעית כרת בגלל ששם זה מחנה שכינה אבל הר הבית זה מחנה לויה,ואין כל בעיה כדברי הרמבם להכניס מת לתוכו
10
חזק וברוך!
אב"י | 12-10-2015 21:47
קול צלול וברור של טהרה! והאמת תורה דרכה. ולכל המצטדקים והמתחסדים יש לשנן בפניהם את לשון האו"הח הקדוש בויקרא כה,כה.שם הוא מדבר על החשבון שיתנו עליו דין גדולי ישראל.
11
ל2 היקר
יותם | 12-10-2015 22:04
תזהר שהגאווה המרכזניקית הראויה לשימצה שלך לא תפגע ביהודים אחרים. שה' יסלח לך.
12
עזות מצח
מאיר יאיר | 12-10-2015 22:08
בחור צעיר שכבר נהיה ר"מ. כותב בנושא שגדולי ישראל דנים בו ועוד מביע דיעה. נושאים גדולים הנוגעים לכל האומה, זה תפקידם של חכמי ישראל ולא לצוציק. ההלכה זה לא מתמטיקה, מביאים רבוי המקורות וקובעים הלכה ההלכה היא תורת חיים, ותפקידם של הגדולים וסמכותם. האם הלכה זו או אחרת יישימה בתנאים הקיימים. אגב! קראתי את החוברת הנ"ל. בוש והיכלם!
13
כל מה שכתבת עמד לנגד מאות אוסרים גדולים ממך בכל מדד
קובי | 12-10-2015 22:09
את אבטחת ההר ניתן לקיים עם שכירי חרב גויים שישמחו לעשות זאת מטעם המדינה תמורת תשלום מתאים. לא הורגים יהודים בכרת ח"ו בגלל זה!!!
14
לעובד השם מורדי ובראון
תלמיד מהישיבה | 12-10-2015 22:10
הייתי אומר לכל המגיבים שא. דהרו בכבוד הכי פשוט להשתלח בכולם קצת ענווה . תפסיקו כל הזמן לקטלג ולחשוב שאתם יודעים הכל .. לא כל העולם וכל פינה ידועה ומובנת לכם.. זה שאתם מכירים את הנושא לא נותן לכם ללכת לחלק ציונים ולתת ביקורת עמו שאתם הרב הראשי. התביישתי מהזילזול שלכם...
15
זהירות מדיבורים נגועים!
דידינקריגר | 12-10-2015 22:11
מי שמדבר מעילום שם וקורא לעצמו "עובד ה'" כנראה מתבייש בלהציג את עצמו כזה... לא פלא שמדבר שטויות... מה אתה יודע על איך נראה עובד ה'? ומינאתה שתגיד לננו איך הוא נראה? לא ראיתי עדיין ישיבה פעילה בסביבתה כמו ישיבת ההסדר בצפת!!! שבעז"ה האדמה תבלע את מי שנדבר על מנהיגי הדור הבאיםמכמו שבלעה את קרח ועדתו!
16
דברי אמת בשעריך
אביעד ויסולי | 12-10-2015 22:53
"אמת מארץ תצמח". אלה המתנגדים לעליה להר הבית התנגדו לקיום המדינה, להליכה לכותל, לשיבת ציון ולריבונות יהודית בחברון. כולם חזרו בתשובה והיום הם נוהרים לשם בהמוניהם. כך יהיה גם בהר הבית - הוא ציון.
17
אשריך הרב וולפסון שליט"א
אסף בן שלמה | 12-10-2015 22:58
ניכרים דברי אמת. בזכות דבריך המשכנעים נעלה להר הבית ברוב עם. אל תתרגש מדברי הבלע של שונאי המקדש. גם באירופה לפני השואה אמרו על מי שחושב שתהיה שואה וצריך לעלות לארץ שהוא משוגע...
18
חזק וברוך
| 12-10-2015 23:23
חזק וברוך !! אמת אמת אמת !!
19
מי שאומר שברור שזה אסור טועה
אריאל | 12-10-2015 23:28
בהלכה אין דבר כזה ברור אסור אלא אם כן יש איסור מפורש מהתורה או מדברי סופרים, כל עניין עלייה להר הבית נובע מפחד מאיסור כרת שהרב אלישע שיזכה לשנים ארוכות בירר את זה לעומק ולא מפחד מאף אחד ביראת שמיים טהורה, עניין עלייה להר הבית זה צד בהלכה שאינו ברור וכל מי שחותך ואומר אסור ושזה ברור שאסור הוא טועה מכיוון שזאת הלכה ויש צדדים לפה וצדדים לפה והוא פוסק על פי מחשבה קטנה ששמע שיש איסור כרת וזהו. כיום ידוע שאנו יודעים את הגבולות לאיסור הכרת והעלייה להר הבית והמסלול בהר עוברת במקום מחוץ לגבולות של הכרת, לכן הרב אלישע זכה בסיעתא דשמיא לברר את ההלכה הזו ולהאיר את עיני עם ישראל בזה שהיום הגבולות ברורים וצריכים להתעורר ולעלות. יישר כוח הרב אלישע, אל תירא ואל תחת!
20
אלישע "הצלת את העם היהודי"
ישראל | 13-10-2015 0:12
עם ישראל סבל תמיד מאותם קיצונים ודעתנים שחושבים שהם יודעים יותר טוב מגדולי התורה, "למה לי רוב זבחכם יאמר ה' וגו' מי ביקש זאת מידכם רמוס חצרי" הקב"ה אינו רוצה את כל הרברבנות שלך ושל חבריך שיודעים בשביל עם ישראל מה הכי טוב, רחמנא ליבא בעי, התנהג נא במעט ענווה.
21
בתר מי אזלינן?
יהודי | 13-10-2015 0:15
בין הרבנים המצדדים בעלייה להר בתקופה האחרונה, בולטים הרב שלמה גורן‏[26], הרב דב ליאור‏[27] והרב ישראל אריאל‏[28], מייסד וראש מכון המקדש. מבין המתנגדים, בולטים הרב יוסף שלום אלישיב‏[29], הרב עובדיה יוסף‏[30], הרב מרדכי אליהו‏[31] והרב אברהם אלקנה כהנא שפירא‏[32]. (מתוך ויקפדיה) שאלתי לי אליך, אלישע, בתר מי ניזיל?
22
רבותי, לא הבנתם את דבריי!!!
אלישע וולפסון | 13-10-2015 9:09
שלום לכל הקוראים היקרים לצערי הכותרת נתנה שלא על דעתי והטעתה את כל הקוראים. המאמר נכתב כתגובה לדברים החמורים שכתב הרב זלמנוביץ', וכלל לא עוסק בשאלה ההלכתית האם מותר או אסור לעלות! גדולי ישראל שאסרו את העלייה, אסרו מחששות הלכתיים ולא מפני פחד מהגויים. מאמר זה מתייחס רק למי שאוסר מצד התגרות בגויים. אפשר בהחלט לומר שאסור לעלות להר הבית ואעפ"כ להסכים לגמרי עם המאמר. אתם מוזמנים כעת לקרוא שוב את המאמר. אלישע וולפסון
23
למגיב 13
בנימין | 13-10-2015 17:33
בוש והכלם!!! יותר חמור לאפשר לגויים לעלות אל ההר מאשר לעלות בעצמנו, אם עלייתנו אל ההר שנויה במחלוקת הפוס' מצד הספק, הרי שלכו"ע אסורה עליית גויים אל ההר מה"ת "הזר הקרב - יומת" אז מאיפה החוצפה לכתוב את דברי ההבל שכתבת?
24
דבריך מרפא לנפש בדור הזה...
אליהו | 13-10-2015 19:23
אשריך הרב אלישע!
25
דבר ראשון- אשריך הרב אלישע! לכל מי שמדבר נגדו- אתם פשוט
ישראלי | 13-10-2015 23:30
לא יודעים איזה אדם גדול הוא. (ואם הוא צעיר, אז מה זה אומר?? פעם גדולי הדור לא היו צריכים להיות בני 100 כדי להיות גדולי הדור, תחשבו על זה...). בקיצור, הרב אלישע הוא צדיק וגדול בתורה (ובעזרת ה' עוד יגדל)- מהיכרות אישית. אז תפסיקו לדבר על האדם בלי להכיר. די!!