בנצי גופשטיין: "הרב בזק צריך ללמוד מברוך מרזל"/ תגובה
יו"ר ארגון 'להב"ה', בנצי גופשטיין, מגיב לדבריו של הרב אמנון בזק כנגד מאמרו של ברוך מרזל לפיו "אהבת חינם היא מידה מגונה כמו שנאת חינם". "השטחיות שבאמצעותן מגייס הרב בזק לעזרתו את דברי החזו"א מדהימה"
הרב אמנון בזק מישיבת 'הר עציון' הזדעזע מדבריו של ברוך מרזל אודות "אהבת חינם". במיוחד חרה לו על כך שמאמר זה נתפרסם במוצאי צום גדליה "שבו זכרנו עד היכן שנאת חינם ואלימות חברתית עלולה לדרדר את עם ישראל".
כמו תמיד, מתעלם הרב בזק משורש הבעיה שלו ושל חבריו ב"הר עציון" ושאר בתי המדרש הפוסחים על שתי הסעיפים – תורת ה' וערכי התרבות המערבית. מדובר בתופעה קשה ורחבת היקף של אנשים, השואפים מסיבות שונות לשמר את הביטוי החיצוני של ההלכה היהודית, אולם בתוך ליבם הם סולדים מערכי התורה המיושנים לטעמם, בהיותם חלק מהתרבות הכללית השולטת בימינו, תרבות הליברליזם, זכויות הפרט ושאר ערכי המערב המנוגדים לתורה. הרב בזק כבר גילה את מצפוניו בעבר כאשר התבטא נגד העיסוק, אפילו העיסוק העיוני, בהקרבת קרבנות בזמננו. הרב בזק סובר, שמכיוון שהאדם המערבי המתורבת בן-זמננו רואה בהקרבת קרבנות טקס פרימיטיבי של עובדי אלילים קדמוניים שבשורת הציוויליזציה פסחה עליהם, ממילא צריכה התורה לוותר על כשליש ממצוותיה כדי להיראות "יפה" ו"נעימה" בעיני החילונים והגויים. כך גם מושג ה"שנאה" מדיר שינה מעיניו של הרב בזק. תרשו לי לנחש, שגם דברי דוד המלך, נעים זמירות ישראל, לא מקובלים עליו: 'משנאיך ה' אשנא ובתקוממיך אתקוטט, תכלית שנאה שנאתים, לאויבים היו לי' (תהלים קלט:כא-כב).
וודאי שלא מקובלים עליו דברי אבות דרבי נתן: "'ואהבת לרעך כמוך' – ושנאת הבריות כיצד? מלמד שלא יכוין אדם לומר: אהוב את החכמים ושנוא את התלמידים, אהוב את התלמידים ושנוא את עמי הארץ. אלא אהוב את כולם ושנוא את האפיקורסין והמסיתים ומדיחין וכן המסורות. וכן דוד אמר (תהלים קלט:כא-כב): 'משנאיך ה' אשנא ובתקוממיך אתקוטט, תכלית שנאה שנאתים, לאויבים היו לי'. הלא הוא אומר 'ואהבת לרעך כמוך אני ה"? [כלומר, איך מותר לשנוא את אלה, והלא נאמר ואהבת לרעך כמוך? ומתרץ] מה טעם? כי אני ה' בראתיו, ואם עושה מעשה עמך אתה אוהבו, ואם לאו, אי אתה אוהבו".
הרב בזק אינו מתייחס לראיה של מרזל מדבריו של משה רבנו לבני לוי. משה רבנו אינו חשוב בעיניו של הרב בזק לבר-סמכא? איך אומרים, זמנים השתנו מאז. אולם מה יעשה עם דבריו של החפץ חיים, מרא דשמעתתא של הלכות שמירת הלשון, אשר ידועה חרדתו לעוון של שנאת חינם? בביאור הלכה לסי' א' ד"ה "ולא יתבייש", מתייחס החפץ חיים ל"אפיקורסים המתקוממים על התורה ורוצים לעשות איזה תקנות בעניני העיר ועי"ז יעבירו את העם מרצון ה'". ואלו דבריו ביחס לאותם רשעים – "ומצוה לשנאתם ולהתקוטט עמהם ולהפר עצתם בכל מה שיוכל ודוד המלך ע"ה אמר הלא משנאיך ד' אשנא ובתקוממיך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים וגו'". נו, מה יאמר כבוד הרב, גם החפץ חיים היה מיושן? ועוד גדולי ישראל מכל הדורות שחינכו אותנו לשנוא את מחטיאי הרבים.
הניתוח הלמדני של דברי הרב קוק אינו מעלה ואינו מוריד, משום שגם אם נפרש באותו מקום שהביא הרב בזק שהרב קוק רואה ב"אהבת חינם" מעלה, עדיין מוטלת ההוכחה למה התכוון הרב קוק באומרו "אהבת חינם". אין ספק שהתכוון לכך שיש לאהוב כל יהודי באשר הוא למרות שלא עשה לי כל טובה אישית. אבל זו לא אהבת חינם שהרי על אהבה זו אנו מצווים מהתורה ואת זה ברוך מרזל מקיים בפועל במעשיו במשך מעל 40 שנה, אולי יותר מכל אדם אחר במדינה הזו, הוא מגלם את אותה אהבת ישראל יום יום ושעה שעה. ברוך מרזל מהווה את סמל ההקרבה ומסירות עבור כל יהודי עבור עם ישראל, תורתו וארצו. אלא שעם כל זאת, הוא משועבד להלכה, וכשההלכה מחייבת לשנוא אדם, גם אם הוא מישראל, הוא לא מסלף אותה כפי שעושה הרב בזק.
הרב בזק מטיף לאהבה אינסופית וקובע כי מצוות השנאה עברה מהעולם (יחד עם הקרבנות). אולם את טבע האדם לא ניתן לשנות, ומכיוון שהבורא ברא את השנאה, היא חייבת למצוא ביטוי כלשהו. וזאת אנו חוזים בעינינו, שאותו רב אמנון, אשר כה חרד שלא לשנוא את לפיד וגלאון, במהירות הבזק באותו מאמר מטיף שלא לתת במה לתלמידי הרב כהנא. השנאה נוטפת ממילותיו ביחס לאלו שמתעקשים לקיים את התורה כלשונה, ולפני שהוא מטיף לאהבת חינם, מוטב שיעקור את אותה שנאת חינם מליבו.
השטחיות שבאמצעותן מגייס הרב בזק לעזרתו את דברי החזו"א מדהימה. כל צורב צעיר שלומד את החזו"א מבין כי הוא מדבר ספציפית על הדין של "מורידין ואין מעלין", ושאין בדבריו משום ביטול החובה לשנוא את הרשעים. ואמנם יש למשכם לשוב בתשובה בעבותות אהבה, אך אין זה מבטל את השנאה לאלו המסרבים לשוב ומדיחים את העם מאחורי ה'. כל מי שקצת בקיא בהיסטוריה של המערכות הציבוריות אותן ניהל החזו"א פשוט מגחך כאשר הרב בזק מנסה לראות בו תנא דמסייע.
ועוד נקודה אחת – הרב בזק התקשה במיוחד עם כך שמרזל כתב את דבריו במוצאי צום גדליה, שנגרם עקב "שנאת חינם ואלימות חברתית". אני מציע שיקרא שוב את הפסוקים בירמיהו פרקים מ' – מ"א, ואת הגמרא בנידה ס"א., ואז אולי יבין מה גרם לרצח גדליה ולחורבן שארית הפליטה. ואלו דברי הגמרא – "תנא: הוא הבור שמילא ישמעאל בן נתניה חללים, דכתיב והבור אשר השליך שם ישמעאל את כל פגרי אנשים אשר הכה ביד גדליה. וכי גדליה הרגן? והלא ישמעאל הרגן! אלא מתוך שהיה לו לחוש לעצת יוחנן בן קרח ולא חש – מעלה עליו הכתוב כאילו הרגן". ולמי שלא הבין – לפעמים עודף אהבה, עודף לימוד זכות – הוא שגורם לרצח יהודים. בואו ניצמד לדברי המקרא, לדברי חז"ל, ואל נלך שבי אחר סלפנים למיניהם.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו