כל ילד שלומד חומש יודע: ישי שליסל אינו פנחס - סרוגים

כל ילד שלומד חומש יודע: ישי שליסל אינו פנחס

זה בכלל לא דומה למעשה פינחס, ילד שלומד חומש יודע זאת. גם הדוקר לא היה בדרגת פינחס.

author-image
כל ילד שלומד חומש יודע: ישי שליסל אינו פנחס
  (יונתן סינדל/פלאש90)

כיצד להתייחס לאדם שדקר במצעד הגאווה, הרג אדם אחד ופצע אחרים?

מה השאלה? אין שאלה! הוא רוצח!

אבל יש טוענים שאותם אנשים שצועדים באותו מצעד, כתוב עליהם בתורה שהם חייבים מיתה?

האומרים כן צריכים טיפול נפשי. ואמירה זו שהם צריכים טיפול היא כדי ללמוד עליהם זכות שאינם רשעים מרושעים. הרי מיתות בית דין בטלו עם יציאת הסנהדרין מלשכת הגזית.

האם זאת אומרת שעתה תהיה הפקרות וכל אחד יעשה כל דבר כעולה על רוחו?

בימינו אין דרך אחרת אלא חינוך ושכנוע. כאשר הרומאים אסרו עלינו לדון דיני נפשות, אמר רבי שמעון בר יוחאי: טוב ככה, אין אנו די חכמים, "לית אנן חכימי מידן" (ירושלמי סנהדרין ז ב). מרן הרב קוק משתמש בביטוי: "אונס שיש בו רצון פנימי" (אורות, מלחמה ג). כך גם בענייננו. הרומאים אונסים אותנו לא לדון דיני נפשות, אבל אנו שמחים מכך. המניעה המעשית היא סימן אלהי שיש מניעה פנימית. בכלל ,עיין בתחילת שולחן ערוך חושן משפט שבימינו בית דין אינו מפעיל כפיה על מצוות. ועיין אגרות הראיה אגרת כ שבימינו אינינו כופים.

אז אין לחוקק חקיקה דתית?

ת: בודאי שיש לחוקק. הרי אי אפשר להפקיר את התורה והמוסר.

אך גם זו כפיה?

ודאי. כל חוק הוא כפיה. אם כולם היו מסכימים, אין צורך לחוקק. אלא כיון שאנו כל מיני יהודים יחד בארצנו, זה רצון האומה שיהיו סדרי חיים משותפים באופנים מסויימים.

גם אשה אסורה בעניין זה כמו איש?

כן. אך אינה חייבת מיתה אלא זה איסור תורה, שנקרא ברמב"ם הלכות איסורי ביאה נשים מסוללות, ונפסק בשו"ע אה"ע כ ב. אבל אסור לפגוע לא באלה ולא באלה. להסביר, לברר, לשכנע, לחלץ – כן. אך לא לפגוע.

אבל מה שהם עושים, זה חמור?

בודאי. אך גם חילול שבת הוא חמור, אכילת טרפות ונבלות היא חמורה ואיננו פוגעים בהם.

אבל אם יושבים מן הצד ולא עושים כלום, זה לא נותן לגיטימציה?

לא. זה מה שנקרא: הכשל הלוגי של שלילת האמצע: או להסכים או לפגוע. יש אמצע שהוא מורכב: לא מסכימים אך גם לא פוגעים.

שונאים?

גם לא שונאים. אוהבים. שואפים שיהיו מאושרים. נשמח לעזור להם להיות יותר מאושרים בדרך הרגילה אם ירצו בכך.

אך יש טוענים שמי שדקר עם סכין, עשה בכך מעשה פינחס בזימרי?

הבלים! זה בכלל לא דומה למעשה פינחס, ילד שלומד חומש יודע זאת. גם הדוקר לא היה בדרגת פינחס. ראה מה שמביא רש"י מדברי חז"ל: "היו שבטים מבזים אותו: הראיתם בן פוטי זה, שפיטם אבי אביו (=יתרו) עגלים לעבודת אלילים והרג נשיא שבט בישראל" – כלומר שמעשהו נובע מהאלימות השייכת לאופיים של עובדי עבודה זרה. עד רבונו של עולם דיבר והודיע שיש כאן יוצא מן הכלל. אך כל זמן שלא היה אישור אלהי, הין מבזים אותו.

וכאן, לא היה אישור אלוהי?

ודאי לא. אגב, מעשה באדם שהפיצו עליו שקר שהוא נשוי עם גויה עולה מרוסיה, והיתה זו הוצאת שם רע, והיא היתה יהודיה כשרה, אך קם איזה פינחס מזוייף כדי לדקור בסכין את הזימרי, אבל הוא לא לקח בחשבון שהזימרי (שבאמת לא היה זימרי) היה בעל חגורה שחורה בג'ודו, והוא לא נשאר חייב, ועתה הפינחס מבלה שארית חייו בכסא גלגלים. מוסר הסיפור: לא לשחק פנחס, עלול להיות לא רק שקרי אלא גם מסוכן.

ובסיכום?

גם כלפי אלו שאיננו מסכימים איתם, וריבונו של עולם לא מסכים באופן חמור – אהבת ואחווה ושלום ורעות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
19 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
ברור שהוא לא במדרגה של פינחס, אבל מה זה קשור?
| 03-08-2015 17:06
רק לאנשים גדולים מותר לקנא? מהתורה אנחנו למדים רק מה אנשים גדולים צריכים לעשות? מעשי גדולי התורה לא אמורים ללמד את כולנו? רק אנשים גדולים צריכים לקיים מצוות????
2
למה להביא את התמונה שלו.
. | 03-08-2015 17:07
3
טיפול נפשי? למה אדם שטועה צריך טיפול נפשי? מה הקשר?
| 03-08-2015 17:09
חוץ מזה, איפה הטעות? התורה מחייבת מיתה את מי ששוכב משכב זכר. יתכן שהיום אין לנו אפשרות טכנית לקיים את זה. אבל העדר אפשרות טכנית אין פירושו שהאיש לא חייב מיתה. האיש חייב מיתה אלא שאנחנו לא יכולים לבצע זאת. לפעמים יש לי הרגשה שהרב אבינר מזלזל באינטלגנציה של קוראיו. לא שמה שהוא אומר לא נכון, אבל לפחות שישקיע ויתן תשובות עמוקות שמכבדות את הקוראים.
בשביל חיוב מיתה צריך התראה..
| 03-08-2015 17:38
4
אף על פי שסנהדרין בטלה ארבע מיתות בית דין לא בטלו
הם כבר מצטטים אז עד הסוף | 03-08-2015 17:20
הדיין הוא הקב"ה והרבה שלוחים יש לו להיפרע מאותו חיב בדין. גם פנחס עשה מעשה בלי לקבל אישור אלוהי וההלכה היא גם כזאת ש'הבא לימלך - אין מורין לו'.
5
כנראה הרב אבינר חושב שצריך לנהוג כפינחס ולדקור במצעד
| 03-08-2015 17:37
אחרת הוא לא היה מנמק את דעתו בנימוקים טפשיים ורדודים כאלה. כנראה הוא יודע שאם הוא יאמר את דעתו האמתית יעצרו אותו. אז הוא מביא נמוקים כ"כ טפשיים ורדודים לשאלה למה לא. כדי שכל אחד יבין שאם כך - כנראה כן.
6
הוא עשה מעשה פנחס אין לי ספק בכלל
אברהם | 03-08-2015 20:45
עצם זה שהוא קינא לשם ולא פחד להיכנס שוב לכלא לא עניין אותו כלום זה פנחס זה מסירות נפש אין לי ספק שאם יבוא משיח הוא יהיה בצד שלו ולא באלו שמתנגדים לו כי רוב האנשים לא מסוגלים לעשות כזה מעשה שהם יודעים שהם ילכו להרבה שנים בכלא והוא לא עניין אותו כלום רק כבוד השם
7
התוצאה של פנחס הביא שלום לעם
בנימין | 03-08-2015 21:31
אם מישהו חושב לדמות את שליסל לפינחס ח''ו אז להסתכל על התוצאות אחרי מעשה פנחס שרה שלום בעם ולצערינו איזה שנאה שליסל גרם בעם
8
אתר סרוגים
| 03-08-2015 23:19
למה יש לכם למטה (פרסומת) של אולי יעניין אותך עם כתבות לא צנועות של אתרים אחרים?
9
מה עם ילדים שלא לומדים חומש?
| 03-08-2015 23:39
מה עם ילדים שלומדים אנגלית וחשבון?
חחחחחחחח - כתבת את זה בצחוק או מה? מצחיקולי.
אוראור | 15-02-2017 21:13
10
וואלה, לא חשבתי על זה, אבל אחרי שהרב אבינר אמר
| 04-08-2015 5:25
אני רואה שזה בדייוק אותו דבר.
11
ל -9 הבעייה לא באתר אלא בך
| 04-08-2015 9:54
ההצעות וגם חלק מהפרסומות הן אישיות ומותאמות על ידי גוגול לפי הפרופיל של הגולש ותחומי הענין שלו כפי שנאספו מההסטוריה שלו. מי שגולש באתרים לא צנועים - ימצא המלצות על אתרים דומים אם מצאת המלצות על אתרי זימה מוטס שתבדוק אם אתה או מישהו אחר המשתמש במחשב גלש אליהם!
12
ל-7, תלמד תורה..
יניב | 04-08-2015 11:25
פנחס הלך ושאל את ה"עדה" בית דין לפני שביצע את המעשה. הוא לא הלך על דעת עצמו להרוג. בימינו אין סנהדרין לכן אין לך היכולת להרוג. ואם כן? אז כל ישראל צריכים למות עכשיו.(כי אין אף צדיק בימינו וכולם עשו חטאים שחייבים עליהם מיתה, כולל הרבנים הכי גדולים בימינו).
13
הגישה המדעית לתורה מגעילה
שמשון | 04-08-2015 11:55
בלי קשר לעצם המעשים האסורים משני הכיוונים זה מה שנקרא שרב -רב
14
אף אחד לא מתייחס לעובדה שהוא רצח סתם נערה
מתאבלת | 04-08-2015 21:06
בכל מקרה רצח הוא רצח כפי שהרב אמר. אבל במקרה הזה היא בכלל לא בקטגוריה של העבירה
15
פנחס בן אלעזר
ליל | 06-08-2015 9:33
ברור שהוא פנחס אבל הוא אולי למד מפנחס שאסור לשתוק על חילל השם הכי נורא שלא היה בכל הדורות עד היום . מי שעושה מעשה מתוך סערת רגשות כעש וחוסר שליטה ספק גדול עם הוא במעשיו מקדש שמים
16
כבתה לא רצינית
אבי | 06-09-2015 21:34
כל תלמיד חכם יכול להבין שהכתבה של הרב אבינר בכלל לא רצינית.
17
ברור שהוא לא כמו פנחס - ואני כותב את זה
אוראור | 25-03-2018 17:19
בשיא הרצינות!!!!!!!!!