פרשת הרב מהצפון: עת לחבק נשמות מדממות - סרוגים

פרשת הרב מהצפון: עת לחבק נשמות מדממות

אסור לטאטא את הסיפור מתחת לשטיח ולברוח מאחריות והפקת לקחים עתידיים. אך כעת, כאשר נשמות טהורות מדממות - חבקו אותם ותעודדו את רוחם. בדיני נפשות אנו עוסקים. אנא, שידיכם לא ישפכו את הדם הזה!

author-image
פרשת הרב מהצפון: עת לחבק נשמות מדממות

ב"שולי" הפרשה הכאובה של "הרב מהצפון" נמצאות המשפחות, גברים נשים וטף שנפלו קרבן למעשי ה"רב".

עלינו להיזהר ולהישמר מלהתקיף את הנשים שנפלו ברשתו, וכן את תלמידיו בעבר ובהווה.

תסמונת "האשה המוכה" ידועה לכל.  נשים שסבלו מאלימות מבעליהן נוטות להאשים את עצמן – הקורבן, במקום את בעליהן האלימים. תפקיד המעגל הסובב אותן לחזקן ולעודדן ולהבהיר להן פעם אחר פעם מי האשם ומי הקורבן. לקרב ולחבק בעבותות אהבה. ישנו אשם אחד בכל הפרשייה הלא נתפסת הזו, אל לנו לפרוק את זעזועינו וכאבנו על הקרבנות.

מי שהיה קרוב לאותו "מקובל א-לוהי" יודע כי לא היה ניתן לחשוד בכלום. רבנים חשובים החזיקו ממנו ושלחו אנשים אליו, הציבור בכללותו נהה אחריו. גם אם לא כולם הסכימו עם דרכו, ודאי שאף אחד לא אמר זאת בגלוי.

אני זוכר את חודש ניסן בשנה שלמדתי בישיבתו (תשס"ה). "מתקן התיקונים" הנ"ל בירך עם תלמידיו ברכת האילנות מיד לאחר הנץ בראש חודש ניסן. לא עברה דקה, וכבר המונים (!) באו לברך ברכת האילנות בעץ שהרב בירך עליו! יום יום במשך כל החודש באו המוני עמך בית ישראל, גדולים וקטנים, רבנים ותלמידי לברך על האילן הקדוש…

כעת מרגיש הציבור הגדול הזה טיפש ומרומה. תחושות אלו מופנות כלפי המעגל הפנימי, תלמידיו וקהל עדתו, שכאילו הם יצרו את עגל הזהב הזה.  האם הם אשמים? במה בדיוק? האם למאשימים האינטלגנטים זה לא היה יכול לקרות? האם להם אין חלק באחריות הקולקטיבית?

במקום לחזק את המעגל הפנימי המדמם, במקום לעודד את רוחם בשעות קשות אלו, באים ומטיפים להם מוסר: "הרב שלכם אנס. הצדיק שלכם נואף". אין ספק שפרשה זו מחייבת את כלל הציבור לחשב מסלול מחדש, אסור לטאטא את הסיפור מתחת לשטיח ולברוח מאחריות והפקת לקחים עתידיים. אך כעת, כאשר נשמות טהורות מדממות – חבקו אותם ותעודדו את רוחם. בדיני נפשות אנו עוסקים. אנא, שידיכם לא ישפכו את הדם הזה!

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
33 תגובות - 33 דיונים מיין לפי
1
אכן יש לחבק ולתמוך, אבל
| 04-07-2015 22:18
נטענה כאן הטענה שיש רק אשם אחד בפרשה הזאת. אני לא מקבל. כמובן, שום דבר לא גורע מאשמתו של האשם המרכזי. אבל מלבד האיש, התורה מאשימה גם את הנערה על דבר אשר לא צעקה בעיר. הנשים הן בהחלט קרבנות, וזקוקות לרחמים ואמפתיה וכו', זה לא גורע מכך שהן אשמות. כל יחס אחר אל אותן נשים, משדר לכל הנשים בעולם שלא מצופה מהן להתנגד כאשר מישהו מנצל אותן. ולא היא. מכל אשה כזאת מצופה להתנגד למעשים כאלה. ואם היא לא התנגדה, היא אכן אשמה. ובנוסף לכל אלה, אשמה גם החברה, שיצרה אוירה של האלהה של אדם. ששדרה לאנשים שעליהם לבטל את דעתם מפניו.
2
דמגוגיה. מי שהסכימה לאונס היא גם קרבן וגם אשמה.
אורי | 04-07-2015 22:18
אתה שואל אם כולם טיפשים? התשובה שכן. מי שעובר על השלחן ערוך ומחליף את הרב עם אלוקים, הוא ודאי אשם! אתה שואל אם למאשימים זה לא יכול לקרות? התשובה שכן. אולי גם לי זה היה קורה. אינני יודע. אבל אם זה היה קורה גם לי אז גם אני הייתי אשם. לכן הטענות שלך דמגוגיות. צריך להפיק לקחים, וחלק מהלקחים זה שגם הקרבן שעובר על ההלכה הוא בסופו של דבר אחראי ואשם.
3
רק תלמיד שלו מחליט לבד מי אשם ומי לא. יש הלכה!!!
שלחן ערוך | 04-07-2015 22:37
רואים שאתה תלמיד שלו, וממשיך להחליט לבד מי אשם ומי לא אשם. תפנים סוף סוף... ההלכה היא הדבר היחיד שקובע! לא הרשע הזה, וגם לא רגשות הרחמים שלך! ולפי ההלכה אשה נשואה שמסכימה לשכב עם איזה רב מושחת היא או חולת נפש, או שהיא אשמה, אף שאכן צריך לרחם. אבל לרחם זה לא לטייח!! אבל בדבר אחד אתה צודק, שיש כאן בעיה כללית של כלל הציבור שעובדים עלינו שצריך לשמוע לרב גם כשהוא אומר על שמאל שהוא ימין.
4
אתה צודק!
צודק! | 04-07-2015 22:54
וכל הכבוד לכל אישה שמתלוננת במשטרה, הלוואי שלא נדע יותר סיפורים כואבים כאלה...
5
לעזור לנפגעות ולתלמידים
יוסף בלאו | 04-07-2015 22:55
מאמר חשוב מאוד. יש צורך דחוף לרבנים ולפסיכולוגים לבא לישיבה ולנהוג דו שיח עם התלמידים. הנשים שנפגעו צריכות לחיזוק ולטיפול מנשים מומחות בפסיכולוגיה. יש אחריות על הקהילה. החשבון הנפש על השאלה החינוכית ודתית אם השיטה של אמונה ברב כריזמטי שאומרים עליו שיש לו כוח רוחני שיטה פסולה יקח זמן.
6
לא יפה
| 04-07-2015 23:01
תתביש לך ששמת מרצונך או הסכמת שישימו תמונה ושם שלך ובכך הבאת ללשון הרע עוד לפני שהותר שמו לפרסום, שהרי חבריך ועוד רבים יודעים איפה למדת בתשסה, מאוד לא יפה.
7
תפסיק לחפור!
סתם מישהו | 04-07-2015 23:21
כותב המאמר, סליחה אבל אתה מתחת לכל ביקורת! זה ניצול ציני של הפרשה כדי לרכוב על הגל ולקבל במה לכל הכאבי בטן שלך. סה"כ למדת שם שנה ואתה כותב כאילו אתה מכיר את כל ההתנהלות שם לפני ולפנים. אין בין הפרשה לבין הסלידה שלך מסגידה מוגזמת כמעט ולא כלום. כמובן שאני לא מצדיק ח"ו בשום צורה או אופן את המעשים. פשוט כותב הכתבה מאד רדוד.
8
כמה נקודות להתייחסות
שם | 04-07-2015 23:25
ראשית לא ראיתי שמישהו מאשים או מטיף מוּסָר לציבור על מה שהרב שלהם עשה. עם זאת הציבור חש מרומה וטיפש ובצדק - זו אשמתו הבלעדית. כל מי שמקבל מהרב שלו הנהגה הבעיה היא אצלו. בדור של ימינו אפשר לקבל מרבנים הלכה או נגיעות של מוּסָר אך בשום פנים ואופן הנהגה. אותו מעגל פנימי אכן ״יצר״ עגל זהב גם אם לא התכוון לכך, ואותו ״רב״ כנראה ספג מזה באותה מידה שהם שידרו את זה. כל אדם צריך לקחת אחריות על עצמו ולהשליך יהבו על בורא עולם, רבנים הם כלי עזר אך אין להשען עליהם בשום פנים ואופן מבחינת הנהגה, וכל העושה כן הוא קורבן של עצמו בלבד.
9
לכל מאשימי הנשים פה, אילו היתה לכם טיפת רגישות אנושית
אילו היתה לכם טיפת רגישות אנושית | 04-07-2015 23:40
לכל מאשימי הנשים פה, אילו היתה לכם טיפת רגישות אנושית הייתם מבינים שאין דבר כזה אשה שמסכימה לאונס, בוודאי כשמדובר בנשים יראי שמים שבחיים לא היו מעלות דבר כזה על דעתם. באותה מידה אתם מוזמנים להאשים את קרבנות השואה בכך שלא התנגדו מספיק לנאצים. נו, באמת. נראה אתכם במקומם. מתנשאים.
10
ל3 היה בית דין והוא הודה לרב שמואל אליהו
שלום | 04-07-2015 23:44
11
יישר כוח
בצלאל | 04-07-2015 23:54
יישר כוח. דברים מדויקים
12
צודק. אך צריך לחנך את הנשים לברוח!
חיימוב | 05-07-2015 0:15
לא הייתי רוצה לעמוד בניסיון הזה.
13
א
א | 05-07-2015 1:17
הכל שמועות ורכילויות עד שלא יהיה משפט אסור לדון אדם...ב. מהכרות עם הרב.. הרב לא כופה את עצמו על אף אחד....אם לאשה לא היה רצון זה לא היה קורה לה..הרב לא מכשף...ג. לא חסרים אנשים שלא מקבלים מבוקשים ומעוניינים להתנקם...ד. נכנסנו לימים קשים בעמי צריך לנסות לראות את הטוב באחר ולא לעורר שנאת חינם...
14
אני פניתי אליו כי אמרו לי שהרב אליהו זצל הסמיך אותו לממשיכן
| 05-07-2015 3:21
תוכן
15
אני פניתי אליו כי אמרו לי שהרב אליהו זצל הסמיך אותו לממשיכן
| 05-07-2015 3:21
תוכן
16
אני פניתי אליו כי אמרו לי שהרב אליהו זצל הסמיך אותו לממשיכן
| 05-07-2015 3:21
תוכן
17
אני פניתי אליו כי אמרו לי שהרב אליהו זצל הסמיך אותו לממשיכן
| 05-07-2015 3:21
תוכן
18
אני פניתי אליו כי אמרו לי שהרב אליהו זצל הסמיך אותו לממשיכן
| 05-07-2015 3:22
תוכן
19
אני פניתי אליו כי אמרו לי שהרב אליהו זצל הסמיך אותו לממשיכן
| 05-07-2015 3:22
תוכן
20
אני פניתי אליו כי אמרו לי שהרב אליהו זצל הסמיך אותו לממשיכן
| 05-07-2015 3:22
תוכן
21
אני פניתי אליו כי אמרו לי שהרב אליהו זצל הסמיך אותו לממשיכן
| 05-07-2015 3:22
תוכן
22
אני פניתי אליו כי אמרו לי שהרב אליהו זצל הסמיך אותו לממשיכן
| 05-07-2015 3:22
תוכן
23
אני פניתי אליו כי אמרו לי שהרב אליהו זצל הסמיך אותו לממשיכן
| 05-07-2015 3:22
תוכן
24
אני פניתי אליו כי אמרו לי שהרב אליהו זצל הסמיך אותו לממשיכן
| 05-07-2015 3:22
תוכן
25
אני פניתי אליו כי אמרו לי שהרב אליהו זצל הסמיך אותו לממשיכן
| 05-07-2015 3:22
תוכן
26
א
א | 05-07-2015 9:52
א. מהכרות..הרב לא כופה את עצמו על אף אחד כך שאם אין רצון מהאשה זה לא יהיה. ב. למה רבנים גדולים ומקובלים החזיקו מהרב? מה הם לא ידעו??
27
א
א | 05-07-2015 11:18
שכל האנשים יהיו אמיתיים עם עצמם..הרב עזר רבות ואם לא עזר לא היו אליו פניות... הפסדנו רב גדול..אפילו הרב מרדכי אליהו זצ"ל החזיק מהרב. עלילת דם .
28
איזה שפל
חילוני | 05-07-2015 11:22
כמה שמועות ומשפט שדה ואתה ככה מוכר בשקל את הבאר ממנה שתית? בשביל מה? הם משלמים לך? אתה אדם שפל ברמות. דוגמה לאחד שבחיים לא הייתי יוצא איתו לקרב.
29
אילו עינים טהורות ומהממות, אבישי החמוד
חנה | 05-07-2015 13:14
יש לו עיניים של נשמה טהורה. תודה שפרסמתם את זה, זה עשה לי את היום.
30
ל1 ול2 אתה טועה. אתה לא מבין מה זה אישה שבאה למקובל
....... | 05-07-2015 14:38
שהוא נוכל ורמאי. היא באה בתמימות כדי להיעזר בו ונפתחת אליו והוא הרשע משתמש בכוחות לטמטם אותה ומעביר אותה על דעתה. הרי מי מגיעה לאדם כזה? רק אישה שגם ככה קשה לה. זה לא אישה במצב רגיל. והנוכל מנצל את זה לצרכיו. ועד שהיא מתעוררת הוא כבר עשה מה שעשה. לא סתם קוראים לזה ניצול סמכות. ושלא תדע מצרות. אתה לא מבין מה זה כוחות רוחניים מול אישה במצוקה ואני גם לא מאחלת לך את זה. מה שכן היזהר בדברייך....
31
אני מאז הסיפור עם דוד מתרחקת
בת שבע | 05-07-2015 14:56
כנראה שלא למדנו כלום במשך 3000 שנה
32
זוית אחרת
ניצב על ימינו | 05-07-2015 17:18
רב הישוב שלנו בהתייחסו לפרשה בשבת האחרונה פרשת בלק אמר: יסודו של יז' בתמוז החל מחטא העגל שנגרם מהאמירה ,כי זה משה האיש' עבדו את משה ולא את ד'. היהדות תמיד נגד פולחן האישיות. אדם הראשון חז"ל אמרו עליו שהוא בבחינת ותחסרהו מעט מא-לקים, אך בתורה לא מוזכר. וכן הוא לגבי נח שהוזכר כדי להסביר מדוע הוא ניצל מהמבול אך אם שם בנו לא הוזכר שום שבח, וכן הוא לגבי האבות. ואף אצל משה הוזכר שהוא עניו בגלל האמירה של מרים. וכן שהוא נאמן כיון שחשדו בו. הסגידה לאדם טומנת בחובה ב' בעיות: א. טיוח המציאות, לא רואים את חסרונותיו. ב. מקבלים כל סטיה שלו, אף שהיא נגד ההגיון והשכל. כיון שהוא לא טועה במציאות שנבנתה עקום, שכל דבר מפרשים שהמניע הוא קדש, המניע הוא טהור. האדם נופל, כיון שאינו מפעיל חוש ביקורת עצמאי. לא לחינם התחילה הפרשה של הרב מהצפון בפרשת קרח שעליו נאמר הקנאה התאוה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם. והתפרסמה בפרשת בלק שבה בלעם מצד אחד מחזה שדי יחזה, ויודע דעת עליון, ומאידך היה עם אתונו.
33
"ודאי שאף אחד לא אמר בגלוי"- היו שהתריעו מפניו במשך שני
| 06-07-2015 2:01
שנים אולם קהל עדתו לא רצו להקשיב ולא להאמין... פתאים