הרב רם ראב"ד: "בגלל הרב פרץ, המערכת הצבאית מצפצפת היום על הרבנות הצבאית"

הרב רם ראב"ד: "בגלל הרב פרץ, המערכת הצבאית מצפצפת היום על הרבנות הצבאית"

רב חיל האוויר לשעבר הרב רמי ראב"ד, מאשים את הרב רפי פרץ כי בחולשתו ובריקודי מה יפית הוא גורם למערכת לצפצף על הרבנות הצבאית ולהידרדרות המסוכנת בתחום הדת בצבא

"בגלל הרב פרץ, הצבא מצפצף על הרבנות הצבאית"
  הרב רמי ראב"ד (צילום: דו"צ)

הכתבה פורסמה לראשונה במקומון '471 – העיתון שמחבר'

הסיפור שקרה לאחרונה היה רק בבחינת הקש ששבר את גב הגמל. או אם תרצו: הוכחה נוספת, אליבא דהרב ראב"ד, שמשהו לא טוב עובר על הרבנות הצבאית הראשית, תחת פיקודו של הרב רפי פרץ.

הרב רם (רמי) ראב"ד הוא פתח תקוואי מבטן ומלידה ("אני גר במרכז העיר ומתפלל ברחוב מונטיפיורי, בבית המדרש לתורת א"י שהקים הסבא שלי. והמקום הזה היה הכולל הראשון בארץ. למדו בו ענקי התורה וביניהם הרב יהודה לייב שטיינמן"). הוא שירת 28 שנה ברבנות הראשית. שני שיאי תפקידיו היו מעורבות רבה ביותר, בהקמת יחידת שח"ר (שילוב חרדים בטכנולוגיית עילית של חיל האוויר) והיותו רב חיל האוויר.

לפני שלוש שנים וחצי, בינואר 2012, הוא התפטר מתפקידו בשח"ר. על כך בהמשך. בעקבות התפטרות זו דרש הרב הצבאי הראשי תא"ל הרב רפי פרץ (להלן הרבצ"ר) ממפקד החיל, אלוף עידו נחושתן, שידיח אותו מתפקיד רב חיל האוויר, אך זה סירב. גם בכך נחזור לגעת בהמשך.

לאחרונה, כך פורסם, החליט הרמטכ"ל גדי אייזנקוט לצמצם את סמכויות הרבנות הראשית. דבר שבא לביטוי מוחשי מובהק, בהדרתו של הרבצ"ר מטקס השבעת טירוני חטיבת גבעתי, לפני שבועיים, ובהחלפתו בתא"ל אבנר פז-צוק, קצין חינוך ראשי (להלן הקח"ר). הוגה הרעיון היה קצין חינוך עצמו. בחודש מרץ האחרון, שלח אותו קצין חינוך המלצה לראש אכ"א, אלוף חגי טופולנסקי: "להוציא את הרבנים מטקסי ההשבעה של הטירונים בצה"ל", כך כתב.

חלפו כולה שלושה חודשים, וכבר השתנתה התמונה: הקח"ר בנעליו של הרבצ"ר. וזה מה שיפה עם צה"ל: כשהוא באמת רוצה – אין עליו. אין תקתקן זריז ממנו במזרח התיכון.

הרב ראב"ד, מה כל כך חשוב שרב צבאי יהיה נוכח בטקס ההשבעה, זה הרי לא מעמד דתי?

"זה רגע חשוב ביותר בשרשרת החיילוּת. אני תמיד נהגתי בטקסים אלה להביא את רוחו של יהושע בן-נון לחיילים הנרגשים. זה רגע מכונן ויש חשיבות עצומה לשילוב תכנים וערכים יהודיים דווקא בטקס זה".

אתה יודע, הערתי לו, שולמית אלוני אמרה פעם שאין לה בעיה עם הנביאים, רק מה – בבקשה בלי ספר יהושע, שבעיניה סימל את הכיבוש המשחית.

"זה בדיוק מה שעצוב כאן", אמר ראב"ד, "שולמית אלוני ניסתה להדיר את יהושע – ולא הצליחה, אבל הרב הצבאי הראשי הצליח".

איך האחריות הזו מגיעה לאוהל של הרבצ"ר, לא הבנתי. ברור לכל שדעתו לא נוחה מזה, שמדירים אותו מטקס חשוב שכזה.

"ישנם רבנים שחושבים שעל ידי זה שיתלקקו לחילונים וירקדו ריקודי מה-יפית, יעריכו אותם יותר ויתנו להם לפעול, אבל זה בדיוק להפך", ענה הרב ראב"ד. "זה משדר חולשה שגורמת לכך, שהמערכת הצבאית מצפצפת היום על הרבנות הראשית. והצפצוף הזה רק הולך ונעשה צורם יותר וחזק יותר. זה קורה ביותר מדי תחומים כיום בצבא ובתדירות יותר מדי גבוהה, רק משום שבמקרה הקודם הרבנות הצבאית הגיבה ברפיסות".

וכאן מונה הרב ראב"ד את ציוני הדרך שהובילו, על פי תפיסתו, לרגע בו הדירו את הרבצ"ר מטקס ההשבעה האחרון. "זה התחיל עם שירת נשים. פעם מצאו פתרונות יצירתיים: לא מתאים לך? לך תשמור בבסיס. פתאום החליטו לחייב להיות נוכח".

אולי כי פעם הנוכחות הדתית הייתה קטנה וממילא נטישת הדתיים לא הורגשה, אבל היום קשה לדחוס את המוני הדתיים לשעה מסוימת בשני תפקידי שמירה – במאהל ובבונקר.

לא, ממש לא", ענה הרב ראב"ד, "יש מספיק דרכים להתמודד עם זה. הבעיה היא לא בכמות הדתיים כיום, אלא בנחישות של הרבנות הצבאית. נחום ברנע כתב שהוא שמע כיצד הרבצ"ר הנוכחי אמר לרמטכ"ל 'אם חשוב לך שהחיילים יישארו בזמן השירה (של נשים) אז כך זה יהיה'. מישהו מדמיין את הרב גורן מגיב בצורה כזו? או את הרב גד נבון? או הרב וייס או הרב רונצקי?"

אגב הרב ישראל וייס. זה אמר בראיון ל'גלי ישראל' בהקשר הפרסומים על רצון הרמטכ"ל לצמצם בסמכויות הרבנות הצבאית: "הרב פרץ צריך עכשיו להיכנס לרמטכ"ל, גם אם הוא יושב באמצע ישיבה הכי חשובה, לבקש ממנו הסברים. "אם ההסברים לא יינתנו או לא יתקבלו על ידו, הוא חייב להניח את המפתחות על השולחן".

"אבל זה לא נגמר בשירת נשים", ממשיך הרב ראב"ד. "זה המשיך עם המאבק לשילוב נשים ביחידות לוחמות ואז פתאום נאבקו לשנות את 'יזכור אלוקים' ל'יזכור ישראל'. ואחר כך הגענו לזה שחייל אוכל חזיר ולא נענש על כך. הרי בן גוריון עצמו – לא הרב גורן – אמר, שאם 99 אחוז יאכלו כשר בצבא, בניגוד להרגליהם באזרחות, לא יקרה שום אסון, אבל אם אחוז אחד של שומרי כשרות יאכל טרף בצבא – זה יהיה אסון. היום חייל אוכל חזיר שהביא מהבית באוהל שלו, ולא עושים לו שום דבר. בקצב הזה מחר הוא יאכל את זה בחדר אוכל צה"לי. צריך כזה דמיון מפותח, כדי לראות ולהבין את הדינמיקה הזו?"

למרות שראב"ד בא מהמגזר החרדי ניכר בקלות במהלך השיחה, כי מודל החיקוי שלו הוא הרב שלמה גורן, שייסד את הרבנות הצבאית הראשית. מדמותו של הרב גורן הוא מודה, הוא למד להיאבק. "גם אם נקודתית המאבק שלך לא נושא פרי באותו רגע, הוא מניב פירות להמשך", הוא אומר. או אם תרצו – גם הפסד בקרב כלשהו לא מכריע את המערכה נגדך.

ראב"ד שמח לשתף אותי במאבק שניהל ושמבחינתו הוא הצגת תכלית למקרה, בו, כאמור, הפסד בקרב לא מכריע את המערכה.

"בשנת 1987", הוא מספר, "הייתי הרב של בח"א 6, בסיס החיל בחצרים. מפקד הבסיס היה רון חולדאי. פתאום, בהכנות לטקס יום הזיכרון, אני שומע שאומרים 'יזכור ישראל' במקום 'יזכור אלוקים'. שאלתי מי-מה. אמרו לי החלטת המפקד. רצתי לחולדאי וניהלתי ויכוח תקיף בלשכה שלו. בסוף חולדאי אומר 'טוב, שיהיה יזכור אלוהים'. אני חוזר בשמחה לדווח לאחראים על הטקס וחושב שזהו – הצלחתי. לתדהמתי בטקס עצמו, אמרו בסוף 'יזכור ישראל'. עד היום אני לא יודע אם מי שצפצף על הסיכום הזה היה הדרג המבצע, או שהמפקד בעצמו קרץ להם, כרומז שיעשו מה שהם רוצים. דבר אחד אני כן יודע – שנה לאחר מכן חזרו לומר 'יזכור אלוקים'".

יכול להיות, שאלתי, שזה שהרב פרץ לא גדל בתוך המערכת של הרבנות הצבאית, מקשה עליו בהתמודדות עם משימות התפקיד הזה. "כן ולא", ענה הרב ראב"ד. "תמיד מי שגדל בתוך המערכת מכיר אותה לפני ולפנים טוב יותר, מאשר מישהו שמגיע מבחוץ. אפילו אם הרב אלישיב היה מגיע להיות הרבצ"ר, היה לוקח לו זמן עד שהיה מבין בתוך המערכת מה יש לעשות ועם מי ואיך ומתי. אבל בעיית הבעיות היא הקרנה של חולשה. כי כל הזמן בוחנים אותך. זה נכון בכל התחומים בחיים ובוודאי בתחום שהרבה חושבים שהוא מיותר. ואם אתה חלש, פשוט רוכבים עליך עוד ועוד ועוד. תראה, מלבד סיפור החייל שאכל חזיר, נענש ועונשו בוטל,  פורסם – רק בימים האחרונים – גם הסיפור שבעיר הבה"דים שתלו בתקופה זו, שנת השמיטה, ושום דבר לא קרה. ועוד מקרה שקרה לאחרונה בעיר הבה"דים: קבלן מסר לידי הצבא חלק מהעיר עם בתים ומשרדים ללא מזוזות. וגם כאן אמרו משהו כמו: 'לא נורא, עוד לא עבר חודש מאז שנמסרו המפתחות. נשיג עד לסוף החודש את המזוזות'. עכשיו אני אומר לך, שזה עניין של נחישות של הרבנות הצבאית. זה הכל. אם הרבנות הצבאית, אם הרבצ"ר, היו דופקים על השולחן ואמרים 'קבלן יקר, כמו שאתה לא מגיש בית ללא משקופים וללא חלונות, ככה אתה לא מגיש ללא מזוזות. אין מזוזות – אין מסירת מפתחות; אין מזוזות – אין פירעון צ'קים'; אם כך היו מתנהלים – אתה יודע מה היה קורה? אותו קבלן היה מגיש את המפתחות של המבנים, רגע אחרי שהיו קובעים שם את המזוזות.

"והחולשה של המזוזות – שהיא בעצמה נוצרה בגלל החולשה של השמיטה והכשרות ושילוב הנשים והדרת הרב פרץ מטקס ההשבעה – מולידה ברגע זה את החולשה הבאה, שתכרסם עוד יותר בצביון היהודי והדתי של צה"ל".

ועם כל זאת, אתה לא ממש אובייקטיבי בשיפוטך את הרבצ"ר. בכל זאת הרב פרץ פעל כדי לפטר אותך.

"הרב פרץ לא פיטר אותי מאחר ואינו מפקדי ואינו יכול לעשות זאת. הוא באמת לא הסכים לעבוד איתי כרב החיל. והוא באמת פנה למפקד החיל, עידו נחושתן, כדי שישחרר אותי מצה"ל, אבל מפקד החיל סירב. זה קרה בגלל שהרב פרץ כעס על כך שהתפטרתי מתפקיד יועץ אכ"א לנושא תכנית שח"ר שהייתי ממקימיה. למה התפטרתי? מאחר ובאכ"א הייתה כוונה לשנות את הסיכומים שהיו איתי בנושא שירות החרדים. למשל, שיצאו לפעילויות תרבותיות משותפות עם בנות.

"התפטרותי זכתה לאהדה גדולה, שהכעיסה את הרב פרץ. אבל בתכל'ס ישבתי באותו חדר ובאותו כיסא וכן לא מינו רב אחר במקומי, עד שיצאתי לאזרחות, ביום בו הייתי צריך ממילא להשתחרר בגלל הוותק והגיל".

כיום, עוסק הרב ראב"ד בשילובם של חרדים בעולם התעסוקה.

תגובות

פנינו אל דובר צה"ל בבקשה לראיין את הרבצ"ר – דובר צה"ל סירב. שלחנו רשימת שאלות וביקשנו מענה עליהן בכתב – גם לכך הגיע סירוב. ראוי להדגיש כי הרב פרץ אמר לנו בשיחה טלפונית, שהוא אישית מוכן להתראיין ולהגיב, אך בשל סירובו של דובר צה"ל הדבר נבצר ממנו. בימים האחרונים אמר הרמטכ"ל, כי היעדרותו של הרבצ"ר מטקס ההשבעה אינה מעידה על שינוי המדיניות וכי בעתיד יחזור הרבצ"ר וישתתף בטקסי השבעה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
צה"ל חיפש מראש רב ראשי שלעולם לא יסרב פקודה...
אורי | 21-06-2015 13:45
זו מגמה בצה"ל. מאז הורדת התואר מאלוף לתת אלוף, ועכשיו בחרו מי שרקד איתם כשהם גירשו יהודים. הרב פרץ לא אשם, הרי הוא נבחר בגלל שהוא חלש. ואם יתפטר יחפשו מישהו שעוד יותר חלש ממנו. צריך שהמערכת הדתית הפוליטית תתעורר לפני שנמצא שם איזה רב רפורמי.
2
אכן ר רפי פרץ אשם
| 21-06-2015 14:20
ואנחנו צריכים להבהיר שלא נחזור לסדר היום על כך, אחרת גם אנחנו אשמים!
3
בקצב הזה עוד ימנו איזה גושניק
קובי | 21-06-2015 14:59
כדי שיעשה מה שהם אומרים לו, אפילו לחלל שבת. צריך לעשות משהו
4
למה בכלל צריך רב בצה"ל?
| 21-06-2015 15:41
בישיבות יש רמטכ"ל?
5
רמי ראב"ד - חרדי שניסה לחרד את צה"ל
קצין שמכיר | 21-06-2015 23:29
הביא המון "רבנים" שהמשותף לכולם היה שלא שרתו לפני כן אבל כשרצו משכורת טובה בלי לעשות כלום, פתאום התגייסו עשו טירונות מזורזת והוא ניסה לתת להם דרגות קצונה בקומבינה "רבנים" שלא ראו יום אחד של שטח ולא הצליחו להתחבר לחיילים בשל הרקע החרדי הקיצוני שלהם בקיצור, רמי ראבד גש הלאה , קומבינטור היית וקומבינטור נשארת
6
תסכול אחד גדול
מאיר | 22-06-2015 14:53
חשבת על המשרה הרמה, אך לא קבלת כי אתה חרדי.מי שמוסר עצמו על עם ישראל קבל את המשרה ,ודי והותר לך במה שקבלת. הצבא הוא לציונים
7
רפי אמר שגם בעתיד יורה לתלמידיו לבצע פקודת גירוש !!!!!!
| 24-06-2015 10:54
רפי אמר שגם בעתיד יורה לתלמידיו לבצע פקודת גירוש אם יידרש לכך !!! לא סתם בחרו אותו. לקחו טייס צייתן שלא עושה בעיות למערכת השמאלנית אנטי דתית. רפי כתב ספרים על "אהבת ישראל", ממש פסטורלי... לרפי חסר יראת שמים. הוא רואה פקודה בצבא כפקודת קודש, גם אם הפקודה נגד התורה. אצלו המדינה קודמת לתורה. זו עבודה זרה !!!!!!!