השריפה בכרמל: הקיטרוג הלך, מדת הדין יצאה ידי חובתה - סרוגים

השריפה בכרמל: הקיטרוג הלך, מדת הדין יצאה ידי חובתה

בהתייחסות לשריפה בכרמל אמר הרב אורי שרקי ממכון מאיר: "יש כבר הרבה זמן מישהו שרוצה לשרוף את המדינה. הוא מנסה, הוא מתכונן. לא הולך לו. יכול להיות שהוא כבר תכנן משהו, אז מן השמיים, מדת הדין יצאה ידי חובתה. הקיטרוג הלך, נשרף הכרמל. זה רחמים גמורים של הקב"ה על ישראל."

השריפה בכרמל: הקיטרוג הלך, מדת הדין יצאה ידי חובתה
  ייסורים של אהבה. הרב שרקי

הרב אורי שרקי, ראש המחלקה הישראלית ב"מכון מאיר" בהתייחסות ראשונה לשריפת הענק בכרמל.

במהלך שיעור במסילת ישרים, נשאל הרב שרקי, האם שריפת ה' את הכרמל נגרמה בגלל חטאים כלליים של עם ישראל?

הרב שרקי השיב כי את שריפת הכרמל צריך לנתח כמו כל אסון. "על אסונות, כתוב בגמרא שכאשר באים לאדם ייסורים צריך לעשות אחד מהשלושה. דבר ראשון לפשפש במעשיו. לא מצא, כלומר הוא פשפש ומצא שהכל בסדר, יתלה בביטול תורה. לא מצא, ראה שהוא לא ביטל תורה, מה יעשה? יתלה בייסורים של אהבה."

"בואן נבדוק מה קורה בסיפור של הכרמל. אם אנחנו מדברים מצד המעשים, אז הרי אנחנו כולנו בסדר גמור." הפתיע הרב שרקי את הנוכחים, "הרי רוב העם לפי הפסיקה של החזון אי"ש הוא תינוקות שנשבו, זאת אומרת שכולם צדיקים גמורים, אז אם כן מבחינת המעשים פשפשנו במעשים ולא מצאנו."

"אולי נתלה בביטול תורה?" המשיך הרב, "נראה, אותו חלק מהעם שאינו מגדיר את עצמו כתינוקות שנשבו, מה הם עושים? הם לומדים תורה. הרי איך הם כולם משתמטים מהצבא? לומדים תורה. למי הרי הלכו מאה מילונים של שקלים. להחזיק את האברכים."

"אז במעשים ובביטול תורה אי אפשר לתלות. מה נשאר? ייסורים של אהבה."

"בסדר, אבל גם לייסורים של אהבה צריכה להיות סיבה. מה זה ייסורים של אהבה? פשוט מאוד, יש כבר הרבה זמן מישהו שרוצה לשרוף את המדינה. הוא מנסה, הוא מתכונן. לא הולך לו. יכול להיות שהוא כבר תכנן משהו, אז מן השמיים, מדת הדין יצאה ידי חובתה. הקיטרוג הלך, נשרף הכרמל."

"זאת אומרת שזהו גמרנו. זה רחמים גמורים של הקב"ה על ישראל." סיכם הרב.

לא היה חילול שבת בכרמל

בהמשך נתבקש הרב להתייחס לדברי הרב עובדיה יוסף שאמר שהשריפה נגרמה בשל חילול שבת.

"הרמב"ם אומר שאנחנו יודעים שיש צדק במעשה ה' אבל אנחנו לא יודעים איך הצדק הזה נעשה. זה השאלה שהייתה עם איוב והילדים שלו. לאיוב מתו עשרה ילדים והוא לא ידע למה, אבל הוא ידע שיש לזה משמעות."

"האם אפשר לומר שאיוב חטא איזשהו חטא? הוא לא חטא שום חטא, וכך מעיד התנ"ך. אם כן יש סיבה אבל היא לא חייבת להיות החטא." דחה הרב שרקי את דברי הרב עובדיה יוסף.

גם על הנתון לפיו קרבנות השריפה חיללו שבת, הקשה הרב שרקי:

"אני לא יודע אם היה שם חילול שבת יותר במקום אחר. ניר עציון הוא יישוב דתי. והיישוב עין ח'וד אינו חייב בשמירת שבת. בית אורן הם תינוקות שנשבו. ועין הוד, אני לא בטוח שהיה שם מישהו בשבת, שהרי זה כפר אמנים ובשבת הם בטח בתל אביב. ככה שאני לא יודע איך אפשר לבוא בטענות כאלה."

"תהיה הסיבה אשר תהיה, ברור שמדת הדין, כבר לקחת את חלקה. ואם היא לקחה את חלקה רחמים גדולים צריכים להמשך על עם ישראל." סיכם הרב את התייחסותו לאסון.

צפו בדברי הרב שרקי החל מדקה 33, באתר ערוץ מאיר.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
הרב שרקי הולך בדרכם של כל הצדיקים-
אסק שמים | 06-12-2010 20:44
לימוד זכות ואהבה על עם ישראל.אשרי חלקו.
2
מתגעגעים לשיעוריו בחיפה
| 06-12-2010 21:12
3
אתם פשוט חיים בסרט..
אריאל | 09-12-2010 12:27
כמה עצימת עיניים... רויטל - ברור שהוא מרגיע - הרי הוא מוריד מאיתנו את כל האחריות..כולנו בסדר..לפי דבריו המשיח כבר כאן, מולך בירושלים והכהנים מקיבים קורבנות בבית המקדש... אריאל.
4
"רחמים גמורים" >> הלוואי. אבל אנחנו עדיין לא ראויים
oferiko.com | 09-12-2010 23:28
אין כמעט ספק (חשבתי על זה כבר לפני שבוע), שהגשם מגיע לנו כהמתקת הדינים (מידת הרחמים), אחרי השריפה (מידת הדין). השאלה הענקית והגדולה, האם קלטנו את המסר, מדוע הגיעה לנו מידת דין כזו?! ולצערי, בשיחותיי עם אנשים, אני נוכח, שלאנשים לא ברור כלל במה חטאנו ולמה זה מגיע לנו... ושאולי בכלל (אני מהסס לומר זאת) יש לנו דם על הידיים!!! (מקווה שלא יצנזרו לי את התגובה החשובה הזו) goferiko@yahoo.com