כל מה שרצית לדעת על הדובדבן ולא העזת לשאול - סרוגים

כל מה שרצית לדעת על הדובדבן ולא העזת לשאול

עונת הדובדבנים בעיצומה ולקראת פסטיבל קטיף הדובדבן שיתקיים ביום שישי בגוש עציון אנחנו מגישים את כל המידע על הדובדבן. למה כדאי לאכול, איך מקפיאים דובדבנים, כמה דובדבנים בריאים ועוד. אז בתיאבון ולבריאות

author-image
כל מה שרצית לדעת על הדובדבן ולא העזת לשאול
  אילוסטרציה שאטרסטוק

תכולה

קלוריות – 100 גרם דובדבנים ממלאים כוס ומכילים 60 – 70 קלוריות. כוס דובדבנים תכיל 10 – 15 דובדבנים, כלומר דובדבן אחד מכיל 4 – 6 קלוריות.

סיבים תזונתיים – הסיבים חשובים להפעלה תקינה של מערכת העיכול. הם תורמים למניעת עצירות, שיפור תחושת השובע, הפחתה ברמות כולסטרול וסוכר, ומניעת סרטן.כוס דובדבנים מכילה 3 גרם סיבים תזונתיים ( כמו כוס דגני בוקר מועשרים בסיבים)

ויטמין C – הדובדבן עשיר מאוד בויטמין C. ויטמין C משפר את התנגודת החיסונית של הגוף, מגן עליו מפני מחלות שונות כמו אסטמה, סרטן, מחלות ריאה ועוד. כוס דובדבנים מכילה 10 מ"ג ויטמין C שהם 10% מהצריכה היומית המומלצת.

ויטמין A – הדובדבנים עשירים בויטמין A. זהו ויטמין המגן על הראיה ותורם לראיית לילה תקינה. כמו כן הוא נחשב אנטיסרטני. הוא שייך לקבוצת הקרוטנים שהם פיגמנטים נוגדי חימצון חשובים מאוד.

אשלגן ונתרן – הדובדבן עשיר באשלגן ודל בנתרן. זהו השילוב האידיאלי לסובלים מיתר לחץ דם וגם למניעתו. בעולם המערבי צריכת המלח והנתרן גבוהה בהרבה מהדרוש לגופינו. ברור כבר שנים רבות כי הפחתה של רמות המלח והנתרן בתזונה מסייעת בהורדת רמות יתר לחץ דם.

בנוסף, מחקרים רבים בעולם הראו בשנים האחרונות כי תזונה דלה בנתרן בגיל הצעיר תורמת להפחתת הסיכון ליתר לחץ דם בגילאים מבוגרים. כוס דובדבנים מכילה 3 מ"ג נתרן בלבד. האשלגן, לעומת הנתרן, הוא מינרל המשפיע לטובה על הורדת רמות לחץ דם.כוס דובדבנים תכיל200 מ"ג אשלגן ואכילתו תורמת לכן, לשמירה על ערכים תקינים של לחץ הדם ואף להפחתתו אצל מי שסובל ממנו.

ויטמינים ומינרלים נוספים – הדובדבנים מכילים גם ויטמין B – 6, חומצה פולית וברזל.

פלבנואידים

כמו כל פירות היער בעלי הפיגמנטים האדומים – כחולים –סגולים גם הדובדבן עשיר בפלבנואידים ייחודיים המסייעים לגוף ב – 3 דרכים עיקריות: הקטנת הסיכון ללקות במחלות לב. הקטנת הסיכון ללקות בסרטן. האטת קצב הזדקנות

הפלבנואידים הם למעשה אלה שגרמו לרופאים להמליץ על שתיית יין. מה שהביא לנו את הפרדוקס הצרפתי של יין האדום היבש. הם ולא האלכוהול. וכך בדובדבנים אנחנו מקבלים אותם באופן טבעי, בריכוז גבוה וללא אלכוהול.

הדובדבן מכיל פלבנואידים ייחודיים וביניהם אנטוציאנינים שהם נוגדי סרטן וכאב וקוורצטין שהוא נוגד חימצון פוטנטי ביותר ונחשב אנטי-סרטני ונוגד דלקת. למזלנו פעולתם המיטיבה של הפלבנואידים לא משתנה לאחר בישול או הקפאה וכך ניתן ליהנות מיתרונם גם בריבה העשויה מדובדבנים, הקפאתם או כל מתכון אחר. מחקר שנערך בפינלנד לפני שנתיים הראה כי אכילת 100 גר' פירות יער ביום במשך 8 שבועות העלתה פי 2 את רמות הקוורצטין (שהוא פלבנואיד) בדם.

פיטוכימיקלים נוספים (חומרים צמחיים בעלי השפעות בריאותיות חשובות) המצויים בדובדבן– הדובדבן מכיל גם לוטאין שהוא נוגד חימצון המגן בעיקר על הראיה, פיטוסטרולים התורמים להפחתת רמת הכולסטרול בדם.

רפואה משלימה

ברפואה העממית נחשב הדובדבן כמתאים לטיפול בגאוט (שיגדון). זוהי מחלה הפוגעת בפרקים וגורמת לכאבים עזים. גם מחקרים מערביים אחרונים מראים כי לדובדבן אפקט מיטיב בשיגדון ובמצבי דלקת אחרים. הרפואה העממית ממליצה על שתיית מיץ דובדבנים לשיכוך כאבים. מה שמסביר השפעה זו היא תכולה גבוהה של אנטוציאנינים.

הרפואה הסינית ממליצה על אכילת דובדבנים לחיזוק דם בגלל צבעם האדום ולכן הם מתאימים לאכילה על ידי מי שסובל מחולשה, עייפות, סחרחורות ותופעות אחרות של אנמיה.

הסבתות טוענות כי מומלץ לאכול דובדבנים לפני השינה מכיוון שהם משפרים את איכות השינה. רפואת הצמחים משתמשת גם בחלקי הדובדבן האחרים. פטוטרת הפרי שימשה בעבר לטיפול בצבירת נוזלים וקליפת העץ לטיפול בשפעת.לפי רפואת המזרח נחשב הדובדבן לפרי מעורר תשוקה.

טיפים

הקפאת דובדבנים – כדי להקפיא דובדבנים יש לשטוף אותם היטב וליבש. רצוי לגלען את הדובדבן. מומלץ בשלב הראשון להקפיא בקופסא כשהם מפוזרים בשכבה אחת בלבד בכלי סגור. בהמשך ניתן לאחסן בקופסא סגורה. נשמרים עד שנה.

דובדבנים משתלבים מצוין במאכלים שונים כמו ריבות, ליקרים, סירופים, קינוחים, גלידות, לפתנים ומשקאות. אפשר להכין מהם רטבים המתאימים גם לבשרים.

למה כדאי לאכול דובדבנים:

  • כי הם תורמים לחיזוק המערכת החיסונית
  • כי הם תורמים לשיפור באיכות השינה
  • כי הם תורמים להאטת הזדקנות
  • כי הם מכילים חומרים נוגדי סרטן ונוגדי דלקת
  • כי הם מכילים כמות קלוריות קטנה יחסית ובעלי השפעה טובה על תחושת השובע ולכן מתאימים גם לשילוב בדיאטת הרזיה.
  • כי הם בעלי השפעה מיטיבה על כאבי פרקים לסובלים מגאוט (שיגדון)
  • כי תורמים להפחתה ברמות לחץ דם ושמירה על מערכת הלב וכלי הדם

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
לא כשר
| 16-06-2015 20:10
2
לא מפירת ארצינו
| 16-06-2015 20:12
מינהג נוכרים
3
מחקר מפינדלנד?
| 18-06-2015 21:53
איך זה קשור אלינו? הפינים גם אוכלים צבאים וחזירים אז שנילמד מהם? צטטו מהגמרא ולט מפינדלנד!