רעידות אדמה נגרמות בגלל חילולי שבת (או חטאים אחרים)

רעידות אדמה נגרמות בגלל חילולי שבת (או חטאים אחרים)

כל מי שלמד קצת תורה אמור לדעת שאסונות באים בגלל שעם ישראל חוטא ולא חשוב אם מדובר בגילוי עריות או חילול שבת, אז למה כל אמירה ברוח זו מיד מקפיצה את כל מתנצלני המגזר?

author-image
די להתנצל: רעידות אדמה נגרמות בגלל חילול שבת
  בגלל חטאים של עם ישראל. רעידת אדמה (ארכיון שאטרסטוק)

אודה למי שיעזור לי, אני מחפש הסבר פסיכולוגי משכנע למחלה מסויימת שאפשר למצוא את תסמיניה אצל המתנצלים המקצועיים של המגזר.

במדינת ישראל של היום מותר לאדם להאמין באלהים. זה בסדר, זה נאור, וזה עומד בחוקי הפוליטיקלי-קורקט. מותר גם לשמור שבת וכשרות, ואפילו לדרוש שסמכויות הפיקוח יהיו בידי הרבנות. זה בסדר גם להאמין שמדינת ישראל היא ראשית צמיחת גאולתנו (אם כי זה מעורר אי נחת במחנה הציוני). אבל ברגע שמישהו מעז לומר שאסונות באים בגלל חטאים, מיד נזעקים כל מתנצלני המגזר להתנצל ולומר שמדובר בעשב שוטה שגדל בקצה המחנה והוא לא מייצג אותנו.

קצת קשה להיות יהודי מאמין בלי להאמין שאם בא אסון כנראה הוא בא על חטא. מי שנוהג להקשיב בשבת בבקר לקורא בתורה (אם במקרה נגמרו העלונים) אמור לדעת שזה ממש כך. כן, צר לי, אבל זה מה שהעשב השוטה ההוא בקצה המחנה קורא מתוך ספר התורה המונח על הבימה. גם הנביאים אמרו את זה חזור ואמור (ולא נרשמה התנצלות). וגם חז"ל.

אז באמת, יש יומרה לא קטנה במי שמנסה לטעון שהוא יודע שתאונות הדרכים הן בגלל חילולי השבת ורעידות האדמה הן בגלל גילוי העריות. איך אתה מתיימר לדעת דבר כזה? אתה נביא? אתה בקיא בחשבונותיו של ריבונו של עולם? יכול להיות שאתה טועה מן היסוד והמציאות היא בדיוק הפוכה: שתאונות הדרכים הן בגלל גילוי העריות ורעידות האדמה הן בגלל חילולי השבת. בהחלט יתכן שגם זה טעות יסודית, והכל בגלל הכשרות. לא יודע, אינני נביא. אבל כל מי שלמד קצת תורה אמור לדעת שאסונות באים בגלל שישראל חוטאים.

אז למה כל אמירה ברוח זו מיד מקפיצה את כל מתנצלני המגזר?

זה כנראה לא מתחיל מהם. זה מתחיל מהחילונים השולטים בתקשורת. אלה שקובעים עבורנו מה מותר ומה אסור. מה בגבולות חופש הבטוי ומה מחוץ להם. מתנצלני המגזר פשוט מצייתים להוראות של אלה שהחליטו שלגיטימי להאמין באלהים אך לא לגיטימי לומר שתאונות הדרכים הן עונש על חילולי השבת.

למה זה כ"כ מפריע לחילונים? למה החילוני כ"כ מזועזע מכך שדתי מאמין שתאונות הדרכים באות בגלל חילולי שבת? לא יודע. זו התופעה שאני מבקש עבורה הסבר פסיכולוגי. אולי כי החילוני של היום מאמין שמותר לכל אדם לחיות לפי אמונתו. זכותו של הדתי להיות דתי, בתנאי שהוא יסכים עם זכותו של החילוני להיות חילוני. החילוני לא מקבל את העובדה שאלהים לא מוכן לציית לכלל הזה. אולי מותר לאלהים להעניש את הדתי על חטאיו, אבל את החילוני? איך אלהים מעז לכפור בזכותו של החילוני לחלל שבת? מותר להיות דתי, אבל אסור לחשוב שיש משהו לא בסדר בכך שחילוני מחלל שבת. אסור לחשוב או לרמוז שחילול שבת הוא חטא.

יתכנו גם הסברים אחרים. אולי סתם לא נעים לחילוני לדעת שחטאיו מביאים אסונות על הכלל. אבל כנראה גם הוא באיזה מקום מאמין שזה נכון. אחרת, מה אכפת לו?

הכאה על חזה האחר

יאמר מי שיאמר: זה מפריע לחילונים כי מפריע להם שהדתי מכה על חזם שלהם. אתה חושב שזה בגלל חטאים? פשפש במעשיך.

גם ההסבר הזה אינו מספק. נכון שאיש מאתנו אינו פטור מלפשפש במעשיו, אבל כאשר יש צד אחד שהחליט במודע ובאופן רשמי לחטוא, הוא לא יכול להתלונן שהצד השני מאשים אותו בכעסו של אלהים. אדם שהחליט במודע ובמושכל שהוא חוטא, ולא אכפת לו מאלהים, צריך לקבל בהבנה שאחרים יחשבו שהוא מביא אסונות. הוא יכול להשיב: "אני יודע שזה מה שאתה חושב, זכותך לחשוב כך, אני חושב אחרת". הוא יכול להשיב: "אני לא מאמין באלהים, ולכן לא אכפת לי שתחשוב כפי שאתה חושב", ועוד. אבל זה יהיה מגוחך אם הוא יגיד: "למה החטאים שלי גורמים לאסונות? אולי החטאים שלך גורמים לאסונות". כאשר אתה החלטת במודע לחטוא, זה יהיה מגוחך אם תקרא לאחרים לפשפש במעשיהם.

גם ראש מאפיה עלול להעלב מאד אם אומרים שהוא פושע, ולטעון "אני פושע? אולי אתה פושע". גם כאן יבוא הפוסט-מודרניסט הפודמנטליסט ויאמר: "אין הבדל. האזרח טוען שראש המאפיה פושע, ראש המאפיה טוען שהאזרח פושע. אז שניהם שוים אני מציע שכל אחד יפשפש במעשיו שלו ולא במעשיו של חברו". אבל יש גבול לפוסט-מודרניזם. בסופו של דבר יש אמת אחת. מי שבאופן רשמי החליט קבל עם ועולם שאלהים וחוקיו לא מעניינים אותו, זאת תהיה חוצפה מצידו לטעון אח"כ שהאסונות שאלהים מביא באו על חטאים של אחרים. זה דומה מאד לראש המאפיה שהוזכר לעיל.

החילוני, כך מסתבר, רוצה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. הוא רוצה לחטוא במוצהר, אבל כועס על כך שמזכירים לו שמעשיו הם חטא בעיני אלהים, (שלפחות רשמית, הוא לא מאמין בו). אבל לא זו הנקודה. השאלה המרכזית שנשאלת כאן היא למה הם קופצים כנשוכי נחש כשאומרים להם שהאסונות באים מאלהים כתגובה על מעשיהם? מה זה מפריע להם? מה זה אכפת להם בכלל? הלא הם אינם מאמינים באלהים? או שמא הם בכל זאת יודעים שזה נכון?

בקצור: הפחד הגדול של החילונים מפני הטענה הזאת מלמד שכנראה יש בה משהו. אפילו הם מבינים שהיא נכונה. לכן כדאי לחזור עליה שוב ושוב, ולהפסיק להתנצל.

למה נפגעו גם צדיקים?

טוען מי שטוען: לא יתכן שתאונות הדרכים הם בגלל שמירת שבת, שהרי גם שומרי שבת נפגעים מתאונות.

מעבר לעובדה שהטענה הזאת היא בדיוק הפוכה מהטענה הקודמת שנטענה, יש כאן חוסר הבנה בסיסי. כשעם ישראל חוטא – עם ישראל נענש.

אנא הכירו את רותי. רותי היא כדורית דם אדומה, חרוצה ומתוסכלת. חרוצה, כי כל הזמן היא עושה את מעשיה כראוי, שוחה בזרם הפלזמה עם הכל, ועושה בצדק וביושר את המעשה שלשמו היא נבראה; מספקת חמצן ומזון לגוף. מתוסכלת, כי היא לא מבינה למה היא צריכה לסבול בגלל חטאים של אחרים. היא עצמה בסדר גמור, אז למה היא נענשת רק בגלל שהגוף שהיא חיה בו מעשן? זה לא הוגן.

נסו בבקשה להסביר לה שהיא רק כדורית דם אחת קטנה שנועדה לשרת את הגוף. שהיא חיה רק שבועות ספורים כדי לשרת גוף גדול. היא פשוט לא תבין מה אתם רוצים ממנה. הלא העולם הוא עולמן של כדוריות הדם, לא?

איך אני יודע שהיא לא תבין? יש לי נסיון. גם אני מכיר כמה בריות בנות חלוף, שבאו לביקור קצרצר בן כמה עשרות שנים בעולם נצחי, כדי להיות חלק מעם נצחי ולשרת אותו, אבל כל מה שמעניין אותן זה השכר הרגעי שלהן. הן לא מבינות למה העם נענש כשהעם חוטא. הלא העולם הוא עולמן של הבריות, לא?

ובכן, האדם הפרטי הוא בריה קצרת ימים ובת חלוף. אין לו ערך כשלעצמו.

ברור, יש לו תפקיד גדול בקיום העולם. אבל מדוע אנו אומרים שהוא חשוב ובעל תפקיד גדול? משום שהוא חלק מהעם משום שהוא חלק מהעולם. העם הוא נצחי. ההסטוריה היא תהליך גדול וחשוב. הפרט הוא רק טפה בים.

לא שאין חשיבות לטפה הזאת. חז"ל מאריכים לבאר שבסופו של דבר אין הקב"ה מקפח שכר כל בריה ובריה. לעתיד לבוא ינתן שכרם של הצדיקים וענשם של הרשעים. אבל אל תשכחו את העקר: העם והנצח. לכן, התורה שבכתב כמעט ולא מתייחסת לשכרו ולענשו של הפרט. (מלבד במקומות ספורים). לכל ארכה מתמודדת התורה שבכתב עם שכרו וענשו של העם. וברור מדוע: העם הוא נצחי ולכן חשוב. הוא חלק ממהלך ההסטוריה. גם היחיד חשוב, אבל הרבה פחות. הוא חשוב רק כמשרת של העם.

אז למה נדמה לנו שהפרטים הם העיקר? אך ורק מסבות סובייקטיביות ואגואיסטיות. אנחנו פרטים, ולכן נוח לנו לחשוב כך.

כחנו הגדול הוא כאשר אנחנו חושבים בחזון נצחי וכללי. את ההסטוריה מניעים אנשים שמוכנים למות בקדחת למען האידאל, ולא אנשים שחיים עבור הדגם הבא של המכונית, הסמארטפון והגורמה.

מערכת השכר והענש של התורה בנויה כך שעם ישראל עומד כגוף אחד לפני ה'. נכון, בחשבון הסופי אין הקב"ה מקפח שכר כל בריה ובריה. אבל בינתים, כל ישראל ערבים זה בזה. זה לא מוצא חן בעיני בעל האוזן המערבית שהתרגל לחשוב שהפרט הוא העקר, אבל זה העניין. מי שממלא לפני ה' את התפקיד בעולם הוא לא אני ולא אתה אלא עם ישראל. עם ישראל הוא זה שמוביל את ההסטוריה בעולם. ואם עם ישראל חוטא – עם ישראל נענש.

זה אפקטיבי

בשורה התחתונה, כאשר מזכירים שאסונות באים על חטאים החילונים קופצים. ממש קופצים. כנשוכי נחש. כנראה זה אפקטיבי. אז אנא, אל תפסיקו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
21 תגובות - 21 דיונים מיין לפי
1
רעננה
מוטי | 30-04-2015 16:47
יסלח לי כבוד הרב המלומד, חושבני שאני מלומד מספיק ועם כל הכבוד נראה לי שכבוד הרב אומר שטויות ויגרום בדבריו לחילול השם כי עכשיו יש לחילונים ולשמאלנים עוד סיבה לנגח אותנו הציבור הדתי. ועל כך נאמר: סייג לחוכמה שתיקה ! וחבל שאני צריך ללמד את כבוד הרב. לסיום אודה ואתוודה שלא קראתי מעבר לשורות הראשונות כאן שכבר הכתוב בהם הקפיץ אותי ממקומי. בברכה, מוטי מרעננה, חובש כיפה סרוגה.
2
זה אני מתגובה 1, טעות בכותרת, חשבתי שמדובר בשם העיר
מוטי מרעננה | 30-04-2015 16:52
אבקש לפרסם את התיקון, כמובן שהנושא הוא דברי הרב.
3
סטנד-אפ
אוריאל | 30-04-2015 16:53
במילון מופיע כי אמונה היא בלא קיים . אז מה אתם כל פעם מחדש מנסים להוכיח לנו, שהרי אם הוא היה, אפילו אני הייתי נפגש אייתו . כדאי לכם להבין כי אתם הם הסטנדאפיסטים של הקוסם .
4
לדעתי יש רעידות אדמה בגלל כפייה דתית
שי | 30-04-2015 17:49
5
הטעות שבגללה אתה מבלבל ומתבלבל
משה | 30-04-2015 18:23
הטעות שלך בסיסית: אתה חושב שאתה נמצא במקום שיודע מהו חטא ומהו לא. כאדם דתי אוכל להסכים איתך שחילול שבת היא חטא. אך רוב האנשים שאינם שומרים שבת לא יכולים להסכים איתך על ההנחה הזאת! הם קיבלו חינוך אחר, שאם אתה היית מקבל אותו - גם אתה כנראה לא היית שומר שבת. מהו חטא בתשע"ה? פלגנות, שנאת חינם, ובין השאר התערבות בפנקסו של אלוהים.
6
תוספת
שלום | 30-04-2015 18:27
הישראלים גלגלו את פריצותם המוסרית. בהבאת ילדים לזוגות חד מיניים על הנפאלים המסכנים. תוך כדי ניצול ציני של נשים הודיות חסרות כל.
7
כי חונכתם לצפות בערגה לחיוך החילוני
גבי | 30-04-2015 18:40
ההתרפסות הזו היא בדמם של רבים מבני הציונות הדתית חסרי חוט שדרה יהודי שחונכו שהחילוני ותת תרבות הזבל והזימה והערכים שלהם הם עליונים והתורה וערכיה הם כאילו ארכאיים ומיושנים ויש לשנותם בקביעות בהתאם להלכי הרוח המשתנים של בעלי הנפש הבהמית סליחה על הקביעה - מסתבר שהשיטה החרדית של חוסן רוחני והתבדלות היא הצודקת והשיטה שלנו נכשלה בגדול!!!
8
מאמר זה הינו אונאת דברים
| 30-04-2015 19:34
"אם היו יסורין באין עליו, אם היו חלאים באין עליו, או שהיה מקבר את בניו, אל יאמר לו כדרך שאמרו לו חביריו לאיוב: 'הלא יראתך כסלתך תקותך ותום דרכיך, זכר נא מי הוא נקי אבד," בבא מציעא נ"ח וכן נפסק להלכה ברמב"ם
9
אני יכול לשפוך אור על הדברים
אלוהים | 30-04-2015 20:18
שלום לכולם אני ה אלוהיכם! אני בחופש כבר כמה אלפי שנים. לא עשיתי כלום. הכל מיקרי. דרך הגב אתם יכולים לרדת מכל ענין קיום המיצוות שהמצאתם.
10
פירסום כתבה זאת היא הסתה
היהודי | 30-04-2015 20:21
איך אינכם מתביישים לכתוב ולפרסם מילים שחורות אלו רק כתיבה כזאת הינה הסתה עקב בורות
11
מוטי מרעננה, גם אם קפצת בהתחלה, מן הראוי לקרוא עד הסוף
| 30-04-2015 20:53
אולי יש שם תשובות לטענותיך.
12
למס' 4, אתה מאמין בתורה?
| 30-04-2015 20:56
בתורה כתוב שאסור לחלל שבת, לא כתוב שם שאסור שתהיה כפיה דתית. אם אתה מאמין בתורה - חפש בתורה את החטאים. אם אתה לא מאמין בתורה - אתה גם לא מאמין שיש מישהו שמביא רעידות אדמה בגלל חטאים. בכל מקרה, אין לך על מה להתבסס בטענה שאסון בא בגלל כפיה דתית (חוץ מאשר על החשק שלך). בתורה זה לא כתוב.
13
"בשלי הסער הזה"
יונה הנביא | 01-05-2015 3:38
לא בשל המלחים עובדי ע"ז שבספינה, אלא בשלי..
14
תגובה למספר 11
מוטי מרעננה | 01-05-2015 7:53
זה ממש לא משנה, עצם הכותרת וההתחלה גורמות לשנאת חינם כלפי הציבור הדתי. נקודה. סוף פסוק: ואף הסבר לא יניח את דעתי.
15
מוטי מרעננה אתה בדיוק נושא הכתבה
רפי | 01-05-2015 9:38
בלי להתייחס לחשבונות שמיים שמועלים בכתבה, אתה בדיוק אותו "דתי" שמתנצל על האמונה שלו ועל סולם הערכים שהתורה דורשת ממנו לעמוד בהם. "שנאת חינם כלפי הציבור הדתי"? כלומר רק אם נהיה דתיי מחמד ונסתיר את האמונה שלנו בחדרי חדרים, נחבוש כיפה רק בתוך בתי הכנסת זה לא יעורר שנאת חינם?
16
מוטי מרעננה, א"א לנהל דיון עם מי שמודיע מראש שהוא מוכן
| 01-05-2015 9:42
רק להשמיע את דעתו ולא להקשיב לאחרים, ושהוא כבר החליט מראש ששום דבר לא יניח את דעתו.
17
אדמה רועדת
שמעון | 01-05-2015 12:39
לא צריך לחפס סיבות לרעידת האדמה אם בגלל חילול שבת היתה האדמה רועדת בתל אביב אם ביגלל זנות היא רועדת בנפל וזה גם יכול להות הזהרה למה שיכול להיות בתל אביב
18
למגיבים 15+16
מוטי מרעננה | 01-05-2015 13:09
לא אמרתי שאינני מוכן לשמוע, אמרתי וחוזר ואומר שאף הסבר לא יניח את דעתי,כי אני מעדיף שלא ישנאו אותי בגלל דברים שמישהו אחר אומר, ואני ממש לא מהמתנצלים, נהפוך הוא!!! יחד עם זאת אחזור ואומר שבשל מאמרים שכאלה יש הרבה שינאה כלפי הדתיים. לא אכפת לכם מזה? בעייה שלכם ושל כולנו בעצם. כי בגלל מאמרים כאלה השנאה כלפני תמשיך.
19
בעיקרון נכון. אבל שתי נקודות
יעקב | 01-05-2015 14:49
אכן יש להתגבר על הפחד מהחילונים והתקשורת. אבל 1. מה יעזור להגיד להם שהם אשמים? האם זה ישפיע עליהם לשנות דרכם?! מאחר ולא יעזור, לשם מה להגיד? 2. זה נכון לגבי רעידות אדמה וכדו'. תאונות דרכים נגרמות כתוצאה מחוסר זהירות. יישר כח לרב איתי שמצליח להאיר כל דברים מזוית שונה ואמיתית
20
כחילוני, איני מבין על מה המהומה
dediboy | 05-05-2015 15:14
הרי כבוד הרב מצהיר שכך הוא מאמין ואין הוא מוצא צורך להתנצל על אמונתו...נכון ונכון וחס ושלום אם גם היה כל מאן דהוא מוגבל במרחב אמונתו ועוד יתנצל על כך
21
מאמר מעולה
חילוני | 08-05-2015 9:17
ישבתי עם הילדים שלי והראתי להם כמה הדת מסוכנת להם