הרב אבינר: יחד - המפלגה עם הכי הרבה יראת שמים

הרב אבינר: יחד - המפלגה עם הכי הרבה יראת שמים

"איני אומר לאף אחד במה להצביע. הציבור הוא שקובע את נציגיו. אין מפלגה בתכלית השלמות. יש לחפש את הרוב – והוא נמצא במפלגת יחד". הרב אבינר בשו"ת לבחירות

"יחד - המפלגה עם הכי הרבה יראת שמים"

בחירות 2015. ראיון שערך הרב מרדכי ציון.

ש: מה המפלגה האידיאלית שיש להצביע עבורה?

ת: לצערנו אין. לכל המפלגות יש חסרונות, וכמובן גם מעלות. כאשר יבוא המשיח, אז יהיה לנו מלך שלם. אך בינתיים, הרמב"ם כותב שאדם נידון על פי רובו, וכן העיר (הלכות תשובה פרק א). וכן מפלגה נדונית על פי רובה. אין מפלגה בתכלית השלמות. יש לחפש את הרוב – והוא נמצא במפלגת יחד.

ש: אז הרב פוסק להצביע בעד יחד?

ת: לא. איני אומר לאף אחד במה להצביע. הציבור הוא שקובע את נציגיו, כמבואר בשו"ת הרשב"א ושו"ת הרא"ש. החתם סופר כותב בתשובה שכל בוחר הוא כמו דיין בבית-דין, לכן הוא חייב להצביע על פי מה שהוא חושב ולא על פי מה שרבנים חושבים. כמובן עליו להצביע לשם שמים, כלומר לא מה שטוב לו, אלא מה שטוב לאומה ולרבונו של עולם, כמבואר בשולחן ערוך. אך כמובן בשביל זה עליו להקשיב למה אחרים אומרים.

ש: למה במפלגת יחד יש רוב זכויות?

ת: כי הדבר הכי חשוב זו יראת שמים. כך כתב רבנו הרב צבי יהודה על פתק לקראת הבחירות בשנת תשכ"ח כאשר עמדת על הפרק "חזית דתית מאוחדת", והביע רבנו את תמיכתו בקיצור ורשם: תהילים קיט סג, כלומר "חבר אני לכל אשר יראוך".

ש: אבל הוא תמך במפלגת התחיה שהיתה מעורבת דתיים וחילוניים?

ת: לא נכון. התחיה היתה בהתחלה תנועת הסברה למען ארץ ישראל שכללה דתיים וחילוניים והוא תמך בה. אך כאשר הפכה למפלגה, הוא לא נתן מכתב תמיכה לקראת הבחריות. על אף ההפצרות, הוא סירב, בנימוק שיש ברשימה חילוניים וכאשר שאלוהו: הרי רבנו נתן מכתב תמיכה לרשימת הרב כהנא – השיב: זו מפלגה דתית. דברים היו חד משמעים בנדון. הוא צעק שלא ישתתפו עם חילוניים גם לנוכח סכנת הנסיגה מסיני. כמובן, אין זו המצאה שלו. זה כתוב ברמב"ם שכל המינוים שבישראל צריכים להיות אנשים יראי שמים (הלכות מלכים פרק א). וגם ילד הלומד תורה יודע שהשרים שמונו על ידי משה רבינו היו חייבים להיות יראי אלהים (שמות יח כא).

ש: ובבית היהודי אין יראת שמים? זה בית של גויים כמו שיש הקוראים לו?

ת: חס ושלום. מי שמכנה אותו כן צריך לעשות תשובה ולבקש ממנו סליחה. לא לעשות דמוניזציה! במיוחד שהם בקשר עם רבנים גדולים ומסורים, וביניהם הרב חיים דרוקמן. לא לבזות רבנים, לא לבזות יהודים. אך במפלגת יחד יש יותר יראת שמים, ויראת שמים היא היסוד לכל הצלחה. כל ישראת חטאו קודמת לחכמתו, חכמתו מתקיימת.

ש: אבל בזמנו, בשנת תשכ"ו, רבנו הרב צבי יהודה הודיע את נאמנותו המוחלטת למזרחי על אף התסבוכות שהתגלו אז?

ת: אין מה להשוות את המזרחי של אז לבית-היהודי של היום. התסבוכת אז היתה מרצה אורח באוניברסיטת בר אילן עם דעות כפרניות. אך באופן כללי, אז המזרחי לחם בעד התורה. עכשיו הבית-היהודי אינו לוחם במספיק מסירות נפש נגד צמצום הופעת התורה במדינה. גם נוסיף שאז בשנת תשכ"ו, היתה התארגנות למפלגה דתית לאומית חלופית בעד הפרדת דת ומדינה, לכן רבנו הדגיש את נאמנותו למזרחי. אך גם אז לא הצליחו להוציא ממנו הצהרה במי לבחור.

ש: אבל כיצד מודדים יראת שמים?

ת: זו אכן שאלה כבדה. יראת שמים כוללת קיום התורה כולה. בזמנו הג"ר שלמה יוסף זוין נשאל למה הוא בוחר במזרחי, ולא בתור חב"דניק באגודה, כהוראת הרבי מלובביץ'. הוא השיב: הרב מלובביץ' לא אמר לבחור באגודה אלא במפלגה הכי דתית, הכי דתית בעיניי היא המזרחי.

ש: אם כן, למה לא לבחור בעד הבית-היהודי, בו יש תורה שלמה, – העם, התורה והארץ? הרי זו הרשימה היחידה של הציונות הדתית, הרשימה היחידה שתואמת את חזונו של מרן הרב קוק?

ת: לא להתבלבל. כמו שדרך ארץ קדמה לתורה – כלומר המוסר הטבעי והבינה הטבעית הם הבסיס לתורה, ואם התורה לא נבנית עליהם, הוא קורסת, – כך יראת שמים קדמה למרן הרב קוק, ובלי הבסיס הזה, כל הדברים העליונים והנשגבים של מרן הרב קוק קורסים. מרן הרב קוק עצמו, מאוד חשש מזה, כמו שהוא כותב באגרת שע"ח שמודפסת בפתח ספר אורות התשובה, שיש מאוד להיזהר שהרעיונות הגדולים של שמחת-עוז, שלוה ונועם זיו קודש, לא יגרעו את יראת השם הפשוטה כחוט השערה, אלא אדרבה יגדילו אותה.

ש: וכל הרבנים הגדולים שתומכים בבית-היהודי אינם יודעים זאת?

ת: כבודם במקומם מונח, וגם כבוד הרבנים שתומכים במפלגת יחד במקומם מונח. אנחנו מכבדים את כל הרבנים, אך אינינו יכולים תמיד לעשות כדברי כל הרבנים. כמו כן אנו אוהבים את כל היהודים מכל המפלגות. חילוקי דעות אינם חילוקי לבבות. אגב, יראת שמים גם כוללת כמובן הלכות בין אדם לחברו. לכולנו יש צער רב על דיבורים רעים על הזולת שנאמרים בתקופה זו, וייאמר לזכותו של אלי ישי, ראש מפלגת יחד, שיש לו פה נקי, ואין זה דבר קל בשעת בחירות.

ש: אז עתה אנו נקבל את הגר"מ מאזוז למנהיג רוחני?

ת: לא. כמובן אנו מכבדים אותו מאוד, הוא תלמיד חכם גדול, אך הוא אינו הרב שלנו, ולא בכל עניין, דבריו הם מה שלמדנו. אין אצלו שלילה חריפה של גיור מסורתי (עיין בספר זרע ישראל לרב אמסלם עמ' רעד), אין אצלו שלילה חריפה לעלייה להר הבית, יש אצלו שינויים גרסאות בסידור מאוד שנויים במחלוקת. בשלושת הנושאים האלה דעתו היא דעת יחיד. הרבה גדולי הדור הביעו ביקורת קשה עליו. וכמובן הוא השיב מלחמה שערה. ובודאי הוא אינו ציוני במובן של תלמיד מרן הרב קוק. אך ודאי הוא תלמיד חכם גדול. וכאמור לעיל, כל דבר נדון על פי רובו, ויראת שמים שלמה וריבוי תורה הם הקובעים. ועתה יש במפלגת יחד יותר תורה בטהרת הקודש.

ש: בסיכום?

ת: אשרינו שזכינו למדינה, אשרינו שזכינו לבחירות, חג גדול הוא לנו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
אפילו הקב"ה בעצמו לא נותן לה יותר מ-4 מנדטים
נעשה ןנצליח | 16-03-2015 11:00
אז מי צודק ומי טועה?
2
הרב חולק על הרמב"ם שפוסק שאין הדברים האלו נשקלים אלא
דוד ס"ט | 16-03-2015 11:17
בדעת תמים דעים (הקב"ה) אכן מחלוקת שקולה קשה להכריע בין הרמב"ם לבין הרב אבינר
3
שאלה לרב אבינר
נאמן | 16-03-2015 12:31
בבחירות הקודמות הרב קרא להצביע לבית היהודי למרות שידע שאיילת שקד נמצאת שם, א"כ מדוע אז אפשר היה להצביע עבור חילוניים?
4
המציאות של הבית היהודי לצערנו הרבה יותר גרועה
דתי לאומי | 16-03-2015 14:22
הם חברו לשונא התורה לפיד, הם העבירו חוקים אנטי דתיים - הרבה הרבה מאד, הכל מפורסם. ישנם חכים חילוניים, והמפלגה רוצה לקרוץ לחילונים, לכן היא מתנהגת כמו ליכוד ב'. מצטער, לא שייך לבחור בהם, ואין שום השוואה בינם לבין יחד.
5
החשבון הוא פשוט ביותר:
מדוע חשוב להצביע יחד? | 16-03-2015 16:29
הצבעת לליכוד או לבית היהודי - הוספת לימין מקסימום עוד מנדט אחד (שגם זה לא בטוח כי במקרים רבים שתי המפלגות רחוקות מאד ממנדט נוסף ואז גם הסכמי העודפים לא ממש עוזרים). הצבעת יחד - הוספת לימין עוד 4 מנדטים משמעותיים ביותר שבקרב הצמוד ביותר שקיים היום בין שני הגושים - קרוב לוודאי שזה מה שיעשה הפעם את ההבדל בין ממשלת ימין, לבין ח"ו ממשלת שמאל קיצונית וישיבה של נתניהו ובנט באופוזיציה! (במקרה של יחד - ברור לכולם שההבדל בין לעבור או לא לעבור עלול להיות על חודם של כמה אלפי קולות בלבד)
6
שמע
שמואל מרדכי | 16-03-2015 16:52
בסד ריבונו של עולם בחר דווקא בערל שפתיים כבד פה וכבד לשון בכדי שלא תגיד שבזכות הפוליטיקאים יצאנו ממצרים משוואת הישר אומרת ש- Y תלוי בx ככל שהX גדל כך הy גדל משמעות הדברים האיקס מסמל את האיכס והוא החטא וה Y מסמל צער אין וי אלא לשון צער והוא העונש מה זה בא להגיד אם אתה יודע לתלות את העונשים שאתה עובר לחטאים שאתה מכיר בהם אתה ישר אור החיים פרשת משפטים על הפסוק ואיבתי את אויבך אולי שירמז כי באמצעות עסק התורה והמצוה הנה האדון יעקר שרשי הקליפה וענפיה שהם המסיתים והמדיחים והמבקשים להשפיל דגל התורה חפץ חיים אצלך קרוב אליך אחים כל הפוליטיקה לא שווה אם הגענו להשמצות דע מה למעלה ממך מך=עני בשביל שיהיה אזן קשבת אצל רבונו של עולם בשביל להיות קרוב אליו אתה צריך לשאוף לכוון המך במתמטיקה קוראים לזה גבולות באנגלית לימית אם אתה שואף לאפס תוצאה היא אין סוף למה כשאתה עושה במחשבון אחד לחלק לאפס המחשבון עונה לך טעות ובאמת המחשבון טועה למה כי אחד לחלק לארבע התשובה היא רבע ואחד לחלק לשלש התשובה היא שליש ואחד לחלק לאחד התשובה היא אחד ואחד לחלק לשליש התשובה שלוש ואחד לחלק לעשירית התשובה היא עשר אתה רואה ככל שאתה שואף לחלק למספר קטן התוצאה גדלה וכשתשאף לאפס תוצאתך תשאף לאין סוף אחד א-לוקינו מחלק לך אם אתה מספר גדול מנתך קטנה ואם אתה מספר שואף לאפס מנתך אין סופית הבנו פשוט ראיות מפסוקים ומדרשים לנקודה לא חסר יש מפזר ונוסף עוד כי אשמרה שבת אל ישמרני אמר רבנו אברהם השבת היא שמרה על הראב"ע בכל גלויותיו באירופה ובאפריקה השבת היא היתה תעודת הביטחון של עם ישראל בגלות הזהר מביא שיש כח בסעודות השבת כשאני מברך המוציא לחם מן הארץ אני מכוון על כלב בן יפונה שאמר לחמנו הם סר צלם מעליהם המוציא את האוייבים מן הארץ בזמירות השבת מטובלים בכוחות מלחמה הדוך קמי חי אל קנא במוג לבב ובמגינה לא צריך צהל לא צריך משטרת ישראל כולם הם בדיעבד כולם משלמים על חילול השבת אפשר לבטל את האירנים את דעש את החמס בדרך משה רבנו חטאנו מנעו הטוב ממנו ופשענו האריכו קצנו עם כל המליארדים שמשקיעים בצהל יכלת לרצף את כל הארץ בשטחים מיושבים פרשת ויקהל לא תבערו אש בכל משבותיכם ביום השבת ר"ת במבה אתה הראית לדעת כי הבערת אש בשבת היא יצרן המלחמות של ישראל מה שנשאר לך להתעורר רק שמירת שבת תביא לך את הביטה וחון פשוט תסביר איך יכול שלטון לשלוח חיילים ל ולא יכול לעצור את חילול השבת הגורם המרכזי לבעיות הבטחון 70 שנה ואין תשובה הלא ידעתי כי בוחר א תה ל בן י שי
7
חובה להיכנס לפני הבחירות...
רוזנטל | 16-03-2015 19:03
לכתוב ביוטיוב "הרב זלמן מלמד תוקף את הבית היהודי" סרטון של 6 דקות כל האמת על הבית היהודי מפי הרב זלמן מלמד לראות את כל הסרטון מחילתו לסופו ורק אז ללכת להצביע