הפוגרום בפוניבז': אצלנו זה לא היה קורה - סרוגים

הפוגרום בפוניבז': אצלנו זה לא היה קורה

שתיקתם של הרבנים החרדים על הפוגורם בפוניבז' מתמיהה."מרן" ספרדי או אשכנזי, מהם לא פוצה נגד ריח הרקבון שעולה מתוך בית המדרש. אצלנו זה לא היה קורה

הפוגרום בפוניבז': אצלנו זה לא היה קורה
  ישיבת פוניבז' (למצולמים אין קשר לכתבה. ארכיון פלאש90)

את הפוגרום בישיבת פוניבז' בין מחבלים לשונאים אפשר לסכם בשתי מילים: חילול השם.

ישיבת פוניביז' יחד עם 'חברון' ו'מיר' נחשבת לספינת הדגל של עולם התורה החרדי. זו הישיבה של הרב כהנמן והרב שך שהוציאה אלפי בוגרים המרכיבים את עולם התורה החרדי. אך לצד לימוד התורה והשטייגען, משהו מאוד רקוב בתורה שלומדים בישיבה הזו.

הסכסוך בתוך הישיבה בין פלג 'השונאים' לפלג 'המחבלים' על השליטה בישיבה יצא מזמן מפרופורציות והפך ממחלוקת פנים חרדית, למופע בריונות שמתאים לחמולות ערביות או לראשי משפחות פשע. מכות בין תלמידים לבין עצמם, ולפעמים גם רבני הישיבה סופגים מהלומות, גביעי לבן שנזרקים על בגדיהם של רבני הישיבה, סטנדרים שעפים בבית המדרש ובשבועות האחרונים פוגרומים בפנימיות של הבחורים שמטרתן ונדליזם לשמו, המלווה במעשי תגמול בפנימיות של הצד האחר.

אם זה עולם התורה החרדי – לא ירבו כמותו בישראל. בכל מוסד לימוד, חילוני או דתי ואפילו בקבוצת כדורגל, היו זורקים את כל המעורבים הביתה, על העזות והחוצפה, אך כנראה שבעולם התורה החרדי, למושג בושה, ביזיון תורה וכבוד תלמידי חכמיםיש קריטריונים אחרים.

הדבר המפתיע ביותר הוא שתיקתם של הרבנים החרדים. "מרן" כזה או אחר, ספרדי או אשכנזי, אף אחד מהם לא פוצה נגד ריח הרקבון שעולה מתוך בתי המדרש של "הישיבות הקדושות". על פחות מזה בעולם התורה הציוני – היו נשברים קולומוסים, עם עשרות קריאות ומאמרים של ראשי ישיבות ורבנים להפסיק את הביזיון.

הגמרא במסכת יבמות (צו,ב)  מספרת על בית מדרש בטבריה בו נחלקו רבי אלעזר ורבי יוסי בהלכה "עד שקרעו ספר תורה בחמתן". ואחר כך הגמרא מסבירה שלא קרעו ממש, אלא "שנקרע ס"ת בחמתן", כלומר לא בצורה פעילה אלא מתוך להט הויכוח נקרע ספר התורה. וממשיכה הגמרא ואומרת "והיה שם רבי יוסי בן קיסמא, אמר: תמיה אני אם לא יהיה בית הכנסת זו עבודה זרה! וכן הוה". ה' ישמור ויציל, ובמקרה ההוא בגמרא עוד מדובר על מחלוקת בהלכה ולא על נדל"ן בישיבה…

איפה הם ואיפה אנחנו

לא כל אחד מגיע לפוניבז', מתקבלים לישיבה הזו רק המוכשרים (או העשירים והמקושרים) של הציבור החרדי. יכול להיות שמדובר בידעני תורה גדולים או באנשים עם יכולת אנליטית להבין סוגיות בגמרא. אבל מסתבר כי מדובר בתלמידים בעלי מידות רעות.

כשאנחנו מסתכלים על מה שקורה בפוניבז' (וקרה ב'חברון' – אמנם ברמה נמוכה יותר), אפשר לשמוח על עולם התורה הציוני-דתי, שמובטח כי מכות בתוך בית המדרש וונדליזם בחדרים לא יהיו מנת חלקו.

בישיבות של הציבור הדתי, קודם כל מלמדים את התלמיד להיות בן אדם, רק אחר כך מלמדים אותו להתפלפל בגמרא. בחור ישיבה בהסדר או בישיבה גבוהה, מגיע כדי להתמסר לתורה, ולא יעלה על הדעת של אף בחור לבזבז את כספי הישיבה ובטח שלא להשחית את הציוד שבה. ההתנהגות הזו דומה יותר לפרחחים בימים הרעים של מדרשיית נועם, ולא לבחורי ישיבה שתורתם אומנותם.

בציונות הדתית היו מחלוקות קשות גם בתוך ישיבת הדגל – 'מרכז הרב', אבל אף אחד לא חשב ללכת ולהכות תלמיד אחר. מי שלא הסכים לכיוון של ראש הישיבה, לקח את הרגליים והלך למקום אחר. "אם אין תורה – אין דרך ארץ", אומר התנא במשנה, אבל מצד שני גם "אם אין דרך ארץ – אין תורה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
19 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
בישיבות הציוניות לא לומדים רק מתחילים עם בנות
אהרון דוב | 02-02-2015 10:10
אני גר בסמוך למוסד הסדר ה הרוסים לנו את הבנות מקלקלים את כל הבנות של השכונה. כיפות סרוגות גיס חמישי, בגלל שירות מסריח של שנה ושמונה גונבים לי את המיסים מהכיס
2
אצלכם הכל דבש
| 02-02-2015 10:11
והרב יוצאים מהישיבה ומורידים את הכיפה
3
אכן חילול ה' אך אל תהיו בטוחים ומתנשאים לעולם אין לדעת
חכמים הזהרו בדבריכם | 02-02-2015 10:35
פלגנות ושנאה יש גם אצלכם והרבה בין הר המור לישיבות כמו גוש עציון וכדומה. אם כולם היו בבית מדרש אחד יחד עם הלהט האמוני שלכם זה בהחלט עלול לקרות. חוץ מזה ישיבות חרדיות יש הרבה מאד והן גם יותר ותיקות ובכל זאת התופעה הזו כמעט שאיננה קיימת. אצלכם יש מעט יותר ישיבות והפלגנות והתיעוב ההדדי קיימים. אז תהיו עדינים בביקורת כי גם אצלכם זה עלול חס וחלילה לקרות.
4
למס' 1. אתה משקר ומקנא בציבור הדתי.
דתי גאה | 02-02-2015 10:43
אם לא היית משקר, אז היית מספר לנו באיזו ישיבה מדובר, כי כמו כל חרדי ממוצע אינך "חשוד" באהבת ישראל. אין צל של ספק שבני הישיבות הדתיות הם יראי ה' האמיתיים של הדור. החרדים אינם דתיים!
5
החרדים אינם דתיים! הם שונאים כל מי שלא חושב כמותם בדיוק
בני תורה | 02-02-2015 10:45
החרדים אינם יראי שמים, כי הם מתחנכים יותר לשנאת האחר מאשר לאהבת ה'!!! כמה שהם שונאים את אחיהם הדתיים אוי אוי אוי!!! כמה הם מתחנכים על השקופע מעוותת נגד התורה ממש!!! כמה הם מתחנכים ליוהרה נוראית!!! האמת צריכה להיאמר, יראי ה' האמיתיים נמצאים בישיבות של הציבור הדתי במרכז הרב, בכרם ביבנה, בשעלבים בקרני שומרון ועוד. הציבור הדתי חייב להתלכד ולהצביע לבית היהודי, למרות שהוא לא מושלם. כיוון שהוא בודאי עדיף מהשונאים והמחבלים של אגודה וש"ס.
6
לשון הרע
נדב | 02-02-2015 11:18
ציטוט אין לשלוח תגובות הכוללות .....לרבות דיברי הסתה דיבה ולשון הרע וכולו לשון הרע מה אפשר עוד להוסיף על כתבה כזאת כאילו מדובר על שתי עמים ולא על יהדות אחת הם כאלה ואנחנו נו ממש תענוג לעומתם אוי מתי נתפקח שחורבן בית המקדש על שנאת חינם לא היה סיפור בעלמא
7
התחלנו? לשם מה השנאה הזו בטוקבקים אחים אנחנו די!!!
יהודי | 02-02-2015 11:45
מה זה חשוב חרדי, דתי? שיעשה כל אחד איך שהוא חושב ויפסיק להטיף לאחר. מילא ביקורת זה עוד בסדר אבל מה מועילה לנו המחלוקת שאינה לשם שמיים? מה מועילה השנאה? לאן זה מוליך אותנו? איזה מין עם אנחנו? ואולי בכלל כולנו צאצאי קורח דתן ואבירם? העיקר שכולם אבל כולם יודעים לדבר על אהבת ישראל. את מי אנחנו אוהבים? את עצמנו ובני דמותנו. הזו אהבת ישראל?
8
כן אין דברים כאלו
| 02-02-2015 12:08
כי לומדים לפסיכומטרי במקום תורה
9
זה לא רק הציבור הדתי/ציוני אלא "גם הספרדי"
אליהו | 02-02-2015 12:43
אצל הספרדים לא יקום ולא יהיה בחיים דבר כזה בע"ה
10
במוצאי יום כיפור הידוע הלכו מכות חסידי אותה כת
מרכזניק | 02-02-2015 12:46
11
אלו הקדושים מסלתה ומשמנה של כלל ישראל ???
| 02-02-2015 14:02
המפגינים האלו הקדושים מסלתה ומשמנה של כלל ישראל, הם צדיקי וקדושי הדור שמוסרים נפשם על קידוש השם. אלו "הנחשון בן עמינדב" של הדור שלנו!!!! אשריכם!!!!!! אתם מקדשים שם שמים ברבים! חיזקו ואימצו לבבכם, והעיקר לא לפחד כלל.... הפלג הקודש הזה בס"ד מתרבה מיום ליום, כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ... מי שרוצה להנצל מחבלי משיח. צריך מאוד להיזהר בדור הזה של בלבול המוחות, וחייב להפגין נגד מלכות השמד והרשעה הנואפת... אשריכם גיבורי כח, אשריכם אנשי חיל, בזכותכם לא תשכח תורה מישראל! אברכים ובחורים המסולאים בפז העם איתכם עוד לא זכינו להפגין אתכם,,, אבל כולנו אתכם "מכל הלב" במעשיכם ובתפלותיכם!!! נא לזכור שרק הפלג הקדוש הזה יזכו לקבל פני משיח, בקרוב ממש מתוך רחמים וחסדים גמורים במהרה בימינו, אבל הרשעים המסיונרים המשכילים העמלקים הרפורמים המשומדים, הכת הקרובה לנצרות, כל הפלג השני שרודפים הציבור החרדי, שידוע שהם כולו ערב-רב, משום שכורעים לבעל, לא יזכו לשום טוב.... אבל על הפלג הירושלמי שזכו לנשמות ישראל, ורגליהם עמדו על הר סיני בשעת קבלת התורה, עליהם נאמר "ונזכה ונחיה ונראה ונירש טובה וברכה לשני ימות המשיח ולחיי העולם הבא" "תעמדו כחומה בצורה נגד חוק השמד" !!! בשמים אומרים שאתם עושים דברים טובים, תמשיכו את עבודת הקודש "בשם כל עם ישראל" בגאות, לקדש שם שמים, אשריכם שנתפסתם על דברי תורה.
12
פשוט כתבה הזויה
חיים | 02-02-2015 15:15
מה זה המשחק האינפנטילי הזה של "אנחנו יותר טובים". שלא לדבר על כך שזה נשמע מבוסס על רגשי נחיתות, אין לזה שום ערך. אם רוצים, אפשר לערוך תחקיר עומק על המקור של התופעה הזאת, והאלימות וכו'. אבל החלוקה הזו של "אנחנו" ו"הם" כמו קבוצות כדורגל. נו, באמת. וזאת רמה עיתונאית כל כך ירודה. אפילו פמפלטים כמו ישראל היום וידיעות לא עושים את זה כזה וולגרי. קצת, קצת איכות.
13
מדרשיית נועם
אהרן | 02-02-2015 15:59
באיזה מחזור היו הימים הרעים של מדרשיית נועם, ומה התרחש אז?
14
שיימן כתב בגרוש
אני | 02-02-2015 16:31
שונא חרדים
15
למגיב מס' 4 שלא כמו הסרוגים אני לא מדבר לשון הרע
אהרון דוב | 02-02-2015 17:08
ואם תרצה, ארמוז לך שמדובר באחד מערי הפיתוח ואכמ"ל. כל ישיבות ההסדר הם תמהיל של בטלנים וסחטני כספים, ברבי מישיבות ההסדר הרמי"ם מחזיקים טלוויזיה, בכל הישיבות מעבר לשעה גמרא לא לומדים, עסוקים כל היום בפסיכומטרי ובבחורות. הולכים להפגנות פוליטיות של הבית היהודי, עובדים לבחירות ובניגוד לחוק. בקיצור בושה אחת גדולה ואם תרצה אפרט יותר. אני מכיר הכל ומבפנים. עוד לא דיברנו על משכורות ורכבי פאר למנכלי"ם של אותם בנייני פאר ריקיחם מתוכן ומתלמידים
16
שיימן =כתב הכי מפלג ושמח לאידם של חרדים כמגזר שלם
תקראו בפנים | 02-02-2015 19:06
נכון שזה גרוע מה שהבחורים הקנאים והקיצוניים עושים אבל תלך לבית המדרש הגדול מאות בחורים ממשיכים רגיל ויושבים ושוקדים על התורה מדובר בפנימיות והקיצוניים הירושלמים הם מעורבים בזה אמת התנהגות של חילול ה זה איום ונורא אבל מדוע אתה תמיד שמח לאיד? אצלנו הדתיים הכל מושלם?? הכל וורוד?הכל חלק? אלא מאי גאונים בהשתקה ובהסתרה.
17
נזכרתם עכשיו זה התחיל במלחמת האכזרית בחבד
ברי | 05-02-2015 3:49
משם הכל הותר זלזול בגדול ישראל.. עלילות מרושעות על אנשים קדושים והפעלת טרור על כל מי שלא זזורם עם השיטה. היום זאת התוצאה של אותה מחלוקת עם חב"ד שהיתה עאלק לשם שמים.
18
מאת ד’ היתה זאת,,, היא נפלאת בעינינו.
| 10-02-2015 15:55
מאת ד’ היתה זאת,,, היא נפלאת בעינינו. כל ההפגנות האלימות שהם נגד גיוס-השמד, אינו אלא דוגמא אחת גדולה, שמשקפת תורה ויראת שמים, יש בה מחשבה טהורה ונקיה. כל המאבק האלים הזה מובילים ומנסים לגרור את הציבור כולו להילחם נגד, הציונים- העמלקים- המשומדים- בגזרת שמד, הם כדי לבטא מלחמה ישירה מגדולי וענקי התורה והיראה של כלל ישראל, נגד מדינת השמד והניאוף. אני רואה שם כמה מליני טון של "-א-ח-ד-ו-ת-" בהפגנות האלו!!!!! שהם כולו לשם שמים, באותה אש שהם מציתים בכיכרה של רחוב, מול בתיהם של תושבים, בשכונות החרדים כמו כן גם מצטרפים גם תושבים אחרים, אפילו שאינם קשורים בכל קשר שהוא, וכולם ממליצים על הפגנות האלו להמשיך עד סוף הגזירה. ההפגנות הם אך ורק לענין הגיוס, ולא לשום ענין אחר, אע"פ ששלמו הם משלמים את מחיר העשן המיתמר לתוך ביתם, והם מסכימים אם הפלג הירושלמי אנשי האמת, שמוחים בשם השם ובתורתו, וביחד איתם כולנו מתפללים להקב"ה שיבוטל גזירות השמד של מדינת ישראל בקרוב ממש ובסוף ננצח. על כל הנ"ל נאמר, מאת ד’ היתה זאת,,, היא נפלאת בעינינו, הכל נעשה ע"פ דרך תורתינו הקדושה, באחדות גמורה "כאיש אחד בלב אחד" ויה"ר שיצליחו לפוצצ ולמחוק החוק האכזרי הזה, שנעשה ע"י הפשרות של המסיונרים המשומדים מאנשי הערב-רב, פלג הבני ברקי המנובלים.
19
צעקה
דוד | 21-01-2021 2:25
בוווווווווווווווווווווווווווווווווושששהההההההההה!!! לבעלי הכתבה