הקמת שכונות וקהילות חדשות ביהודה ושומרון – התשובה הציונית והכלכלית - סרוגים
מיוחד

הקמת שכונות וקהילות חדשות ביהודה ושומרון – התשובה הציונית והכלכלית

רבים מאיתנו מצפים ממקבלי ההחלטות, לתת תשובה  ציונית ראויה לכל אירוע בטחוני וניסיון פגיעה באנשינו • במקום לחכות שהממשלה תקים ישובים ושכונות, יש לכם אפשרות להצטרף לגאולת קרקע, וקידום ייזום שכונה בעצמכם • וזה אפילו משתלם מאד מבחינה כלכלית (בארץ)

הקמת
שכונות וקהילות חדשות ביהודה ושומרון –
התשובה הציונית והכלכלית
הקמת שכונות וקהילות חדשות ביהודה ושומרון – התשובה הציונית והכלכלית | צילום: באדיבות המצלם
אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

השנה האחרונה, הגבירה הרבה תחושות בציבור הישראלי, לרמת ווליום גבוהה במיוחד. אך מלבד תחושות בסיסיות כמו חשש, דאגה ועצב, התחדדו ופרצו גם הרבה תחושות אחרות, שהיו חבויות אצל חלק ניכר מהציבור הישראלי, לפחות עד לפני כשנה וחצי...

אירועי ה-7.10, חידדו לרבים את ההרגשה, שאולי הגיע הזמן להזניק ולתת דגש ומקום שוב, בסדר הציבורי וההנהגתי, את ערכי הציונות הבסיסיים, שהובילו את המדינה שלנו לתקומה וצמיחה, מאז לפני כמאה וחמישים שנה, ועד היום.

קשה לנו לדמיין, איך היתה נראית מדינת ישראל ללא מאמצי העל שהחלו לפני כ-150 שנה, של קרנות, עמותות, אגודות ואנשים פרטיים, שעמלו יומם ולילה לגאול קרקעות, בכל רחבי ארץ ישראל, העתיקה והמקראית.

ואיך היתה נראית המדינה שלנו, ללא מבצעי "חומה ומגדל", אשר קבעו עובדות בשטח, ובעצם, את גבולות המדינה בהמשך. ואיך היתה נראית מדינת ישראל, ללא מפעל ההתיישבות החשוב ביהודה ושומרון, אם רק חלילה, היה ריק התיישבותי באזור יהודה ושומרון, ועזה היתה משוכפלת בכפל כפליים, לאזור יהודה ושומרון חלילה...

בנוסף לכך, עוד דברים התחדדו לציבור הישראלי בתקופה זו, כאשר הדבר הבולט הוא, שאנשי המערכת, לא תמיד, ואולי לרוב, לא מצליחים למלא את התפקידים אליהם יועדו, ולא פעם, פשוט משתמשים בנתונים מעוותים בכדי לכסות על מחדלים. כך זה בנושא הביטחון, וכך גם בנושא הדיור. (הוכחות מדו"ח מבקר המדינה, בהמשך)

כאשר אנחנו מחברים את 2 הנתונים הללו, תחושת התגברות הזהות הלאומית-ציונית מחד, ותחושת הצורך לקחת אחריות ולקדם דברים שהמערכות המדיניות לא מצליחות לפתור או לקדם, אנחנו מובלים לתובנה הבסיסית,

הגיע הזמן לקחת את האחראיות והיוזמה לידיים, לגאול קרקעות, ולקדם תכנון ובנייה

נעבור בכתבה זו, על 3 נקודות :

1. בעיית יוקר המחייה בכלל, ומחירי הדיור בפרט.

2. מחדלי הרשויות, כפי המובא והמוכח מדו"ח מבקר המדינה.

3. מסקנה לביצוע. לקיחת אחריות. תשובה ציונית וכלכלית כאחד.

בעיית יוקר המחייה בכלל, ומחירי הדיור בפרט.

בכל התקופה האחרונה, יש הרבה מאד רעש תקשורתי וציבורי, לגבי יוקר המחייה בישראל, שמאמיר ומרקיע שחקים משנה לשנה.

אולם, המאסה העצומה של מוקד תשומת הלב הציבורית, לצערנו, לא מופנית בכלל לנושא העיקרי שמזניק את יוקר המחייה בישראל.

רוב תשומת הלב, נתונה לעליות המחירים של מוצרי הבסיס בסופרים, הירקות והבשר, או למונופלים ומניעת תחרות בתחומי היבוא, התקשורת, ההלבשה, ההנעלה, תחומי התרופות, הרכב והטכנולוגיה, ועוד. (וכמובן עליית המע"מ האחרונה ב-1%)

מבלי לזלזל בכלל הגורמים הללו, יש לזכור, שכל הנושאים הללו, מתגמדים לחלוטין, כאשר אנחנו מדברים על הקטר העצום שמוביל את יוקר המחייה, והוא נושא הדיור !

מחירי הדירות מזנקים, בעיקר באזור המרכז, מה שגורם לכל משק בית להתחייב לגיוס היום עצמי גבוה יותר, להשתעבד למשכנתא גדולה יותר, ולשלם ריביות והצמדות יקרים יותר.

דו"ח מבקר המדינה, שהתמקד בנושא הדיור בשנת 2023, מראה שבעשור הקודם ל-2022, מדד המחירים לצרכן, עלה בכ-11%, אולם, מחירי הדיור, זינקו ב-90% !!

כלומר, לפי נתוני הבסיס הללו, בעיית יוקר מחירי הדיור, חמורה ומשפיעה בערך פי 9, מיוקר המחייה של כלל מוצרי הבסיס !

מחדלי הרשויות, כפי המובא והמוכח מדו"ח מבקר המדינה

לפי הדו"ח הנ"ל, המבקר מעריך את סך יחידות הדיור שחסרות בשוק, לפחות בכ-189,000 יח"ד, ומתוך מספר זה, מחסור הדירות של ירושלים והסביבה בלבד, בכ-46,000 יחידות דיור!

מבקר המדינה מתייחס לכמה סיבות שגורמות למחסור הזה:

  1. הפער הגדול בין היעד לתכנון ושיווק מכרזים, לבין השיווק בפועל. (אם נדייק, המבקר מאשים את הרשויות, בעיוות נתונים כלפי מנהיגי המדינה, על השגת יעדים, כאשר הם מעוותים נתונים, ומשכללים גם מכרזים כושלים) הגעת מכרזי מדינה לידיים של יזמים אינטרסנטיים ש"מייבשים" את השוק בכדי לשמור על עליית מחירים.

כמו כן, צוינו עוד כמה נקודות עיקריות:

  1. הפער הגדול בין קידום אישורים ליחידות ביוזמה פרטית לבין יעדי הרשויות בתחום ההתחדשות העירונית. תכנון לא מקצועי ולקוי, של מכרזים שלא בהתאמה לאזורי הביקוש. סירבול בירוקרטי בכלל הועדות ומתן ההיתרים.

העובדה שכחלון בזמנו, החליט על העברת הזכות ליזמים בלבד להשתתף במכרזים של המדינה, הובילה להשתלטות מאסיבית של יזמים על קרקעות המדינה, והם בעצמם, ע"י "מריחת" היתרים ובנייה, יוצרים מחסור בכדי להמשיך לשמור על רף מחירי דיור גבוהים. מבקר המדינה, מעריך ש"מריחת" זמני פיתוח ובנייה של כ-54,000 יח"ד (נכון לשנת 2022), גם היא תרמה תרומה משמעותית לעליית מחירי הנדל"ן, מעבר לחוסר היכולת של הממשלות לדורותיהן, לעמוד ביעדי התכנון והשיווק.

לעומת הכישלון התכנוני שמוביל לחוסר היצע ביוזמה של הרשויות, המבקר, דווקא מציין שהיוזמות הפרטיות לקידום היצע, במסגרת "התחדשות עירונית", מצליחה מעבר למשוער, ואולי אף הרצוי...

כלומר, היכן שהרשויות כושלות, דווקא היוזמות הפרטיות, מצליחות מעבר למשוער!

3. מסקנה לביצוע. לקיחת אחריות. תשובה ציונית וכלכלית כאחד

לסיכום: אם אתם מצפים לנדיבות של קבלני ענק, או מבצע ממשלתי חדש בסגנון "מחיר מטרה", "מע"מ אפס", "מחיר למשתכן", "דירה בהנחה", או כל שם בומבסטי אחר, אתם כנראה תפספסו הזדמנות אחרת, ומחירי הדירות, לפחות באזור ירושלים, כנראה שימשיכו לטפס ולהרחיק אתכם מנכס בבעלותכם.

אנחנו מפרסמים "קול קורא", המזמין אתכם להצטרף לאחת מקבוצות "רוכשים-מתכנים-בונים", של השקעות גאולה, בגבעת זאב או אריאל.

כדאי שתדעו, שיש אפשרות אמיתית להגיע לנכס משלכם, באומדן של כמחצית ממחירי הדירות בשוק באזור גבעת זאב.

מבנה העסקה, הוא די פשוט בהגדרתו.

באזור גבעת זאב, שב"ה, כיום היא כבר מאכלסת כ-25,000 איש, יש מחסור עצום של קרקעות, וכיום, הבניינים החדשים שנבנים שם, הם על קרקעות פרטיות שנרכשו ע"י יזמים, שהם קידמו תב"ע, מפתחים ובונים את המיזמים, ומוכרים דירות במחירים יקרים.

חברת "כח פיננסים", מארגנת את הרוכשים מראש, ומאפשרת להם להצטרף להליך רכישה של קרקע פרטית שכזו, ולאחר מכן, הקבוצה מתקדמת לתכנון תב"ע ביחד, בכדי שיהיה אפשר להוציא היתרים, לפתח ולבנות יחד.

מאחר ורוכשים קרקע בשלב התחלתי, ולא מכניסים יזם שיגרוף רווחי עתק ממחירי הדיור, משלמים בעצם על "עלויות הנטו" של תכנון, ניהול, פיתוח פיקוח ובנייה.

וכאמור כל זה, יכול להוביל אתכם לנכס בכחצי ממחיר דירה דומה באזור, בעהי"ת.

צפו בראיון של גיא עמית, אצל עדן ועודד.

מעניין אתכם לשמוע עוד פרטים?

היכנסו לקישור לכאן >>