מנשה ברונשטיין הי"ד
היום בהיסטוריה: גיבור מחתרת ניל"י שלא הכרתם
יאיר קליין, חדשות סרוגים
20-05-2021 | 11:44 | 2 תגובות
על שרה אהרונוסון כולנו שמענו, וגם על אחיה אהרון ועל אבשלום פיינברג. אבל במחתרת ניל"י היו גיבורים נוספים שתרמו לסילוק התורכים מהארץ אחד מהם היה מנשה ברונשטיין שנרצח היום לפני 82 שנה

היום בהיסטוריה: ט' בסיוון - גיבור מחתרת ניל"י שאתם לא מכירים

על שרה אהרונוסון כולנו שמענו, וגם על אחיה אהרון ועל אבשלום פיינברג. אבל במחתרת ניל"י היו גיבורים נוספים שתרמו לסילוק התורכים מהארץ אחד מהם היה מנשה ברונשטיין שנרצח היום.

מנשה ברונשטיין נולד בזכרון יעקב, ט"ו סיון תרמ"ט (1889). למרדכי צבי ובתיה, יוצאי רומניה ממייסדי זיכרון יעקב. מגיל צעיר התחבר לאלכסנדר אהרונסון והיו לחברי נפש.

כשסיים את חוק לימודיו התחיל לעבוד ביקב בכל העבודות הקשות ןלאחר העבודה עזר במשק הבית בכל תנאי מזג אוויר וללא כל תלונה.

כשאלכסנדר אהרנסון ייסד את "הגדעונים" בזכרון יעקב, שהחליפו את השמירה הערבית בשמירה יהודית היה מנשה בין חבריה הראשונים והמסורים. הוא עבד אצל אהרון אהרונסון בתחנת הניסיונות בעתלית וגויס למחתרת ניל"י.

מנשה היה שליחו הנאמן של אהרון למשימות מורכבות והכל עושה בקור רוח ובאומץ לב בלתי רגיל. כשנשלח יחד עם שני חברים לרגל אחר מערך הכוחות התורכים בדרום השלושה נתפסו באזור קסטינה. מנשה בקור רוח ובעורמה קנה את אמונם של התורכים והשלושה חזרו לעתלית בסיפוק רב עם המידע הדרוש.

מנשה העביר את הידיעות מהחוף אל האוניה הבריטית 'מאגאנם' ומהאוניה את הכסף הרב שמחתרת נילי השיגה ליישוב הרעב. באחד הלילות כמעט ונתפסו בדרך לאונייה ע"י חיילים תורכים, מנשה התעשת ובתחכום רב שכנע את התורכים כי הם יכולים ללכת.

כשנאסר אבשלום נשלח מנשה לחיפה עם מכתב מאהרון לנסות לשחרר את אבשלום, מנשה ללא שאלות יצא לשליחות וחזר תוך כמה שעות. כשנתפסה המחתרת, בהוראת שרה ברחו מנשה, יוסף לישנסקי ויצחק הלפרין להרי זיכרון. לאחר מספר שעות החליטו מנשה ויצחק לחזור למושבה ונתפסו ע"י התורכים.

צילום: דני גרשוני, ויקימדיה

מנשה שקדח מחום ויצחק עונו קשות שיגלו היכן לישנסקי אך הם לא דיברו, והועברו לכלא בסוריה למשך שנה עד לשחרורם ע"י הבריטים.

נרצח בפרעות תרצ"ט

מנשה חזר לזכרון והיה לאיש ציבור מרכזי במושבה, בצורכי בטחון ובמוסדות דתיים.

בכ"ח אייר תרצ"ט (39) כשנסע באוטובוס בחיפה נפתחה אש על האוטובוס ומנשה נפצע קשה ובט' בסיוון סמוך ליום הולדתו החמישים נפטר מנשה מגיבורי מחתרת ניל"י. למנשה היו חמישה ילדים לאחת מבניו קרא נילי.