למה אני שונא את השַׁמָּשׁ?
הרי תיקנו שיש להדליקו כדי שעל ידו נדליק את שאר נרות חנוכה [שהרי אסור להדליק נר חנוכה מנר חנוכה אחר], ושלא נשתמש לאור נרות המצווה אלא אך ורק לאור השַׁמָּשׁ.
אז חייבים להדליק אותו, לא?
אבל הוא מרגיז אותי הנר הזה!
הוא אינו חלק מנרות חנוכה אבל הוא תמיד כאן, תקוע איתם. לרוב, מייצרי החנוכיות לא נזהרים ומציבים אותו במקום גבוה יותר מכולם, מה! הוא העיקר?!
ואם היו מעמידים ממש גבוה יותר, בנפרד, החרשתי, אבל הוא רק מעט גבוה יותר, כך שהוא נראה חלק מהנרות, ובמקום להדליק שמונה נרות – מדליקים תשעה! היה נס תשעה ימים?!…
השַׁמָּשׁ הזה, אנו נתקלים בו כל הזמן בחיינו. זה הבחור הזה שתמיד מוכן לעזור אבל לא ממש עוזר… "תתקשר אלי אם תצטרך משהו" הוא אומר, אבל אתה יודע שלא תתקשר, וגם הוא יודע!… הוא תמיד נראה עסוק ביותר, מתרוצץ פה ושם, עוזר לזה וגם לָהוא, ובעיקר עושה רעש, ולא ממש עוזר. אבל כולם ידעו שהוא היה כאן, ולא ישכחו [שלא יעיזו לשכוח!] לציין שהוא היה כאן ולהודות לו על מה ש(כמעט) לא עשה!…
זה הבן אדם הזהיר הזה שאף פעם לא יקח סיכון, שלא ישכח אף פעם לחגור חגורת בטיחות גם כשהוא מזיז את המכונית ארבע מטר, אבל לא ירים שום יוזמה אמתית. ואין סיכוי שהוא יקפוץ למים הקרים כדי לעזור לחבר שהסתבך. הוא יתן עצות "טובות" שכולם מכירים, וימשיך כל החיים לעשות מה שלימדו אותו לעשות, בלי לשאול את עצמו שאלה קיומית רצינית. הוא מעריץ את המכבים, אבל הוא לא חלק מהם. הוא מוכן לעזור אבל לא יוזם כלום. בקיצור: בחור טוב, אבל בינוני ושגרתי להחריד…
בוא ננהג בו כראוי, ונעמיד אותו הרחק מנרות חנוכה. הוא שותף למצווה, אבל שותף זוטר, ואסור לערבב אותו עם שאר נרות המצווה.
ובאמת, לא צריך לשנוא אותו. הוא לא אשם שהבינוניות והאפרוריות הפכו להיות מהות חייו. צריך לנענע אותו קצת. להזכיר לו שגם הוא יצא ממצרים וקיבל את התורה, שגם הוא בנה בית המקדש ונלחם עליו עם החשמונאים. ושגם הוא בנה את המדינה וצריך להעיז יחד איתנו להמשיך לשכלל אותה ולהרחיב אותה, על מנת לגלות את אורו של משיח הגנוז בתוכה.
לא. השַׁמָּשׁ הוא בחור נחמד בסך הכל, רק שצריך זריקת מרץ רצינית, ויש הרבה כמוהו מסביבנו. אבל בבקשה: רק על תעמידו אותו גבוה יותר מכולם, במרכז, כאילו הוא מסמר הערב!…
אלא אם כן, הוא יקפוץ למים ויָראה לנו את אומץ לבו וגבורתו!
==
הרב ראובן עוזיאל הוא רב היישוב טל מנשה וצפון השומרון.
מה דעתך בנושא?
5 תגובות
0 דיונים
משה
לא כתבתי את תגובה 1, אך הוא עלה על נקודה אמיתית: הברכה על הנרות לא קשורה לרמת הפעילות שלהם, אלא למצוה. אותו אדם המקיים את כל המצוות, גם אם לא 'עושה'...
לא כתבתי את תגובה 1, אך הוא עלה על נקודה אמיתית: הברכה על הנרות לא קשורה לרמת הפעילות שלהם, אלא למצוה. אותו אדם המקיים את כל המצוות, גם אם לא 'עושה' כלום, חשוב הרבה מהפעילים (הלא 'בינוניים') שמרים על נס הרב ראובן עוזיאל.
המשך 09:52 10.12.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוסית34
15:22 14.12.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוטי
13:42 14.12.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לעניות דעתי האמירה כאן היא הקצנה מכוונת להדגשת הבינוניות. ה"הרחקה" איננה פיזית, אלא תפיסתית מבחינתנו- הקוראים. נכון יהיה שתיקח את המסר החינוכי החריף, מקום לחלק ציונים (בכל זאת הכותב הוא...
לעניות דעתי האמירה כאן היא הקצנה מכוונת להדגשת הבינוניות. ה"הרחקה" איננה פיזית, אלא תפיסתית מבחינתנו- הקוראים. נכון יהיה שתיקח את המסר החינוכי החריף, מקום לחלק ציונים (בכל זאת הכותב הוא רב. קצת כבוד.)!
המשך 23:22 12.12.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אכן בינוניות
איזו בינוניות לחשוב שהשמש הוא בינוני. הסיבה שהשמש מורם מיתר הנרות ברורה ומוסברת - הוא זה שאחראי להדליק את יתר הנרות. בלעדי השמש - הנרות אומנם היו עומדים יפה בשורה...
איזו בינוניות לחשוב שהשמש הוא בינוני. הסיבה שהשמש מורם מיתר הנרות ברורה ומוסברת - הוא זה שאחראי להדליק את יתר הנרות. בלעדי השמש - הנרות אומנם היו עומדים יפה בשורה אבל כבויים. ללא אש וללא אור. השמש זכה להיות גבוה מכולם דווקא כי הוא לא חושב על עצמו אלא רק על הזולת. הוא זה שנמצא בכל מקום ויודע להגיש עזרא לזולת גם כשלא יוצא לו כלום מהעזרה. להיפך - את כולם זוכרים - ועליהם מברכים ורק הוא נשאר בודד בצד, אפילו בלי שיברכו עליו. ובכל אופן הוא חוזר ומדליק את כל הנרות. זה מה שמסמל השמש. חבל שרב בישראל עסוק ב"שונא", "להרחיק" ו"להעמיד במקום הראוי" במקום לנסות לראות את הטוב ואת המעלה שיש בכל אחד - גם כשלא רואים מיד את התועלת שיוצאת ממנו.
המשך 13:03 05.12.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר