אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

דעה: איני משתתף בשום סעודה שיש בה הפרדה בין גברים ונשים

הפרדה בין גברים ונשים בסעודות מצוה היא המצאה של השנים האחרונות. ולכן, אמצתי לעצמי מנהג, לא להשתתף בשום סעודת מצוה, בה יש הפרדה. אם זאת חתונה, אני בא רק לחופה ועוזב בסיומה. אם זו ברית, אני מסתלק מייד לאחר שהמוהל סיים את מלאכתו. ובבר מצוה אני מאחל מזל טוב ופורש לעיסוקיי.

דעה: איני משתתף בשום סעודה שיש בה הפרדה בין גברים ונשים
  חתונה ברפיח (פלאש90)

הפרדה בין גברים ונשים בסעודות מצוה היא המצאה של השנים האחרונות. הורי ז"ל שגדלו במשפחות חסידיות בפולין, סיפרו שבפולין החסידית, בכל סעודת מצוה, ישבו כל המשפחות ביחד, בלי הפרדה בין גברים ונשים.

סברתי לתומי, שהחסידים היו יותר "שובבים" מהליטאים. בדקתי עם גיסי שהינו צאצא למשפחת רבנים ליטאית, והתברר שגם שם לא הייתה הפרדה מינית בשמחות המצוה. וזאת למרות שבליטא התגוררו כל גדולי התורה בדורות האחרונים. וכך היה כמובן גם בארצות האיסלם.

התברר, אפוא, כי לא הייתה הפרדה בכל העולם היהודי, פרט למחוזות מסוימים בהונגריה וגם שם השתרש מנהג פסול זה, רק בסוף המאה ה- 19. מסתבר שזהו "מנהג" חדש שלא ידעו אבותינו במשך אלפי שנים.

אני מוזמן לעיתים קרובות לשמחות, שיש בהם הפרדה בין המינים. אני אולי יכול לסלוח, על כך שאני נאלץ להפרד מרעייתי לשעתיים שלוש, אבל אינני יכול לסלוח, שנאלצתי בשעתו להיפרד בחלק מהשמחות המשפחתיות מאימי מורתי ז"ל, בשנות חייה האחרונות.

אני מבין שאמי מורתי ז"ל, בעשור התשיעי והעשירי של חייה, היתה עלולה לעורר יצרים, אילו ישבה חס וחלילה בין הגברים, אבל נגרם לה ולנו הרבה עוגמת נפש, שנאלצה בעת שמחה להיפרד מבני ביתה.

מאז אמצתי לעצמי מנהג, לא להשתתף בשום סעודת מצוה, בה יש הפרדה בין המינים. אם זאת חתונה, אני בא רק לחופה ועוזב בסיומה. אם זו ברית מילה, אני מסתלק מייד לאחר שהמוהל סיים את מלאכתו. ואם זו בר מצוה אני נותן מתנה, מאחל מזל טוב ופורש לעיסוקיי.

באותו זמן שהחרדים מקיימים את המצוות שבין אדם לקיבתו, אני משתדל לקיים את המצוות שבין אדם לחברו, המצוות שבין אדם לעמו והמצוות שבין אדם לארצו.

אנחנו רשאים לנהוג, כפי שנהגו גאוני וילנא ואדמו"רי ורשה. צריך לשים קץ לטפשות. מי שיצרם כה גדול, שאינם יכולים לאכול בנוכחות נשים, יאכלו בתאבון בלעדי.

אני קורא לכל הציבור השפוי, לאמץ את המנהג שלי. נחסוך לבעלי השמחה החרדים לדבר ה', את עלות האוכל שלנו. יערב להם, יבושם להם ואל יהיה חלקנו עם סעודתם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
36 תגובות - 36 דיונים מיין לפי
1
אני מזדהה עם כותב המאמר.
rub | 28-10-2010 9:29
אין לי בעיה עם אנשים שרוצים לעשות יותר. ההפרדה אכן נדרשת בזמן הריקודים וכד', אבל אף פעם לא הבנתי מדוע בשמחות משפחתיות מפרידים את בני המשפחה. אני אישית - מגיע בשמחות כאלו לחופה בלבד על מנת לכבד את הזוג, ולאחר מכן - אני נעלם מהשטח.
2
גם אני משתדל להימנע
בז נודד דיגיטלי | 28-10-2010 9:45
כשאי אפשר להימנע יש להביא את הנייד ולדבר במשך כל השהייה הקצרה שם עם בן הזוג (למשל) יש להישאר כמה שפחות.
3
את בורותך אינך צריך לפרסם ברבים
חיים התמים | 28-10-2010 9:59
הב"ח (שאגב היה בפולין) שחי לפני 400 שנה כותב את זה בחיבורו על טור אבן העזר בסוף סימן ס"ב, וכן הביאו ה"בית שמואל" על השולחן ערוך בזה"ל "כתב ב"ח כשאנשים ונשים בחדר א' אין אומרים "שהשמחה במעונו" דאין שמחה כשהיצר הרע שולט" הבית שמואל חי לפני כ-300 שנה
4
כתבה שיקרית ומעוותת
האחד | 28-10-2010 10:00
אתה דובר לא אמת וזו בלשון המעטה. פעם הבנות לא היו לבושות במיני / מחשופים / בגדים צמודים וכו'. פעם לא היו פאות כמו היום. פעם. שמחות רבות משתתפים היו תמיד בהפרדה. שמחות משפחתיות בלבד היו ללא הפרדה (כמו היום) זה שאתה רו"ח לא עושה אותך לאדם הגון , לדעתי אפילו להיפך!!
5
יש לכותב המאמר אפשרויות נוספות
שלומי אטיאס | 28-10-2010 10:09
1. לא להשתתף בארועים בהם מגישים אוכל כשר 2. לא להשתתף בארועים שאין בהם זמרת ו/או רקדנית בטן 3. להשתתף רק בארועים מלווים חילול שבת וחג
6
גועל נפש של כתבה
| 28-10-2010 10:15
אני אוחיז מאד מעו"ד רבינוביץ בהשקפותיו הימניות המועילות, אך האם שייך היום לשבת במעורב עם כל הטינופת. איך הולכות בחורות בציבור הדתי לאומי? האם זה מחניך קדוש. בשמחות משפחתיות אכן יושבים ביחד, אבל לא שמגיעים מכל המינים ומכל החוגים.
7
ניו רפורמים
דוד | 28-10-2010 10:56
אדם שלוקח את חולשותיו ושם אותם ככותרת לחייו , והופך אותם לאידאל .
8
לרואה החשבון הנכבד! את הבנותיך בנושא ההלכה שמור לעצמך.
יסכה | 28-10-2010 11:12
אני לא צריכה שבעלי ישב ליד כל הבנות הלבושות למחצה לשליש ולקביע ומתנהגות בצורה... אם זה מתאים לך שב. כמה זה עגום שסעודת מצוה הופכת לזירה של מכשולות ועברות.
9
מהרש"ל ביש"ש גיטין פרק א' סי' יח
לכיפה יש כיסוי? | 28-10-2010 11:37
ובעוונותינו הרבים האידנא עוברים על אותו שהוא כאש לנעורת בשמחת נישואין, כשמתערבים אנשים ונשים יחד, על כן כתבו בפ"ק דכתובות שאין לברך שהשמחה במעונו כשאנשים ונשים יושבים בבית אחד, לפי שאין שמחה לפני הקב"ה במעונו באותה שעה:
10
בתור חילוני שהתעניין במאמר ושמח על דעות שפויות...
בן | 28-10-2010 11:42
אני יכול לאמר, שלאור הטוקבקים הקודמים פה - ככל הנראה אין עתיד למדינה, אלא אם מחשיבים מדינת טאליבן כעתיד חביב. כל מי שקוטל את כותב המאמר - ליבי איתכם, עדיף לו תעברו לגור באיראן, שם מקום טוב יותר לדעות החשוכות שלכם. במיוחד אהבתי את התגובה "אני לא צריכה שבעלי ישב ליד כל הבנות הלבושות למחצה לשליש ולקביע ומתנהגות בצורה…" - משמע, אין שליטה עצמית, ריסון, או חופש כלשהו במגזר שלכם (או לחילופין, שכותבת התגובה התחתנה עם ילד בן 15). שאו ברכה, אני רק מאקווה שתתעשתו בשנים הבאות. שבוע טוב
11
האם בשמחה שבה יושבת אישה בלבוש לא צנוע
סתמי | 28-10-2010 11:43
שעל פי ההלכה אינך יכול לברך בפניה ברכה ראשונה וגם ברכת המזון האם אתה עוזב את המקום ולא משתתף? או שרק הפרדה עושה לך צמרמורת? לפי התשובה שתינתן בינך לבין עצמך תוכל להעריך האם המקור להחלטתך הוא טהור או שמא ח"ו מגיע ממקום אחר.
12
חזק בהגנה על א"י - חלש במנהגים יהודיים
משה | 28-10-2010 11:46
אני משתייך לעדה התימנית שמשך למעלה מ-2000 שנה שמרה על מסורת ש"כל כבודה בת מלך פנימה" וזאת בניגוד גמור לקביעה שלך " וכך היה כמובן גם בארצות האיסלם". כמה חבל שלא השקעת בלימוד הנושא לפחות כמו שאתה משקיע במחקר ולימוד ההיסטוריה על האחיזה של היהודים בא"י.
13
אלו תגובות חרדיות?!?
דן תור | 28-10-2010 11:55
מה קורה לציבור היום? כל מי שלא עושה מה שאתה עושה הופך להיות רפורמי? ניאו רפורמי?!? כל גברי המגזר הדתי לאומי צריכים לעבוד היום בחברות נפרדות? אם הם ישבו ליד בנות לבושות בצורה לא צנועה הם ישר יפזלו לשם?!? אולי יסתגרו כל היום בכולל על מנת שלא לחזות במראות אסורים? התגובה שישר הופכת את כותב המאמר לאוכל מאכלות לא כשרים, ורוצה לראות רק רקדניות בטן... אלו באמת תגובות מהמגזר של כיפות סרוגות?!? הבן אדם הפך ללא לגיטימי?!?
14
לצערי הרב לפני שלושה וארבעה דורות מצב האמונה והאמת
אמת וכל השאר שקר | 28-10-2010 12:04
היה שונה לגמרי בין בקיום מצוות ושמירה על כבוד התורה ,להבדיל אלף אלפים בדורינו שהוא אכן דור הגאולה שבדור הזה נכתב ואין לנו על מי להישען רק על אבינו שבשמיים. וזה למה , מגודל האבדות והעבדות שיש מהפריצות מהעבודה הזרה מניסיון השתוות עם חוסר תרבות המערב מ.. "יראי חטא ימאסו" איך בכלל ניתן להסתכל בפשט על הנושא ולנסות לעשות השווה היום הגענו למצב שחליפות הן תחפושת שאמת היא נעדרת ושהמחלוקת חוגגת הגלות מחריפה ולא נישמעת צעקה זעקה שיבוא משיח לגאול אותנו מגועלנו
15
מפז"לניק פלגן אופייני. ב"ה הציבור מתפכח ונוטש אתכם.
נתי | 28-10-2010 12:08
16
אטימות מוחלטת
סרוג גאה | 28-10-2010 12:25
איזו לוגיקה עקומה, אני ראיתי שקרוב משפחה שלי רודף אחרי מישהו וכשהתקרב אליו קפץ עליו השכיב אותו על הרצפה ואזק את ידיו, ומחרת עשיתי גם אני כך, ומיד הגישו נגדי תלונה ופתחו לי תיק פלילי, וכשהסברתי לחוקר שראיתי את קרוב משפחתי עושה כך והוא אדם מכובד ומוערך, הסביר לי החוקר כי הלוגיקה שלי עקומה, כיון שקרוב משפחתי הינו שוטר, ואילו אני אזרח פשוט, ואז הסביר לי כי אם אלמד ואקבל הכשרה אוכל גם אני להיות שוטר ואז תהיה לי האפשרות לעשות את אותו מעשה וברשות. כבוד רו"ח רבינוביץ, כפי שציינת שהדור הקודם הינו מרבני החסידים והליטאים, הייתי ממליץ לך לעבור את "ההכשרה" הרוחנית שהם עברו בזכות עמלם בתורה ובמוסר, ואז אולי הייתי מסכים עם הלוגיקה שלך, אך לדאבוני נראה כי יצר החרמנות שלך כותב שורות אלה, או אולי מכח האופנה של ההתנגחות בחרדים אתה דובר, אז באמת כדאי שלפני שאתה מרביץ תורה ומוסר קשוט עצמך תהיה כן עם עצמך ותבחן מהיכן ולמה אתה כותב שורות אלו. לסיכום: אני יודע כי קשה לבחון עצמנו ברמת אמת לאמיתה , כבר נאמר כי אין אדם רואה פגעי עצמו, אך אם תהיה נכון לרסק לעצמך את ה"אגו" תשכיל ותוכל, בהצלחה
17
הטוקבקים מגוחכים עוד יותר מהכתבה
סתם אני ביום שרבי | 28-10-2010 12:35
זכותו של עורך שמחה לעשות אותה איך שהוא רוצה. מעורב או נפרד. זכותם של האורחים לברוח בסוף החופה אם לא נעים להם. אכן מנסיוני האישי ראיתי שאירועים נפרדים הם סבל צרוף וכוללים הסתכלות בלתי פוסקת בשעון ושיקול "כבר אפשר ללכת בלי להעליב את בעל השמחה או לא?". אם פנאטינו התורניים והיקרים כל כך רוצים אירועים נפרדים - אין לי שום בעיה עם זה. אבל שיגבילו את זה רק לאירועים שלהם. שלא ינסו לכפות את זה גם עלינו. ולא - לקרוא לאירועים שלנו "אירועי פריצות" או להשוות אותם לאירועים לא כשרים זה לא לגיטימי. תכבדו אותנו ונכבד אתכם.
18
מצער לקרוא על דרך שלא מכבדת שמחות של אחרים
איזהו מכובד ? | 28-10-2010 13:16
איזהו מכובד - המכבד את הבריות . הזמינו אותך לשמחה ? יופי . אז האם הקפדה שלא נראית לך , גורמת לך לא לכבד את חבריך בעלי השמחה ?? אני הייתי נעלבת מחברים שלא מכבדים את השמחה שלי ואת הדרך שאני בחרתי לחגוג אותה . [ אנחנו ליברלים , לא ? מכבדים בחירות אישיות , לא ? ]
19
מעשה ביהודי,,,
שחור כתום | 28-10-2010 14:04
מעשה ביהודי שניצל מספינה טרופה ועלה על אי בודד. כשבאה סוף סוף,לאחר כמה שנים,ספינה לחלצו-הראה למציליו את כל ה"רובינזון קרוזו" שבנה על האי. בין היתר-הם רואים שהוא בנה 2 בתי כנסת. "מה זה?" הם שואלים."מילא בית כנסת אחד לתפילה,והשני?" "בבית הכנסת הזה-כף רגלי לא תדרוך".
20
כתבה מסוגננת וקולעת
עוברת אורח | 28-10-2010 14:12
ובאשר לכותב המאמר,ליבי איתך. עוררת קן צרעות וקולות שפויים בודדים לא יעמעמו את ההתחסדות ההסטרית.
21
זה בסדר לעבוד יחד ללמוד יחד לנסוע יחד
תומר | 28-10-2010 14:16
ורק בחתונה זו זימה. תבינו חברה צניעות זה לא מושג חקוק באבן. כל דור וכל מקום והמנהגים שלו. אפילו בשו"ע יש הלכות שונות למדינות שונות. בארצות איסלם כך ובארצות מערב אחרת וכו'. בזמנים שלנו זו צביעות קפאון ואפילו טימטום.
22
רפורמי פסבדו סרוג
חיים | 28-10-2010 14:50
אדון רבינוביץ' הנכבד - מאין שאבת את רעיונותייך הרפורמים ההזויים ? דבר אחד בטוח . הלכה אתה בוודאות לא יודע !!! אז תתעסק לך בשקט עם המספרים החשבונאיים ותפסיק להחטיא ברבים את עם ישראל.
23
לגבי הליטאים הצילומים מראים שלא כדברי הכותב
אברהם | 28-10-2010 16:01
הצילומים מחתונת בתו של הרב קוק זצ"ל עם הרב רענן מצולמים הגברים והנשים יושבים לסעודה בחדרים נפרדים, כמו כן בחתונת בן האדר"ת רבה של ירושלים וחמיו של הרב קוק עם בת הרב אליהו עקיבא רבינוביץ מפולטבא מצולמים הגברים והנשים בנפרד, דבר שגם החרדים היושבים בנפרד לא נוהגים היום. היום גם החרדים מצטלמים עם נשותיהם. אז כנראה שגם בעבר היו שהחמירו בדברים אלו ומעניין שדווקא הם מורי דרכם של הציבור שהיום יושבים מעורב בחתונות.
24
לא בדורותינו
שמואל | 28-10-2010 17:08
בלי חס ושלום לקטרג על עם ישראל המציאות היום מחייבת את ההפרדה הזו מהסיבה של "לעורר יצרים" ,בזמן שאתה יושב בשולחן וסועד ושולח מבט לנשים או לצערנו גם לגברים המוח שלנו מתחיל להפליג למקומות שרק אתה והשם יודעים איפה זה יגמר . התקופות שונות לגמרי וזה מה שצריך להפנים היום הכל מותר הכל ליברלי -גם אצל דתיים וגם חרדים ,אז אפשר לפעימים לשים גבולות תתבונן אחי .
25
כתבה מוגזמת
| 28-10-2010 18:25
להגיד שזה המצאה של הדור האחרון? זה פשוט מנותק מהמציאות להגיד שלא נהגו כך בארצות ערב? לא נכון להגיד שאין לזה סמך בהלכה? גם זה לא נכון אני מפנה אותך למאמר של הרב שרייבר שמראה שהדיון הוא עוד מתקופת הגמרא והוא מראה פנים לכאן ולכאן כך שלא מדובר בחומרא חדשה
26
החלטה למקרא הכתבה
גלד רך | 28-10-2010 18:58
החלטתי שמהיום איני קורא כתבות שמצרף אליהן תמונה כגון זו המשווה בין יהודיות כלשהן לבין ערביות מרפיח. (איכס) גועל נפש!
27
נשים ליטאיות גם לא הלכו עם כיסוי ראש
תוסתן | 28-10-2010 19:34
כולל נשות רבנים ותלמידי חכמים. היו הרבה טעויות הסטוריות, שנתגלו מאוחר יותר. עם ישראל במשך מאות שנים עד ימי עזרא לא היה מקיים מצוות סוכה. קורה, ומתקנים, אבל אני מסכים איתך שככה אי אפשר לשמוח
28
מסכים עם הכותב
איש | 28-10-2010 20:51
לא מעוניין לשבת ב"שמורת טבע"
29
לפי התגובות כאן נראה שהמושג ייחוד כבר לא שייך
בז נודד דיגיטלי | 28-10-2010 20:54
נראה שבחתונות מעורבות למשל קופצים האורחים המיוחמים זה על זו ובכך השמחה כבר לא במעונו...ולכן ייחוד זה פאסה. לכל אלה שמביאים גדול (לדעתם) זה או אחר...האם זאת דעת רוב הפוסקים דאז?
30
כבן לעדה התימנית
עידן | 29-10-2010 0:15
גם אצלנו נהגו מקדמת דנא הפרדה בסעודות. אבותי ואימותי הסתדרו עם זה מצוין והצליחו לתאם זמנים גם בלי טלפון סלולרי. כדי להשביע את יצר הפינוק מוכן הכותב (האשכנזי מן הסתם) למחוק באיבחת קולמוס מסורת דורית שיסודתה בהררי קודש של חכמה ומוסר. ועל שכמות היה סבי ז"ל אומר בצער: "המחסר דעה בבריות". ובתרגום חופשי לעברית בת ימינו - כנראה שאין גבול לשטויות שאפשר להמציא.
31
למספר 3
דוד | 29-10-2010 2:30
ואת בורותך אין צרך לפרסם ברבים כי עשית זאת בעצמך. שו"ת ב"ח החדשות סימן נה: "... ולפענד"נ ליישב דהמנהג נתפשט ע"פ ספר חסידים שכ' כ"מ שאנשים ונשים רואין זא"ז כגון בסעודת נישואין אין לברך שהש"ב לפי שאין שמחה לפני הקב"ה כשיש הרהורי עבירה עכ"ד בסי' י'. ולפי שבאותו סעודה בליל ב' אין עושין סעודה כ"א לקרובים וכולם יושבין בבית חורף וסועדין ביחד אצל חתן וכמה אנשים ונשים לפיכך א"א שהש"ב ע"פ ס"ח משא"כ בשבת בסעודה ג' דעושין סעודה גדולה ואנשים בלבד ונשים בלבד וכן בסעודה בליל שבת ובשבת שחרית אין סועדין לשם בקראקא כי אם בחורים ובתולות אין בו הרהורי עבירה אלא דוקא כשסועדין נשים בעולות בעל ב' לפיכך א"א שהש"ב...".
32
וואלה...
דוד | 29-10-2010 9:31
ממתי רואה חשבון ניהיה גם פוסק הלכות???
33
התנצלות ובקשה לבטול תגובה
מלי | 31-10-2010 17:27
כעסתי מאד למקרא דבריו של רו"ח רבינוביץ, וביותר למראה התמונה הבאה "להמחיש" את הכתוב, ולכן מיהרתי וכתבתי את המילה הזו : מיסרוחניק, אני מתחרטת על הנכתב, כתיבה כזו הינה עבירה על ארור מכה רעהו בסתר, ובוודאי שאין לכלול ציבור שלם במשוגה של אדם בודד ומודה ועוזב ירוחם
34
מילה אחת ודי!!!!!!!!!!
מוטי | 01-11-2010 14:04
מ פ ג ר עם פיגור שכלי עמוק
35
תגובות מצערות
אהרון | 01-11-2010 20:59
לא הבנתי את העלאום על הכותב. ישנם הרבה רבנים שחושבים בדיוק כמוהו . אמנם הם לא קוראים להחרים את הסעודה אך בהחלט הם חושבים שההפרדה היא דבר פסול. להפריד בעל מאשתו רק בגלל כל מיני "חומרות" שלא היו בכל הדורות הם דבר בעייתי . אך חמור מכך התגובות הקיצוניות והחרדות .תגידו מה קרה לכם ? זה כ"כ מסובך לשבת ליד אשתך ואחיותה ? ניחא במקומות קיצוניים שם הפריצות מרובה .אך ברוב המקומות האנשים צנועים ומתלבשים כיאות בוודאי אם הם מתבקשים לכך בהזמנות . לעומת זאת הלשון הרע הגסות והצעקנות של חלק מהמגיבים כאן מוכיחה שהם מחמירים איפה שאין צורך (קרי בחתונות נפרדות שזוהי בעצם קולא גדולה ביחסי בני הזוג) והיכן שודאי צריך להחמיר כגון לשון הרע ורכילות הופכים המגיבים כאן למקילים גדולים .
36
פחחח
עוד אחת | 08-11-2010 16:01
פחחחחח מצחיק מאוד.. שיהיה לו בהצלחה נתראה בסיבוב.....