מתקרב לממשלה: חוק דרעי 2 עבר בקריאה ראשונה
חוק דרעי 2 אושר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ברוב של 63 חברי כנסת. דרעי עצמו נעדר מההצבעה, למרות שהחוק נועד להחזיר אותו לשולחן הממשלה

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) את חוק דרעי 2 שעבר בקריאה ראשונה.
ההצעה עברה ברוב של 63 קולות אל מול 55 שהתנגדו, כאשר רק אריה דרעי נעדר מההצבעה מקרב חברי הקואליציה. על פי ההצעה, בית המשפט לא יתערב בכל עניין בנוגע למינוי של שר או להעברה מכהונה של שר למעט במקרים מיוחדים.
במסגרת הצעת החוק לתיקון ביקורת שיפוטית לעניין כשירות במינוי: בית המשפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא יהיה מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם, מכל עילה שהיא, למעט לעניין תנאי הכשירות שקבע המחוקק.
על ידי החוק מנסה הממשלה המכהנת לעקוף את פסיקת בג"צ שקבעה על פי עילת הסבירות כי "לא סביר" שאדם שהואשם בפלילים או הורשע בעבירה ימונה לשר בישראל.
בנוסף, ההצעה קובעת שבזמן כינון ממשלה ראש הסיעה הגדולה, שאינה נמנית עם הסיעות שירכיבו את הממשלה, רשאי לבקש שהכנסת תצביע על אישור של לא יותר מרבע ממספר השרים המיועדים אם יש לו ספק שמתקיימים לגביהם תנאי הכשירות לפי סעיף 6 לחוק היסוד.
אם הכנסת החליטה לאשר את בקשתו של ראש הסיעה הגדולה, אותו אדם לא יוכל להתמנות לשר גם אם הכנסת הביעה אמון בממשלה. בנוסף קובעת ההצעה שהכנסת תהיה רשאית (בהחלטה של רוב חבריה) להעביר שר מכהונתו, לפי המלצת ועדת הכנסת לפי דרישה של ארבעים חברי כנסת לפחות.
סער: "רק אינטרסים אישיים"
בכתב ההצעה נאמר כי שר שהועבר מכהונתו כאמור לא יוכל להתמנות שוב לשר או לסגן שר במהלך כהונתה של אותה כנסת. בנוסף, ההצעה קובעת כי אדם שלא מלאו לו 21 שנים לא יוכל להתמנות להיות שר.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מינוי שרים על ידי ראש הממשלה ובאישורה של הכנסת, כמו גם ההחלטה על העברתם מכהונה, הן פעולות והכרעות המצויות ב'ליבת הפעילות הדמוקרטית'. בהתאם לסמכותה, קבעה הרשות המכוננת הסדר שלילי, ובו רשימה סגורה של תנאים לכשירותם של שרים לכהן כחברים בממשלה. סוגית כהונת שרים בממשלה נדונה בפסיקה לאורך השנים, שהוסיפה תנאים נוספים על אלו שקבע הרשות המכוננת. וזאת במסגרת "הלכת דרעי-פנחסי" אשר גרמה לחוסר ודאות במילוי רצון הבוחר ולעתים אף להכפפת רצון הבוחר לשיקול דעתו של בית המשפט".

Yonatan sindel/flash90
ח"כ אופיר כץ מסר: "אנו מאמינים שההצעה תחזק את מעמדה של הרשות השופטת, שתשוב ותתמקד באותם תחומים בהם יש לה עדיפות ויתרון על פני הרשויות האחרות, ולא תסיג את גבול הרשות המחוקקת. אני חושב שהתיקונים הרבים להצעת החוק, התהפוכות שעברה לאור הערות הייעוץ המשפטי והערות שנשמעו באולם הוועדה, ממחישות את החשיבות הרבה של הדיון הפרלמנטרי שקיימנו, את הרצינות בה לקחנו כולנו, כל חברי הוועדה, את המשימה שלנו כחברים ברשות המכוננת הישראלית."
ח"כ גדעון סער הביע ביקורת על ההצעה: "מה מניע את כל התיקונים האלה? האם זו ראייה קונסטיטוציונית רחבה, איזה תובנות עמוקות לשיפור ולשינוי שיטת הממשל שלנו? רק אינטרסים אישיים. החוק שאנחנו דנים עכשיו – מטרתו שקופה, לנסות לדאוג לאדם אחד שבג"ץ פסל את מינויו לשר, בכל זאת להתמנות לשר, על אף הפסיקה".
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו