אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הרב אבינר: מרן הרב קוק ורבנו הרב צבי יהודה לא היו צמחוניים

בעקבות המחקר על כך שהראי"ה והרצי"ה היו צמחוניים אומר הרב אבינר בראיון כי הרב צבי יהודה היה אוכל בשר בשבת ובכתביו הוכיח שאין פגם מוסרי באכילת בשר

הרב אבינר: מרן הרב קוק ורבנו הרב צבי יהודה לא היו צמחוניים
  ראינו את הרצי"ה אוכל בשר (פלאש90)

בשבוע שעבר העלנו בסרוגים מחקר קצר של משה נחמני, המראה כי הרב אברהם יצחק הכהן קוק ובנו הרב צבי יהודה הכהן קוק, היו צמחוניים ונמנעו מלאכול בשר במשך ימי השבוע.

בעקבות הכתבה, שוחח על הנושא הרב מרדכי ציון עם ראש ישיבת עטרת ירושלים ורב הישוב בית-אל הרב שלמה אבינר, מתלמידיו הנאמנים של הרב צבי יהודה, וזה מצידו סבור כי שני רבני הציונות הדתית לא היו צמחוניים.

האם לפי ידיעתו של הרב, מרן הרב קוק ורבנו הרב צבי יהודה היו צמחונים?

רבנו הרב צבי יהודה ראינו אותו אוכל בשר בשבת וכן בסעודות מצוה. מרן הרב קוק כמובן לא זכינו לראות אבל אין שום עדות שלא אכל בשר בשבת.

האם מה שבימי חול הם לא אכלו בשר אינו מראה נטייה לצמחונות?

לא. גם מרן הרב קוק גם רבנו הרב צבי יהודה ניהלו אורח חיים סגפני מאוד. בודאי לא הורו לרבים להיות סגפנים אבל הם בעצמו היו. מרן הרב קוק כותב בספרו אורות הקודש ח"ג, שדרך האמצע היא דרך לרבים אבל פרישות קיצונית מתאימה רק ליחידים.

במה באה לידי ביטוי שרבנו הרב צבי יהודה היה סגפן במזונו?

הוא אכל מעט מאוד ותפריט קבועה: לחם, דבש, ביצה, על פי הוכחות שבגמרא. הוא אכל זאת יום-יום, שבוע-שבוע, חודש-חודש, שנה-שנה. לפעמים גם היה מדלג על ארוחות.

אם כן אפשר לומר שרבנו הרב צבי יהודה היה צמחוני בימי חול בין ארוחות הבשר?

כל אחד הוא צמחוני בין ארוחות השבת…

אבל האם רבנו הרב צבי יהודה ראה אידיאל בצמחונות?

הוא לא דיבר על צמחונות, אלא באורח נדיר מאוד כחזון עתידי. בספרו אור לנתיבתי, הוא מוכיח שאין פגם מוסרי באכילת בשר, כי בהוויה כולם נותנים לכולם וכולם מקבלים מכולם.

שמעתי שבצעירותו רבנו הרב צבי יהודה נמנע מלאכול בשר?

יתכן. ואכן מרן הרב קוק שלל זאת מסיבות בריאותיות וכך כתב לו באגרת: "והודיענו מבריאותך בפרטיות, ומהלכות אכילתך, הנך אוכל בשר, בכלל, או דוקא עוף, בשבת, ואולי גם בחול, ואיך תרגיש את מהלך סדרי האכילה, בהתאמה עם הבריאות הגופנית והנפשית" (אגרת תשצ"ד).

אם כן הצורך לאכילה בשר הוא בריאותי? אבל לולי זאת אולי יש בכך אידיאל להימנע?

אידיאל כן אבל עתידי. בחזון הצמחונות והשלום, כתב מרן הרב קוק שאין לדלג מדרגות, שקודם יש לחמול על בני אדם ואחר כך על בעלי חיים, ושיש אנשים שהם אכזריים כלפי בני אדם וכדי לפייס את רגש החמלה הטבעי הם משחדים אותו על ידי חמלה לבעלי חיים.

אם כן יש כאן כבר שלילת הצמחונות. האם גם רבנו הרב צבי יהודה שלל?

היו מקרים. פעם בחורה בישרה לרבנו בגאווה שהיא צמחונית, השיב לה: כמו היטלר. וכבר מרן הרב קוק עצמו כתב לו לגבי אכילת בשר: "שלא ללכת שבוי אחרי הדולגים על ההרים של תנועת צער בעלי חיים, שרובם כמדומה יש מעמקי רוחם טינא גנוזה של שנאת הבריות, וכל המדות המסתעפות ומכורכות עמה, ודי לנו ההוכחה של תפיסת המקום אשר לתנועה זו במחנה האפל של שונאי ישראל המעמיקים ברשעתם" (אגרת תת"ב).

זאת אומרת שצמחוני הוא רשע?

חלילה וחס! גם שם "אע"פ שיש מקום לניצוץ אורה זה להיות חודר לפעמים אצל גדולי קדושי רוח השואפים לרוממות קדשי קדשים" (שם תת"ב).

כגון הנזיר זצ"ל?

בדיוק. הנזיר היה מהיחידים קדושי עליון ואכן הוא היה מלא חמלה כלפי בעלי חיים אבל קודם היה לו חמלה כלפי בני אדם. על כל פנים, לא שמענו שרבנו שיבח את הנזיר על צמחונותו.

על מה כן שיבח אותו?

למשל, על צניעותו הגדולה כאשר למד באוניברסיטה, אבל זה נושא אחר.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
מה אתם בכלל מתייחסים למשה נחמני?
אעלק 'מחקר'. מה הוא? היסטוריון? | 11-05-2014 14:18
2
משה נחמני הוא אחד האנשים היסודיים ביותר, ומשקיע שנים במ
דוד | 13-05-2014 1:32
תגובה ל1: משה נחמני הוא אחד האנשים היסודיים ביותר, ומשקיע שנים במחקר ובלימוד של ספרי הרב קוק וכתביו. הוא מונע מחיפוש אמת ולא משום סיבה של אגו, כסף וכדו'. "היסטוריון?" אתה באמת חושב שמי שמכונה היום היסטוריון הוא אובייקטיבי? בתור סטודנט הנפצתי עבודות שלמות "אקדמאיות" בלי להבין מה כתבתי בכלל - וקיבלתי מאה. ככה שאחד כמו משה נחמני שקול בעיני לא פחות מדוקטור "מומחה". אתה מוזמן לפגוש אותו ולהתרשם.
3
מאמר חזון הצמחונות והשלום
ידיד | 14-05-2014 10:00
של הראי'ה קוק זצ"ל .. קיראו שם ולמדו על גישתו למאכל בעלי חיים. מרתק.
4
חיים בקונספציות לא רלוונטיות. וחבל
חיים | 18-05-2014 0:16
גילוי נאות: רוב המטען האמוני שלי רכשתי מרבני ה"קו" ואני לא מצטער על כך לרגע. יחד עם זאת נראה שלפעמים רבני הרב המור מתקשים להשלים עם העבודה שהמציאות שהרב קוק דיבר עליה לא תמיד רלוונטית להיום. תעשיית הבשר של היום השתנתה ללא היכר, כמותית ואיכותית, ממה שהיא היתה לפני מאה שנה. השינוי בא לידי ביטוי בג' פנים: 1. המוסרי – האכזריות הבלתי-נתפסת של תעשיית המזון מן החי לא היתה קיימת בימי הרב קוק. לדון ברמה תיאורטית האם מוסרי לאכול בעלי חיים פשוט לא רלוונטי. 2. הבריאותי – מסתבר שהתפיסה הרווחת של לפני מאה שנה, לפיה בשר חשוב לבריאות, לא נכונה בכלל, ובפרט במציאות של ימינו. בעלי החיים של התעשייה הם היצורים החולים ביותר על פני תבל...ובמקום השני נמצאים בני האדם שאוכלים אותם והפרשותיהם. 3. הסביבתי – תעשיית המזון מן החי מסב נזק אדיר לסביבה ואין על כך עוררין. הרב קוק פשוט מאד לא הכיר דבר כזה. בקיצור: הטיעונים נגד איכלת בשר בימינו מרובים ומשכנעים, ולא נכון להתפס למאמרים והנהגות שקשורים למציאות שונה בתכלית.