החרם על לנבוכי הדור: סגירת דלת האורווה אחרי שהסוסים ברחו

גם אם נקבל את כל הטיעונים על כך שהרב קוק היה באמת חפץ למנוע את הדפסתו של הספר, עדיין ניוותר עם בעיה אחת קלה: הסוסים כבר ברחו מזמן מהאורווה. האם הדרך הנכונה להתמודד עם המציאות הזו היא סגירת הדלת דווקא?

החרם על לנבוכי הדור: סגירת דלת האורווה אחרי שהסוסים ברחו
  צנזר את כתבי אביו. הרצי"ה קוק (ויקימדיה)

הרב שחר רחמני והוצאת "ידיעות ספרים" עשו מעשה גדול והוציאו לאור את הספר "לנבוכי הדור", פרי עטו של הראי"ה קוק זצ"ל, בלוויית מבוא, מראי מקומות, מקבילות והערות.

בתגובה פרסם אמש הרב שלמה אבינר מאמר ארוך שבו העלה ארבעה טעמים מדוע אין ללמוד בספר ולמה הרב קוק בוודאי לא היה רוצה שהספר יודפס. כבר כשנודע על התוכניות להוציא לאור את הספר אמר הרב אבינר שהוא איננו מתכוון לקרוא אותו. אכן, לא אלמן ישראל ויש עוד קולות בקרב מחנה תלמידי הרצי"ה זצ"ל ותלמידי תלמידיו; הרב יוסף קלנר, למשל, עורך "מילון הראי"ה", סבר ש"ודאי שיש עניין ללמוד בעיון רב את הספר הנפלא הזה". כנראה שגם הרב רחמני סובר כך…

הרב אבינר המתנגד לפרסום הספר מבקש למנוע טעויות בהבנת שיטתו של הרב, אך התוצאה היא שימור את המונופול על ה"רב קוק" וצנזור של הרב בידי תלמידיו. זה לא התחיל היום, עוד בחייו נאלץ הרב להתמודד עם ניסיונות צנזורה מבית.

בין השנים תרע"ו-תרע"ז, בעת ששהה הראי"ה קוק בלונדון, הוא כתב את הקונטרס הקבלי קטן-הכמות "ראש מילין". לאחר קשיים רבים ועיכובים הצליח הרב להדפיס את הספר ועותקים ממנו הוא שלח למשפחתו ולמקורביו בידי מתווך. הספר מוכר לכל תלמיד ישיבה ונגיש לכל בעל בית. הוא חלק מכתבי הרב שהודפסו בידי "מוסד הרב קוק" וידועים בשם "הש"ס הלבן" (או: "החמישיה"). אבל לא רבים יודעים שהדפסת הספר הייתה מעשה חטף של הרב; הוא הודיע עליה לבנו הרצי"ה שלא מרצונו ורק לאחר שהיה כבר בעיצומהּ; הרב התכוון מלכתחילה להודיע לבנו על ההדפסה רק לאחר שהיא תהיה עובדה מוגמרת שכן הוא חשש שהבן יתנגד להדפסת כתבים שלא תחת פיקוחו: "וחשבתי להודיעך מזה רק אחרי ההדפסה, כי אולי לא היית מסכים שאדפיס בלא סידור ותיקון…" (אג"ר ג (תשצו), עמ' עד).

בשעת עריכת כתבי אביו צנזר הראי"ה פסקאות אחדות וערך מחדש אחרות; ידו של העורך ניכרת בכל מקום שבו יש אמירה לא-קונבנציונלית, כפי שהראו כבר חוקרים כשהשוו בין כתב היד ובין מה שנדפס.

נראה שהמאבק על פרסום "לנבוכי הדור" הוא שחזור של המתח שבין האב לבן (שחזור של שחזור, יש לומר, שהרי מאבקים דומים התרחשו בעת פרסום כתבי היד הגולמיים, "שמונה קבצים" ו"פנקסים מכתב יד קודשו"). זה מאבק איתנים בין מי שרוצה לצמצם את דמותו של הרב לתבנית מסוימת ובין מי שרוצה שהעולם יכירהו במלוא אונו וכוח חידושו; בין מי שחושב שהציבור מסוגל לעכל עמדות מורכבות ומי שסבור שלא. החשש מהבנה לא נכונה של הרב הוא חשש מובן, אך האם אין כאן גם נימה של פחד דווקא מן ההבנה הנכונה של הרעיונות החדשניים המצויים בכתבי הרב לפני עריכתם? וגם אם נקבל את הטענה שחשש זה קיים בכתבים לא-ערוכים שהם כתבים אישיים ולעתים גם אזוטריים, כיצד הוא רלוונטי לכתב יד שהרב קוק כתבו מראש כספר עממי?

גם אם נקבל את כל טיעוניו של הרב אבינר (אגב, אם הרב קוק היה באמת חפץ למנוע את הדפסתו של הספר, הוא היה גונז אותו, ואולי גם מעלה אותו באש – כפי שעשו רבים לפניו ואחריו, כמו רבי מנחם מנדל מקוצק, רבי נחמן מברסלב וגם הסופר היהודי פרנץ קפקא), עדיין ניוותר עם בעיה אחת קלה: הסוסים כבר ברחו מזמן מהאורווה. האם הדרך הנכונה להתמודד עם המציאות הזו היא סגירת הדלת דווקא?

==

אליהו גליל הוא רב קהילה וראש כולל "תורה מציון" במונטבידאו אורוגוואי, מורה למדעים ובעל הבלוג "בלוגין שאובין".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
12 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
יפה כתב הרב גליל. לא יעזור מאומה, כתבי הראי"ה יפרצו ויו
שלמה | 17-02-2014 22:11
ויוודעו לכול בלי צנזורה ובלי השמטות. תורה הראי"ה עשירה כל כך שלא ניתן לכלוא אותה. ירבו הספרים, ירבו התלמידים ואורות חדשים יידפסו עוד ועוד, וגם רבני הר המור ילמדו בהם בשקיקה.
2
איך זה שכל רב צעיר וזב חוטם מרשה לעצמו
מנחם | 18-02-2014 3:18
לזנב אחרי הת"חים העצומים של הדור? "פני הדור כפני הכלב".
3
תרגיע
תקשיב משהו חמוד | 18-02-2014 11:11
עם כל הכבוד לרה"ג אליהו גלילי "רב קהילה וראש כולל "תורה מציון" במונטבידאו אורוגוואי, מורה למדעים ובעל הבלוג "בלוגין שאובין". (שזה במילים מכובסות: בחור צעיר אנונימי שלא מצא עבודה בארץ בתור ר"מ וכיום מלמד 5 בחורים באורגוואי וכותב בלוג ל100 חסרי חיים). הרב אבינר לא אמר 'חרם' ולא כל דבר אחר שמנסה להקפיץ לייטים שגם ככה לא לומדים את כתבי הרב קוק אבל 'מריחים' שאולי יש פה עוד משהו שאפשר לנגח את הרבנים אז יאללה. הרב אבינר, אחד מגדולי הבקיאים בכתבי הרב קוק כיום, מנסה לנתח את עומק כוונתו של הרב קוק לגבי הספר הספציפי הזה, הניסיון להפוך את זה למאבק כולל בין אלה שמעיזים 'לגמד' את משנת הרב קוק (הינו הרצי"ה, הרד"ך, והרב טאו) לבין אלה רחבי האופקים (כמו אליהו גלילי ושאר כותבי הפייסבוק) - הוא לא במקום. במילים אחרות: ילד, שתוק ותמשיך להפיץ תורה באורגוואי.
4
תשובה למגיב 3 האנונימי
אליהו גליל | 18-02-2014 12:19
למרות שדי נהניתי מתגובתך (חביבה עלי ביקורת שלילית יותר מעשרה קבין של ביקורת חיובית), איני מבין למה בחרת להתמקד בעיקר בביקורת אישית לגופו של דובר (אד-הומינם) ולא לגופם של דברים. האם אין לך משהו אחר כדי להגן בו על עמדת הרב אבינר? ואגב, שם משפחתי הוא גליל ולא "גלילי". "במה הארכת ימים?" של סוף מסכת מגילה את מכיר?
5
תיקון ט"ס; עצה קטנה לרב גליל; ושאלה למערכת
המורה משה | 18-02-2014 20:17
קטע 5 שורה ראשונה צ"ל רצי"ה ולא ראי"ה הרב גליל" ראה משלי כ"ו ד' ומה שלמדו מכך ב"מ פ"ד א ולא יהא מגיב כמטרונית.?
6
ושכחתי לציין שבנוסף לכך אתה מאד שנון
מגיב 3 | 18-02-2014 20:44
אם תקרא טוב תראה שיש שם תשובה עניינית, היינו שהרב אבינר לא קרא לחרם ולא שום דבר אלא הסביר מדוע הפרסום של הספר הזה יגרום נזק וזו זכותו. לעומת זאת, בחור במעמדך שמנסה להציג את הרב אבינר ודומיו כאנשי חושך לעומתך, זו לא זכות אלא חוצפה. אם אתה רוצה פנה לרב אבינר ושאל אותו אבל אל תפרסם מאמרים באינטרנט הבנת את זה כבוד הרב אליהו 'גליל'?
7
השאוות גדולי עולם
יהודי | 18-02-2014 21:35
בלי להיכנס לגוף המאמר.אבל כבודו מזכיר באותו מישפט בין גדולי עולם לאיזה סופר..זה כבר מראה על הרמה של כבודו.וסליחה שכתבתי זאת ברבים.אבל אני בהלם.
8
למגיב 7
אליבו גליל | 19-02-2014 3:33
בדיוק בשביל נמצאת שם המילה היתרה "וגם". להבדיל.
9
למגיב 5
אליהו גליל | 19-02-2014 3:34
תודה. וראה מאידך פסוק ה' שם.
10
למגיב 6 ה"ה מגיב 3
אליהו גליל | 19-02-2014 3:44
א. המילה "חרם" בכותרת היא פרי עטו של העורך. בגוף המאמר כתבתי: "מתנגד לפרסום". ב. לא אמרתי שאין זו זכותו של הרב אבינר לומר דברים נגד פרסום הספר, ח"ו. זכותו, אלא שאני פשוט מתנגד לדעתו. ג. גם את הביטוי "אנשי חושך" לא אני כתבתי אלא אתה. אני הצגתי זאת לא כמאבק של אור מול חושך אלא של מורכבות ופשטות: "זה מאבק איתנים בין מי שרוצה לצמצם את דמותו של הרב לתבנית מסוימת ובין מי שרוצה שהעולם יכירהו במלוא אונו וכוח חידושו; בין מי שחושב שהציבור מסוגל לעכל עמדות מורכבות ומי שסבור שלא". ד. לא הטחתי אפילו עלבון אחד ברב אבינר וכל דברי בנחת היו, ודבריך? ה. הנסיון הזול להפוך זאת למאבק בין לייטים לחרד"לים מופרך מיסודו. וכי הרב קלנר חשוד על לייטיות בעיניך?
11
איך נכנסה למחננו היראה השוטה של רבנים???
שלמה | 19-02-2014 14:17
אני מזועזע. באמת. החרדים אחוזים ביראת רבנים וב'כבוד התיירע' שבעזרתם מכים בפטיש על ראשו של כל תלמיד חכם צעיר וחונקים כל בקשה לחידוש בבית המדרש. ואני חשבתי שזה מנת חלקם. כך נראים הספרים שהם כותבים. קמח טחון הם טוחנים. אבל למה לייבא את זה מהם אל מחננו? וכי לא לימדנו הראי"ה לשאוף לחדש? אור חדש? וכו'. תחזקנה ידיו של הרב אליהו גליל ושל כל תלמיד חכם שבא לחדש באמת. לא תגורו מפני איש ומפני רב! תורת אמת אינה מכירה פנים לאיש!!!
12
ועוד משהו למגיב 7
אליהו גליל | 19-02-2014 18:09
העובדה שאינך מצליח למצוא את נקודות הדמיון בין יוצרים/הוגים גם היא מעידה הרבה על המקום שבו כבודו המגיב נמצא.