שו"ת סמס: האם מותר לקבוע החלטה על פי הטלת מטבע?

הרב שלמה אבינר נשאל האם ניתן להכריע בשאלות באמצעות 'עץ או פלי'. עוד במקבץ השבוע של שו"ת סמס: האם נשים יכולות להרצות באינטרנט? תשובה מפתיעה על פאבים של דתיים, ומדוע הרב הצבאי הראשי הוא המרא דאתרא של הצבא?

שו"ת סמס: האם מותר לקבוע החלטה על פי הטלת מטבע?
  (אילוסטרציה שאטרסטוק)

כבוד ת"ח

ש: אם אני ש"ג ומגיע רב ברכב, האם עליי לקום או זה נחשב שהוא יושב?

ת: לקום. ואם אתה עומד, לשבת ולקום.

תקליטורים זולים

ש: אדם מוכר תקליטורים מאוד זולים. מותר לקנות? אולי זה גזל? אולי זו העתקה?

ת: אולי כן. אולי לא. לפני שקונים, לברר למה זה כל כך זול.

עשה לך רב

כיצד אדע את מי לעשות לעצמי לרב?

ת: מי שמוסיף לך הכי הרבה מידות טובות, יראת שמים ואורה של תורה (עיין פירושנו על פרקי אבות א ו, טז – רשם מ"צ).

לאומיים-דתיים

ש: איך ייתכן שיש כל כך הרבה גישות ומחלוקות בציבור הלאומי-דתי?

ת: חילוקי דעות הם דבר טבעי ובריא, העיקר שיהיה כבוד הדדי ושיתוף פעולה.

גיוס בנות

ש: מה דעת תורה לגבי גיוס בנות לצה"ל?

ת: ודאי אינו צנוע. הרבנות הראשית לישראל אסרה. גם לבנות לא דתיות.

בארים דתיים

ש: האם הופעת בארים ופאבים דתיים הוא דבר טוב?

ת: ודאי שזה בילוי רדוד וריק, המכונה יושבי קרנות, אבל פחות גרוע ממקום כזה לגמרי חילוני.

עישון

ש: אפשר לעשן מידי פעם כל כמה ימים כאשר אין זה יוצר התמכרות וכנראה אין בזה סיכון?

ת: זה מנהג רע (רמב"ם דעות ד. שו"ת עשה לך רב בהתחלת ח"ב – רשם מ"צ).

ביאת המשיח

ש: מה אני הקטן יכול לעשות כדי לקרב את ביאת המשיח?

ת: הרבה מאוד. כל מצוה, כל מעשה טוב, כל מידה טובה, מקרבים את ביאת המשיח.

ישיבות הסדר

ש: האם זה מוסרי שתלמיד ישיבת הסדר יעשה שירות צבאי רק שנה וארבעה חודשים במקום שלוש שנים?

ת: כן. כי לאומה צריך גם אנשי משק ואנשי נשק וגם אנשי רוח ואנשי אמונה (עי' צבא וישיבה לשאלת הגיוס של בני הישיבות – רשם מ"צ).

אבולוציה

ש: כיצד תורת האבולוציה שהחיות השתנו על פי עיקרון הברירה הטבעית ושהאדם מוצאו מן הקוף מסתדרת עם התורה? הרי יש להם הוכחות?

ת: הסיפור של מעשה בראשית בתורה אינו כפשוטו אלא סוד כמבואר במשנה חגיגה פרק ב. על כל פנים אין הוכחות סופיות. זו השערה. (עיין אגרות הראיה א צא – רשם מ"צ).

תכנית ריאליטי

ש: האם דתיים שמשתתפים בתכנית ריאליטי – זה קידוש השם?

ת: זה חילול השם, כי זו תכנית רדודה, לא צנועה, מלאה חמדה, והרבה מידות רעות של חטטנות.

עין הרע

ש: מה המובן של עין הרע?

ת: השפעה חינוכית שלילית לא מודעת למשפיע ולמושפע כברמב"ם הלכות דעות ו א. עין איה ברכות כ (ונשאל הגר"ח קניבסקי: האם יש לאדם לחשוש מהיזק עין הרע, ומה העצה בזה? והשיב: בבני ברק אין שולט עין הרע. גם אני אודך ב מח – רשם מ"צ).

טיפול בחרדות

ש: יש לי מצב נפשי קשה של חרדות. האם ללכת לטיפול של פסיכולוג או לכל מיני סגולות?

ת: טיפול מקצועי של פסיכולוג.

ראש ישיבת פוניבז' וחיילי צה"ל

ש: שמעתי שראש ישיבת פוניבז' אמר לתלמידיו שחייל צה"ל, אפילו חילוני, שמסכן עצמו למען עם ישראל, יש לו חלק לעולם הבא, כהרוגי לוד?

ת: ב"ה. עיין פסחים נ.

רב ראשי לצה"ל

ש: האם לרבצ"ר יש דין מרא דאתרא של הצבא?

ת: ודאי. כך הוא נבחר.

ש: אך לא תלמידי חכמים בחרוהו?

ת: לא הם מחליטים מי מרא דאתרא, אלא הם רק מחליטים מי תלמיד חכם וראוי.

פת שחרית

ש: האם פת שחרית חייב להיות דווקא לחם?

ת: כל מזון.

לויים וברכת כהנים

ש: אני לוי. מה עדיף – להתפלל שמונה עשרה בנחת, או למהר כדי ליטול ידי כהנים?

ת: בנחת, שזה עיקר הדין.

הלבשת תינוק

ש: האם זה נכון שאסור לשני הורים להלביש שניהם ביחד תינוק?

ת: מותר.

חיתול בתו

ש: האם מותר לאבא לחתל את בתו?

ת: כן. אין בעיה.

לימוד זכות

ש: האם צריך ללמד זכות על גויים?

ת: לא חייבים. בצדק תשפוט עמיתך והם אינם עמיתך. אך כמובן, אסור לשקר.

משנה מקום

ש: האם זה נכון שמשנה מקום משנה מזל? כיצד?

ת: אדם עובר לגור במקום חדש בו לא מכירים אותו, אז הוא מתמלא ענווה, וזה מכפר על עוונותיו. רמב"ם הלכות תשובה (ב ד – רשם מ"צ).

הטלת מטבע

ש: האם מותר לקבוע החלטה על פי הטלת מטבע?

ת: כן, אם אין שום דרך להכריע, ואם האדם מאמין שיד ד' בזה, גם זה יתכן. עיין אנציקלופדיה תלמודית ערך גורל (ספר חסידים תרעט, תשא. שו"ת חוות יאיר סא – רשם מ"צ).

כעס

ש: באלו ספרים אני יכול להיעזר כדי להתרפא ממידת הכעס?

ת: מסילת ישרים יא. ספר ארך אפיים לרב אברהם יעלין.

חבר רע

ש: האם מותר לי לנתק קשר מחבר מהכיתה שכל הזמן מדרדר אותי?

ת: כן. הרחק מחבר רע. יתכן שהוא אדם טוב אבל החברות היא רעה.

מסכת פורים

ש: האם מותר להכין מעין דף גמרא מצחיק לפורים?

ת: כך נהגו, אך גדולי עולם מחו, כי כלפי הגמרא צריך חרדת קודש.

נזק לחפץ מושאל

ש: הרסתי כדור פינג פונג שחבר השאיל לי מתוך משחק רגיל. האם עליי לשלם?

ת: לא אם שחקתי רגיל. מתה מחמת מלאכה. אך ראוי להחמיר לשלם לפנים משורת הדין, כיוון שהוא עשה לך חסד. חומרות – זה לא רק במזון.

שיעור אשה באינטרנט

ש: האם אשה יכולה לתת שיעורים חזותיים באינטרנט שמיועדים לנשים? אולי גברים יסתכלו – ולא נעים?

ת: מותר. ואם הם מסתכלים, זה על אחריותם. רק לציין כותרת "שיעורים לנשים".

מבטא תימני

ש: שמעתי שהרב קוק אמר שאמר שכולם צריכים להתפלל בהגייה תימנית. האם עליי לעבור אליה?

ת: לא. מרן הרב קוק רק אמר שהיא הכי מדוייקת. אבל שכל אחד ילך כמנהג אבותיו. שו"ת אורח משפט (והסכמת מרן הרב לשו"ת משפטי עוזיאל – רשם מ"צ).

עלית רב לתורה

ש: האם כאשר רב עולה לתורה יש לקרוא בשם רב או שאין גבהות לפני המקום?

ת: בתואר רב, כי זה רצון ד' שנכבד רבנים, ואדרבה בלי תואר רב, יצא בזיון תלמיד חכם.

צום בטיסה

ש: אם אני טס לחו"ל אחרי הצהרים ביום צום מתי נגמר הצום, – כמו בארץ או כמו מקום היעד?

ת: כמו המקום שמעליו אתה נמצא באויר. יש לעשות אומדן מלגו, אינטרפולציה.

בקשת הרב להוסיף בסוף:

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
עוד בענין קדושת חיילי צה"ל למען ארץ ישראל ויושביה
מצות כיבוש ארץ ישראל | 18-02-2014 16:45
בספר "אם הבנים שמחה" להגה"ק ר' יששכר טייכטל הי"ד זצ"ל (הגרי"ש אלישיב כתב בהסכמתו להוצאת ספרו "משנה שכיר" - "זכותו של המחבר הי"ד תעמוד לכל המתעסקים להוציא לאור את דברי תורתו להתברך ברו"ג"). "...ועיין חת"ס בתשובה, שהביא הגמרא דסנהדרין, דישראל שנהרג ע"י עכו"ם אפילו היה רשע וגרוע נקרא קדוש, וכש"כ אלו שהערו נפש למות בעד ארצינו. [א.ה. כמו"כ כתב ב"אגרת השמד להרמב"ם": "ואיש שיזכהו האל לעלות במעלה עליונה כזאת, כלומר שנהרג על קדושת ה', אפילו היו עוונותיו כמו ירבעם בן נבט וחבריו, הוא מעולם הבא". עכ"ל]. ועיין ספרי זוטא פר' בהעלותך סי' ל"ג, ר' שמעון אומר בוא וראה חיבתו של א"י כמה היא חביבה.. כשהיו קרובין לא"י היו רגליהם נושאות אותם, ואמרו אלו לאלו: אילו אנו נכנסין לא"י ומתים מיד אין אנו כדאי [א.ה. שהיא זכות עצומה שאין בן אנוש ראוי לה], שאנו נכנסין אל המקום אשר נשבע ה' לאבותינו לתת לנו. עכ"ל. וממש כן עשו אלו הקדושים שנהרגו במלחמת הערביים, הכי יש ספק שבן עוה"ב המה?". עכ"ל.
2
עוד גדול דור חרדי ששיבח את חיילי צה"ל כהרוגי לוד
מצות כיבוש ארץ ישראל | 18-02-2014 16:46
ב"ספר הזכרון להגר"ח שמואלביץ" זצ"ל (עמוד רט) הובא מדבריו שאמר בזמן מלחמת יום הכיפורים: "דהרוגי לוד אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתן, והוא משום שמסרו נפשם בעד ישראל. וכזה אני אומר על אלה שמוסרים נפשם בעד הצלתינו, שאין כל העולם יכול לעמוד במחיצתם". עכ"ל.
3
ראש ישיבת פוניבז' - במעלת חיילי צה"ל שהם בני עולם הבא
מצות כיבוש ארץ ישראל | 18-02-2014 16:47
"לחיילים יש עולם הבא - כמו להרוגי לוד שמסרו את נפשם להצלת בני העיר" בגליון שבועי "דרכי החיזוק" (פרשת בא תשע"ב, גליון 39) מהג"ר גרשון אידלשטיין שליט"א: "סיפר הרב על בחור בימי קום המדינה שלא רצה לומר קדיש על אביו מחוסר אמונה, ובאותה תקופה הבריטים שלטו בארץ, וקבעו מכסה כמה יהודים יכנסו, וניצולי שואה רבים שהגיעו לארץ גורשו ע"י הבריטים, ואותו בחור הלך במסירות נפש להפגין נגד הבריטים שיניחו לפליטים להיכנס לארץ, והבריטים ירו בו והרגוהו, ואמר הגר"ג אידלשטיין שליט"א, "אותו בחור הגם שלא היה מאמין - יש לו עולם הבא כמו הרוגי לוד". ע"כ. ♦ ♦ ♦ ד. ונביא את דברי הג"ר גרשון אידלשטיין שליט"א במלואם (כפי שנתפרסם באתר חלמי"ש, במדור "דעת תורה", בכתבה "מרן הרב גרשון אדלשטיין: לחיילים יש עולם הבא כמו להרוגי לוד. ראש ישיבת פונוביז' הסביר כי אדם שמוסר את נפשו למען הצלת האחר יש לו חלק לעולם הבא, ללא קשר לקיום מצוות ● הגרי"ג אדלשטיין תקף את הסיקריקים: "מכניסים דברי ליצנות על צדיקים; אסור לשנוא את החילונים" ● וגם: מדוע החרדים לא מתגייסים לצבא? ● הקלטה). * ה. וכך הכתבה: ראש ישיבת פוניבז' הרב גרשון אדלשטיין, הפתיע את תלמידיו כשהתייחס לסוגיית לוחמי צה"ל ומסירות הנפש למען עם ישראל. "גם חילונים שאינם שומרי תורה ומצוות, אם הם מוסרים את נפשם על הצלת אחרים מתוך אהבת הבריות, יש להם עולם הבא כמו הרוגי לוד שמסרו את נפשם לטובת בני העיר", אמר הרב בשיעור לתלמידיו. הרב אדלשטיין סיפר את מעשה הרוגי לוד "וידוע המעשה שמובא בגמרא (תענית יח, ב) על הרוגי לוד שמסרו את נפשם להציל את כל העיר, והמעשה היה שמצאו בלוד בת מלך שנהרגה, וחשדו ביהודים שהם הרוצחים, והיתה גזירה שאם לא ימצאו את הרוצח יהרגו את כל היהודים, ובאו שני אחים ואמרו שהם הרוצחים, למרות שהם לא היו הרוצחים, כדי להציל את כל בני העיר, ואמרו חז"ל הרוגי לוד אין אדם יכול לעמוד במחיצתם". * ו. בהמשך דבריו סיפר הרב אדלשטיין על בחור בימי קום המדינה שלא רצה להגיד קדיש על אביו, "באותה תקופה שלטו הבריטים בארץ, וקבעו מכסה כמה יהודים יוכלו להיכנס לארץ, וניצולי שואה רבים שהגיעו לארץ גורשו על ידי הבריטים לקפריסין, והוא הלך ועמד בראש קבוצת מפגינים כדי שיניחו לפליטים להיכנס לארץ, והשוטרים הבריטים הזהירו אותם שלא יפגינו, אך הוא לא שמע להם והלך והפגין, והבריטים ירו בו והרגוהו". "הנה בחור צעיר זה שלא היה מאמין ולא רצה לאמר קדיש אחר מיטת אביו, למרות הכל כיון שמסר את נפשו לטובת הפליטים, יש לו עולם הבא כמו הרוגי לוד, ואף על פי שהוא עשה את זה מתוך לאומיות, אין זה כמו לאומיות אצל גויים הנובעת רק מגאווה, אלא עשה זאת מתוך אהבת הבריות של יהודים, וגם חילונים שאינם שומרי תורה ומצוות, אם הם מוסרים את נפשם על הצלת אחרים מתוך אהבת הבריות, יש להם עולם הבא כמו הרוגי לוד שמסרו את נפשם לטובת בני העיר". נציין כי הדברים הפתיעו את תלמידי הישיבה אשר הכירו את יחסו החם של הרב לחיילי צה"ל אך לא הבינו עד היכן הדברים מגיעים. עד כאן הכתבה מאתר חלמי"ש.