הרב ישראל אריאל: יש להיכנס ל'כיפת הסלע' מדין כיבוש

ראש מכון המקדש כותב בהתייחסות הלכתית כי לצורך הפגנת בעלות בהר הבית מותר וצריך להכנס פעם בשבוע גם למקום קדש הקדשים: "בודאי שכיבוש ההר מיד זרים דוחה את הטומאה"

הרב ישראל אריאל: יש להיכנס ל'כיפת הסלע' מדין כיבוש
  מותר ליהודים להכנס לצורך כיבוש. מקום קדש הקדשים (פלאש90)

"חשוב שלעיתים מזומנות יכנס אחד העולים לכיפת הסלע, במטרה מוצהרת להוכיח בעלות יהודית" כך כותב הרב ישראל אריאל, ראש מכון המקדש ולפנים רבה של העיר ימית בסיני. הרב אריאל מצטרף בכך לפסקם של הרב משה צוריאל, והרב שלמה גורן לפניו, המתירים כניסה אף לקודש הקדשים שבהר הבית, למבנה כיפת הסלע כדי לשחררו מידי המוסלמים.

כיום, נמנעים יהודים מלהכנס לאזור כיפת הסלע (כיפת הזהב) מפני שהמקום אסור בכניסה על פי ההלכה, ובנוסף אנשי הוואקף המוסלמים אינם מאפשרים ליהודים להיכנס לכל מקום בנוי שבהר הבית.

בהתייחסות הלכתית, שהגיעה לידי סרוגים, במענה לשאלה הלכתית בעניין כותב הרב אריאל: "אין להעלות על הדעת מצב שהמוסלמים יהיו 'בעל הבית' בקודש הקדשים, ואילו היהודים יקיפו את ההר הרחק מסביב. לפיכך, חשוב שלעיתים מזומנות יכנס אחד העולים לכיפת הסלע, במטרה מוצהרת כדי להוכיח בעלות יהודית על המקום ובכך לקיים מצות כיבוש".

כיבוש ההר דוחה טומאה

לאחר שהרב אריאל מאריך בדיון במקורות החשיבות של כיבוש המקום, מסביר הרב ש"יש לזכור שבמציאות הנוכחית, מטרת העלייה להר כיום עניינה העיקרי הוא להגביר את העליה להר. העליה כיום עיקרה – ליצור הרגלי עלייה לציבור על פי ההלכה, כולל, טבילה במקוה, עלייה בנעלי בד וכד'. מסיבה זו יש גם להתרחק ממקום העזרה, שהכניסה לשם כשאדם טמא מת כרוכה באיסור כרת. מבחינה זו הושג הישג לא מבוטל, שבמקום בודדים שעלו להר בעבר במהלך שנה אחת, בשנים האחרונות הגיע מספר העולים לכעשרת אלפים בשנה. נוכחות של עשרת אלפים איש בשנה בהר הבית, עלייה זו עצמה יש לה משמעות של 'כיבוש' בתנאים המשפילים שיצרה המדינה במקום המקדש".

הרב אריאל מסביר גם ש"הכניסה לקודש הקדשים עלולה לעורר מחלוקת חדשה וזעקות של 'כרת!' 'כרת!' ויש לחשוש שתרחיק מן ההר חלק נכבד של העולים כיום להר בטהרה".

אלא ש"מבחינת ההלכה אין מניעה מלהכנס לכל מקום בהר. אפילו לקודש הקדשים, ואפילו בטומאה, וכפי שכתב הרמב"ם (בית הבחירה ז, כג): "בשעה שנכנסין הבנאים לבנות ולתקן בהיכל או להוציא משם את הטומאה, מצוה שיהיו הנכנסין כהנים תמימים, לא מצאו תמימים יכנסו בעלי מומין, ואם אין שם כהנים יכנסו לויים, לא מצאו לויים יכנסו ישראל. מצוה בטהורים, לא מצאו טהורים – יכנסו טמאים… שהטומאה דחויה בציבור". כלומר, אפילו תיקון קל בהיכל דוחה את הטומאה, בודאי שכיבוש ההר מיד זרים דוחה את הטומאה".

לכן, "לכתחילה היה ראוי שיהיה ביקור קבוע ומסודר אחת לשבוע, של חברי כנסת וקציני משטרה, הנכנסים לכל מקום בהר למנוע הרס וחבלה, וכך גם לכיפת הסלע". כותב הרב אריאל ומוסיף שמכיון ש"המציאות היא שקיימת התעלמות של השלטונות מן הנעשה במקום והמוסלמים עושים במקום כאוות נפשם". ו"הזנחה זו מחזירה את האחריות לכל יחיד".

"לאור האמור, כעיקרון, צריך שיכנסו מדי פעם לכיפת הסלע "לידע מה היא צריכה", וכבר אירע שהמוסלמים ערכו "שיפוצים" ושינויים במקום, וברור ש'בעל הבית' צריך להכנס ולראות את המתרחש, ולהציל מה שניתן להציל, או לפחות להביע מחאה פומבית".

במטה ארגוני המקדש מזכירים בהקשר זה את דבריהם של הרב גורן והחזון-איש בענין. "אין ספק שבמקרה כזה, כאשר קיימת סכנה להשתלטות נוכרים על הר המוריה, מותר אפילו להיכנס לשטח העזרה, כדי לא לתת להם חניה בהר ה', כי העליה של היהודים על ההר במצב זה נחשבת ככיבוש וחזקה ומניעת השתלטות זרים עליו." כתב הרב גורן בתחילת ספרו "הר הבית".

החזון אי"ש אף הרחיק עוד יותר, ולדבריו "נראה דכל שנכנס לצורך תיקון אינו כלל באיסור כניסה בטמא. שאיסור הכניסה כשהוא טמא, הוא מפני כבוד המקדש, ומראה שאינו נרתע מפני קדושתו. אבל כשנכנס לצורך תיקון אינו בכלל זה". כתב בחידושיו המופיעים בסוף מסכת עירובין.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
ממה נפשך, אם הוואקף לא יאשר זאת לא תצליחו להיכנס
| 27-01-2014 20:26
ואם הוואקף יאשר אין בזה שום כיבוש אלא להיפך מפני שכל הכניסה תהיה מכוח הוואקף ורק תמחיש את שליטתו על ההר. ואם תתחפשו לגויים ותכנסו שלא בידיעת הוואקף גם בזה אין שום כיבוש אלא להיפך
2
הרב אריאל ירד מהפסים !! הולך נגד כל גדולי ישראל !
חרדי | 28-01-2014 16:59
3
תגובה מס' 1 שמה את האצבע בנקודה הנכונה
| 29-01-2014 6:48
מלבד חירחורי-ריב והבלטת האגו הפרטי והכיתתי אין בדיעה המצוטטת במאמר שום הגיון.
4
הטומאה נמצאת בדעות החשוכות של הרב.
רועי | 15-10-2016 17:56
אלוהים שמור אותי מהקנאים. הם גרמו להרס בית המקדש הראשון והשני. הם עשויים לגרום להרס הישות היבודית בארץ ישראל. אָנָּא, בְּכֹחַ גְדֻּלַּת יְמִינְךָ תַּתִּיר צְרוּרָה
כבוד ת"ח
מכבד ת"ח | 03-12-2018 1:34
נא לכבד רבנים גדולי תורה.