תמלוגי הגז למדינה בשנת 2020: יותר ממיליארד שקל - סרוגים

תמלוגי הגז למדינה בשנת 2020: יותר ממיליארד שקל

בעקבות חיבור מאגר לוויתן והייצוא למצרים וירדן, משרד האנרגיה גבה בשנת 2020 מתמלוגי הגז הטבעי והמחצבים למעלה ממיליארד ומאה מיליון ש"ח. שטייניץ: הצפי לשנים הבאות - 3 מיליארד שקל

author-image
תמלוגי הגז למדינה בשנת 2020: יותר ממיליארד שקל
  (צילום: מארק ישראל סאלם/פלאש90)

רווח יפה למדינה מתמלוגי חברות הגז הטבעיאגף תמלוגים, חשבונאות וכלכלה במינהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה מפרסם היום את דו"ח ההכנסות ממנו עולה כי בשנת 2020 נרשמו לראשונה הכנסות בגובה של 1.105 מיליארד שקל, מאגרות ומתמלוגי הגז הטבעי והמחצבים. מדובר בעלייה של 241 מיליון ₪ לעומת ההכנסות שנגבו בשנת 2019.

עוד באותו נושא

שהחיינו: ישראל מייצאת גז לראשונה בהיסטוריה

החלק העיקרי מההכנסות ב-2020 מגיע מתמלוגי הגז הטבעי, אשר הסתכמו בכ-1.09 מיליארד ₪, ומדובר בעלייה של כ-29.6% לעומת שנת 2019. במשרד האנרגיה מסבירים כי העלייה  נובעת מגידול של 48.4% בסך ההפקה של הגז הטבעי מהמאגרים הגדולים בישראל, כתוצאה מתחילת ההפקה ממאגר "לוויתן" ב-31.12.2019. כמו כן, חיבור מאגר "לוויתן" הביא לגידול משמעותי בייצוא הגז הטבעי, בעקבות התחלה של ייצוא הגז הטבעי למצרים והגדלה באופן משמעותי של הייצוא לירדן.

כשש מאות מיליון ש"ח, מקורם בגז הטבעי מחזקת "תמר", ואליהם נוספו השנה גם תמלוגי הגז הטבעי ממאגר "לוויתן" בשנת 2020, אשר הסתכמו בכחצי מיליון ₪.

בנוסף לתמלוגי הגז הטבעי, נרשמו ב-2020 הכנסות מתמלוגי מחצבים בסך של כ-8.7 מיליון ₪ והכנסות של כ-4.9 מיליון ₪ מאגרות. במשרד האנרגיה צופים עלייה נוספת בהכנסות מתמלוגים בשנת 2021 לשיא חדש של כ-1.15 מיליארד ₪.

שטייניץ: מצפים ל-3 מיליארד שקל

בנוסף לתמלוגים שגבה משרד האנרגיה בגין הגז הטבעי והמחצבים, גבתה המדינה גם מיסי חברות ולראשונה השנה גם מס רווחים ומשאבי טבע ("מס ששינסקי") עבור הגז הטבעי. ההכנסות מ"מס ששינסקי" צפויות להיות מעל מיליארד ₪ כבר בשנת 2021, לפי הערכות של רשות המיסים.

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ: "כפי שהבהרתי מראש, ההכנסות הגדולות מהגז הטבעי מגיעות רק כמה שנים לאחר הפיתוח. התמלוגים עברו השנה לראשונה את סכום מיליארד השקלים, וכשלוקחים בחשבון גם את מס החברות וההכנסות ממס ששינסקי, אנחנו מגיעים להכנסות גדולות בהרבה. השנה אנחנו מצפים לסכום כולל של כשלושה מיליארדי שקלים מכל סעיפי המיסוי על הגז הטבעי ובתוך כמה שנים הסכום צפוי לעבור את עשרת המיליארדים בכל שנה ובהמשך אף יותר. יחד עם זאת, בעיניי הרווח העיקרי מהגז הטבעי היה ונשאר הירידה הדרמטית בזיהום האוויר כתוצאה מהחלפת הפחם והנפט המזהמים בתחנות הכוח ברחבי ישראל – מהלך שכבר הוביל להפחתה של כ-70% בזיהום האוויר שכולנו נושמים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
מיליארד שקל ואין...
טל | 02-03-2021 0:53
מיליארד שקל ואין לאזרחי ישראל בית לגור.שכירויות אסטרונומיות.הכסף לא מגיע לאזרח.בני שטן מנהלים את המדינה בשיא החרפה.
2
רק להזכירכם: זה...
דורון | 05-04-2021 7:12
רק להזכירכם: זה סכום נמוך מאוד לעומת הרווחים של הטייקונים כמו תשובה ונובל אנרג'י. לעומת רווחים של עשרות מיליארדי שקלים ואולי מעל מאה מיליארד.שלא לדבר על חישובי מס שבו הם משלמים מס נמוך בהרבה ממה שצריך