אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

אומץ, מנהיגות ועצמאות: קווים לדמותו של הרב הנקין ז"ל

לרב יהודה הנקין, שהלך לעולמו השבוע, היו תכונות מרשימות של אומץ, כנות, ישרות וחשיבה ביקורתית. עם לכתו יש להצטער גם על כך שתכונות אלו ההולכות ונעלמות מן העולם ההלכתי

אומץ, מנהיגות ועצמאות: קווים לדמותו של הרב הנקין
  הרב יהודה הנקין ז"ל (צילומסך, יוטיוב- כתב העת אסיף שנתון איגוד ישיבות ההסדר)

בעידן בו הכול מתפרסם ברשתות החברתיות, כאשר כל כותב מבקש לקבל כמה שיותר חשיפה, אנונימיות עשויה להיתפס כחוסר כישרון במקרה הטוב, ופחדנות במקרה הרע, לרב יהודה הנקין,  שנפטר השבוע והוא בן 75, הייתה תכונה מרשימה של אומץ, על אף שדמותו פסיקותיו היו מוכרים רק בקרב חוגים מסוימים.

מעיון בפסיקותיו, ניתן להתוודע ליושרה ההלכתית שלו, חשיבתו העצמאית והאומץ לערער על הנחות היסוד המקובלות ואף לחלוק על רבנים בעלי שם.

עוד באותו נושא

הרב יהודה הנקין: "קשה לי לומר תפילת הדרך"

הרב יהודה הרצל הנקין נולד וגדל בארה"ב, ולאחר שנישא לרבנית חנה הנקין, עלו שניהם לארץ והתיישבו בבית שאן, שם שימש כרב האזורי של בקעת בית שאן ודרום הגולן. בהמשך הקימה הרבנית הנקין את מדרשת "נשמת" בתמיכתו. הרב הנקין כתב פסיקות וספרי הלכה רבים, אך שמו נודע בציבור רק לאחר שבנו וכלתו, איתם ונעמה הנקין, נרצחו בפיגוע ירי בשנת 2015.

הרב הנקין קיבל הסכמות לספריו מקשת רחבה של דמויות הלכתיות חשובות, מהרב עובדיה יוסף לרב משה פיינשטיין ורבים נוספים על חיבורו העיקרי "שו"ת בני בנים", אך זה לא מונע ממנו לחלוק עליהם, בהתאם לצו מחשבתו. באחד השו"תים הוא מביא את עמדתו של הרב גדליה פלדר, שנתן אף הוא את הסכמתו לספר, וחולק עליו. הסוגיה עוסקת במנהג שנוהגים חזנים בתפילה, לסיים את ברכת "גאל ישראל" בשקט כדי שהציבור לא יענה אמן תוך יצירת הפסק בינה ובין תפילת עמידה.

לטענתו, אין איסור בכך שהציבור יענה אמן מנקודת המבט של החזן, ולכן לא ניתן ללמוד מהמקורות שמביא הרב פלדר, העוסקים בתפקיד החזן, את מה שפסק להלכה. את כל זה כותב הרב הנקין עוד לפני תחילת הספר, ביחס להסכמה של הרב פלדר, כמי שרוצה להודות על ההסכמה הכללית שניתנה לספרו, אך להזכיר כי היא אינה מחייבת הסכמה מהותית לכל תוכנו. זהו רק ביטוי אחד ליושרה ההלכתית של הרב הנקין, שלא להסס לחלוק על המנהג הרווח או על גדולים בתורה.

הרב הנקין עסק במגוון רחב של סוגיות וקשה לסווג אותו כ"מחמיר" או "מקל". לדוגמא, במקרה שנשאל לגבי קריאת שם לתינוק מאומץ בזמן הברית, פסק כי עוד לא ניתן לקרוא לו יחד עם שם הוריו המאמצים, בטרם ימלאו לו 30 יום, אך מתוך רגישות לרגשות המשפחה המאמצת, הציע להעניק לתינוק שם מבלי להזכיר את שמות ההורים כלל. בסוגיה אחרת, למשל, חלק הרב הנקין על הסיבה לפיה מתיר הרב פיינשטיין לאב להיות נוכח בחדר הלידה בעת שאשתו יולדת, אך החזיק בעמדה לפיה ישנן נסיבות אחרות להתיר זאת, תוך התחשבות בצורך של האישה היולדת.

הדוגמא הכי בולטת לכנות ולאומץ של הרב הנקין מתבטאת בסיפור אותו סיפר על מקרה בו חלק על סבו, הרב יוסף אליהו הנקין, שהיה אחד מגדולי פוסקי ארה"ב במאה ה-20.

לאחר שנישא, ערכו לרב הנקין ולאשתו סעודת שבע ברכות בבית סבו, והושיבו את אשתו בחוץ עם הנשים. הרב הנקין מחה על כך בטענה שמצווה לשמח חתן וכלה, ומה יהא עם שמחת הכלה? סבו הסכים עם העיקרון אך טען שלא ניתן למחות בשל כך על ההלכה. על אף דעת סבו, ובאופן גלוי לכל, טען הרב הנקין כי אם זה פוגע ברגשות הכלה, באחריות הסובבים למחות ולהכניסה פנימה.

החשיבה הביקורתית של הרב הנקין ויכולתו לחלוק על דמויות סמכות אלו תכונות ההולכות ונעלמות מן העולם ההלכתי. מלבד הכאב על אובדן תלמיד חכם בישראל, עלינו להצטער על הגישה האמיצה שעוד יותר חסרה בלכתו, ולשאוב ממנו השראה לכנות ויושרה.

 

הרב ד"ר שאול פרבר הוא יו"ר ארגון 'עתים'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
הספד ראוי לת"ח
אפקי | 30-12-2020 17:48
למה הספד ראוי לתלמיד חכם צריך להיות מלווה בביקורת על שאר הרבנים שחסר להם אומץ?