אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

השלב הבא של הגאולה: שלום עם הפלסטינים    

אנחנו נמצאים עכשו בצומת חשוב בו נראה שאין מוצא ל"סכסוך". אוסלו מת. הסיפוח ירד מהשולחן. אנחנו נקראים להיות מחויבים לשלום. לסמן אותו, כערך וכיעד, לא רק אוטופי. לאתר שותפים מקרב החברה הישראלית ומקרב ערביי הארץ

השלב הבא של הגאולה: שלום עם הפלסטינים    
  (צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90)

כשהייתי בן 16 או 17 זכיתי, יחד עם מאות רבות מתושבי היישוב אלקנה, בו גדלתי, למעמד שזכרו בל-יימחה: ויכוח פומבי בין חנן פורת לאבי רביצקי. זה היה ערב מרתק, מפולפל ומחודד, בו נעו שני החברים-יריבים בין מחלוקות העומק שביניהם, תוך חידוד שורש המחלוקת: כיצד להתייחס, מבחינה אמונית, תיאולוגית ואידיאולוגית, לשיבת ציון החדשה ולמדינת ישראל.

עוד באותו נושא

על רקע אווירת הבחירות: סוס פוליטי שנקרא יו"ש

חנן, בלשונו הפיוטית והרומנטית, הפליג ופיתח את דימוי "ראשית צמיחת גאולתנו", ובנחרצות המפורסמת שלו, ניסה לבטל כעפר את התפיסה המינורית-יותר שניסה להציג רביצקי, גישת "השיבה הביתה", בלי להכריז על כך כ"גאולה", על הרצף ה"משיחי", ומבלי להתיימר לדעת "מה הקב"ה רוצה מאיתנו". מיותר לספר אחרי מי משניהם נהה לב הציבור. גם ליבי שלי.

אני חושב שאינני טועה בהערכתי כי גם כיום רוב מניינה ובניינה של הציונות הדתית (שעברה בינתיים תהליכי התבגרות והתפרקות וספק אם ניתן עוד להכלילה כ"ציבור"/מגזר אחד), תופס את תקומת הדורות האחרונים כשלבים בגאולת-ישראל.

גם אני, בבואי לקרוא בברכות ובקללות שבתורה, ובשירת הנביאים המנחמים, אינני יכול שלא לזהות בשכל ובלב, בחוש ובאינטואיציה את מה שלמדנו ממדריכינו בבני-עקיבא ומרבותינו בישיבות ובמדרשות, את ההכרה וההודיה הפשוטה על שאנו זוכים לחיות בדור-גאולים. אבל כולנו גם יודעים שעוד לא באנו אל המנוחה ואל הנחלה. שעדיין רבה המלאכה לפנינו, שלצד כל הטוב ישנם קלקולים ועיוותים המבקשים תקנה.

חנן פורת (צילום: נתי שוחט/ פלאש 90)

בשנים האחרונות אני מזהה אצלי ואצל לא-מעטים נוספים גם סימני ספק ושאלה לגבי הוודאות והיומרה שעלולים להיקשר בתפיסת מציאותנו הגאולית. אני ורבים נוספים מתנערים מהאקסיומטיות של "חורבן שלישי לא יהיה", תפיסה שהונחלה לצד קידוש-המדינה ותקומת-ישראל. סימני השאלה והספק הללו אינם מרפים ידיים, להיפך: הם מעצימים את תחושת האחריות המוטלת על כתפינו לתיקון העיוותים, לנשיאת מבטינו ביושר למציאות כפי-שהיא, על צלליה ואורותיה. ולהתגייסות לעמוס על שכמנו, יחד עם כמה שיותר שותפים מ"שבטים" אחרים בחברה הישראלית, את עמל-התיקון המקודש הזה, מתוך תפיסה והכרה שהעיוותים והקלקולים לא רק פוגמים בתהליך התקדמות/ התממשות גאולת-ישראל, אלא עלולים להסיג אותנו אחור, חלילה, עד למסופר באותם פרקי ברכה וקללה שבתורה, ובפרקים הפחות-מנחמים שבנביאים.

לא לפחד מהשלום

אילו הייתי צריך ל"מפות" באופן כללי את האקוטי והקריטי הדרוש תיקון בעיניי, הייתי מציין שניים: אי-הצדק החברתי, המתרחב ופוגע בשכבות רבות בחברה, ואי-השלום המתמשך עם שכנינו הפלסטיניים ושליטתנו הצבאית-מדינית בהם.

אני מבקש להתמקד כאן בשדה השני, שדה המלחמה והשלום. במרחב הזה ניכרים בשנים האחרונות ניצני הכרה והתגייסות שיש דוקא לנו, בני הציונות הדתית והמתנחלית, תפקיד חשוב ואפילו חיוני, אבל זה עדיין כמעט שולי ומינורי. אמנם אורי אליצור ז"ל כתב כבר לפני למעלה מעשרים וחמש שנה: "חטאנו שלא הקמנו את 'בצלם'", ובשנותיו האחרונות היה שותף לפורומים שונים, בחלקם זכיתי להיות לצידו, שניסו לרקום חזון משותף לשלום לארץ הזו, ואף הציע תכנית מדינית משלו: מדינת ישראל כמדינה אחת המספחת סיפוח מלא מהירדן ועד הים ומעניקה שוויון זכויות מלא לכל תושביה של הארץ.

אורי אליצור (צילום: פלאש 90)

הייתי עד לאחד מנסיונות השכנוע של אורי את מליאת מועצת יש"ע לקבל את תכניתו. כשדיבר מדם-ליבו על נושא השליטה המתמשכת בפלסטינים, ואמר לנוכחים הרבים שזה "גם לא מוסרי וגם העולם לא ייתן לזה להימשך לעד", נהדף בגסות. כשירד מהפודיום אמר לי בשקט: "לפחות ניסיתי…".

אי-אפשר שלא להזכיר את מורי וחברי הרב מנחם פרומן, עם חזון "השלום הבינדתי" שלו ותנועות-הבת (ירושלום וארץשלום) שקמו בהשראתו, תוך נסיונות כנים ואמיצים לחולל שיתופי פעולה ושינויי תודעה שצומחים מלמטה למעלה, מן השטח, בין מתנחלים לפלסטינאים (נסיונות שצוברים תאוצה דווקא לאחר פטירתו, כמו מרכז "שורשים" על שלוחותיו במרחבי יו"ש), אבל כל אלו, במחילה, ואני קשור ומוביל בהם, הם כנסיונות לרוקן את אוקיינוס האיבה, הפחד, הכאב והייאוש ההדדיים בכפית.

הציבור שלנו, על הנהגותיו החברתיות, החינוכיות, התורניות והפוליטיות עדיין מפחד מן "השלום". ייתכן ש"הודות" לאירועי שני העשורים האחרונים, עם מה שכונה "תהליך השלום", עם למעלה מאלף "קרבנות השלום", הפך המושג "שלום" בהקשר הישראלי-פלסטיני בתודעת חלקים נרחבים מהחברה הישראלית בכללה והציונית-דתית בפרט למילת גנאי מפוקפקת.

הרב מנחם פרומן בתפילה משותפת (צילום: יוסי זמיר /פלאש 90)

אבל דווקא אנחנו, שנושאים את שם-השלום בכל תפילה וברכה, שנושאים עיניים למי-שהשלום-שלו, שחותמים בשלום, בתפילת העמידה ובברכת המזון (ואני, ככהן, אוסיף: ובברכת הכהנים), שיודעים את ערך השלום, שלומדים ב"הלכות מלכים ומלחמותיהם" לרמב"ם על ימות המשיח, המזוהים עם גאולתנו שלנו, שכתנאי-מקדים לפני התקדמות נוספת בשלבי הגאולה, לפני כינונו של מקדש, צריך לשרות שלום בארץ, וכל זה מן הצד האידיאלי, החיובי, אבל גם מן התודעה הנגטיבית: שארץ ישראל איננה סובלת שפיכות-דמים, שאנחנו מצווים 36 פעמים בתורה על אהבת ושמירת זכויותיו של הגר, זה הזר, שלא מקרב בני-עמנו הגר בקרבנו, – מכל הסך האמוני-הומני הנצבר במשך אלפי שנות היסטוריה, מורשת וחכמה יהודית, אנחנו נקראים להיות מחוייבים לשלום. לסמן אותו, כערך וכיעד, לא רק אוטופי (פתאם בעניין הזה נהיינו "חרדים"..). לקחת עליו אחריות.

לאתר שותפות ושותפים מקרב החברה הישראלית ומקרב ערביי הארץ, והם ישנם, תאמינו לי, רק מחכים לנו שנתעורר ונעמוס על כתפינו, יחד, את השלום.

ארץ-לכולם

לתנועת השלום "ארץ לכולם", אותה ייסדנו לפני שמונה שנים ישראלים ופלסטינים, שמאלנים ומתנחלים, יש חזון שמאפשר לנו, אוהבי ונאמני ארץ-ישראל, להיות שותפים ומובילים. אנחנו נמצאים עכשו בצומת חשוב בו נראה שאין מוצא ל"סכסוך". אוסלו מת. הסיפוח ירד מהשולחן (עוד בחתימת הסכמי-השלום עם האמירתיים, ועכשו עם נצחון ביידן בוודאי).

אבל אני יודע כבר שמונה שנים, שבניגוד למה שהפך כאן להיות כמעט אקסיומה, יש פרטנר ויש פתרון. אז עכשו זו אולי ההזדמנות לפקוח את התודעות והלבבות למה שאנחנו מציעים, לחזון שהוא גם מוסרי וגם אפשרי, שמניח בבסיסו את ההכרה ההדדית בזיקות העמוקות של בני שני העמים לארץ כולה, למה שאנו מתייחסים כ"ארץ ישראל" והם כ"פלסטין" מהים עד הירדן: שתי מדינות במולדת האחת, במודל של קונפדרציה ושותפות (בניגוד לתפיסת ההפרדה), שמכירה בכל העובדות שנוצרו בשטח ומבקשת ליצור תיקון של העוולות הישנות מבלי ליצור עוולות חדשות.

זו התנועה היחידה בה יכולים להיות שותפים פלסטינים, מתנחלים וישראלים נוספים מכל הקשת, ובה ניתן לדבר ולמצוא פתרונות לכל הסוגיות הבוערות והקשות, כמו גבולות, פליטים, התנחלויות וירושלים, בלי לקדש את "מחירי-השלום",אלא סופסוף לדבר, לפעול ולהאמין ברווחי-השלום.

כולל היכולת לדיבור באומץ על שיבת-פליטים (כולל פליטי גוש-קטיף), שוויון זכויות (כולל זכויות יהודים בהר-הבית), חופש תנועה ומגורים בכל רחבי המולדת המשותפת וחתירה לצדק אמיתי. בשבוע הקרוב, שמתחיל בתאריך הסימבולי של כ"ט בנובמבר, אנחנו מזמינים את הציבור הרחב על גווניו ל-" שבוע הוויכוחים של 'ארץ לכולם' ", תחת הסלוגן: "אתם עוד עלולים לשנות את דעתכם".

 

אליעז כהן, משורר פעיל שלום וחבר כפר עציון

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
41 תגובות - 24 דיונים מיין לפי
1
עוד נסיון נואל להחריב את הבית
שלום כזה ואבדנו | 22-11-2020 17:59
שיבת הפליטים, החזרת שטחים, פיצוצים ברחובות, מסעדות ובאוטובוסים, לינצ'ים, סכינאות, מלחמות, חרמות BDS, בידוד בין לאומי,... הם פשוט מתגעגעים לכל אלה.... אני פשוט חושב שזה נובע מהרצון להדמות לחילונים (שבעצמם רוצים להדמות לגויים) כדי שירדו מאיתנו קצת.... חלם
הזוהר הקדוש: לא יהיה שלום בין ישראל לישמעאל
ישמעאל=בני השטן | 24-11-2020 10:15
ישמעאל נולד לפני שאברהם אבינו ע''ה מל את עצמה. לכן אנו לא מוצאים גרים מישמעאל. אולי 2 גרים יצאו מהפלסטינים. וזה אומר דרשני = גרשני. לכן לא מצאנו אף ישמעאלי מהמנהיגים הטוען שצריך לוותר לעם ישראל פה ושם. בזוה''ק גם מובא כי השונא הגדול ביותר לפני בוא משיח יהיה ישמעאל ולא אחר. הפלסטינים זה לא עם, אלא אוסף של פרחים מהמדבריות, ופתאום בגלל האנגלים נהיו לי למדינה חחחחחחח. הערבושים רוצחים ורוצחים ורוצחים מיליונים בסוריה. ''דין מוחמד בסייף''. יבוא יום בקרוב שהקורונה תחסל את שונאינו מישמעאל
על זה...
אליעז | 22-11-2020 23:12
על זה בדיוק כתבתי: גם אני לא רוצה שלום שכזה. כבר היינו בו. אבל לא ייתכן שנמשיך לשאת את שם השלום לשווא בכל תפילותינו וברכותינו, ולא נעשה דבר למימושו. ולא, לא לשלום שמוביל לקרבנות שלום, ולא כזה שמדגיש את המחירים. שלום אמת. ישר וצודק. שלום-תמורת-שלום.
2
עד מתי תעוות...
אלעד | 22-11-2020 18:00
עד מתי תעוות את דברי הרמבם? זה מקשה להתייחס אליך ברצינות
@אליעז לא מעוות
אלעד | 23-11-2020 23:13
נתחיל בשבח, ישר כוח על הרצון הטוב לשלום בארץ. אינני חושב שצריך לענות לך באלימות כפי שרבות התגובות כאן, אתה איש מאמין, יריקות ומכות רק מחזקות אמונה של איש מאמין, ובוודאי לא תורמות לשיח. בעניין הרמבם, חוששני שתשובתך אינה מספקת: א. כפי שיהונתן גפן כתב 'האהבה שלי היא לא האהבה שלו', כך נראה ביחס להגדרת השלום שלך (ושל כל תנועות השלום המודרניות) לעומת השלום שדן בו הרמבם - בהלכות מלכים ומלחמות, פרק ו' הלכה א' - תנאי לשלום (מפורש בדברי הרמבם) - קבלת עול מס,עול שיעבוד, קבלת שבע מצוות בני נח. אין כאן שיוויון זכויות, אף פעם לא היה בדברי הרמבם מעין זה. ב. התנאים לבניין הבית הם מינוי מלך והכרתת זרע עמלק(פרק א הלכה א), לא מדובר על שלום כתנאי קודם (לא שצריך להתנגד לשלום, או שצריך בהכרח 'מקדש עכשיו', אלא שההתניה שציינת אינה מופיע בדברי הרמבם) ג. ההלכות הנוגעות לגרים תושבים הן חמורות מאוד ומסופקני שיהיה מי שיחתום איתך הסכם על פי חזון זה (אם כן, מברוק עלייך) לסיכום שלום - אחד מההיבטים הנוראים של אוסלו הוא שינוי משמעות המילה 'שלום', התיקון מתחיל בזה שאתה מכוון למשמעות השלום הטבועה בעם ישראל במסורת ולא במשמעות 'שלום' מערבית וזרה (שדרך אגב, גם הערבים לא התייחסו לשלום אף פעם במובן זה). אנחנו אוהבים שלום - אבל אתה שוב דורש 'שלום עכשיו', גם אם בדרך מעט שונה. אז כמו שאנחנו מצפים למשיח ולא רוצים 'משיח עכשיו' ילדותי (זה לא מבטל את זה שאשמח מאוד לראות משיח בהקדם), וכנל בית המקדש, אז בטח ובטח השלום, שהוא החזון החותם את הכל, אין ראוי לדורשו 'עכשיו'. בתקופה בה יש מתיחות בתוך עמינו, אתה ככהן ודאי יודע שאתה מברך את עם ישראל בשלום. בוא ונתחיל בשלום בעם ישראל (שזה אולי השלום הכי מתאגר). אחר אפשר להמשיך לשלום עולמי כדברי הרמבם.
לא מעוות...
אליעז | 22-11-2020 23:10
לא מעוות דבר. כל מי שרוצה ופועל לבניית בית המקדש לפני הבאת שלום לארץ הוא שחוטא ומסלף. השאלה היחידה היא אם להחשיב את מדינת ישראל המלכות, המתוארת בהלכות מלכים ומלחמותיהם. אני סבור שכן.
3
אסכם במילה אחת - אידיוט...
יהודי | 22-11-2020 18:55
כמו פרומן...חבורה של דבילים
ההשוואה המבזה-לכאורה...
אליעז | 22-11-2020 23:07
ההשוואה המבזה-לכאורה שכיוונת אליה היא כבוד וזכות עבורי. של נעליך כשאתה מזכיר את שמו של חכם יהודי גדול שכזה, כמו הרב מנחם, זכרו לאהבה...
4
סתם מלהג ליהוגים
סטודנט | 22-11-2020 19:41
ראשית התגובה הפלסטינאית לאדם שכמותך שבא בגישה כזאת זה כדור בראש, אז בהצלחה... שנית שלום עם פליסטינאים זה פרדוקס, אולי שקט אפשרי, אבל שלום בהגדרה זה לא יתכן, גם כי הגדרתם העצמית היא שלילתך, וגם כי הגדרת השלום היא שכל אחד נמצא במקום הראוי לו זה ההפך מהפליסטינאים
הבנת-הנקרא בסיסית:...
אליעז | 22-11-2020 23:06
הבנת-הנקרא בסיסית: אנחנו תנועה משותפת של ישראלים ופלסטינים. לא תוקעים-כדור-בראש לאף אחד. כשתצא מהפחד המשתק שלך, ומההכללות הגזעניות, מוזמן לעיין בעקרונות החזון המשותף שלנו, ומי יודע, אולי אפילו להשתכנע..
5
ותפתח האתון את...
כפר עציון | 22-11-2020 21:18
ותפתח האתון את פיה. חלאס אליעז, אפילו בישוב לא סובלים אותך. מתי תעזוב?
מעניין מה...
אליעז | 22-11-2020 23:04
מעניין מה הרעל שמניע אותך, והפחדנות לכתוב שקרים ולחסות בשם-עט, ועוד בשמה של כפר-עציון, ולבזותה כך. בושה לך!!
6
טיפש, לא יודע...
יהודה | 22-11-2020 23:09
טיפש, לא יודע ששלום לפי המקרא ופרשניו ולפי חזל פירושו שאין איום עלינו וידנו תקיפה על הסובבים אותנו.
קודם כל...
אליעז | 22-11-2020 23:35
קודם כל הסגנון, יהודה. ממנו כבר ניכר שאינך איש שלום, וגם לא מכבד את הבריות. אז כבר על זה תעשה תשובה ומהר!! וחוץ מזה ניכר שאתה בעל-גאווה, אם ככה אתה מבטל כל דעה שאינה דעתך. ומה יותר לנו מלימוד התורה ששבעים-פנים-לה?...
7
הכיוון נכון בתנאי...
דוד | 23-11-2020 1:20
הכיוון נכון בתנאי אחד שכל מחבל וכשאני אומר מחבל אני מתכוון לכל מי שפעם אחת זרק אבנים וכמובן לכל מנהיגי אשף והחמאס, יסולק לסוריה ביחד עם כל מי שתמך או תומך בטרור. יש עוד כמה תנאים אבל זה התנאי הבסיסי ה' עוז לעמומיתן ה' יברך את עמו בשלום
8
אין כפרה על...
חיפאי | 23-11-2020 4:26
אין כפרה על רצח יהודים בתרפט בתרצח בתשח בתשכז ובכל השנים שרצף ואחריהם. ה פלשטינים ככלל תמך ותומך ברצח יהודים(למעט מעטים) ולכן אסור ולא מוסרי להסכים לנורמליזציה איתם אלא בגירוש טוטאלי של כפר וחמולות של מרצחים. זוהי בגידה בערך המוסר אם ניתן לרוצחים שכנות טובה. על רוצח בשגגה יהודי צריך לגלות לעיר מקלט אז קל וחומר רוצח במזיד.
אני גר...
חיפאי | 24-11-2020 13:42
אני גר בחיפה ויודע שזה נכון מעובדות פשוטות שאתה מתעלם מהן. עובדתית הרשות הפלשטינית נציגת הערבים ביהודה ושומרון משלמת לרוצחים בבית הכלא. עובדתית הערבים בעזה בחרו בחמאס בבחירות כלומר התנגדות ללא קומבינת השלבים של הפתח. עובדתית ישנם כפרים רבים שרובם שונאי ישראל שאתה לא מעז להכנס לשם. עובדתית אתה גם עושה הכללה כי כשאתה מדבר על אנחנו והם גם עשית הכללה וחייבים לדבר בהכללה כמתייחסים לקבוצה אחרת אל תתייחס לקבוצה אלא ליוסי ואחמד שרוצים להשכיר דירה
אם אתה...
אליעז | 23-11-2020 8:44
אם אתה אכן גר בחיפה, אתה יודע שזה לא נכון..הכללה מסוכנת מאד
9
ספקנות ותמימות
אבנר | 23-11-2020 7:34
בתמימות הזויה שמזכירה את הוזי אוסלו, גם אליעז חי בסרט, ולא מבין את הסביבה שבה אנחנו נמצאים, ולא קולט מה קורה כאן במאה השנים האחרונות. מי שחי בפסקנות בנושאי אמונה ותורה, בסופו של דבר, מתעוררים אצלו גם ספקות לגבי זכותנו על הארץ ותהליכי הגאולה. נו, שוין
בדיוק להיפך,...
אליעז | 23-11-2020 8:46
בדיוק להיפך, אבנר. ואנחנו מנסים לתקן את הוזי ושוגגי אוסלו, בעיניים פקוחות לרווחה למציאות עצמה..וגם ברחה לך טעות-פרודיאנית: פסקנות במקום ספקנות, אז אולי קצת פחות פסקנות ונחרצות, וקצת יותר ענווה והקשבה?...
10
הרבי מחב"ד הזהיר נוראות על דיבורי 'שלום'
אלי | 23-11-2020 9:04
תפסיק לדבר! דם על ידיך. הם עוד יבואו לבקש בתחנונים ונקבל רק מי שיצהיר ויוודא
חלילה אלי,...
אליעז | 23-11-2020 16:36
חלילה אלי, דם על ידי מי שלא עושה מספיק להפסיק את מעגל-הדמים בן מאת-השנים בינינו לבינם..
11
וואו כמה בילבולי מח
שירה | 23-11-2020 10:11
כמה בילבולי מוח זה לא ייאמן! תגיד לי, אתה יודע בכלל מה כתוב להם שם בקוראן שאתה חושבת שאפשר שלום? אתה יודע שלפי הקוראן שלהם אסור שיהודי ישלוט והם מחוייבים להפיל אותו? אתה יודע בכלל כמה הם שונאים אותנו? אתה מדבר גבוה גבוה ולא מתייחס לעובדות, קיצר.. מאסנו באנשים שמבלבלים ת'מח.
דווקא עושה...
אליעז | 23-11-2020 16:38
דווקא עושה הרושם שאת לא קראת בקוראן, בטח לא בזמן האחרון, שירה..אני קראתי את כולו פעמיים וגם זוכה ללמוד אותו וגם טקסטים מוסלמיים מאוחרים יותר(מן החדית', המסורות שעברו בעל-פה), ויודע כמה ערכי שלום ואחווה יש בהם
12
אין ציבור יהודי שמוכן לספח ולאזרח ואם מספחים
חיפה | 23-11-2020 12:00
אין ציבור יהודי שמוכן לספח ולאזרח ואם מספחים ללא אזרוח זה כמו דראפ אז מה אתה מציע?
קודם כל...
אליעז | 23-11-2020 16:39
קודם כל יש, אדם כמו אורי אליצור, ואחרים מהימין וגם משאר השקפות. אבל הם באמת לא רבים. אבל נדמה לי שלא ירדת לסוף דעתה וחזונה של התנועה שלנו. מדובר על מודל של קונפדרציה, לא של מדינה אחת
13
הצעה לא ראלית...
ענת | 23-11-2020 12:19
הצעה לא ראלית , השלום שהכותב מדבר עליו שמדינה אחת ל 2 עמים, כולל החזרת הפליטים כך ונניח שהערבים יניחו את נשקם, ויקבלו את ההצעה הזו הרי יהיה להם רוב ביחס של 60% ערבים, ו 40% יהודים..אז באמת שלום מהסרטים.. הזויי שכך חושבים יהודים בלי עמוד שידרה.. ומה עם עזה אדוני הכותב? בקיצור זו רפיסות בפני עם מומצא.
ענת, גם...
אליעז | 23-11-2020 16:41
ענת, גם ככה אנחנו פחות או יותר חצי-חצי בכל המרחב שבין הירדן לים. וזה לא הולך להשתנות באופן דרמטי(הלא גם לנו יש חוק השבות..). ואין מדובר על מדינה אחת לשני עמים, אלא על קונפדרציה
14
עוד שמאלן ממפלגת מימד הארורה !!!!!!!!!!!!!!!!
מתנחל חרדלי כבד | 23-11-2020 13:06
אוהבי אויבנו הרשעים ושונאי צדיקים. כופרים בתורה, חוזרים על חטא המרגלים-חושבים עצמם לחגבים. הפיתרון היחיד הוא גרש האמה הזאת ואת בנה כי לא ירש בן האמה הזאת עם בני עם יצחק. ארץ ישראל לעם ישראל. הכותב הוא שמאלן רשע גם אם יש לו סמרטוט על הראש. עבד של הסמ...
זו סאטירה...
אליעז | 23-11-2020 16:42
זו סאטירה לא-משהו או סתם אלימות הפסדת במסווה צדקני ואמוני??...
15
אני שלום וכי אדבר המה למלחמה
ענת | 23-11-2020 13:13
כבר הרב עובדיה זצל בזמנו אמר את זה על הערבים
הרב עובדיה...
אליעז | 23-11-2020 16:43
הרב עובדיה היה מוכן לפשרות מרחיקות לכת בזמנו בשם פיקוח-נפש..
16
חבל שלא לכל...
מכבד ומוקיר | 23-11-2020 17:33
חבל שלא לכל הציבור הסרוג יש את היושרה של הכותב. הקולות שעולים בדרך כלל מהציבור הסרוג הם קולות הפוכים ונוראיים. כן ירבו כמוך אדם ישר דרך.
17
לך בכוחך זה
בצלאל | 23-11-2020 20:59
חזק וברוך אליעז.
18
שיקימו אצלם תנועת שלום עכשיו,אז נדבר......
מ | 24-11-2020 8:16
הערבים לא מחפשים לחיות לצידינו אל על חשבוננו! מתי תבינו את זה? לא סתם הערבים מציירים אצלם את כל מפת ארץ ישראל ולא רק את יוש
19
בבקשה הימנעו מלשון הרע על יהודים-מרחיק גאולה
דוד | 24-11-2020 9:01
חנוכה הקרוב זה זמן מסוגל לביאת משיח, אם עם ישראל יעשו תשובה. כך כתוב בקודים בתורה. הרבה יתומים ואלמנות שנוספו לאחרונה, ממתינים לגאולה ולתחיית המתים. אנא הפיצו והרבו בתחינות לפני בורא עולם ועשו תשובה. בקשו גאולה!! בבקשה הימנעו מלשון הרע ורכילות על יהודים גם בתקופת בחירות, זה מרחיק את הגאולה.
20
בלי מעגל הביניים אין מעגל שלם של גאולה
משה אהרון | 24-11-2020 9:54
חזון הברכה לנו למשפחות האדמה ולגויי הארץ =======================================. ואלה שלוש היבטיה של הברכה. ראשית ניצטווה אברהם על פיזור הברכה בתוך בניו לאמור :היה ברכה צדק חלוקתי פנימי ...... אחר כך ניצטווה לרשת הארץ בצדקה ומשפט עד כי יתברכו בברכתו גם מששפחות האדמה כלור המשפחות היושבות על האדמה הזו. [כן אותם הקרויים פלישטינים] הנה כי כן כשנגיע לשלום צודק והוגן עם הפלשטינים נעבור למגגל הרחב יותר של הברכה : עת אברהם היו יהיה לגוי גדול ועצום ונברכו בו כל גויי הארץ. כשנהיה לגוי גדול ועצום אנו מצווים לדאוג להנחלת הברכה לכל גויי הארץ הנה כי כן ברכה קודם לכל בתוכינו. אחר כך ברכה גם למשפחות זו האדמה .כולל העם הנוסף היושב עליה. לפיכך לעניין גאולת הקץ נצטוינו לאמור : ציון במפשט תפדה . ואחר כך למעגל הגאולי הכי רחב :להנחיל הברכה גם לכל גויי הארץ
21
אוסף של קשקוש...
דודו | 24-11-2020 11:21
אוסף של קשקוש שלא היה אמור להתפרסם באתר. עם ישראל צריך לשאוף לגאולה שלמה.שחרור כל חלקי ארץ ישראל (ואני מתכוון לגבולות ההבטחה) שתי גדות לירדן ללא הנכרים שגרים בה. מלחמת חרמה בבוגדים והתבוסתנים מתוך העם תוך כדי חיסולו וגירושו מהארץ.החלת שלטון ההלכה בכל שטחי ארץ ישראל
22
בלי סגירת המעגלשל ערך האדם כל אדם כצלם אלוהים
משה אהרון | 24-11-2020 15:05
אין גאולה לפני היות יהודי צריך להיות אדם (משה אהרון ) שדרך ארץ קדמה לתורה אדם אינו יהודי . יהודי הוא אדם שלם קדושת האדם כצלם אלוהים שייך יותר כבסיס להיותו אדם אל תייחסו אך לנו היהודים כאושיות בראשית ברית היסוד הייתה עם נח וזה המסד עליה נבנתה הברית הנוספת אתנו עם עם ישראל לימים יותכו שני הבריתיות לאחד אל מול ה' אחד זה מה שנקרא : ה' אחד ושמו אחד שלפי שעה כל עם קורא לאלוהים בשם אחר. משה אהרון
23
ארץ ישראל שייכת...
א | 24-11-2020 21:23
ארץ ישראל שייכת כולה אך ורק לעם ישראל כן או לא?? כשיענה על זה תשובה פשוטה יהיה על מה לדבר...
24
אז למה הם...
מישהו חכם. | 26-11-2020 12:44
אז למה הם אף-פעם לא הסכימו לשלום?