הרב זייני: אפשר לעדכן את נוסח תפילת 'נחם'

במאמר ארוך מראה ראש ישיבת 'אור וישועה' הרב אליהו זייני, כי נוסח תפילת 'נחם' לא היה אחיד במשך הדורות, ולכן כיום כשירושלים כבר לא חרבה יש לתקן במעט את הנוסח

הרב זייני: אפשר לעדכן את נוסח תפילת 'נחם'
  פלאש90

אפשר לעדכן במעט את נוסח תפילת 'נחם' הנאמרת בתשעה באב.

במאמר ארוך באתר ישיבת 'אור וישועה' מוכיח רב הטכניון וראש ישיבת ההסדר בחיפה, הרב ד"ר אליהו זייני כי ניתן לשנות את נוסח תפילת נחם. במאמר מתעמת הרב זייני עם תשובה שפרסם הרב עובדיה יוסף בספרו יחוה דעת, בה כותב הרב יוסף כי מי הוא זה ואיזהו בדורות אלו שיכול להרהיב עוז לתקן, ולשנות מנוסח התפלה שנתקן ע"י רבותינו הקדושים, אשר רוח ה' דבר בם ומלתו על לשונם".

בתגובה לדברים מביא הרב זייני כי בדברי התנאים והאמוראים אין זכר לתפילת נחם, אלא לתפילת 'רחם', בנוסח המובא בירושלמי המזכיר מאוד את הנוסח הנאמר בימינו. בתלמוד הבבלי ואצל ראשוני הגאונים לא מוזכרת הברכה, ומכאן מסיק הרב זייני כי כנראה היא לא נאמרה בבבל.

מצטרפים לדף הפייסבוק של סרוגים ונשארים מעודכנים כל הזמן

כהוכחה לדבריו מסתמך הרב זייני על דברי רב סעדיה גאון: "יש שמוסיפין בבונה ירושלים רחם ה' אלוקינו ומי שאומר כך אינו מפסיד ומנהג לאומרה בבונה ירושלים דמעין עבודה היא." הדיוק בלשון 'יש מוסיפין' מראה שבבבל לא כולם אמרו את הברכה. "הראשון מבין רבותינו שלאחר התלמוד המביא תוכן ירושלמי זה להלכה הוא רב עמרם גאון ובעקבותיו הלכו גם הרי"ף, הרמב"ם, הרא"ש ושאר פוסקים.

בהמשך המאמר מביא הרב זייני חמישה נוסחאות שונות לברכה מהתלמוד הירושלמי, מסידורי רב סעדיה גאון ורב עמרם גאון וממחזור ויטרי באשכנז ומראה כי הנוסח שלהם אינו אחיד לא רק ברמה של מילה אלא עד כדי שוני בחצי ברכה. ירושלים מכונה בנוסחים השונים, העיר החרבה והבזויה, האבלה וההרוסה והשוממה בניסוח לא אחיד.

שני הטיעונים האלה, על שינוי הנוסח, ושינוי המנהג מפריך לפי הרב זייני את טענתו של הרב יוסף כי את הנוסח קבעו אנשי כנסת הגדולה.

אסור לומר שקר בתפילה

בהמשך המאמר מתייחס הרב זייני לניסוח שאינו נכון היום עובדתית: "כל בר דעת יסכים שללא כל ספק, כל המתקנים את נוסח 'נחם' כדי שיהיה אמת ולא יכלול שקר, כון למור 'מבלי בניה' שבעל הרוקח הסבירם 'שאין ישראל בתוכה, דרכי ציון אבלות מבלי באי מועד', כאשר כיום קרוב למיליון מבני ישראל מאכלסים אותה, ורבבות אם לא מאות אלפים פוקדים אותה בכל מועד, אלפי כהנים מברכים את ישראל בכל חג, ועוד היד נטויה. וכי יעלה על הדעת שמי שמונע שקר גס כזה לפני ה' גרוע ממי שמתפלל בלעז?

במסקנת הדברים, מסתמך הרב זייני על התיקון הקטן שעשה הרב חיים דוד הלוי זצ"ל, רבה של תל אביב, שתיקן במילה אחת הנוסח לאחר מלחמת ששת הימים.

"ולמסקנה: אין ספק שיש לשמור עדיין התואר 'אבלה' כל עוד לא נבנה בית מקדשנו ותפארתנו, אך יש להוסיף לפני 'חריבה ובזויה ושוממה' את המלה 'שהיתה', כדי שלא נוציא דבר שקר מפינו, וגם כדי שלא נהיה כפויי טובה על מה שהקב"ה גמל לנו בחסדיו כיום, אחרי אלפי שנות סבל וגלות, ובע"ה יוסיף ידו שנית להשלים גאולת עמו, ונראה בבנין בית עולמים בב"א."

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
16 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
חרבה ובזויה ושוממה
קורא | 15-07-2013 18:55
חרבה - כמו שנאמר: "הר הבית בידנו?!" בזויה - ע"ע מצעד הגאוה ושוממה - ע"ע הקפאת הבניה
2
אפשר גם לעדכן את השבת להעביר אותה ליום שלישי. הכי טוב..
אפיקורס | 15-07-2013 18:58
3
תיקון אחר של הנוסח
אברהם | 15-07-2013 21:04
הרב נחום רבינוביץ, שליט"א, ראש ישיבת מעלה אדומים, אומר "ההר החרב והבזוי והשמם". זה לצערינו עדיין אמת...
4
זה לא שקר
יצחק | 15-07-2013 22:48
ירושלים העתיקה שיש בה המון ערבים שוממה מיהודים שלא גרים שם. ובזויה כלל נשות הפרופוקציה שבאות קבוע בכל ראש חודש לכותל להכעיס. וחרבה שהיהלום שבכתר בית המקדש חרב כל העיר נקראת חרבה. חוץ מזה אנחנו הולכים אחר הוראת פוסק הדור מרן שליט"א
5
כלל לא מובן
מוני | 15-07-2013 23:12
הרי הרב עובדיה מבסס את דבריו על נימוק מאד ברור, שעדיין ירושלים חרבה וכו'. מה הבעיה של הרב זייני? וכי בית המקדש כבר נבנה? וכי ישנם עולי רגל (באי מועד), וכי אי אפשר לפרש מבלי בניה, שהכוונה לבניה העולים לבית המקדש? למה לשנות? וכי הרב זייני אינו מודע לבעיתיות שתוססת בבטוי "עדכון" נוסח התפלה?
6
תפילת נחם.
חנניה וינברגר-רחובו | 16-07-2013 0:04
היכן פורסם המאמר ?. מן הראוי לפרסמו ב"סרוגים". ניסית לפרסם תפילת נחם שחוברה על ידי הרב שלמה גורן זצ"ל אך הדבר נכשל מספר פעמים. יהי רצון שייבנה בית המקדש במהרה בימינו. אמן.
7
אתם חיים בסרט, ירושלים חרבה ועוד איך
אברך | 16-07-2013 5:26
זה שאתם מאמינים שבן גוריון החילוני שאין לו שום קשר ליהדות הוא הוא תחילת הגאולה, בעיה רצינית שלכם, ירושלים חרבה, שועלים הילכו בה גם היום , מוסלמים חבבים עליכם עושים שם מה שהם רוצים, איזה גאולה בדיוק יש שם, אתם ממש בסרט
8
לתקן חורבות הנוער בפאבים
| 16-07-2013 7:17
9
הרב זייני רוצה רפורמה בתפילת נחם, הרב שרלו רוצה רפורמה
הרואה | 16-07-2013 9:52
בקינות כי הוא לא מתחבר אליהן. אם פעם דיברו על "ההקצנה בציבור הדתי לאומי" אני חושב שהיום אפשר לדבר על רפורמה בציבור הדתי-לאומי. ככה בדיוק התחילו הרפורמים... לגבי חורבן ירושלים. תצפה בוידאו הבא תראה מה קורה בהר הבית בתשעה באב תשע"ג ותגיד לי אם הר הבית בידינו: http://www.youtube.com/watch?v=d0V0Ipfw0fo
10
למגיבים 1,2,5,7,8,9!
יאיר האמיתי! | 16-07-2013 17:01
1. מי שרבו הוא הרב עובדיה יוסף שליט"א, יעשה כדברי רבו. מאמרו של הרב זייני שליט"א מכוון לתלמידיו שלו ולרב עובדיה יוסף בלבד. 2. איך אתם משווה רפורמה בגלל עצלות, לשינוי בגלל שהמצב השתנה? והרי כבר במסכת יומא (ס"ט, ע"ב) כתוב: "דאמר רבי יהושע בן לוי ... משה אמר האל הגדול הגבור והנורא אתא ירמיה ואמר נכרים מקרקרין בהיכלו איה נוראותיו לא אמר נורא אתא דניאל אמר נכרים משתעבדים בבניו איה גבורותיו לא אמר גבור ... ורבנן היכי עבדי הכי ועקרי תקנתא דתקין משה אמר רבי אלעזר מתוך שיודעין בהקב''ה שאמיתי הוא לפיכך לא כיזבו בו". ובגמ' מדובר בנוסח של משה רבינו עצמו! וכאן אפילו נוסח קבוע ומנהג קבוע אין כאן, כפי שכותב רב סעדיה גאון! אם כן נוסח תפילה עשוי להשתנות אם המצב אכן השתנה. ושים לב, שהנוסח המוצע ע"י הרב זייני הוא נוסח שכבר תיקן חכם לפני כן- הרב חיים דוד הלוי זצ"ל, ואותו אי אפשר לחשוד ברפורמה. 3. אני חושב שמי שאינו מכיר את ההסיטוריה של עמ"י ולא יודע מה היה המצב בו נאמרה בתחילה ברכה זו - בזמן הראשונים (הרמב"ן, לדוגמא) לא היו יהודים בירושלים בכלל! - לא יכול לדבר בכלל על מצבה של ירושלים כיום. אחרי אלפיים שנה שלא יכולנו להכנס לירושלים, אנחנו שולטים בה! יש בעיות זה נכון, אבל היו בעיות גם בזמן הנביאים, זה לא הפך אותה לחרבה לפני בואו של נבוכדנצר, נכון? אז קצת פרופורציות... 4. מי שחושד בת"ח שהוא אפילו אינו מכירו ברופרמה, הוא לכל הפחות חושד בכשרים, שעונשו ידוע! ואולי אף יותר מכך, וד"ל...
11
לדאבון לב ירושלים עדיין חרבה ושממה.
דוד | 16-07-2013 18:06
כמה יהודים גרים בתחומי ירושלים המקודשת (לא כולל התוספות המאוחרות הלא נתקדשו בקדושת ירושלים)? -מתי מעט. וגם אלה סובלים כל הזמן מאבנים ובקבוקי תבערה, והבנייה מעוכבת על ידי שונאי ישראל שבין האומות. ובהר הבית משחקים מוסלמים בכדורגל.
12
עדיין אנחנו שולטים בירושלים!
| 16-07-2013 18:57
הכל תלוי בנו! הרי עם ישראל מספיק חזק (גם אם לא ברוחו כן בגופו) כדי להסיר את כל התועבות בהר הבית (וכן, הכוונה למוסלמים). אם אנחנו לא עושים כן, כיצד אנו יכולים לבכות שהעיר חרבה?
13
מחכים למשיח?
שמואל כ. | 16-07-2013 20:23
אנחנו כבר עומדים "עכשיו" באמצע תשעה באב, וע"י התמרמרות מביאים את הגאולה, תשעה באב בעצמו אחר חצות נמצאים כבר בפחות אבילות, ומתנחמים ומתחזקים, כי לידת נשמת המשיח היא בתשעה באב "היום" ממש!!!! כי על ידי ההתמרמרות דהיינו התפלות והבכיות והקבלות טובות, שאנחנו עושים בתשעת הימים ופרט בתשעה באב, זה בונה את ירושלים דהיינו הגאולה שלמה, וכיון שכבר עבר רוב היום שעומדים כבר אחרי חצות, על כן על ידי העבודה שעשינו בוודאי גרמנו בזה לידת אורו ונשמתו של משיח בן דוד מן השמים, ואע"פ שעברו כל כך הרבה שנים... אבל באמת כל שנה ושנה הזמן נעשה יותר קרוב לגאולה שלמה ע"י משיח צדקינו. ישנם הרבה ששואלים מה נקרא לידת משיח? כבר כל כך הרבה שנים (1945 שנים) שמדברים על לידת משיח ועדיין לא רואים שמופיע לנו הגאולה שלמה, ולמה זה כך? כולנו צריכים לזכור שבאמת כל שנה נעשה חלק מלידת המשיח, זה דבר שנעשה לאט לאט, כמו כל התיקונים שנעשים על ידינו לאט לאט, וכל אחד שיש לו חלק בזה מתקן חלק שלו (של נשמתו) שיש לו בחורבן בית המקדש, הוא עושה חלק שלו עבור הגאולה, עבור בנין הבית המקדש, וכשכל אחד מזרע ישראל יגמור התיקון שלו כולו, אזי יופיע המשיח. העבודה של התפלות, והבכיות, ואהבת חינם, שנעשית על ידינו כל שנה ושנה, זה מה שמקרב את הגאולה את המשיח, ואם היינו מתאמצים יותר כראוי הייתה כבר מזמן מופיעה הגאולה שלמה, אמנם מכיון שאין אנחנו לא מתאמצים מספיק (אע"פ שבודאי הצדיקים שבכל דור עושים עבודתם במסירת נפש כראוי)אם כן חסר השלמות של עבודה של כל ההמון עם ישראל, בכל זאת מחכים לנו בשמים להתאמץ בעבודת השם, כי אם תבוא הגאלה שלמה רק בזכות הצדיקים, אזי לא יהיה לשאר ההמון זכות קיום לגאולה. ורבותינו כבר אמרו לנו, שרק מי שהשתדל בעצמו גם לקרב את הגאולה שלמה, רק הוא יזכה לקבל פני משיח צדקנו, כמ"ש (בנוסח יגדל) "ישלח לקץ הימין משיחנו לפדות מחכי קץ ישועתו", ומכיון שאנחנו מתעצלים ועושים רק מעט כל שנה לכן ה"ז נמשך הגלות כ"כ הרבה זמן, כי הקב"ה שאוהב אותנו, אינו רוצה שאנחנו נפסיד את כל האושר הזהות, של הגאולה, אבל כאשר יגיע סוף הזמן של "בעתה" שאז כבר א"א לגאולה שלמה להתעכב עוד, אז ייסגר השער של התיקונים וזמן התשובה לשם יתברך, ומי שלא זכה עד אז יפסיד לראות הגאולה שלמה ח"ו, מש"ה אנחנו צריכים וחייבים להתחזק ולשוב בכל לבבינו לשם יתברך שמו.
14
מתעמת
| 17-07-2013 0:53
מתעמת אם תשובה של מר"ן עובדיה יוסף מי יכוך להתעמת עמו בלימוד תורה כולם כקליפת ה...... לפניו
15
למגיב 14
יאיר האמיתי! | 17-07-2013 14:33
אכן הוא ענק, אך כלל יש בידינו, שמי שמביא ראיות לדבריו דנים ע"פ הראיות ולא לפי הגדלות. ואגב, הרב עובדיה יוסף שליט"א נר"ו, עדיין איננו במדרגת רב סעדיה גאון, ואם הוא אומר שזה רק מנהג, אין שום מניעה כלל לסמוך על דבריו. וכדאי לעיין במאמרו של הרב זייני שליט"א נר"ו.
16
למה לא בזויה - אם יש כאן מצעדים.. וראש עיר לא שומר תורה
יהודי | 05-08-2013 11:12