פנימיות בקטנה: כך נלמד למגר את המידות הרעות - סרוגים

פנימיות בקטנה: כך נלמד למגר את המידות הרעות

הרב מיכה בלוך מסביר בדבר תורה קצר לפרשת בראשית מדוע אומות העולם שונאים את עם ישראל, איך זה קשור לבעלותנו על הארץ, ואיך התורה מלמדת אותנו למגר את המידות הרעות

author-image
פנימיות בקטנה: כך נלמד למגר את המידות הרעות
  אילוסטרציה (שאטרסטוק)

בספר מעייני הישועה (פרק ל"ג) מובא שהתיקון של אומות העולם הוא בזמן שהם מודים בייחודם של עם ישראל, וכאשר הם לא מודים בכך אין להם שפע אמיתי – ולכן אומות העולם שונאים את עם ישראל.

באותה צורה גם יש את היחס לארץ ישראל: לפני שעם ישראל נכנסו לארץ, כל העמים קיבלו שפע ממנה, אבל מאז כניסת ישראל לארץ היא נעשתה נבדלת ומיוחדת רק לעם ישראל ועל כן אומות העולם שונאים את עם ישראל.

עוד באותו נושא

פנימיות בקטנה: איך להזדכך כדי להמליך את הקב"ה?


13

אנחנו צריכים הכיר בזכותנו על הארץ

בכדי לסתום את טענת אומות העולם שארץ ישראל שלהם, פתחה התורה בבראשית, כמו שאמר רבי יצחק: "לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מהחודש הזה לכם… ומה טעם פתח בבראשית? משום: "כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים", שאם יאמרו אומות העולם לישראל: לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גויים; הם אומרים להם: כל הארץ של הקב"ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו".

האמרה הזאת של הגויים היא תדירית, בכל פעם שבני ישראל מתקרבים לארץ באים אומות העולם וטוענים 'ליסטים אתם, לנו הארץ ולא לכם'. רק כשעם ישראל אוחזים בהכרת 'כח מעשיו הגיד לעמו', אז נסתמות טענותיהם של העמים.

לא נאמר כוח מעשיו הגיד לעמים, אלא לעמו. כשהעמים יודעים שעם ישראל מכיר בזכותו על הארץ, הם יודעים שתפקידם להכניע את עצמם לפני עם ישראל – כמו שיהיה לעתיד לבוא, כשהעמים יאמרו "בית יעקב לכו ונלכה באור ה'".

לפני המצוות: ללמוד איך למגר את המידות הרעות

התורה פתחה בבראשית ולא בחודש הזה לכם משום ערכה של ארץ ישראל. בשערי קדושה (ח"א ש"ב) מובא שמידותיו של הקב"ה אינן מכלל תרי"ג מצוות כי הן הכנות עיקריות אליהן ובגלל שהם עיקרים ויסודות, הם לא נמנו מכלל תרי"ג מצוות.

לפי זה, הטעם שהתורה פתחה בבראשית ולא בחודש הזה לכם, ששם כתובה המצווה הראשונה, היא כדי שקודם כל נלמד למגר את המידות הרעות ולהידבק במידות הטובות, שהן היסוד של קיום תורה ומצוות, ואחר כך נלמד על המצוות עצמן.

קודם התיקון. התורה מלמדת אותנו בספר בראשית לתחילת ספר שמות עד היכן מגיע פגם המידות הרעות. שורש המידות הרעות, כפי שכתוב במשנה באבות (פרק ד), הן הקנאה התאווה והכבוד.

את הפגם הראשון אנחנו מוצאים אצל קין שמקנא באחיו שאת מנחתו קיבל ה', ולא את שלו, שהתדרדר עד שרצח אותו בגלל זה. בדור המבול אנחנו מוצאים את הפגם השני, בתאוות גזל ועריות – כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ. לדור הפלגה היה עניין של כבוד, שרצו לעשות להם שם וכבוד – הפגם השלישי.

לפני תיקון העולם שנעשה על ידי עשיית המצוות, התורה מלמדת אותנו קודם כל על הפגמים החמורים האלה, ומה היה בסופם של הדורות האלה, שנאבדו ונכרתו מן העולם. רק לאחר מכן נבנה עולם התיקון על ידי האבות הקדושים, שכל אחד השריש בעולם את מידתו הטובה.

הקב"ה ברא את העולם בצורה שתהיה בו בחירה

הנתיבות שלום כותב שהקב"ה ברא את העולם בצורה שתהיה בו בחירה. הקב"ה ברא את השמים ואת הארץ, עניינים ארציים וגשמיים שהם המקור למידות הרעות, ועניינים שמימיים שהן שורש למידות הטובות.

והארץ הייתה תוהו ובהו וחושך, המידות הרעות מושכות את האדם לרע. ויאמר אלוקים יהי אור, כשהאדם יחדיר את אור האלוקות – כל מחשכי נפשו יאירו. הוא יראה את אור ה' ומיד הוא יראה את אפסיות המידות הרעות ויזככו כל מידותיו.

אשרי מי שמזכך את מידותיו בארץ ישראל, ועושה את עצמו כלי לקבלת התורה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
לעניות דעתי עולם הפוך קראתי כאן.
משה אהרון | 15-10-2020 22:19
ספר בראשית קודם לחומש שמות בכדי לרומם הערך העליון קדושת האדם כצלם אלוהים זה המסד לכל התורה לכן גם חומש בראשית קרוי ספר הישר החלק הישר שקום לחלק הטוב - לתורה כלקח טוב......... זאת ועוד הגויים ישנאו אותנו כי אנו העלי חובם תיקונם תלוי בנו ואנו מאכזבים עדיין לא מנפיקים להם את נוסחת התיקון באשר אנו עצמנו רחוקים מתיקון.
2
מדקלמים את הקיפאון.....
משה אהרון | 16-10-2020 8:01
אנחנו דורות על דורות מדקלמים מדרשים מופרכים. ואין לנו האומץ להתנער. התורה לא התחילה מבראשית רק לסבר אוזנם של הגויים כי אנו הראויים לארץ ישראל .טיעון כזה גם מימלא לא מועיל בכלום .והא ראייה שהם דוחים וטוענים להפוך לאמור : כי הארץ הובטחה דווקא לאביהם ישמעאל . בריאת העולם וערכי הנצח של האדם הם הם המסד לכל גם לתורה . לכן החלה בהם התורה כמו כל בניין הבנוי לתלפיות שמתחיל מהמסד. ובבחינת דרך ארץ שקדמה לתורה
3
אשריך.דברי תורה נפלאים...
שמרית אביטן | 16-10-2020 13:37
אשריך.דברי תורה נפלאים