אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

האתגר שלנו: לעודד את הגיור בסבר פנים יפות

במצב הקיים בו אנו נדרשים לקחת אחריות ולעודד גיור בעת הזאת! הרב שמואל ששון קורא לפתוח אולפנים נוספים ללימוד יהדות ובעיקר לפתוח את הבית ואת הלב ולקרב את העולים.

האתגר שלנו: לעודד את הגיור בסבר פנים יפות
  לפתוח את הבית ואת הלב. הרב ששון

המצב כיום

נישואי תערובת מהווים איום ובעיה קיומית בעם ישראל, בעיה זו פושטת ולובשת צורה בכל דור ודור וביחוד בעת הגענו לארץ ישראל. לצערנו, בשנים האחרונות יש עלייה בהתבוללות מחמשה אחוזים לתשעה אחוזים!

הבעיה היא אובדן של יהודים רבים מעם ישראל רבים מהם מסורתיים ובנים למשפחות דתיות אותו יהודי שחי עם גויה בעצם נמחה שמו מישראל. הרמב"ם בהסבירו את חומרת איסור "חתנות עם גוי" כותב הל איסורי ביאה פרק י"ב ז "עוון זה אע"פ שאין בו מיתת בי"ד אל יהי קל בעינך, אלא יש בו הפסד שאין בכל העריות כמותו שהבן מן הערווה בנו הוא לכל דבר ובכלל ישראל נחשב אע"פ שהוא ממזר והבן מן הכותית אינו בנו שנאמר "כי יסיר את בנך מאחרי" מסיר אותו מלהיות מאחרי ה'"

גל העלייה של יהודי חבר המדינות לשעבר בו זכינו בעה"י הביא עימו גם מאות אלפי נוכרים שרובם צאצאי יהודים אולם אינם יהודים ע"פ ההלכה, לא ניתן להתעלם מהעובדה שבארצות מוצאם התייחסו אליהם כאל יהודים וכך הם התייחסו אל עצמם, הם חיו כיהודים כולל כל התופעות הנלוות לכך בחוץ לארץ. יש כיום מעל מאה אלף ילדים שנולדו כגויים אין להם כבר מבטא מבחינתם הם יהודים יש להם קשר עמוק ללאום הכולל שירות בצבא.

המתגייר יוצא ברית המועצות לא מגיע מתוך אינטרס כלכלי הוא עלה מכוח חוק השבות חי את חייו כאן בארץ. יש לו אזרחות כולל כל הזכיות. למעט חתונה אותה יכול לעשות ע"י קפיצה לקפריסין. רוב חבריו אינם בתהליך גיור. בשנה פונים בס"ה 4,000 אנשים מתוכם מתגיירים 2000 איש. מספר זה הוא אינו אפילו אחוז מ350,000 חסרי דת כאן בארץ.

לא ניתן במקרה מיוחד זה להפטיר כדאשתקד ולהתייחס אליהם כאל נכרים (במובן החברתי, גם אם לא ההלכתי). אי אפשר להתעלם ממוצאם היהודי רבים מהם נכדים וצאצאים ליהודים חשובים מהם רבנים ואף, אדמורי"ם.

הפוסקים שהתייחסו באופן שונה למתגייר ממוצא יהודי נימקו בין היתר בהצלה רטרואקטיבית של העבירה של האב גישה זו אינה קולא כפי שנוטים לראות זאת במבט ראשוני אלא חומרא הבאה להציל יהודים ממכשול, החשש הוא להתבוללות בארץ ולאיבוד זהותה היהודי של המדינה ובהצלת בן הזוג היהודי מחיים בחטא חמור של נידה, שפחה, כותית, זונה.

איזה גיור זה?

אלא ישאל השואל וכי לילד הזה התפללנו? איפה קבלת המצוות? ואם גם ככה מדובר במספרים מועטים אז מה החשיבות? וכי לא חסר משימות דווקא גיור? אנחנו מדריכים לקיום תורה ומצוות רציני ומעמיק כולל שליחת הילדים למוסדות דתיים, לא מוותרים אך מצד שני לא מדקדקים.

אשתף אתכם בכמה נקודות מרגשות של השבועות האחרונים מכיתת הגיור. זוג מתגיירים שהתנתק מכבלים, אישה שביקשה לקנות לבעלה הדתי תפילין חדשות ליומולדת . בחורה אחרת שמעמיקה ושואלת עוד ועוד בסוגיה אמונית רוצה לדעת בעצמה, כמה בנות שמתארגנות לעשות שבת ביחד בעצמם! בן זוג שמתחזק. זוג בתהליך שהזמין חברים בתנאי שיגיעו ללא פלאפון.

היום מי שעובר קורס עובר מערך שיעורים של כארבעים וחמש מפגשים בני ארבע-חמש שעות . כניסה הדרגתית לחיי קהילה כולל הגעה רציפה של לפחות כחצי שנה עם משפחה מאמצת הגעה לבית כנסת כולל גם בן הזוג. שליחת הילדים לחינוך דתי.

הרמב"ם כתב על תהליך הגיור "ומודיעין אותו עיקרי הדת שהוא יחוד ה' ואיסור ע"ז ומאריכין בדבר הזה ומודיעים אותו מקצת מצוות קלות ומקצת מצוות חמורות ואין מאריכין בדבר הזה ואין מרבין עליו ואין מדקדקין עליו שמא יגרום לטורדו ולהטותו מדרך טובה".

מהם עיקרי הדת אותם אנו מלמדים בקורס ומהם מקצת מצוות אותם אנו מלמדים בקורס? מערכי שיעור מעמיקים בשלושה עשר עיקרים של הרמב"ם, התעסקות מעמיקה בשאלות ידיעה ובחירה ייחוד ה' אמונת ישראל לעומת אמונות אחרות. בתחום המצוות ישנה התעסקות די מפורטת בהלכות שבת כולל ירידה לפרטים מעשיים אקטואליים כמו הלכות הבערה, בישול, חשמל בשבת. בורר, קורע, וכדו מועדי ישראל, ברכות, תפילה צדקה וחסד

החוויה שלנו כמורים ומלווים כיתות של גיור שרוב המתגיירים עסוקים בבירור ולימוד מעמיק, נמצאים בעלייה מתמדת בקבלה העצמית בהלכות והליכות ובבניה עצמית יחודית ומרגשת. יש חלוקה בתפקידים שאלת קבלת הגר לעם ישראל ברמה המעשית המיידית בבי"ד הינה על כתפי הדיינים וכל דיין יצטרך לפסוק לפי דעת התורה שלו.

השאלה שנייה היא היחס הציבורי למתגייר האם מנהיגי הציבור ומחנכיו קוראים לטפל בבעיה זו? או שמא רק להגיב. האם הם קוראים ליצור חיבור עם ציבור העולים שיגרום להתעוררות? האם הם לוקחים אחריות או שמא מתעלמים מה בעיה?

היחס כיום למתגייר

בעבודתנו מול עשרות רבות של מתגיירים אנחנו נתקלים לא פעם ביחס מעליב וביקורתי של שומרי תורה למתגייר שמגיע לתסכול ועלבון גדול, כולל עזיבת התהליך עד להודעה חדשה.  לצערנו כשהוא פוגש בדמיות רשמיות בתהליך הגיור הוא מקבל פעמים רבות יחס דוחה ומתנכר לעניין הגיור תחקור למעשיו לפרטי פרטים לפני שחיבקו אותו לפני שאמרו לו שלפחות כוונתו רצויה

דרושים היום בארץ יותר מתמיד (בה יש רבים וטובים, צריך עוד) דמיות של מחנכים בקרב הדיינים, רשמי הנישואין ומזכרי בתי הדין, לא נדרשת כאן נחמדות אלא הבנה עמוקה של גישה מקרבת מי עומד לפניך, מהם הקשיים בו הוא עומד, ומהי גודל האחריות הרובצת לפתחך שדורשת את האמון שלך בו עד שיוכח אחרת.

דחייה של המתגייר לדיון נוסף עד להתקדמות. יכולה להיות אתגר אישי, זוגי, מחבר למתיקות שבעול התורה ויכול להיות מתנכר שנוא ומרחיק. השאלה לפי הכרותינו היא איך מציגים ודורשים. האם נותנים לו להבין שאם יתאמץ נקבל אותו או שעדיף שלא יתאמץ בכלל כי הרי לא מאמינים לו!

ממו"ר הרב יעקב אריאל ומו"ר הרב דרוקמן קיבלנו הדרכות ברורות לקחת אחריות על אותם עולים שחלקם הגדול יהודיים ללא אישור שנדרשים לעשות גיור. לעודד גיור בעת הזאת! לפתוח אולפנים נוספים ללימוד יהדות ובעיקר לפתוח את הבית ואת הלב ולקרב את העולים.

האתגר הנ"ל של עולי רוסיה יחזור אי"ה בקרוב בעליית עוד מיהודי צרפת, וארה"ב. התכוונות נפשית ומעשית נכונה למשימה עשויה בע"ה להאיץ את השלמת תהליך קיבוץ נדחי ישראל "כי ירחם ה' את יעקב ובחר עוד בישראל … ונלווה הגר עליהם ונספחו על בית יעקב".

==

הרב שמואל ששון הוא רב גרעין הדר חיפה, שעלי תורה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
הרב ששון ישר כח-והיה ראשיתך מצער ואחריתך ישגה מאוד
אריה גחלת | 16-06-2013 22:00
2
מישהו יודע
אלעד | 16-06-2013 22:14
אם הרב ששון הוא קרוב של הרב ששון של אתר הלכה יומית?
3
לכבוד הרב שלום . השאלה היא מה עושים עם המתגיירים
שוקי | 17-06-2013 11:10
ה"פיקטיביים" ? - למיטב הבנתי גיור כזה איננו "תופס" ויוצא שישנה התבוללות לא רישמית . אשמח לדעת כיצד צריכים להתייחס למצב זה . תודה שוקי
4
ישר כוח
קרוב לנושא | 17-06-2013 12:56
אחד הנושאים החשובים כיום, וישר כוח שלוקחים אותו ברצינות. מחזק את הכותב!
5
גיור כאמצעי לפתרון בעיות!?
יהודי | 19-06-2013 9:06
היכן שמענו בכל הדורות שגיירו גויים בכדי "למנוע" בעיות אחרות? כשחזרו היהודים אחרי חורבן בית ראשון הורו לכל היהודים שהתחתנו עם גויות לגרש אותם ולא עלה על הדעת של חכמי ישראל לגלות "רגישות" מזויפת כלפי גויים. שאותם יפי נפש ידאגו קודם כל לאחיהם היהודים
6
קשים גרים לישראל כספחת !!!
jhho | 19-06-2013 17:49