הרב שפירא: מה לאנשי בית המשפט העליון ולחינוך? - סרוגים

הרב שפירא: מה לאנשי בית המשפט העליון ולחינוך?

הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת רמת גן, אמר כי אין ללכת ולדון בעניינים שהנשמה תלויה בהם לפני בית המשפט העליון. "אנחנו נקבל את דעתם אולי בעניינים של תעבורה, בעניינים של מיסים". והרב יעקב יוסף? "הם מרגישים שיש כאן דבר יוצא דופן, מצוקה קריטית". להאזנה.

הרב שפירא: מה לאנשי בית המשפט העליון ולחינוך?

להאזנה: [podcast]https://www.srugim.co.il/wp-content/uploads/2010/06/rav-shapirat.mp3[/podcast]

הרב יהושע שפירא התייחס בתוכניתו ברדיו גלי ישראל לפרשת עמנואל. לשאלת אחד המאזינים "האם להצטרף למאבק של החרדים?", אמר ראש ישיבת רמת גן כי הוא אינו יודע עם מי נמצא הצדק בפרשה הזאת אבל יש לו כמה תובנות מהפרשה.

"שני דברים אנחנו כן יכולים ללמוד מהסוגייה הזאת", אמר הרב שפירא. "האחת, שרגישות לאפלייה היא דבר בעל חשיבות עליונה ובצדק. התורה מצווה עלינו ואהבת לרעך כמוך ובמצוות האהבה כלולים כל שבטי ישראל בין אלה שהיו איתי באותה קהילה, באותה מדינה, ובין אלה שבאו ממדינה אחרת. התורה לא הבדילה מעולם באהבת ישראל בין אלו לאלו."

הרב שפירא אמר כי בכל זאת יש קודים שונים בחברה החרדית ופעמים שיש להסתכל מתוך נקודת המבט שלהם. "יחד עם זאת אנחנו צריכים להבין שאותם קהילות שדרכן בקודש הייתה לשמור על חומות וגבולות מאוד ברורים אפילו בין אשכנזים לאשכנזים, לצערנו בין תלמידים של אותו רב לתלמידים אחרים של אותו רב, לעיתים. יש מחלוקות, ונוצרו חומות כדי לשמור על תלמידיהם שלא יצאו לתרבות רעה.

"אנחנו בציונות הדתית לא נוהגים כך. אנחנו פתוחים הרבה יותר אם כי גם מחלוקות מצויות אצלנו, אבל צריך לדעת שגם אנחנו משלמים מחיר שחלק גדול מהעולם החרדי לא משלם אותו. לפיכך, לא נכון לדון לגמרי על הצרכים שלהם מנקודת המבט של הצרכים שלנו. אחרי כל זאת, אהבת ישראל צריכה להיות בלי כל חלוקה של עדה פלונית או דעה פלונית."

בשלב הזה אמר הרב שפירא כי על דבר אחד אין ספק אצל כל הפוסקים – אין לדון על ענייני חינוך בבית המשפט העליון. "מאידך, אין ספק שגם שאלת הדין שעל פיו אנחנו פוסקים עומדת פה על הפרק. התורה צווחת ואומרת: 'אלו המשפטים שתשים לפניהם' – לפניהם ולא לפני ערכאות.

"וגם כאן כשאנחנו מעמידים את תורת אמת מול משפט שהולך לפי כללים אחרים לגמרי, ובייחוד בנושאים שהנשמה תלויה בהם – מה לאנשי בית המשפט העליון ולחינוך? אנחנו נקבל את דעתם אולי בעניינים של תעבורה, בעניינים של מיסים, בעניינים שהציבור בוחר כדי לנהל את ענייניו נכון, אבל בחינוך אין מקום לפנות אליהם.

"נדמה לי שמקצה אל קצה רוב גדולי הדור מסכימים עם הדבר הזה. והרב יעקב יוסף ומי שעימו, הם מרגישים שיש כאן דבר יוצא דופן, מצוקה קריטית שלפי דעתם הצדיקה את זה. אבל ודאי שגם לשיטתם הדבר הזה רק במצב קצה, מאוד מאוד, מרחיק לכת."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
מה לחרדים ולחינוך?
| 24-06-2010 20:25
רק פורמליות בלבד, חינוך אין...רק גזענות חשוכה
2
חנופה ,התרפסות והתבטלות
שמעון | 27-06-2010 10:17
לכב' הרב,דבריך אינם ברורים.אין צורך להתרפס בפני החרדים ובודאי אין לתת לגיטימציה לאפליה כה בזויה.אם בבית הספר היו מחלקים על-פי "מגמות"-מילא.אך הם הלכו בעזות מצח ובהשפלת עדה שלימה.כואב לי אישית איך הצדקת מהלך שכזה.
3
לשמעון - קצת דרך ארץ
גבי | 29-06-2010 14:07
דברי הראב אינם צריכים חיזוק ודבריו ברורים ונכוחים דוקא מדבריך נראה שאתה הוא זה המתרפס ומתבטל בפני חילונים . איך אתה יכול לכתוב שהשפילו עדה (איזו?) בו בזמן שב"מעשיהו" ישבו גם אשכנזים וגם ספרדים . אתה עצמך אומר שעל פי מגמות אפשר לחלק ואכן זהו המפתח שהיה בעמנואל יש מגמה של יותר אדוקים ויש מגמה של פחות אדוקים ואני מקוה שאתה מבין לבד שבחינוך אי אפשר לשמוע ממורה דבר אחד ומההורים דברים הפוכים
4
גבי - הסברך נכון וקולע
אבי | 29-06-2010 15:25
5
המסר של הרב יהושע עדיין חלש,עדיפים דברי הרב שמואל אליהו
תורה&עבודה | 12-07-2010 23:50
לאמור אסכולת השיפוט של רחביה גזענית ודורסנית! אך דברי הראשל"צ הגר"ע יוסף שליט"א עדיפים על שניהם, לאמור מי שפונה לערכאות אין לו חלק לעולם הבא (מדוע כבוד הרבנים שפירא ואליהו יצ"ו לא אמרו את זה עדיין?).
6
והאם אנחנו מחנכים טוב יותר מבית המשפט ?
ברכות לאדמונד לוי | 22-07-2010 22:08
עוד קצת חינוך מפי השופט אדמונד לוי וגם אנחנו נחזור בתשובה.