אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

צפו: קצר על הפרשה | למה משה רבינו לא מתפלל על קורח?

למה משה לא מסנגר על דתן ואבירם כמו שסנגר על המרגלים ועל חטא העגל? ולמה משה עשה נס מיוחד על מנת לבלוע את קורח ועדתו? משה היה אינטרסנט חלילה? הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר לפרשה

צפו: קצר על הפרשה | משה רבנו מונע מאינטרסים?
  צילום: שאטרסטוק

פרשת קורח: תמיד אנחנו מתפללים בעד. בעד רפואה, בעד ברכה, בעד כל מיני דברים. יש שתי חריגות שבהן מתפללים נגד. תפילה אחת – ברכת ולמלשינים, וחריגה נוספת בפרשת השבוע.

משה רבנו מתפלל לה' "אל תפן אל מנחתם", שה' לא יפנה למנחה של דתן ואבירם. שואל המלבי"ם: מה קרה? למה משה לא מסנגר עליהם, כמו שסנגר על המרגלים ועל חטא העגל? ולמה משה עשה נס מיוחד על מנת לבלוע את קורח ועדתו? משה היה אינטרסנט?

כל פעם כשיש בעיות משה יודע לעשות ניסים ולהתפלל בעד העם, וכשזה מגיע אליו אישית הוא פתאום מזדעק, ממציא ניסים ומתפלל נגד דתן ואבירם?עונה המלבי"ם: חלילה, משה רבנו לא היה אינטרסנט!! משה רבנו הבין שמדובר במחלוקת על התורה. כי אם הבחירות של משה אינן אלוקיות, אז אולי גם התורה לא אלוקית.

קורח ועדתו לא מערערים רק על חלוקת התפקידים שמשה חילק במשפחתו, אלא מערערים על כל הסמכות של משה, וממילא אולי הוא המציא גם בהלכות שבת ובהלכות תפילין…

משה רבנו הבין שהוא נלחם על נשמתה של התורה, ולכן הוא אומר לקב"ה אל תפן אל מנחתם. אלף שנים אחר כך רבן גמליאל צריך להתמודד על היהדות מול הצדוקים והנוצרים הראשונים, והוא מחפש מי יכול לתקן תפילה נגדם. ודווקא שמואל הקטן שחורט על דגלו "בנפול אויבך אל תשמח", והוא נטרלי לחלוטין, אין לו שום דבר אישי, והכל אצלו רק לשם שמים, הוא זה שמתקן תפילה נגד המינים, דבר שלא יכלו לתקן כל התנאים שחיו באותו דור.

תמיד צריכים להתפלל בעד, להרבות טוב בעולם, גם כשיש אנשים שהם לא משהו…

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
בבקשה את תייחס לי יוהרה אך יש סדר אחר לדברים
משה אהרון | 22-06-2020 11:17
עוד על פרשת קורח - סדר בבילבול 22/06/2020 11:14:07 בסד. לעניות דעתי יש בילבול מסויים בלב ליבו של הנרטיב. ולהלן הצעה לסדר של הדברים ראשית יש להבדיל בין שני קבוצות שההתייחסות המיקראית אליהן שונה ולא רק - בעונש בין הקבוצה הגרעינית של קורח ודתן ואבירם - מנהיגי המרד ובין הקבוצה הנוספת הניספחים,של מאתיים וחמישים - הנשיאים והראשים. חלוקה נוספת הינה שני שלביו של המשבר תחילה התייחסות משה למשבר הנה תכליתית ומינורית ותוך ניסיון : לכבות את השריפה בשלב זה מציע משה מבחן המחתות. ובשלב זה פונה משה אל הקבה לאמור : אל תפן אל מנחתם פנייה זו אינה לעונש אלא רק בקשה שדחיית הקבה את מנחתם . תהא כה מוחלטת וברורה על מנת שהמשבר יסתיים וייפתר עודו באיבו. משהמורדים לא נענו לפתרון שבשלב הראשון . והקבה נאלץ להתערב ולאיים בהשמדתם. רק אז משה גם הוא הסלים והחריף את התייחסותו אליהם. וגם אז מה שמשה עשה הוא התייחס אך לעונש הראוי לקבוצה הראשונה בלבד. ולעניין זה למעשה הציב אך משוואה . הקבוצה הראשונה שהיו במעמד חמור יותר של כופרים [כי ניאצו האנשים האלה את ה'] אלה למעשה גם כפרו בבריאה משכך הבריאה כאילו נבראית מחדש על מנת גם להענישם בכך שפצה האדמה פיה . כאילו לומר : מי שכופר בבורא מחלל את הבריאה והיא מגיבה - ובתגובה שלא מותירה ספק בבריאה ובבורא.. העונש של הקבוצה השנייה : של הראשים והנשיאים היה עונש שקיים כבר על המדף אותו העונש של נדב ואביהוא בני אהרון שהקריבו אש זרה בקטורת . ולעניין זה משה אפילו לא התייחס. הנה כי כן הביטוי אל תפן אל מנחתם . איננו שלילי או עונש . אלא בקשה כאמור שאם המורדים יקבלו את הפתרון המוצע שהקבה יהייה חד משמעי - בדחיית מנחתם הביטוי אל תפן אל תתן פנים כל שהם להם.......