הרב נסים קרליץ זצ"ל- גאון צדיק בדורנו/ הרב שלמה אבינר

הרב נסים קרליץ זצ"ל- גאון צדיק בדורנו/ הרב שלמה אבינר

גאון גדול זה מעולם לא התנשא, אלא היה בעל ענווה עצומה. תקופה מסויימת, בהיותו ראש הכולל, הוא לא חיכה שכל תלמיד ייגש אליו לקבל מלגה חודשית, אלא ניגש בעצמו לכל מאה התלמידים ומסר להם מעטפה עם מזומנים. הרב אבינר סופד לרב נסים קרליץ

author-image
להגיד שהרב קרליץ היה שייך למגזר הליטאי זו קטנות
  (צילום: יעקב נחומי/ פלאש90; תמונה קטנה: יוסי זמיר/ פלאש90)

עלה למרומים הגאון הצדיק הרב נסים קרליץ זצ"ל. נוהגים להגדירו כשייך למגזר הליטאי. זו קטנות. אין ליטאי או חסידי, ספרדי או אשכנזי, חרדי או ציוני. תלמיד חכם גדול שייך לכל כלל ישראל, מרים למעלה את כל כלל ישראל, ומביא קדושה וברכה לכלל ישראל.

כמובן, זה לא אומר שלא היו דברים שתלמידי חכמים חלקו עליו. כך היה לכל הדורות, שלא תמיד הלכה ככל חכם בכל עניין. אך בכל חייו הוא עשה רצון ד' להביא אורה של תורה לעולם, וזאת בכל הנתיבים האפשריים.

א. בבית דין שלו, לעשות  צדק בין אדם לחברו, להציל עשוק, כאשר כל הדיינים המרובים אינם מקבלים משכורת, אלא עושים זאת בהתנדבות. לכן גם נהוג לקרוא לו ה"גאב"ד".

ב. כראש כולל חזון איש, כולל של למדנים, עמקנים, שקדנים, שהוציא מתוכו תלמידי חכמים רבים.

ג. בתלמידיו הדגולים, שחלק מהם בעצמם תלמידי חכמים גדולים.

ד. בפסיקת הלכה שלו המתמדת, גם בעניינים סבוכים.

ה. כרב בית כנסת וראש קהילה.

ו. בקבלת קהל יומית, וגם כאשר הרגיש לא טוב, בה התקבל כל אחד, בלי סינון, והקשיב בסבלנות לכל אחד, גם מי שדיבר לא לעניין.

ז. בהנהגתו הפוליטית בסוגיות מורכבות.

ח. גם בספריו המאירים 'חוט השני', למדניים ועמוקים ,וברורים גם יחד, דבר דבור על אופניו, סעיף אחר סעיף.

ט. לימוד תורה שלו בשקדנות עצומה.

עוד באותו נושא

ברוך דיין האמת: בגיל 93 נפטר הרב ניסים קרליץ זצ"ל


3

וגאון גדול זה מעולם לא התנשא, אלא היה בעל ענווה עצומה. תקופה מסויימת, בהיותו ראש הכולל, הוא לא חיכה שכל תלמיד ייגש אליו לקבל מלגה חודשית, אלא ניגש בעצמו לכל מאה התלמידים ומסר להם מעטפה עם מזומנים. הוא לא העיר הערה של תוכחה לאדם, לא בביתו ולא מחוץ לביתו, אלא השפעתו החינוכית פעלה בכך שהוא בעצמו הלך בדרך הישר. הוא סירב שישרתו אותו. הוא דיבר בעדינות עצומה אל אשתו הרבנית.

ביתו היה בית בית צנוע, פשוט, ללא מותרות. זמן רב הוא ישב על כסא מפלסטיק, ורק כאשר נשבר, הסכים לקבל כסא טוב, וזאת כדי לעשות נחת רוח למי שהביא לו במתנה.

ובית זה היה בית של חסד, שפעמים רבות קלט ילדים, יתומים, או שהם מהורים גרושים. וכן ילד עם קשיים חינוכיים, שאחרי שבועיים התיישר, וכאשר שאלו אותו אם הגאון דיבר איתו, השיב: לא, רק ראיתי אותו וזה הספיק.

ולגאון זה הייתה  מידת השתקנות עוד מצעירותו. לא שמעו ממנו מילה של חולין. וכאשר דיבר בקודש, דיבר קצר ולעניין, הן בלימוד, הן בפסקים, הן בכתיבה.

נאים לו דברי הרמב"ם: "כשם שהחכם ניכר בחכמתו ובדעותיו, והוא מובדל בהן משאר העם, כך צריך שיהיה ניכר במעשיו… בדיבורו" (הלכות דעות ה, א), "כללו של דבר, אינו מדבר אלא בדברי חכמה או בגמילות חסדים וכיוצא בהם" (שם ה, ז). "לעולם ירבה אדם בשתיקה ולא ידבר, אלא או בדבר חכמה או בדברים שהוא צריך להן לחיי גופו. אמרו על רב, תלמיד רבנו הקדוש, שלא שח שיחה בטילה כל ימיו, וזו היא שיחת רוב כל אדם, ואפילו בצורכי הגוף, לא ירבה אדם דברים. ועל זה ציוו חכמים ואמרו: כל המרבה דברים מביא חטא. ואמרו: לא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה. וכן בדברי תורה ובדברי חכמה, יהיו דברי החכם מועטים וענייניהם מרובים. והוא שציוו חכמים ואמרו: לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה" (שם ב, ד).

ולסיום, יש לשאול, הלא רבנו נקרא הרב נסים, והאם עשה ניסים ונפלאות ואותות ומופתים? בודאי. עצם מציאות גאון וצדיק בדרגה כזאת בדורנו העני הוא מעשה ניסים.

וכבר פירש רבי אברהם אבן עזרא את הפסוק: "איש או אשה כי יפליא לנדור נדר" (במדבר ו, ב): כי יפליא, לשון פלא, כי רוב העולם הולכים אחרי תאוותם, וזה נוהג להיפך ואוסר עליו דברים מותרים. ופעם נשאל האדמו"ר מהוסיאטין: למה מכנים את הצדיקים בשם "רבי עושה נפלאות"? השיב לו: איש שורש ממותרות והנאות החיים ונוהג בקדושה, זה פלא ונפלאות ומעשה נס.

תהא נפשו צרורה בצרור החיים עם כל הצדיקים הגאונים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
הלוואי
תולון | 22-10-2019 10:24
הלוואי והייתי רואה פירגון כזה גם מהצד השני. לחרדים יש עוד הרבה עבודת המידות .
צודק לחלוטין!! הערה נכונה וכואבת!!
דור | 23-10-2019 10:13
האמת היא שהציבור הדתל התורני מלא כבוד ואהבה לציבור החרדי היקר, ואילו הציבור החרדי לצערי מלא זילזול והכפשה של המזרוחניקים, התעלמות מגדולי התורה שלו ועוד דברים נוראיים. בכל אופן אני מקווה שהדתל ימשיכו בדרכם הנפלאה כי זה מה שבטח יקרב את הגאולה השלימה. (נ.ב - אני הגעתי מישיבה חרדית, כיום אני קצת מזה וקצת מזה)
ציפי היקרה
תמיר | 23-10-2019 1:37
הלוואי והיית צודקת אני למדתי בישיבות חרדיות וה״קללה״ הנפוצה ביותר היית מזרוחניק ודאי שהרוב טוב ואוהב אבל יש לא מעט ״היתר״ לדבר על הכיפות הסרוגות כי הם פחות מאיתנו (כמובן שבציניות) אין דתי לאומי ואין חרדי יש עם ישראל צריך לשנן את זה לעצמנו , ויותר מזה שיש גדול דור שקורא לכיפות הסרוגות עמלק זה נשמע לי תמוה והזוי לחלוטין לתת לזה לגיטימציה ... וה׳ ירבה אהבת ישראל בנינו
ברשותך
ציפי | 22-10-2019 11:27
קודם כל תודה. גדלתי בציבור החרדי, ממש בפנים. בתור יהודיה שמשייכת את עצמה לכל קהילה שהולכת בדרך ה׳- דע לך שאף פעם לא דיברו סרה על איזה קהילה או מגזר. ממש אין צורך, הרי האמת יקרה ומאירה וממלאה את כל הצרכים לגדילה ולקדושה. אם יש ערב רב שמעורר שנאת חינם, זה לא מראה על ציבור שלם ומגוון. נקודה למחשבה.
2
תודה רבה הרב
יצחק | 22-10-2019 10:38
ההספד עוזר לנו הרבה להבין את מעלתו של גאון זה שלא רבים מכירים בציבור הדתי לאומי
3
חבל על דאבדין
אמונה | 22-10-2019 13:11
חבל שרק לאחר מותו גיליתי את מעלתו וגדלותו של הרב
4
ישעיה קרליץ
אברהם | 22-10-2019 14:12
יהודים אתם השתגעתם ? החרדים שייכים למגזר קיצוני מאין כמותו שבז למודרנה, אנושיות, יהדות מקבלת ועוטפת וציונות בסיסית. כן. קרליץ. לא קרליץ. דוד שלו טען בתוקף שהספינה הציונית היא ריקה וזאת בשעה שאז היא היתה בעלת ערכים גבוהים ביותר ולא כמו היום שאחרי שנים של ממשלה חרדית היא ומלחיה נרמסו עד עפר. ברחוב הרצל פינת השלושה בבני ברק היה המכבי אש הישן ששירת נאמנה את תושבי העיר. היום יש שם את הבדצ של קרליץ. הבורר קרליץ. כאילו שאין בתי משפט בישראל ? הבורר כמו ברוך אסולין ? בושה וחרפה שאתר דתי לאומי נותן במה לפטירתם של רבנים אנטי ציוניים ואנטי לאומיים. בושה וחרפה שאתר סרוגים לא כותב על דחיקתם האלימה של הדתיים הלאומיים מבני ברק החרדית בכלל והשתלטות מחפירה על בתי הספר סגולה ,מעלות וכו' בפרט.
כבוד תלמידי חכמים
דתי | 23-10-2019 22:33
מדוע אתה כותב שטיות ושקרים על ציבור שאתה מכיר אך ורק מהתקשורת השמאלנית שרק מנסה להכפיש אותם!
כבוד תלמידי חכמים
יהודי | 23-10-2019 22:15
מהיכן לך כול המידע השקרי הזה! במריבה מסתכלים על השני הצדדים ובמיוחד כאן שכול כלי התקשורת והעיתונים מכפישים סתם את החרדים כך גם כאן הסתכל על שני הצדדים ליפני שאתה מוציא דיבה ורכילות על ציבור כזה גדול איך אתה יכול לדבר ככה על תלמידי חכמים!!! בודדים היו בהיסטוריה שהעזו לדבר כך עליהם וסופם לא היה טוב! וכן כתב הרמבם שהמבזה תלמידי חכמים קנאים פוגעים בו!! וכן במחלוקת על פי התורה חולקים על הדרך או ההשקפה!! וכשאתה מבזה תלמידי חכמים אתה מבזה את התורה ואת הקבה!! ולאיזה רמה הגעתה להגיד שרבנים של חלק גדול מאחיך כלום! או שאתה מוציא אותך מכלל ישראל וימכה שמך מעל פני האדמה בעולם הזה ובעולם הבא
כבוד תלמידי חכמים
יהודי | 23-10-2019 21:46
איך אתה יכול לדבר ככה על תלמידי חכמים!!! בודדים היו בהיסטוריה שהעזו לדבר כך עליהם וסופם לא היה טוב! וכן כתב הרמבם שהמבזה תלמידי חכמים קנאים פוגעים בו!! וכן במחלוקת על פי התורה חולקים על הדרך או ההשקפה!! וכשאתה מבזה תלמידי חכמים אתה מבזה את התורה ואת הקבה!! ולאיזה רמה הגעתה להגיד שרבנים של חלק גדול מאחיך כלום! או שאתה מוציא אותך מכלל ישראל וימכה שמך מעל פני האדמה בעולם הזה ובעולם הבא
צודק. היה איש מריבה ומדנים בדיוק אבינר וטאו
מאיר | 23-10-2019 17:04
קרליץ היה איש מבחיל ומפלג שעשה המון עוול והפעיל חונטה של בריונים חרדים. חצמ מהציבור החרדי מתעב אותו ושכמותו. אבל מצא מין אבינר את מינו קרליץ בהיותו גם סכסכן ודמגוג שפל.
דברי בלע של אדם ריק ונבוב
עידו | 23-10-2019 10:31
עם הארץ, לך תלמד תורה לפני שתפתח את פיך ובפרט על תח
5
באותו יום שני לויות
בינימין | 22-10-2019 17:48
באחת יש קהל אדיר עם כאב ודהגה לעתיד ואחד יבש וכמעט בלי ציבור כל מחליפיו הרי יותר חכמים ממנו אולי למדו להעיז ולהיות חוצפן כנגד כל מי שלא יקבל את דעתו
6
ניסים קרליץ היה חתיכת חלאה ושנא את הציונות הד
מאיר | 22-01-2020 0:55
מבחיל להספיד אותו. זכורני עוד בהיותי ילד בשכנותו שגרם עוול ועצב לכל כך הרבה אנשים יישרי דרך וצדיקים. היה איש מרושע ומתועב שונא אדם ואוהב ריב ומדון. יהי זכרו ארור לנצח נצחים.