במרכז פסטיבל אקטיביזם: מתנחלים מדברים על שלום - סרוגים

במרכז פסטיבל אקטיביזם: מתנחלים מדברים על שלום

בפסטיבל אקטיבזם שנערך בשבוע שעבר משתתפים בדרך קבע ארגונים המזוהים עם השמאל הקיצוני השנה השתתפו בפסטיבל גם קבוצת המתנחלים של תנועת השלום "ארץשלום" שהצליחו למקד את עיקר תשומת הלב אליהם. פצ'ניק: "השלום הוא השלב הבא של הציונות הרלוונטית"

author-image
במרכז פסטיבל אקטיביזם: מתנחלים מדברים על שלום
  נחום פצ'ניק

בסוף השבוע האחרון, התקיים ביער עמינדב "פסטיבל אקטיביזם". בפלייר שאותו חילקו המארגנים נכתב שבפסטיבל יתקיימו "סדנאות מעשיות ותיאורטיות בנושא אקולוגיה, שלום צודק, מזון בריא, כלכלה אחרת, זכויות עובדים, פעולה ישירה, מחאה לא אלימה ועוד נושאים שונים. בין הגופים המארגנים ישנם ארגונים ירוקים רבים וארגוני שמאל קיצוני. אחד מהארגונים הנוספים שהשתתפו באותו אירוע היא תנועת "ארץ שלום – מתנחלים למען שלום בארץ".

בשיחה עם סרוגים מספר נחום פצ'ניק-מנהל תנועת "ארץ שלום" על הסיבות שהביאו אותו להשתתף בפסטיבל. "אנחנו מאמינים בשלום, השלום הוא השלב הבא של הציונות הרלוונטית. נכון שאני לא מזדהה עם כל התכנים בפסטיבל, אבל אני כן מזדהה עם חלקם. צריך לזכור, שעיקר השלום זה איחוד הפכים. אנחנו כדתיים צריכים לעשות שלום ולעורר חשיבה חדשה, לקיים דיאלוג מחוץ לקופסא".

בפסטיבל הנחה פצ'ניק 'מעגל דיאלוג', רוב האנשים שמחו לשמוע את דבריו ודעותיו, אך מסתבר שלא כולם "הרוב שמחו ורצו לשמוע, אבל היו גם אנשים שצעקו מה אני עושה שם בכלל ולא היו מוכנים לשבת עם מתנחל, בסופו של דבר, הרוב המוחלט כן הקשיבו ודיברו".

פצ'ניק, מתגורר במאחז "שדה בועז" שנמצא בצפון נווה דניאל, הוא מספר איך דעותיו מתיישבות עם התפיסה הרווחת של השמאל של שטחים תמורת שלום ושתי מדינות לשני עמים. "שני הצדדים היום צריכים להתעורר מהחלומות, הימין מחלום ארץ ישראל השלמה והשמאל מכך שצריך לגרש אותנו מהמולדת. כולם מבינים היום שריאלית זה לא יקרה, אי אפשר לפנות חצי מיליון אנשים, לא כלכלית ולא פוליטית, אף אחד לא יעשה את זה, אנחנו רואים אחרי עזה שזה גם לא משתלם".

פצ'ניק מספר על הרצון ההדדי שקיים בשני הצדדים לשלום אמיתי. "השלום הוא לא עניין סקטוריאלי, יש לי חבר פלסטיני שאני סומך עליו בעיניים עצומות, לצערי, לפעמים יותר מעל יהודים, אני מקווה שבעזרת ה' יהיו עוד אנשים כמוהו וכבר מתחילים לראות את זה. אני שומע מהרבה פלסטינים שהם מבינים שהשלום כמו שדיברו עליו עד עכשיו לא יקרה, לא יהיו שתי מדינות ולא יהיה פינוי שטחים. יש פלסטיני, פעיל חמאס לשעבר, שיצר איתנו קשר, כשניסיתי להבין למה, הוא סיפר שכשהוא ישב בכלא הוא פגש את הרוצח של שלהבת פס ז"ל שהתגאה בכך שהוא רצח תינוקת. אחרי 5 שנים בכלא, הוא הבין שצריך לעשות שלום אחר."

פצ'ניק מאמין בכך שהשלום צריך לבוא מהאזרחים ולא מהפוליטיקאים "שלום, זה קבלה של האחר, רצון הדדי של שני הצדדים, שלום לא יכול לקרות רק בין מנהיגים, אם אנחנו נושיט יד לשלום ונסתכל עליהם בגובה העיניים כבני אדם שנוצרו בצלם אלוהים, זה יוכל לקרות. עד עכשיו הניסיונות של הפוליטיקאים לא צלחו, אנחנו צריכים לתת צ'אנס למשהו אחר שלא נוסה. אם הרצון הזה יבוא מהדתיים בשני העמים, אז יש סיכוי".

פצ'ניק, באמת מאמין שהשלום שיגיע מרצון של שני הצדדים יהיה אמיתי ומוכן ללכת רחוק למען השלום. "בסופו של דבר, השלום ינצח. אנחנו לא תנועה פוליטית, אלא תנועה חברתית שמעודדת שינוי. בשבוע הבא יש מפגש בין פלסטינים ליהודים, הם מגיעים לשם כי הם התפקחו, כל אחד מהחלום שלו, כולנו צריכים להתעורר מהחלומות, בין אם זה חלום א"י השלמה ובין אם זה חלום שתי מדינות לשני עמים. אם הפוליטיקאים יחליטו בכ"ז לבחור בשתי מדינות לשני עמים, אני מוכן להיות מיעוט יהודי במדינה פלסטינית, כמו שהיום יש מיעוט כזה במדינה יהודית ויש עוד הרבה כמוני. זה יהיה שלום אמיתי"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
יפה שהוא מוכן להיות מיעוט במדינה פלסטינית
אמיתי ס | 24-05-2010 21:31
אבל הוא שוכח לנוחותו את חוסר הסימטריה בין גודל המדינה היהודית לזו הפלסטינית: פי שלוש. כלומר הוא רוצה גם 78% מהארץ ועוד לנגוס אחוזים עצומים מהשטח המיועד למדינה הפלסטינית. חוכמה יהודית טיפוסית.
2
ראיתי אותם ! וממש לא האמנתי...
נתן | 24-05-2010 22:26
אחרי שהיהדות הפכה לשם נרדף לכל מעשה רמאות וגזל, פתאום, בלב הפסטיבל ראיתי אותם. זה ריגש אותי. זה נתן תקווה. האם יום אחד פניה של היהדות היו פני הצדיקים הללו ? או לנצח יהיו פני הרב כהנה ואורי אורבך ? הכיצד יתכן שבארצות הברית היהודים הם סמל לשמאל הנאור, ואילו כאן בישראל, הדתיים הם סמל לכל מה שפחות יפה בחברה אנושית ?
3
זאת ועוד
אמיתי ס | 24-05-2010 23:10
האם פינצ'וק יסכים להיות אזרח סוג ד' בפלסטין כמו שהערבים הם במדינה היהודית? למשל, שלא ייתנו לו אישורי בנייה בהתנחלות שלו? למשל, שיפלו אותו בכל תחומי החיים: אפליה כלכלית, אפליה בהשקעות בחינוך, בתשתיות, בבריאות, בתעסוקה?
4
הזמנה למפגש
ישראל ויזר | 04-10-2010 18:08
כיצד ניתן ליצור קשר להזמנת מפגש בבית ספר