אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

"אפילו הדיוטות לא היו מתארים כך את אבות האומה"

רב העיר וראש הישיבה בקרית שמונה, הרב צפניה דרורי, נשאל על ידי סטודנטית לתנ"ך על תוכנית הלימודים החדשה בתנ"ך, אותה חשפנו בבוקר, ומשיב לה: כי חלק מהמאמרים מכילים תיאורים כאלה ש"רק משניאים את התנ"ך, את נביאיו ואת אלוקי ישראל הבוחר בנביאים טובים.". מכתב גלוי.

"אפילו הדיוטות לא היו מתארים כך את אבות האומה"
  הרב צפניה דרורי (ויקימדיה)

(תשובה לסטודנטית בנושא תוכנית הלימודים החדשה בתנ"ך)

שלום רב

בקשתך לחוות דעתי על חומר לדוגמא שהופץ לקראת השתלמות בתנ"ך חייבה אותי לחפש את המאמרים במלואם, מצאתי אותם באתר מכללת הרצוג.

נראה לי כי המאמר על יונה הנביא מקורו באתר של מכון ביאליק, ואכן ניסוחו וטיעוניו חילוניים לגמרי ודמותו של הנביא בזויה, אנוכי, ילדותי וחסר ערכים. אין ספק, כי תיאורים כאלה רק משניאים את התנ"ך, את נביאיו ואת אלוקי ישראל הבוחר בנביאים טובים.

שני המאמרים האחרים, ממקור מכללת הרצוג, זועק לעיני כל, עד אנה יכולים ליפול, גם לומדי תורה, בהשתדלותם לפתח דמיון וספורת משלהם- ככלי למשיכת הקורא הפשוט. (בטכניקה של תנ"ך בגובה העיניים).

הם מגיעים, למה שתיאר הרמב"ם בהלכות צרעת, "באין לספר בגנות הצדיקים, ומתוך כך יהיה להם הרגל לדבר בנביאים, ולתת דופי בדבריהם. כמו שנאמר: ויהיו מלעיבים במלאכי האלוקים ובוזים דבריו ומתעתעים בנביאיו.

"כל האומר ראובן חטא" כתוב בצורה מלומדת ואפילו ביראת שמים. עד הרגע הנורא שבו הכותב "מנסה" להיות ספרותי. הסיפור וולגרי! אפילו הדיוטות לא היו מתארים כך את אבות האומה.

הנה תאור: בלהה הנמצאת באהלו- מכינה עצמה למשכבו של הצדיק. בעוד רגעים ספורים יבא יעקב, ובלהה כבר אינה לבושה בבגדי יומה. אל האהל נכנס ראובן נחוש מלא חרון ואכזריות. הוא נוטל את בלהה בכח זרועו. גורר אותה.. ואגרופו המונח בתוך פיה מונע ממנה לצעוק. ושם הוא כולא אותה וחוסם את פיה לבל תוכל להזעיק עזרה. הוא אינו שוכב עמה חלילה לא מטמא עצמו בפילגש אביו, -(שימי לב! רגיש לדבר איסור, אך אכזר ורע) כל כולו הרי פועל הוא "לשם שמים". כמה אירוניה שופך הוא על צדיקים. למה מלעיז הוא על "לשם שמים".

כל הקרב למאמר זה, הלא יזעק את הפסוק בפרשת וישלח. ויאמר אליהם ראובן, אל תשפכו דם, השליכו אותו אל הבור הזה אשר במדבר, ויד אל תשלחו בו. למען הציל אותו מידם להשיבו אל אביו. רש"י- רוח הקודש העידה על ראובן שלא אמר זאת אלא להציל אותו. שיבא הוא ויעלנו משם (פסוק ל'). גם לבסוף ראובן זועק, הילד איננו, ואני אנה אני בא.

המאמר על "חטא המתאוננים" תחילה דן לגופו של ענין. אך למה בחר מחברו לתאר את משה "הנופל לבירא עמיקתא של יאוש" "מה שהיה הליכה אל טוב ללא גבול שה' ייטיב את ישראל, הופך עתה לרעה" "שה' הרע למשה". "ואל אראה ברעתי",  האם משה הענו מכל האדם מצטייר באנוכיותו. כבר אין טובת עם ישראל נגד עיניו רק צרת עצמו. האין כאן נגף של תנ"ך בגובה העיניים, המקטין את חכמי ישראל, כל אימת שאין המחבר מצליח לפרש הכתוב ברמה הראויה.

דבר אישי, לכבוד הרב הכותב, בהמשך אתה מבאר היטב, שהיתה בעיה אמיתית בישראל, שחייבה הגברת ההשפעה התורנית המרוממת של הזקנים. משה טען איפה בצדק, שהוא אינו יכול להטיב את מצב העם. הוא זקוק לעזרה רוחנית ולא למשלוח בשר. סוף דבריך טוב מראשיתם.

אחרי העיון בציטוטים ששלחת לי אני שב לפתיחת מכתבך, אני סטודנטית לחינוך המסיימת את חוק לימודי הסדירים במכללה, ואמורה בשנת הלימודים הבאה להכנס ללמד במערכת החמד. בזמן האחרון שמעתי כי החלו במשרד החינוך בתכנית לימודים חדשה, בה ינסו להפוך את לימוד התנ"ך לחוויתי. לאחר שנחשפתי לשיטת הלימוד של מרצים מעבירי ההשתלמויות למורים יצאתי מבולבלת…האם אכן תכניות אלו פסולים מעיקרם..או שאני מגזימה בהסתייגותי.. אשמח לקבל הדרכה כיצד לנהוג במסגרת ההתמחות בשנה הקרובה?

שאלותיך עולות למעלה לפני המלמד תורה לעמו ישראל. בוודאי משמשים לפניו גאוני וצדיקי עולם כמו הגאון רבה של ארץ ישראל הגרי"א הרצוג זצ"ל. שמא יוכלו להערות רוח תבונה ויראת ה', על עורכי חוברות התנ"ך שמפיצה המכללה, הנקראת בשמו הגדול.

צריכים הם אומץ וגבורת ה'. לנקות את כרם ה' צבאות מן השגיאות הנוראות שעמדנו עליהם, אשר בלי משים הם נכנסים להדפסה ומשחיתים מורים הגונים מלאי דעת ויראה טהורה שכמותך.

שלך בכבוד ובהערצה.

הרב צפניה דרורי

==

העתקים: מכללת הרצוג

מערכת החינוך הדתי במשרד החינוך

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
באתר כיפה לא יכניסו את זה. הם גושניקים לייט.
צורי | 12-07-2012 19:48
2
ביזיון, תיכף הם גם יאמרו
| 12-07-2012 20:36
שיוסף הוציא דיבת אחיו רעה, ושיהודה, הקדוש הלך לקדשה, וששבטי י-ה מכרו את אחיהם והונו את אביהם. צריך לגנוז את הספר שכך מתייחס לאבותינו הקדושים.
3
מספר 2 - תגובה מעולה
יוסף | 12-07-2012 23:35
כמובן שצריך גם לצנזר את דברי רמב"ן על כך שאברהם חטא כאשר נתן לשרה להגיע לידי פרעה ועל כך ששרה חטאה כאשר שעבדה את הגר (סליחה, מי אני שיבין בכלל מה הרמב"ן כתב? אין לי שום סמכות להבין את רמב"ן כפשוטו הרי הוא בוודאי יש בדבריו סודות נעלמים) ולא אמרנו מילה על יוסף הצדיק שסלסל בשערו.
4
מגיב מספר 2-3 - אין לכם סדרים בהר עציון?
יוסף האמיתי | 12-07-2012 23:51
מאיפה הזמן לטקבק פה ככה? זה לא אתר של מימ"ד
5
מעניין למה הורידו את המאמרים מהאתר
בגוגל יש עותק שמור | 13-07-2012 4:15
6
אכן, ועוד
תוספת ל-3 | 13-07-2012 7:16
כמובן כשדוד אמר "חטאתי לה'" לאחר שגד הנביא הוכיח אותו נאמר לו שהוא לא באמת מתכוון לזה, ונו די תפסיק עםהדימוי העצמי הנמוך הרי אתה בכלל מלאך שלא מסוגל לחטוא. וגם "וידע אדם את חוה אשתו" הם רק הכירו, לא עשו שום דבר מעבר.. וכמובן שיעקב לא נישק את רחל.
7
מגיבים 2 3- דרך ארץ קדמה לתורה
| 13-07-2012 9:22
לקחתם את דברי הרב דרורי והקצנתם כדי לגחך. גם עברתם על ביזוי ת"ח וגם חשפתם את מוגבלותכם בהבנת הנקרא. הרב לא טען שאין טעויות, או שאין חטאים. אבל נסיון לקרוא את התנ"ך כדי למצוא את הטעויות, ולטעון שהן עיקר הסיפור, מקטין בהכרח את קדושי האומה. ויהודה, בחיר השבטים, הוא קדוש. וממנו למדנו הודאה על חטא וחזרה בתשובה. נקווה שנלמד ממנו גם עתה.
8
מגיבים 2 ו3 העם אתכם!! ומגיב 4- בהר עציון ממשיכים ללמוד
אחיה | 13-07-2012 10:09
גם אחרי שיעור ה'...גם כשאין סדרים קבועים יש לזה ביטוי בעברית נו??? אה- קביעת עיתים לתורה. תגיד, יש את זה אצלכם גם?...
9
מי אמר 'שהכותב' הוא מחפש חטאים?
יוסף | 13-07-2012 10:15
אין בדברי (3) משום בזיון ת"ח אלא הצגת הדברים לאשורם. האם כותב המאמר שהרב דרורי התייחס אליו (אגב, הכותב הוא רה"י הר עציון הרב יעקב מדן ת"ח גדול לא פחות) 'חיפש' חטאים? הוא עסק בפרשיה שזה הנושא שלה: ראובן ובלהה! מה אתה רוצה שהוא יכתוב כאשר הוא עוסק בפרשיה זו על ראובן שלומד תורה? ולגבי מספר 4, הדבר האחרון שאתה יכול לצחוק על הר עציון זה בעניין הסדרים ולימוד התורה הרציני. אתה רוצה רשימה של ראשי ישיבת ההסדר שהם בוגרי הישיבה? מאיפה אתה בכלל?
10
למס' 7, הפוסל במומו פוסל.
אמת ליעקב | 13-07-2012 10:37
הרב מדן, בו הרב דרורי משתלח, כתב מאמר ארוך כדי להסביר את דברי חז"ל שראובן לא חטא וליישבו עם דברי הכתוב ששכב עם בלהה ועם הקללה שמקלל יעקב את ראובן לפני מותו. הטענה שלך שהרב מדן קורא את התנך כדי למצוא בו חטאים היא עלילה.
11
קצת זהירות
אברהם מורה לתנ"ך | 15-07-2012 21:17
נדמה לי שלכבוד הרב דרורי שזכויותיו מרובות אין משנה סדורה בתנ"ך כפי שיש לרב מדן לולי הרב מדן וחביריו לא היינו מוצאים ידינו ורגלינו במקרא