אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

במופלא ממני: היש מקום לאישה שחשקה נפשה בתורה?

באמצעות העלילות השונות, בהעמדתן זו מול זו, אמונה אלון מציגה בפנינו שני מודלים לאישה שחשקה נפשה בתורה: הלומדת והתומכת, אולם התמונה שמצטיירת עגומה ביותר. לא כאן ולא כאן מצליחה לירז למצוא סיפוק, לשמוח בחלקה.

במופלא ממני: היש מקום לאישה שחשקה נפשה בתורה?
  נשים ולימוד תורה. עטיפת הספר.

ספרה החדש של אמונה אלון, "במופלא ממני" (כנרת, זמורה-ביתן, 2012), כורך שתי עלילות יחדיו.

לחייה של לירז שני מסלולים אפשריים, שתי אלטרנטיבות שונות – ושני הנרטיבים שזורים בספר, בהדי הדדי. במסלול אחד, לירז מקדישה את חייה ללימוד תורה מעמיק, ונהיית מרצה נערצת – ובוחרת לא להינשא, ולא ללדת ילדים. ההליכה במסלול השני, מאידך, תביא את לירז להינשא לאביב, ולהקים עמו, ועם אחיה התאום, נאור, בית מדרש מהפכני בגליל.

בעלילותיה המתפצלות, אלון מתכתבת – באופן גלוי – עם שתי אגדתות. לירז העצמאית והבודדה משקפת את דמותה של לילית – לפי מדרשים מסוימים, האישה הראשונה שנבראה (עץ חיים לח, ב).

לילית נבראה יחד עם אדם הראשון, כתיאור בריאת האישה בבראשית א' – בדומה ללירז שנולדה לצד אחיה התאום – וממילא, לא ראתה בעצמה יצור שונה מאדם הראשון, לא באופיה, לא בתכונותיה, לא בתפקידיה. אף לירז, כמורה לתלמוד, אינה נרתעת מלפעול במרחב הנתפס כ'גברי'; בשם בדוי, לירז מפרסמת מאמרים תורניים פרובוקטיביים באתר אינטרנט, וקוראיה אינם מעלים בדעתם שאישה חיברה אותם.

לילית לא הסכינה לשמש כרעיה וכאם, וכאשר ניסו להכריח אותה לכך, צווחה את השם המפורש ופרחה באוויר העולם – כמו לירז, שמסרבת לקבל את התבניות החברתיות המקובלות – רעיה, הורה – כמובנות מאליהן, שמסרבת להתחתן, שאינה נאותה להפצרות קרוביה ומכריה בדבר.

ר' יוחנן וריש לקיש

מרבית הספר, אמנם, מקיימת משא ומתן עם אגדה אחרת: אהבתם הגדולה והטראגית של רבי יוחנן וריש לקיש. זוהי הסוגיה עליה לירז העצמאית מרצה במהלך הספר – וזוהי המציאות שלירז השנייה, הנשואה, חווה. בין היתר, רבי יוחנן מקרב את ריש לקיש לעולמה של תורה בהבטחת אחותו כאישה – כפי שנאור מקרב את אביב לעולמה של תורה ומשדך בינו לבין אחותו, לירז.

אהבתם הגדולה של נאור ואביב דוחפת אותם להקים בית מדרש בגליל – מעין שחזור של בית המדרש הגלילי בו למדו רבי יוחנן וריש לקיש. כפי שבלהט הדיון, מילותיו החריפות של רבי יוחנן פוגעות אנושות בריש לקיש, מזכירות לו את עברו כשודד מרוחק מכנפי השכינה, ומבריחות אותו מבית המדרש, כך מילותיו של נאור פוגעות אנושות באביב, מזכירות לו את עברו כקצין בצבא מרוחק מעולמה של תורה, ומבריחות אותו מבית המדרש.

בעקבות הקרע בין האמוראים, אשתו של ריש לקיש ניצבת מול אחיה – רבי יוחנן – ומבקשת רחמים על בעלה: גם לירז שבה לבית המדרש כדי להתחנן בפני אחיה שיסלח לאישהּ.

באמצעות העלילות השונות, בהעמדתן זו מול זו, אלון מציגה בפנינו שני מודלים לאישה שחשקה נפשה בתורה: הלומדת והתומכת, דגם 'לילית' ודגם 'אשת ריש לקיש'. אולם התמונה שמצטיירת עגומה ביותר. לא כאן ולא כאן מצליחה לירז למצוא סיפוק, לשמוח בחלקה. בסופו של דבר, לילית פורחת באוויר ואשת ריש לקיש אינה מוצאת את מבוקשתה אצל רבי יוחנן.

לירז העצמאית אכולה ספקות בנוגע לבדידותה, לירז העצמאית מגלה שהדעות המקובלות ביחס לנישואין והורות הן טאבו שאף הליברלים והפרובוקטיבים ביותר אינם מוכנים לחצות. ואילו לירז הנשואה אינה אלא צופה לסיפור האהבה היותר משמעותי, אהבתם של נאור ואביב, אהבתם זה לזה ולתורה. נותר לה לאסוף את השברים מאהבתו הנכזבת של אישהּ לאחר.

האם יש מקום לאישה באוהלה של תורה?

כמדומה, אלון רומזת שאין. בכל אשר תפנה – תצא נכזבת ונפגעת. כמו לילית, כמו אשת ריש לקיש. ייתכן וחוסר ההתאמה בין נשים לתורה מולד; ייתכן והוא פונקציה של נורמות תרבותיות וחברתיות גבריות. אולם הסבר התופעה פחות חיוני, פחות מיידי, מהדיון על השפעותיה הקיומיות, להווה ולעתיד – עבוד גברים ונשים כאחד.

האם ישנה משמעות לעולם התורה אם אינו מסוגל להכיל את המין הנשי? האם הגיוני שהמערכת המעצבת את אורח חיינו, אם כגברים ואם כנשים – הן מבחינה ערכית והן מבחינה משפטית – תהיה מערכת המתאימה רק למחציתנו?

היאך ניתן להתמסר ולהתחייב למערכת חוקתית-רעיונית שמתיימרת להטיל את צילה על כל, אך חציצה אימננטית מפרידה בינה לבין ציבור כה רחב? האם המערכת התורנית לגיטימית – בין לגברים ובין לנשים – אם בפועל, היא מוותרת מראש על האישה?

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
שטויות
| 01-07-2012 13:01
בואו נמציא סיפור ונמצא ממנו הוכחה לשאלות הגדולות בחיים. מגוחך.
2
דברים חשובים
נח | 01-07-2012 14:02
יישר כוח
3
האם יש מקום לאשה שמשחקת אותה רבנית וכותבת ארוטיקה רכה?
מיכל | 01-07-2012 16:28
במופלא ממני
4
לילית היא עיוות של חז"ל על מעלת האשה שלא חטאה בעץ הדעת.
מרים | 01-07-2012 18:33
לכן לדעה זו לא גורשה מגן עדן. האדם שגורש קיבל חוה אחרת. ההשקופה לא יכולה לסבול רעיון שהאשה יותר מהגבר. לכן הם פשוט מסלפים דברי חז"ל מפורשים.
5
נשים יכולות ללמד תורה בסביבת הבית. כמו דבורה הנביאה
אפשרות שלישית | 01-07-2012 21:26
האם הישיבה היא המודל היחיד ללמוד תורה? זהו יחסית מודל חדש ביהדות, מתקופת התנאים בלבד אך לאור כל תקופת התנ"ך אנשים ונשים ידעו את התורה למדו אותה כל הזמן , לא רק בבית מדרש ותוך כדי עבודת אדמה, הגנה על האומה ועוד. גברים נשים ילדים טף וזקנים התייצבו יחדיו במעמד הר סיני אז מנין הרעיון שעדיף כי דברי תורה יישרפו ולא ינתנו לנשים? נדמה שזו תורת הגלות. בגלות לא היה לנו עניין אמתי בעבודת האדמה ובניהול ענייננו הפוליטים- שרדנו על מנת לשמור את התורה על מנת שנשוב לארצנו. בדורנו אפשר לפתח מודלים שונים ללמוד תורה שגם נשים אמהות יכולות להיות חלק מהם. הסיפור על ר' יוחנן וריש לקיש הוא סיפור גלותי האף שמסופר על חכמים שחיו בישראל רוח הגלות ובהקשר זה גם המיניות של הגלות שורה בו.
6
הרעיון שעדיף כי דברי תורה יישרפו ולא ינתנו לנשים - נאמר
יוני | 02-07-2012 0:01
על מי שמכריח נשים ללמוד תורה כשהן פטורות. זה משמעות "ינתנו". אם מעצמן הן רוצות ללמוד אין שום איסור. הבנות של רש"י היו החברותות שלו בלימוד. שלא לדבר על ברוריה אשתו של ר"מ שלמדה יותר תורה מכל חכם ידוע.וכו'.
7
אפשר גם לפרש את ספרה של אלון באופן שונה לגמרי.
רחל | 08-07-2012 18:01