אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

כשכלה מברכת שהחיינו מתחת לחופה זה התחלת הגירושין

מסתבר שיש תופעה חדשה בציבור הדתי בה גם הכלה מברכת שהחיינו מתחת לחופה. מרדכי אזולאי ראה את התופעה בשבוע שעבר וטוען כי בית כזה בו שני בני הזוג לא פועלים בהרמוניה אלא כשני בודדים, עלול להסתיים בפגישה ברבנות ולאו דווקא מסיבות חיוביות.

כשכלה מברכת שהחיינו מתחת לחופה זה התחלת הגירושין
  פלאש90

בשבוע שעבר נזדמנתי לחתונה של הציבור שלנו, הגעתי מהצד של החתן אותו אני מכיר עוד מילדות, כבחור דתי.

את הצד של הכלה לא הכרתי, אך הסתבר לי כי ההורים גרים בירושלים באזור קטמון/רחביה או בסביבה. את החופה ערך אישיות שאני לא מכיר, אך לפי הודעת הקריין מדובר בידיד המשפחה (מצד הכלה).

עם תחילת טקס הנישואין, הורה עורך החופה לחתן להתעטף בטלית ולברך עליה שהחיינו. אולם למרבה ההפתעה, לאחר שהחתן בירך, הורה העורך גם לכלה לברך שהחיינו על הטבעת אותה היא עתידה לקבל.

שאלתי את מי שעמד לידי, "תגיד זה מנהג חדש, שכלה מברכת שהחיינו?" והוא ענה לי שלא, ובהרבה חתונות זה מקובל שגם הכלה שותפה לטקס ומברכת גם שהחיינו.

בהמשך ציפתה לי עוד הפתעה, בקריאת הכתובה הוסיף אותו עורך גם את שם האם לשמות של החתן והכלה. הפעם כבר הבנתי כי מדובר בחדשנות מוגזמת. הכיפה הקטנה שעל ראשו, כמו גם טבעת הנישואין שעל ידו החשידו אותי כי לא מדובר ברב נורמטיבי.

האינסטינקט הראשוני אמר כי מדובר במשהו שאינו שייך לבית המדרש. בירור קצר העלה כי לא מדובר ברב קהילה אלא בפרופ' מהמחלקה לתלמוד. לאחר מכן כשהגעתי הביתה, חיפוש שמו ברשימת המוסמכים לערוך חופה וקידושין מטעם הרבנות הניב תוצאה שלילית.

ככה לא בונים בית

המנהג המחודש הזה שבא כביכול לבטא שוויון בתוך הבית החדש, יוצר בעצם את ההפך הגדול.

אין שום בעיה עם הרצון של הכלה לברך את הקב"ה על הרגע הגדול של בניית הבית, זהו דווקא רגש בריא שצריך עידוד וטיפוח. אבל דווקא ביום חתונתה היא צריכה לדעת שמדובר בבית אחד ולא בתחרות.

השאיפה הפמיניסטית הזו, להראות כי גם לאישה יש מקום, משיגה בעצם את התוצאה ההפוכה. במקום שבמעמד החופה יראה כי שני אנשים בונים ביחד אישיות אחת המורכבת משניהם, צריכה גם הכלה להראות ולהוכיח כי גם היא קיימת.

במקום ברכה אחת לשני בני הזוג, שמראה על אחדות ועל בניין בית אחד, הופכת הברכה השנייה את האחדות לפירוד, כל אחד בבית הזה הוא לעצמו.

בית כזה בו שני בני הזוג לא פועלים בהרמוניה אלא כשני בודדים, קשה לו מאוד להחזיק מעמד. כשכל אחד מבני הבית מנסה להראות כי גם הוא קיים, הדרך לרבנות קצרה מאוד, ולאו דווקא מסיבות חיוביות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
33 תגובות - 33 דיונים מיין לפי
1
מרדכי אזולאי המטומטם, קרא
| 17-06-2012 23:05
האם הדברים היו נראים לך בסדר אילו רק האישה הייתה מברכת? התשובה שלילית בוודאי. אם כן, לא הרצון האינדבידואלי מפריע לך, אלא שאישה רוצהחלק בטקס. אז נתחיל בזה שכל הטור הוא שקר גדול. נמשיך בזה שקל לתאר כל רצון של אישה כמלחמה פמיניסטית ואילו כל תחושה שלך כרצון הא-ל. לי, לעת עתה, נראה שדווקא האישה היא שרוצה לברך על היום, ואילו אתהמונע מחשש שההגמוניה של בני מינך הולכת ונסדקת. אבל מה לי להתעצבן, תן לזמן לעשות את שלו. נראה מה תגיד הבת שלך מתחת לחופה.
2
כל מילה בסלע!!!
שישקו | 18-06-2012 0:05
כל הכבוד לכותב שלא פוחד מקולך ושאר כפי(ר)ות סרוגות
3
ונניח שזה היה פרופ' לתלמוד? אז מה??
נתנאל, פסגות | 18-06-2012 0:07
אני מכיר אישית רבנים גדולים מאוד. פוסקים גדולים מאוד, שאפילו הרב מרדכי אזולאי לא מגיע לקצה של ידיעתם בתורה, ועומק סברתם. ובחתונה שהם ערכו הכלה בירכה שהחיינו על הטבעת החדשה שלה ע"פ דין, ואין פוצה פה ומצפצף - כי זה דין תורה. ולגבי טבעת לגברים - אני אישית חושב שזה מכוער, אבל אני מכיר גם כן רבנים גדולים, שמורים היום למילים שלהם ללבוש טבעת לאחר הנישואין, בגלל שזה מונע בעיות רבות בסביבת עבודה מעורבת. ואם הרב חושש לאחדות - אזי שרק האשה תברך על הטבעת, במיוחד לחתנים יוצאי עדות אשכנז שלא נהגו לברך שהחיינו על טלית תחת החופה.
4
אני לא מאמין שבאמת משהו מסוגל לכתוב משהו כזה
אלי | 18-06-2012 0:07
לא נעים לי לקרוא דבר כזה, איכשהוא ציפיתי מאתר כמו סרוגים לכבד את עצמם לפני שהם נותנים לדברים כאלו מלהתפרסם. מפה ועד להאשים את הזוג בגירושים מפני שהכלה ברכה שהחיינו או ששם אם הכלה נכתב גם בכתובה הוא אבסורד וגובל ברשעות. לצערי הרב מה שאני יכול לומר הוא ש"משחרב המקדש ניתנה הנבואה לשוטים", בבקשה מר אזולאי את הנבואות השחורות שלך תשאיר במקום הראוי להם ואל תטריד אותנו בהגיגך.
5
מה זה הדבר הזה?
נשואה באושר | 18-06-2012 0:25
לא ברור מה רוצה הכותב. העולם השתנה, הוא יכול לבכות עד מחר - או להתחיל להפנים. בכל מקרה ,את דעתו המלומדת על זוגיות עדיף שישמור לעצמו.
6
אז שרק האישה תברך
מיכל | 18-06-2012 0:53
למה רק לגבר יש זכות לקחת חלק מהטקס היפה? אם צריך ברכה אחת שהאישה תגיד. מתחיל להימאס הדיכוי הזה.
7
המחבר המכובד לא מביא שום נימוק הלכתי. לידיעתו, טכס
יוני | 18-06-2012 1:05
החופה עבר שינויים משך הדורות, כשהכיוון לתקן את מעמד האשה משיפחה לשוות זכויות כמו שהיה בבריאה (אם זה לא ברור לך אשמח להביא לך מקורות). לכן כל רב שמוסיף בנידון תבא עליו ברכה.
8
לאחרונה יש תופעה שכל חוכמולוג חושב שהוא יודע הכל
אור שמים | 18-06-2012 1:11
תקשיב טוב מר אזולאי, זה לא עניינך רצונם של אנשים לברך את ה', זה לא תפקידך להחליט מתי זה טוב ומתי זה לא טוב, ובטח שבטח שאין לך שום זכות להחליט מי יתגרש ומי לא. מה שאתה כותב פה, חוץ מזה שזו אווילות לשמה, זה לשון הרע והוצאת שם רע לאנשים רבים שאתה לא מכיר אותם, ואתה לא בוחן כליותיהם. אבל אם כבר במחקרים חכמים עסקינן, אולי תנסה להכניס לחישוב שלך כמה גירושין מתרחשים בעקבות הדיכוי של האישה שגורם לה לבסוף לפתח מודעות עצמית "פמיניסטית" ולרצות לעוף לכל הרוחות מהגבר המדכא שלה. דווקא כאשר לכל אדם יש את המקום שלו או שלה, אפשר להיות שווים ולבנות בית מאוחד. תחשוב על זה.
9
טיעון אחד, ענייני או הלכתי, יש לך?
אלי שגיא | 18-06-2012 2:10
מאוד נוח לך לחשוב שזוג כזה יתגרש בקרוב, אבל מה תעשה אם יתגלה שדווקא אותו זוג מגלה חברות נפש אמיצה? פעמים רבות אני מסתכל על רבנים ומתפלא עד כמה חלקם אנשים כל כך גדולים - ועד כמה חלקם כל כך כל כך קטנים.
10
יישר כוח!
שמוליק | 18-06-2012 2:30
בסופו של דבר היהדות ממשיכה מאז מתן תורה בקו ברור וכל הסוטים ממנו נעלמים. הזמן יעשה את שלו וגם אלה יעלמו. אישה פמיניסטית היא אישה שאינה בטוחה בעצמה ובשליחותה בעולם ובמקום להיות היא, היא רוצה להיות הוא. אין פה שום עניין של הגמוניה. הלב לא מתחרה עם המוח מי יותר חזק אלא כל אחד עושה את תפקידו. אם הגברים יעשו את המוטל עליהם והנשים תעשנה את המוטל עליהן דיינו. עם ישראל לא רמס מעולם את זכויות הנשים. לאישה ביהדות תמיד היה את מקומה המכובד. לצד הגבר ולא מתחתיו. זה שאישה אינה מברכת בפומבי זה לא בגלל שרוצים לדכא אותה אלא בגלל סיבות ידועות של צניעות. צניעות זוהי לא מילה גסה, בטח לא ליהודי שומר מצוות. היום גברים רוצים להיות נשים ואף עושים מצעדי גאווה לפרסם את זה ונשים רוצות להיות גברים, במקום שכל אחד ימלא את ייעודו בעולם. בנוסף לכל זה מי שמתחיל לחדש חידושים בחופה - המשמעות היא פשוטה - הוא אומר לחכמי הדורות הקודמים, חז"ל, ראשונים ואחרונים - "אני יותר חכם ממכם, אתם הייתם חשוכים ואני נאור". אם כך הוא לא מקבל תורה כמסירתה בשרשרת הדורות אלא רואה את התורה איך שבא לו. משה קיבל תורה מסיני ולא מסרה לאף אחד. בתקווה שכותבי התגובות יכתבו דברים לעניין ולא ישתמשו בלשון מלוכלכת כמו מגיב 1
11
מגיבה 1 - וואו, העלבות אישיות כבר בכותרת
| 18-06-2012 7:56
בטח יש לך דברים עניינים להגיד, הלא כן? רק מוכיחה את מה שכתוב בכתבה. עסוקה בתחרות, במקום במהות. העוצמה של העם היהודי הוא בתא המשפחתי המאוחד. את שואלת מה הבת שלו תגיד? את יודעת כמה את מגוחכת? את חושבת שהרפורמים הם חדשים ביקום? שהמצאתם את הגלגל? הרפורמים באים והולכים (החוצה מהדת) ובסופו של דבר, היהדות האמיתית נשארת על תילה חזקה ואיתנה מתמיד. אז נראה מה הבת שלו תגיד מתחת לחופה, אבל הבת שלך בטח לא תגיד שום דבר יהודי (אם בעלה בכלל יהיה כזה) אם היא תמשיך בדרך שלך...
12
כל מי שטוען שאין שווין ביהדות
| 18-06-2012 8:24
למה אתם דתיים? או שבטח אתם כבר לא... זוהי התעסקות בטפלות. שוויון? שכל אחד ימצא את מקומו. ה"כנגד" אומר שאף אחד לא למעלה, ואף אחד לא למטה, אבל כל אחד בהר אחר זה מול זה ואין מה להשוות בכלל!
13
גם אני הייתי בחתונה כזו
דודו | 18-06-2012 9:01
נחשו האם הייתה מחיצה בריקודים?
14
בקיצור - רבני צוהר!!!!
יהודי | 18-06-2012 9:04
15
הוצאת לי א המילים מהפה!
במבה | 18-06-2012 9:12
הם לא מבינים שהם גוף אחד.
16
כתבה מעצבנת על הבוקר
יוסף | 18-06-2012 9:21
דבר ראשון למגיב מספר 11, אפשר לקבל את פרטי הקשר שלך? לפעמים יש תגובות וכתבות שאני לא יודע אם הכותב הוא זכר ונקבה ואני אשמח לשמוע את דעתך כי נראה שאתה יודע איך לבדוק דברים כאלה ללא שום ראייה בכתב. ואתה מרדכי אזולאי, אם אני הייתי אותו חבר שהיית בחתונתו ורואה את הכותרת שנתת (או שלפחות נמצאת פה עדיין ולכן אני מניח שזה בהסכמתך) לכתבה הזו הייתי שולח לך עוד הבוקר את המתנה בחזרה. בא נעזוב רגע את הדיון לגבי המעשה עצמו, אבל לומר שאדם שהתחתן ככה (כשאתה מדבר על מקרה ספציפי) נמצא בדרך לגירושין? אחינו, זה לא לעניין...
17
הפוסל במומו פוסל
אשר | 18-06-2012 9:33
"הכיפה הקטנה שעל ראשו, כמו גם טבעת הנישואין שעל ידו החשידו אותי כי לא מדובר ברב נורמטיבי." ואתה מר אזולאי, חשוך ומנותק מהמציאות ומנבא נבואות שווא, מחשיב עצמך לרב "נורמטיבי"? אלמלא היה זה עצוב כמה כמוך מסתובבים בינינו, היינו יכולים לצחוק על השטויות שכתבת.
18
כתבה מיותרת שטחית של בור
י | 18-06-2012 9:38
בעוד שאני נגד שני הברכות תחת החופה הנימה ונקודת המבט שלך היא חשוכה ומראה על שטחיות ולא עומק. רק להראות כמה שטחי מה שאמרת, דווקא השם של האם בכתובה הוא כלל לא חידוש ומבוסס היטב במקורות. כך גם הרצון שלך לדבוק ב"רשימת המוסמכים לערוך חופה של הרבנות" היא מגוכחת, ילדה בת 12 יכולה לערוך חופה אם היא יודעת מה היא עושה, לא צריך לא גבר ולא רב, וזה לא קשור לפתיחות או פמיניזם. אני גם לא אוהב שאנשים לובשים טבעת אבל לפסול אדם על כך היא טפושת מיותרת. ולסיכום. אתה צודק לגמרי, ראויי היה שאם הכלה רוצה לקחת חלק בטקס היא תברך את ברכת שהחיינו שהרי לרוב החופות מתקיימות לאחר שקיעה כך ששהחיינו לא כל כך במקום עבור הטלית שלא אמורים ללבוש, מה גם שאם היה דבר אחד שהייתה יכול להתלונן עליו הוא שלבישת טלית בחופה הוא מנהג ספרדי ואם החתן היה אשכנזי אז הוא שבירת מנהג מיותרת ולא נכונה. פעם הבאה שאתה לא אוהב משהו, שמור את זה לעשצמך או לפחות תדאג לדעת קצת יותר על העניין.
19
חן חן על ברכותיך מר אזולאי.
שי | 18-06-2012 9:49
מאחל לך שקללותיך יתגשמו בביתך ובילדיך. אתה אדם יהיר וגס לב.
20
אין חילול ה' גדול יותר משוביניזם ובורות בשם הדת.
יוחאי | 18-06-2012 9:54
ולמגיב 11 - הכי אני אוהב זה ביטויים כמו "היהדות האמיתית". מי שמסוגל להוציא תחת ידו משפט כזה לא מבין כלום ביהדות.
21
"שהחינו" על הטלית = הטלית החדשה היא המאורע החשוב
עמוס | 18-06-2012 10:21
נראה כמו תעלולי צדיקות.
22
עורך האתר מזמין מאמרים פרובוקטיביים להגדלת הרייטינג?
אילן הלוי | 18-06-2012 10:48
בווינט היו הדמויות הפיקטיביות גורנישט ואילנה לוי שהרבו בכתיבת טוקבקים לצרכי פרובוקציה ומשיכת אש, אבל הן לפחות שעשעו את הקוראים, גם כשהרגיזו. עורכי אתרים ובלוגים כבר למדו להזמין ולפרסם מאמרי דעות מלאי בקורת הרסנית, שנאת חינם וביטויים שנויים במחלוקת כדי להגדיל את נפח התנועה באתר ואת כמות התגובות הפבלוביות הזועמות. עורך האתר הזה החליט כנראה לנקוט את אותה שיטה ולהמציא איזה "מרדכי אזולאי" שיעצבן את הקוראים בכוונה וימשוך אש, לאותה מטרה. ברור שמדובר כאן בפרובוקציה מכוונת, ומצער שהמגיבים לא הבינו שמתמרנים אותם ועושים עליהם קופה. עצתי לכם, להבא, כשתראו פה מאמר של אותו "מרדכי אזולאי", אל תטרחו לקרא אותו ולהגיב. חבל על העצבים שלכם ועל הזמן שלכם, כי עושים לכם תרגיל. אם כבר קראתם, פשוט תתעלמו מההתגרות המכוונת ותמשיכו הלאה. ועכשיו בואו נראה אם עורך האתר יעביר את התגובה הזו או יגנוז אותה.
23
למגיב 20
| 18-06-2012 10:51
צודק - התכוונתי למהות של היהדות, השורש של היהדות, הגדולה של היהדות...
24
למגיב 19 מי שמקלל זה אתה
| 18-06-2012 10:53
הוא רק ציין תהליך מסויים לפי דעתו, הוא לא קילל אף אחד. אולי האדם גס הלב זה מי שלא מנסה להבין את הנאמר, אוטם את אוזניו ויורק אש לכל הכיוונים.
25
זאת חתונה נאורפורמית רגילה מבית "בית הלל-מימ"ד"
דולי | 18-06-2012 11:20
מה מתפלאים כל כך? מוזר שעדיים לא קרה אצלם שהכלה תקדש את החתן ורבנית תערוך חופה כמובן
26
גם הרב אלישיב לא מופיע ברשימת המחתנים של הרבנות
| 18-06-2012 11:27
וחוץ מזה - האם כיפה בגודל מסויים וטבעת על היד אומרת שלא מדובר ברב? הפעם אולי צדקת, אבל הרדידות השטחיות והעבירה על דברי חז"ל שבכך בולטת לעין
27
מגיב 24 חסר שם: לראות זוג ברגע החשוב והמאושר בחייהם
שי | 18-06-2012 16:14
וברגע שהאשה מתרגשת לברך שהחיינו על האירוע הזה לחשוב על הגירושין שלהם זו קללה שאין כדוגמתה. הוא הרי כל כך צודק שמי שלא חושב כמוהו בוודאי עומד על סף גרושין. מעניין אם הוא ירצה אורח כמותו בחתונת בתו.
28
נבער, חשוך ומסוכן
יעל | 18-06-2012 19:26
כל מה שעמית כתב, ובנוסף - הפנים הרכלניים והאינקויזיטוריים של ה"כתבה" הזאת - מאיזו שכונה הם, מאיזה צד הוא, מה כתוב עליו בגוגל. באמת!! וההתנשאות!!
29
מחריד לראות את תגובות הנאצה של הדתל"שים
שמואל | 19-06-2012 10:29
מי שסבור כי פרופסור יכול לקדש ולהוסיף מנהגים שאבותינו לא שיערום, שיצטרף אל נשות הכותל הרפורמיות ("מה רע באישה שבסה"כ מתעטפת בטלית?") ולשאר המיזים ההזויים שגורמים לעזיבת הדת. תפאדלו. עברנו את ההשכלה, עברנו את אברהם גייגר, נעבור את הרפורמים מתוצרת כחול לבן. ילדינו יישארו דתיים, ילדיכם - לא.
30
למגיב 29
אריקל | 19-06-2012 11:42
באמת מחריד. זה יפה שאתה מדבר ברבים - "עברנו, עברנו, עברנו", וואלה, כי הדתיים הלא מתאסלמים הם לא איתך בקבוצת הכלל הזה. סתם לידע כללי, בתור מישהו שעבד בעמותה שמטפלת בנוער דתי נושר, הרוב דווקא לא מהבתים הפלורליסטיים שנותנים כבוד לשאיפות של כולם/ן אלא מהבתים של הדיכוי. תחשוב על זה.
31
אתה קורא את מה שאתה כותב?!
| 19-06-2012 15:25
"במקום שבמעמד החופה יראה כי שני אנשים בונים ביחד אישיות אחת המורכבת משניהם, צריכה גם הכלה להראות ולהוכיח כי גם היא קיימת." זה בכלל לוגי?! שני אנשים לא בונים אישות אחת אם רק אישיות אחת באה לידי ביטוי זאת לא מורכבות... זה הבעל בונה את האישיות והאישה צריכה להיטמע לחלוטין באישיות הזאת. אתה אומר "בונים אישיות אחת המורכבת משניהם" ומיד אחר כך מתלונן ש"צריכה גם הכלה להראות ולהוכיח שהיא קיימת". אני קורא ובא לי לתלוש את השערות מתסכול.
32
למגיב 29
אביגיל | 21-06-2012 7:17
אני מסכימה איתך לחלוטין. ולמגיב 30, אף אחד לא בעד דיכוי, וכנראה שאלו מהבתים ה"פלורליסטים" הולכים למקומות אחרים. לא עושים סטיסטיקות על בסיס עמותה אחת. אבל יישר כח ובהצלחה בעבודה שלך
33
ואוו יש שם גם אישה!
טל | 08-07-2012 2:50
בהחלט מזעזע להגיע לחתונה ולגלות למרבה הפלצות שליד החתן המהודר ואומר הברכות וחותם הכתובה עומדת לה ברב חוצפתה אישה, אהה כן ועוד אחת שרוצה לדבר, אכן רחמנא לצלן!!