אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

כיצד בדור בו עוזבים את התורה יש ערכים כה גדולים?

הרב קוק מכנה את הדור הזה "דור נפלא", שכן זהו דור המעורר פלא ותמיהה – כיצד באותו דור בו עוזבים את התורה יש אידאלים וערכים כה גדולים?

כיצד בדור בו עוזבים את התורה יש ערכים כה גדולים?
  (צילום: שאטרסטוק)

פרשת תזריע חותמת את שעריה בעיסוק בתורת המצורע כפתח לפרשה הבאה – פרשת מצורע. הנגעים הפושים על גוף המצורע דורשים התבוננות; בעולם הטבע, כאשר ליצור חי יש מחלה אחת, אזי מוטלת חובה לטפל באותה מחלה. כאשר מחלה זו מתפשטת לחלקים נוספים של הגוף, ממילא הטיפול נעשה מורכב יותר. תהליך הדרגתי זה, באופן מפתיע, פועל בצורה הפוכה אצל המצורע. כאשר יש למצורע נגע אחד – אזי הוא טמא. אך כאשר צפה המחלה ועולה על פני כל גופו של האדם- "וְאִם פָּרוֹחַ תִּפְרַח הַצָּרַעַת בָּעוֹר וְכִסְּתָה הַצָּרַעַת אֵת כָּל עוֹר הַנֶּגַע מֵרֹאשׁוֹ וְעַד רַגְלָיו לְכָל מַרְאֵה עֵינֵי הַכֹּהֵן" – דווקא אז נטהר המצורע, כלשון התורה: "כֻּלּוֹ הָפַךְ לָבָן טָהוֹר הוּא". מה משמעות תהליך זה אצל המצורע? מדוע דווקא הטומאה המוחלטת מעידה אצלו על טהרה?

במהלך ימי הגלות של עם ישראל ניתן למצוא קבוצות רבות אשר הרימו ידיים ביסודות התורה שבכתב ובמעמדה של התורה שבעל פה, למשל: צדוקים, איסיים-נוצרים, קראים, שבתאים, פראנקיסטים ועוד. מבחינה זו של קיום התורה והמצוות היה הגוף הישראלי 'בריא' ברובו, אך מעט ממנו היה בעל 'נגע' שלא הצליח לחוש על כל גוף האומה. ה'צרעת' שהייתה לעם ישראל בגלות, נובעת מקלקול יסודי באישיותם של אנשים בודדים באומה, ולכן הטיפול בהם היה מאוד נקודתי. לצורך חיזוק העמדה היהודית המקורית, תיקן שמואל הקטן את ברכת "למינים ולמלשינים אל תהי תקוה", וכן נוספו תקנות שונות שנועדו ליצור חיץ ולחזק את ידי תורת משה, תורת אמת.

אולם בשעה שהתעוררו בקרב עם ישראל רצונות לעלות חזרה לארצם לאחר אלפי שנות גלות, לפתע אותו 'נגע' בודד אשר פשה בעור האומה, החל להיות 'נגע' אשר התפשט ברוב אברי הגוף הישראלי. עזיבת התורה ומצוותיה נעשתה לתופעה שכיחה: בתי מדרשות נסגרו, בתי כנסיות התרוקנו, ולפתע הנגע הבודד והמזערי של העבר הפך להיות נגע מרכזי וכבד המהווה מרכיב עיקרי מנחלת ההווה. הרב קוק מכנה את הדור הזה "דור נפלא", שכן זהו דור המעורר פלא ותמיהה – כיצד באותו דור בו עוזבים את התורה יש אידאלים וערכים כה גדולים?

המהר"ל מפראג בספרו 'נצח ישראל' מסביר שכל זמן שהחולשה הרוחנית והנגעים מופיעים רק בשולי המחנה – עדיין אין האדם או הדור בשלים למהפך, ולכן דין האדם או אותו איבר באומה – לטומאה. אולם כאשר נמצאת החולשה בכל חלקי המחנה, "מִכַּף רֶגֶל וְעַד רֹאשׁ אֵין בּוֹ מְתֹם" – אז ניתן לחוש כי כך לא ניתן עוד להמשיך, ואז בא הזמן למהפך רוחני. לכן, לא סימן מחלה היא הצרעת אשר פשתה בכל הגוף מכף רגלו ועד קדקודו, כי אם סימן הבראה, כאותה תולעת ההולכת וגדלה, ולשם כך משילה את עורה הישן מעליה פעם אחר פעם עד אשר יגיע זמנה להפוך לפרפר צבעוני ומרהיב עין.

עיקרון זה נותן יחס שונה כלפי הנגעים, שכן כאשר הנגע מתפשט בגווייה כולה, הדבר מלמד שלא ניתן להתמודד עם הנגע באופן הרגיל, אלא קיימת כאן דרישה מחודשת, תביעה לצביון חיים רענן. על פי המהר"ל, טומאה כללית מלמדת על כך שצורת החיים הישנה נדרשת להתברר ולהזדכך, ועל גביה יש לבנות צורת חיים חדשה, עמוקה, מבוססת וכללית יותר.

=======

בימים אלה יצא ספרי על חומש ויקרא, הספר השלישי בסדר הספרים "רוחי אשר עליך". קדמו לו החיבורים על חומש בראשית ושמות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
26 תגובות - 21 דיונים מיין לפי
1
עמוק ביותר
בנימין כהן | 05-04-2019 10:59
הוצאת מפרשה עלומה אורות מיוחדים, שבת שלום!
2
מרשים
זהבה לוי | 05-04-2019 11:22
ניתוח עמוק ומרשים
במקום לתת ציונים היה צריך לעבוד.
קורבני כל "רב" ארור | 09-04-2019 19:02
להפריח את השממה. נמאס מהריקבון של הרבנים
3
אין מילים
ריקי | 05-04-2019 11:31
כל יום שישי אני מחכה למאמרך. יישר כוחך. היכן ניתן לרכוש את ספריך? אשרי יולדתך
4
יפה מאוד
אבי | 05-04-2019 11:36
יפה מאוד
5
מתיקות וערבות של התורה
אלראי | 05-04-2019 11:42
אשרייך הרב גיא. על דברי תורה מתוקים מחזקים ורלוונטים ככ לדורנו.
6
מרתק
אושרי דיין | 05-04-2019 11:56
נהנתי מאוד לקרוא את הדברים. המשך לנבוע ולשתף אותנו בדבריך. שבת שלום!
7
גיא אמיר
אוהב השם | 05-04-2019 11:58
אשריך צדיק איזה דברים נפלאים,חיזקתנו בדברים מתוקים מדבש ונופת צופים,אשרינו שזכינו.
8
ממש יפה!!
יסכה | 05-04-2019 12:14
ממש יפה ומלמד!!
9
ואוו
אילון | 05-04-2019 12:36
מטורףףף תקשיבו, אחד המאמרים הכי יפים! להצליח למצוא רעיונות על פרשת שבוע, כאלה אקטואלים, ועוד על ספר ויקרא... אדיר!! הכותב הזה חיייב להתקדם יותר!!
10
ישר כח
ציון בן גל | 05-04-2019 13:49
ישר כח .שוב נהניתי מקריאת מאמר מעמיק כתוב בלשון בהירה ומאירה באור חדש נקודת עומק בפרשה
11
יישר כוח גיא!!
אחת שחושבת שהיא יודע | 05-04-2019 14:22
כיף גדול לקרוא מדי שישי....כל פעם אתה מצליח לחבר בהמון כשרון בין בין השמיים והארץ....
12
לא ברור
מתבונן | 05-04-2019 14:25
מה הם הערכים הנפלאים ? עבודת ה' -מידות - תורה ? מביאים תמונה של לוחם - האם אלו ערכים מופלאים של יהדות ? בלי לזלזל בעצם המצווה כמובן - כדאי לזכור שאנשים לא נלחמים רק מתעמים אלטרואיסטיים - עיין ערך כחול לבן ..
תגובה
גיא-שלום אמיר | 07-04-2019 12:05
בדור החלוצים שלחם לטובת ארץ ישראל היה כישרון עצום ליצירה, חידוש ורצון להשיב את כבוד האומה למקומו. בדור זה אנשים מסרו את נפשם לטובת ארץ ישראל ועם ישראל, ערכים אלה הינם ערכים מוחלטים ומוערכים מאוד ביהדות בלי קשר לשאלה האם האדם שמסר את נפשו שומר מצוות או לא. כמובן שהבדל תהומי מצוי בשאלה מניין נובע המקור של הערכים – אם מקורו ברגש זמני של חול, סופו לחלוף. אך אם מקורו בתורת ה' – סופו להתקיים ולהמשיך עדי עד. נקודה למחשבה – מניין שהתמונה מציגה לוחם קרבי? שמא מתארת אדם הנמצא במסע של חיפוש עצמי וניסיון להבין מה מניע את חייו? העיקרון ברור – חול בלא קודש לא יחזיק מעמד, אך עלינו לנסות לחדור מעבר למה שנגלה לעיניים ולראות את הערך הפנימי-סגולי גם של אותם אנשים שאינם הולכים בדרך הפשוטה לנו.
13
מקסים
הדס | 05-04-2019 14:42
מעורר מחשבה ומרגש
14
מאמר פשוט ומרתק
איתן | 05-04-2019 14:45
יחודייות הכותב הזה שהוא יודע להסביר דברים עמוקים במילים פשוטות ומדוייקות..
15
אחלה מאמר כל שבוע מדהים בחידושיו.
עמינדב | 05-04-2019 15:16
שוב מפתיע בחידושיו
16
ישר כח
מישקה | 05-04-2019 16:01
דברי תורה עמוקים מאוד ומחוברים לנושאים אקטואליים.
17
הרב קוק דיבר על דור החלוצים ולא על דור של נהנ
מנחם | 05-04-2019 17:50
הדור שלנו חושב על עצמו הדור של הרב קוק חשב על הכלל
תגובה
גיא-שלום אמיר | 06-04-2019 21:17
א. ראשית כוונתי הייתה לדור החלוצים, כפי שהתייחסתי בתחילת הפסקה בשעה שהתעוררו בעם ישראל רצונות לעלות ארצה... הדור הזה שכתבתי מיוחס לאותו דור הנידון בפסקה. ב. דורנו מבטא את תהליך הריפוי מהצרעת. אם בתקופת ההשכלה הנגע חלש על כל הגוף, דורנו הוא דור שנרפא ומתחדש מאותה צרעת. בעיני, דורנו מבטא את המשך המגמה אליה התכוון הרב קוק במאמר הדור ממנו לקוחים הדברים.
18
מקסים
רחל | 06-04-2019 20:57
מקסים!!
19
מה המקור במהר"ל
מנשה | 06-04-2019 21:42
אשמח לדעת איפה אפשר לקנות את הספר תודה.
מקור
גיא-שלום אמיר | 07-04-2019 11:41
מופיע במהרל נצח ישראל, פרק לה, דה 'ואמר רבא'. לגבי רכישת הספר, מוזמן לפנות בשמחה למייל: [email protected]
20
מאמר יפה, אך מסוכן.
בן נוער | 06-04-2019 22:26
קרא בבקשה את הדברים שאתה כותב. 'תורת אמת'? דבר כזה לא היה קיים מעולם בעם ישראל או ביהדות, עם של מחלוקות לשם שמיים ושאינן, של זרמים ושל מריבות. היהדות היא מטרייה גדולה המכילה קשת של דעות... ונניח שקיימת 'תורת אמת' - אין הנחה מסוכנת יותר לתורה מאשר להניח שיש רק אמת אחת לא ניתן לחלוק עליה. אם רוצים שהתורה תהיה תורת חיים - עליה להתמודד עם התנגדות ועם מאבקים בתוכה... לכלול את כל הדעות ולתת להן להתעמת זו עם זו. אי אפשר להשתיק את הדעות, פשוט לכרות חלקים, להכריז עליהם אין לכם חלק בישראל ולהתייחס אליהם כסרטן וצרעת בלב האומה.. זה מגוחך ומסוכן. לדברי המהרל מפראג - זה מובן מאליו... אם המון מהנוער לא מסכים לשיטת החינוך הדתית, סימן שהיא צריכה להיתקן... היצע וביקוש. הסימון של דור שלם כ'נגוע' מפחיד אותי ומעורר בי כעס, בתור אחד ששייך אל הדור הזה, אך גם כאדם. ואולי פשוט מצאנו ערכים שעומדים בפני עצמם, מעבר לתורה? בסופו של דבר, המאמר הזה מהווה דרך להשיג פטרונות על הדור הצעיר. 'אתם לא יודעים מה טוב בשבילכם, אבל אתם חלק מתהליך הגאולה'. באמת. אולי תעיזו להתמודד עם מה שאנו אומרים, במקום לכרות אותנו מצד אחד, ולהתנשא מעלינו מהצד השני?
תגובה
גיא-שלום אמיר | 12-04-2019 10:46
א. ההגדרה של תורת אמת מתייחסת להגדרה של חזל, לאמור – תורה שמקבלת על עצמה את התורה שבעל פה וסמכות חכמים יחד עם התורה שבכתב. רק על גישה מעין זו ראוי לומר 'אלו ואלו דברי אלוקים חיים'. היהדות יודעת מאוד להכיל קשת של דעות אחרות, אך היא גם יודעת לעמוד נחרצות על אמונתה ואף למסור את הנפש בעבור שמירתה. על אף שהקראים, למשל, העניקו בירור משמעותי למעמדה של התורה שבעל פה אין זה אומר שגישתם נחשבת תורת אמת, אלא תורה שהביאה לבירור עמוק יותר של תורת אמת. יש ליצור חלוקה קטגוריאלית בין המושג פלורליזם לפנתאיזם ואכמל. ב. השתקה של דעות מעולם לא הייתה מנת חלקה של היהדות אלא דווקא של הנצרות הנאורה לכאורה. הראיה הברורה לכך היא שהגמרא, המדרשים וכל המקורות השונים של היהדות מלאים במחלוקות בין חכמי ישראל, ולעתים מובאות מחלוקות אפילו עם גויים ופילוסופים מאומות העולם. ג. הביטוי נגע לא התייחס לדור החלוצים עצמו שהיה אידאליסט ובעל עקרונות כפי שנכתב במפורש, אלא לתופעת הניתוק בין הדור לבין התורה. מההיבט הזה אכן חל נגע באומה ויש לעמוד עליו. ד. מטרת המאמר היא ליצור חשבון נפש לעולם התורה דווקא מתוך מקום שמנסה להבין היכן הוא יכול להשתפר ולא לבוא בביקורת על הצד השני. לכן חוששני כי מעט פספסת את לב ליבו של המאמר. ה. לעניות דעתי עולם התורה נמצא בתהליך ריפוי ובירור משמעותי. המענה לשאלות, היכולת להיות קשובים לקשיים וההבנה של העולם הפנימי של הנוער ואף המבוגרים מבשילה אט אט. אמנם יש דרך ארוכה מאוד אך ניתן לראות את ניצני הגאולה אף בפרספקטיבה זו. מקווה שדברי הובנו כראוי.
21
מה קוק-החמור מבין בערכים
אישה | 09-04-2019 18:59
בתורה יש חזירים, אין ערכים