אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

שיחת נפש בין בחור ובחורה? יתכן וזה ביהרג ואל יעבור

הרב שלמה אבינר נשאל לגבי חברות בין בחור ובחורה לפני החתונה ששומרים נגיעה, רק בשביל שיחות נפש, ומשיב כי לפי הרמב"ם יתכן וחל על זה דין של יהרג ואל יעבור. עוד במקבץ השבועי של שו"ת SMS: מה קורה כשהפלאפון מצלצל באמצע שמונה עשרה? והאם יוצאי מרקו חייבים לאכול בשר חלק?

שיחת נפש בין בחור ובחורה? יתכן וזה ביהרג ואל יעבור
  הרב שלמה אבינר

סעודת סיום

ש: אם סיימתי סדר משניות, חובה לעשות סעודת סיום?

ת: אפשר לעשות לבד.

מעשר כספים

ש: האם אפשר להחשיב תשלום בטוח לאומי כמעשר כספים, הרי זה הולך לחולים, זקנים, חד-הוריות וכולי?

ת: לא. זה ביטוח תמורת כסף שאתה תקבל. אך אם תתרום בלי תמורה, זה ייחשב.

חברות בן ובת

ש: בן ובת ששומרים נגיעה האם מותר להם להיות חברים?

ת: לא. יש עוד איסורים, ראיה, שיחה, צחוק, קרבה. קצור שו"ע קנב ח.

ש: יש איסור בשיחת נפש? או סתם חומרה?

ת: יתכן שלפי הרמב"ם זה ביהרג ואל יעבור כדיבור מאחורי הגדר. הלכות יסודי התורה ה ט.

ניתוח פלסטי

ש: האם מותר לאשה לעשות ניתוח פלסטי?

ת: לא כדי להוסיף יופי, אבל כן כדי לסלק כיעור (שו"ת אגרות משה חו"מ ב סו. שו"ת ציץ אליעזר יא מא).

שאלות צבאיות

ש: אני חייל ומסגרת תפקידי…

ת: יש לשאול את הרב הצבאי הבקיא בהלכות בנסיון ובנוהלים. או בקו הפתוח של הרבנות הצבאית 057-8175767.

סרט בשבת

ש: האם מותר לי להשאיל את המסרטה שלי לסרט שיוקרן בשבת?

ת: לא. לפני עור. מסייע ידי עוברי עבירה.

לפני עור

ש: חבר לעבודה חילוני שאכל בשר ביקש ממני לקנות לו גלידה חלבית. מה לעשות?

ת: איסור לפני עור. לחמוק בחכמה.

בת זוג יפה

ש: האם מותר להתפלל לזיווג עם אשה יפה?

ת: לבת זוג שתמצא חן בעיניך. לא בגלל היופי אוהבים, אלא בגלל שאוהבים, היא הכי יפה בעולם.

גילוי

ש: האם מותר לשתות משקה שהיה מגולה כל הלילה?

ת: בימינו, רבים מקילים, כי טעם האיסור הוא שמא נחש הטיל בו ארס, ובימינו נחשים לא מצויים (שו"ע יו"ד קטז א. רמ"א יו"ד ס ג).

תורה ומצוות

ש: כיצד לימוד תורה וקיום מצוות עוזרים לעם ישראל?

ת: חיזוק נשמת האומה.

משנכנס אדר

ש: למה דוקא משנכנס אדר מרבים בשמחה ולא ניסן?

ת: גם ניסן. שערים מצויינים בהלכה (קמא א).

תחפושת בפורים

ש: האם זה ראוי שנער בן 15 יתחפש לבת?

ת: אסור. ויש מתירים. לכן אינו ראוי (שו"ע או"ח סוס"י תרצו ומ"ב שם. ערה"ש שם יב. שו"ת יחוה דעת ב נ. אורחות רבנו ג ס. אחד ממקורביו שח החזו"א נכנס לביתו בפורים עם בתו 5-4 כשהיא לבושה במכנסיים והקפיד בדבר ואמר וכי זה חינוך. דינים והנהגות ממרן החזו"א כב י).

אכילת חלק ליוצאי מרוקו

ש: אנו יוצאי מרוקו. אבותינו לא הקפידו על חלק וכן כאשר עלו לארץ. מותר לנו להמשיך?

ת: כן. רבים ממרוקו נהגו כן בהסכמת רבנים גדולים כשיטת הרא"ש, כיון שהיגיעו מספרד. וכן רבים בטוניס. וכן רבים בתימן. לכן לכו כמנהג אבותיכם ואינכם חייבים להחמיר כשיטת השולחן ערוך יו"ד לט יג, אלא יכולים אתם לנהוג כרמ"א.

עתונאי

ש: האם אפשר להיות עתונאי ירא שמים?

ת: ודאי. להזהר משקר, הלבנת פנים, ליצנות, לשון הרע.

ברכה על הרעה

ש: כיצד אפשר לברך על הרע בשמחה?

ת: כיון שסוף סוף היא לטובה. מסילת ישרים יט. אך זו מדרגה גבוהה (כאשר נפטרה בתו של האדר"ת, הוא התעכב לבוא ללוויה. כאשר יצא, אמר: כיון שחייב אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה, עשיתי חשבון נפש וראיתי שעדיין לא הגעתי למצב בו אוכל לברך ברכת דיין האמת בפטירתה של בתי באותה שמחה של ברכת שהחיינו בלידתה, לכן הוצרכתי לאותו זמן כדי לעבוד על עצמי ולהגיע להרגשה של 'כשם שמברך על הטובה'. טובך יביעו א שמה. עלינו לשבח – בראשית רפז-רפח).

מופתים

ש: האם זה נכון שרב… עשה מופתים?

ת: פתי יאמין לכל דבר. כופר מי שלא יאמין בשום דבר.

פסוק בלי שם ד'

ש: האם פסוק בלי שם ד' אפשר לזרוק לפח?

ת: לא. יש לגנוז. ככל דברי קדושה (מ"ב קנד כד).

מצוה והרגשה

ש: האם לקיים מצווה גם אם איני מרגיש אותה?

ת: כן. מצוה היא עבודת ד', ויש לה ערך גם בלי הרגשה, שהיא תלויה בזיכוך הפנימי. כשאין הרגשה נעימה, זה הזמן לעבוד לשמה.

תפלה עם סלולרי

ש: האם יש זלזול בתפלה להתפלל אותה על סלולרי?

ת: לא. כי זה דבר מקובל.

סלולרי בתפלה

ש: שכחתי לכבות את הסלולרי שלי והוא מצלצל באמצע שמונה עשרה בבית הכנסת. מותר לי ללכת צעד אחד כדי לכבותו?

ת: כן. הליכה לצורך כזה מותרת (מ"ב קד ב. ע' פסקי תשובות שם. שו"ת באר משה ג יג. שו"ת משנת יוסף ט כט).

שהחיינו

ש: האם לברך שהחיינו על טלפון סלולרי?

ת: כן. זה משמח (שו"ע או"ח רכג ג).

סלולרי גזול

ש: אני מעונין לקנות טלפון סלולרי יד שניה, אך המחיר כל כך זול שאני כמעט בטוח שהוא גזול?

ת: אז אסור. חייבים לברר.

סלולרי עם תנ"ך

ש: האם יש לנשק טלפון סלולרי שיש בו סידור ושאר דברי קודש?

ת: לא, לא זו הכתיבה שעליה דיברה תורה, אלא אם כן זה מופיע על המסך (ע' שו"ת אגרות משה יו"ד א קעג. שו"ת שאילת שלמה ד רלז).

דברי קדושה בסלולרי בשירותים

ש: מותר להכנס לשירותים עם טלפון סלולרי בו יש דברי קדושה?

ת: כן. כי הם מכוסים. גם זו לא הכתיבה שהתורה דיברה עליה. כמובן, – לא על המסך.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
בית שמאי
הלל | 10-06-2012 17:36
אך ,בית שמאי לצערי אין בדורנו בית הילל. לאן בית שמאי הגיע? עברנו לא מזמן את לג בעומר.