הרב זייני: חס ושלום לומר על הנשים שלנו שהן עצלניות

"אמותינו בכל הדורות ובכל הקהילות מסרו את עצמן ממש לנקות את הבית במשך שבועות יומם ולילה עד אפיסת כוחות ממש תוך משטר עריצותי כלפי כל בני הבית" כותב ראש ישיבת ההסדר בחיפה, הרב אליהו זייני, ומסביר את דברי התלמוד הירושלמי לגבי בדיקת חמץ האומר שנשים הן עצלות.

הרב זייני: חס ושלום לומר על הנשים שלנו שהן עצלניות
  לא עצלניות. הרב זייני (אסף מילר)

במאמר שמפרסם היום (ה') הרב ד"ר אליהו זייני, ראש ישיבת ההסדר אור וישועה בחיפה, הוא מתמודד עם אחד הפירושים השוביניסטים שניתנו לתלמוד הירושלמי.

"ישנו מאמר אחד שרבים מרבותינו מביאים בשם הירושלמי פסחים (פ"א הל"א דף כז:), לפיו נשים 'עצלניות הן'." פותח הרב זייני את המאמר ומצטטת את דברי הירושלמי:

"הכל נאמנין על ביעור חמץ אפילו נשים אפילו עבדים רבי ירמיה בשם רבי זעירה לית כאן אפילו נשים נשים עצמן הן נאמנות מפני שהן עצילות והן בודקות כל שהוא כל שהוא".

על אמירה זו של התלמוד אומר הרב זייני: "קביעה זו לא רק מפתיעה כל אדם אפילו החסר כמוני כל נטייה פמיניסטית, אלא היא מכחישה את מה שאנו יודעים, מה שאנו רואים ומה שראו אבותינו."

"לומר שנשים עצלניות הן לגבי בדיקת החמץ כאשר אמותינו בכל הדורות ובכל הקהילות מסרו את עצמן ממש לנקות את הבית במשך שבועות יומם ולילה עד אפיסת כוחות ממש, תוך משטר עריצותי כלפי כל בני הבית כדי שלא יפריעו לה בשעת עבודתה הקשה, היא לא פחות מעוול העשוי לאמותינו."

בהמשך המאמר מביא הרב זייני, רשימה של חלק מהראשונים, שפרשו את דברי הירושלמי לגנותן של הנשים כשהם מסבירים כי בשל הטורח הרב לבדוק את החמץ, יש חשש שהנשים לא תבודקנה היטב.

בין עצלות לעצלנות

את הבנת מאמר התלמוד הירושלמי תולה הרב זייני בדיוק במילים בהם השתמש התלמוד כשהדגש שלו הוא על המילים 'עצלות' ו'אפילו'.

"בשום מקום בירושלמי לא נאמר שנשים עצלניות, אלא שהם עצילות והן בודקות כל שהוא כל שהוא'", כותב הרב, "רבי ירמיה בשם רבי זעירא לא הסכים שיאמר 'אפילו נשים' נאמנות על בדיקת חמץ, שהרי אם אומרים 'אפילו' יוצא שנאמנותן של הנשים פחותה מזו של כל אדם אחר".

באומרו 'לית כאן אפילו נשים, נשים עצמן הן נאמנות מפני שהן עצילות והן בודקות כל שהוא כל שהוא', איננו בא לומר לנו שאינן נאמנות, אלא ההיפך הגמור, והוא שהן נאמנות יותר מכל אדם אחר, כי אנו רואים אותן טורחות בלא הפסק למען בדיקת החמץ.

"ובאומרו 'עצילות', אין הכוונה 'עצלניות' כפי שהבינו רבים, אלא ההיפך הגמור, אלא שהן בודקות באטיות כל פינה ופינה כי הן מדקדקות בכל דבר ביעור חמץ עד תום."

למילה 'עצילות', אומר הרב זייני, משמעות אחרת מאשר המילה 'עצלניות' ומובנה להתעכב ולעבוד באיטיות. כראיה לפירושו מצטט הרב שורה של  חכמים מהראשונים והגאונים, שפירשו את הדברים בצורה המחמיאה לנשים.

אווירת הפסח היא בזכות הנשים

"באופן זה יוצאים נשותינו ואמותינו עטורות בהילה המגיעה להן. זה מאות בשנים אם לא אלפי שנים שהן ממש מוסרות את עצמן לנקיון פסח במסירות נפש עילאית, ביראת שמיים שאין דומה לה, מחטטות בכל פינה, מסלקות אפילו הפירור הקטן ביותר, ואינן נותנו לעצמן אפילו רגע אחד של מנוחה מפורים ועד פסח כדי שלא ימצא אפילו פירור כל שהוא באף מקום."

מסכם הרב ומוסיף התקפה על הקולות מצד רבנים שונים להקל על הנשים בנקיונות הבית לפסח: "אף אחת לא חשבה להיתלות בדברי הבל של רבנים ציוניים בדורנו, שמתוך עם-ארצות ברורה וחוסר שימוש תלמידי חכמים מנסים להחזיר אותן לדין התלמוד המיקל יותר והורסים את הקשר של עם הם לחג הפסח".

"העובדה היחידה הגורמת שרובו המוחץ של עמנו נשאר דבק בשמירת הפסח, אינה נובעת מחשיבותו של פסח, ולא מחירותו ולא מכל הרעיונות הנשגבים הכרוכים בחג מקודש זה, אלא דוקא באשר אמותינו 'משגעות' אותנו מפורים ועד פסח, אוסרות עלינו להסתובב עם פירור חמץ בכל מקום, וכך יצרו אווירה של דבקות אין קץ בגודל החג הנשגב הזה."

"אם מפאת 'שחרור האשה' היא צריכה כיום למלא שני תפקידים במקום אחד כבעבר ויש לבא לקראתה, צריך לעשות זאת מתוך יראת שמיים ולא בדרך של ילדים קטנים." מסכם הרב את המאמר.

==

את המאמר המלא ניתן לקרוא באתר ישיבת אור וישועה בחיפה.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
הגיוני- עצילות= בעצלתיים. בודקות לאט וביסודיות
לא עצלנית | 29-03-2012 13:54
2
מדהים גבר שרוצה שנשים תעבודנה בפרך ללא כל חמלה לגביהן
שחר | 29-03-2012 15:58
כל הכבוד לרבני הציונות הדתית אצלן אישה היא בן אדם
3
שחר ארגון "קולך" מחפש מנכ"ל
עידן | 30-03-2012 0:35
4
אפשר להבין גם שנשים עצילניות
. | 10-04-2012 13:27
עצלניות בנוגע להלכה לא בנוגע לנקיון, וזה כתוב בראשונים שפירשו כך שהרב הביא [רמב"ן רשב"ץ סמ"ג] שלא יטרחו לחפש במבואות ש"אין סיכוי שנכנס לשם חמץ" מתוך חוסר "לחץ" שיש להלכה בנוגע לפסח. ונראה לי שאין בכך 'גנאי' כי זה נורמאלי, ההלכה היא זו שהחמירה באיסור חמץ ולכן בדר"כ גברים ששומעים את הדרשות של ההלכה ולומדים תורה באותה תקופה [הנשים יודעות את ההלכה מהבית או מהבעל ולא מהרב ישירות] יהיו יותר מודעים.
5
ואם נתמצט: כל אחד מוציא מההלכה בדיוק מה שהוא מראש החליט
יהב | 10-06-2012 19:20
ואיזה מזל יש לנשים ב"ציונות הדתית" (ב" דתיות הציונית" אולי קצת יותר מדויק), שכבוד הרב בגדלותו וחוכמתו שפט אותן ומצא אותן ראויות להיות משרתות.
6
זה עוול נוראי
.. | 08-07-2013 1:40
איך זה שחז"ל תמיד אמרו על נשים דברים כוללניים כ"כ ובדיוק ההיפך מכפי שהן במציאות? על גברים מעולם לא אמרו "גברים עצלנים הם" - למרות שהם לא עושים כלום ומתבטלים כל היום. על גברים מעולם לא אמרו "גברים רוצחים הם", למרות שרובם ככולם של הרוצחים הם מהמין הגברי. איפה כתוב על גברים הכללה בתלמוד? נשים בזמנו היו מכבסות כל בגד בלי מכונת כביסה ורוחצות כל דבר בעבודת עינויים.. ועוד אח"כ באו "חכמים" וטענו שהן עצלניות? כנ"ל טענו שהן לא נקיות ולכן לא יכולות להניח תפילין, והרי נשים מטבען הרבה יותר נקיות. או שטענו כי הן לא יכולות לשמור על עצמן שלא להפיח, והרי גברים מפליצים לאין שיעור יותר מנשים (וודאי בפהרסיא). או שטענו כי נשים מסריחות וגברים לעולם אינם מסריחים והרי במציאות זיעת הגבר הרבה יותר דומיננטית וחזקה לאין שיעור ובכלל ריחו הטבעי של הגבר הרבה יותר מסריח בעוד מרבית הנשים מריחות בניחוח נקי, רענן. אפילו גבר שמתקלח רבות לעומת אישה שלא מתקלחת. וכנ"ל - מדוע אמרו שהן גנבות? הרי 99% מעבירות הרכוש מתבצעות ע"י גברי. או כתבו שנשים הולכות אחר תאוותן ולא רואות את הנולד - והרי זה המאפיין המובהק ביותר שכל העולם הנאור נלחם נגדו אצל גברים ופסיכופטים (שרובם הגדול גברים), באשר הם פועלים ע"פ כחמות ותשוקות, לא ממסוגלים לראות את תוצאות מעשיהם הנוראיות. האם אפשר ליישב אמירות אלו עם המציאות? עצלניות? האמהות של כולנו עושות פי 1000 מהאבות, בכל תחום. אישה חרדית הולכת עם כמה תינוקות עליה ובעגלה+ תיקים. הגבר מחזיק עט לכל היותר.