אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

תפסיקו עם הלחץ: לא חייבים להתחתן בגיל עשרים

הלחץ להתחתן וללדת בגילאים הצעירים במגזר, לא מגיע רק מהדודות הזקנות או מההורים הלחוצים והמלחיצים, אלא מהחברה הסובבת אותנו. הלחץ פועל עלינו כאשר החברים שלנו מתחתנים כבר בגיל 20 ומגיעים למפגשי השבט בגיל 23 עם שני ילדים. אולי צריך לעצור את המרוץ הזה?

תפסיקו עם הלחץ: לא חייבים להתחתן בגיל עשרים
  למצולמים אין קשר לכתבה (פלאש90)

מי לא קיבל בחייו את ברכת "בקרוב אצלך" עם המבט הרציני ותחושת האחריות לספק את הסחורה ובהקדם? יש לי תחושה שאף אחד לא הרים את היד בשאלה הזאת.

הלחץ להתחתן וללדת בגילאים הצעירים במגזר, לא מגיע רק מהדודות הזקנות או מההורים הלחוצים והמלחיצים, אלא מהחברה הסובבת אותנו.

הלחץ פועל עלינו במודע או שלא במודע כאשר החברים שלנו מתחתנים כבר בגיל עשרים ומגיעים למפגשי השבט בגיל עשרים ושלוש עם שני ילדים.

אז אנחנו נפלטים למרוץ הזה בגיל שמונה עשרה בממוצע ועלינו להספיק בשנים המעצבות של חיינו, למצוא חתן נאה או כלה חסודה+ ללמוד לפסיכומטרי/תואר או בזמן ההגנה על המולדת+ להבין לאן אנחנו הולכים, מי אנחנו ומה המטרות שאנו מציבים לעצמנו.

אם עמדנו ביעדים שהציבו לנו, נחזור הביתה במקרה הטוב בגיל עשרים מאורסים לחבר/ה מהסניף או לקומונרית, או במקרה היותר מתיש אחרי דייטים אינספור מאורסים למוצלחת מבין העשרות שהספקנו לפגוש בזמן הקצר שהוקצב לעניין לכתחילה.

ברור כי תחושת מציאת ה-אחד או ה-אחת משמחת אותנו, מרגיעה וכמובן מורידה מאיתנו לחצים כבדים, כולם רוצים להיות בצד הבטוח של מציאת האדם איתו נבלה את שארית חיינו באושר ועושר. אך לעיתים התכנונים שלנו לא תואמי מציאות ולמצוא את החצי השני יכול לקחת זמן, לפי מילות השיר: "זה קרה, שהדרך התמשכה לי, זה קרה, לא ידעתי איך זה בא לי".

אבל.. מה קורה כאשר האביר לא מגיע והנסיכה לא הצליחה למצוא צפרדע שיהפוך לנסיך בנשיקה (וירטואלית כמובן), ומגיעים לעוד אירוע ולעוד חתונה ומגלים שאת או אתה היחידים שנשארו מתוך החבורה הותיקה בודדים?!

עכשיו המרוץ נהיה לוחץ, נשארו רק מעט מתמודדים (יצאה לי אנלוגיה טובה!) והלחץ מתחיל לעלות, וביחס אליו גם כמות הסגולות, הצדיקים החיים והמתים אותם פוקדים וכמובן ברכות ה"בקרוב אצלך". אין ספק שלאירוע הבא או לפגישת המחזור, כבר שוקלים אם להגיע לבד או לוותר על ערב של רחמים עצמיים וחברתיים (לא בטוח שבאמת, אבל התחושה היא כזו).

אסור לנו להיכנע לתכתיבים החברתיים של נישואין עוד לפני שנגמלנו מהמוצץ, ובטח שאל לנו להכניס אחרים למרוץ הזה.

רווקה בת עשרים וחמש לא אמורה להיחשב או להרגיש רווקה זקנה ולא מספיק טובה, חתונה היא לא המדד לאושר אישי או למוצלחות. יש להשאיר מקום ליהנות מהתקופות בחיים בהם אנחנו לעצמנו בלי מחויבות לבעל, ילדים ופרנסה שוטפת, ללא רגשות אשם על הבחירה (או הברירה) לחכות עוד קצת עם ה"שלב הבא".

אנחנו כחברה צריכים להוריד הילוך במרוץ הזה, להוריד את תחושת הלחץ המופעלת על הצעירים להתמסד בגיל כל כך צעיר, ופשוט לאפשר להם/ לנו לעשות את זה לפי המקצב האישי המיוחד לכל אחד מאיתנו.

אז שיהיה לכולנו בעיתו ובזמנו!

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
24 תגובות - 24 דיונים מיין לפי
1
כל כך יפה ונכון!
| 06-03-2012 13:32
יישר כח
2
התורה מחייבת
שלוימי | 06-03-2012 14:55
בן י"ח לחופה וכשעבר גיל כ תיפח עצמותיו
3
בו שמונה עשר לחופה
| 06-03-2012 15:12
4
איזה כתבה של כפירה
י. | 06-03-2012 15:14
המציאות מוכיחה שדווקא הנישואין של אנשים יראי שמיים כשרים וצדיקים בגיל צעיר שורדים לאורך דורות עם אהבה וכבוד. אלה שרוצים "להינות" לפני החתונה, דהיינו לעבור על איסורי עריות ולהגיע לנישאין עם משקעים רבים, הארד דיסק מלא זכרונות וליווי של כיתות חבלה הם אלה שבדרך כלל מתגרשים!
5
ממש כתבה מגעילה!!!
דידי | 06-03-2012 15:29
אני בת 18.5 והולכת להתחתן בעז"ה עם החבר שלי.שלמעשה-זה ממש נגד החברה... אז שיפסיקו לכתוב פה דעות קדומות, ושכל אחד יתחתן מתי שבא לו!!!!
6
להיות יהודי
צפניה | 06-03-2012 15:31
להיות יהודי או להיות "איש העולם הגדול" !!!!! השם ירחם!!! להוריד את הלחץ? אין פה איזה משגיח על דברי החול המזעזעים האלה? גם לקרוא מעט חדשות כנראה שאי אפשר היום!!! אף אחד לא מכריח אותך להיות יהודיה, ואם החלטת לכפור, לפחות תעשי את זה בתשקורת המתאימה!!!!!!!!!!
7
מסכימה עם הכותבת-צריך להתחתן ולהקים משפחה,השאלה מתוך מה
טלי'ה | 06-03-2012 17:11
בס"ד לכל המגיבים הכעוסים-- הכותבת כאן לא כופרת! אני מבינה לליבה לגמרי! היא לא אומרת חלילה שלא צריך להתחתן בגיל 20 אלא שלא צריך להיות לחץ על זה ושלא כל מי שבת 25 ורווקה צריכה להיחשב כזקנה! היא צודקת לגמרי. במיוחד הזדהיתי עם הרחמים העצמיים המדומים ובעיקר של החברה- כמו גם מי שנשואה ואין לה עדיין ילדים- החברה סופרת לה את שנות הנישואין ומרעיפה סגולות, כל שנייה מסתכלים על הבטן, רומזים, שואלים, מאיצים...וה"בקרוב אצלך" זה בדיוק כפי שהכותבת מתארת, ועוד יותר, נותן תחושה של "לי יש, בע"ה שבקרוב גם לך יהיה" ומה עם היא עוד לא לגמרי מוכנה?? הכל בעיתו ובזמנו- הכל מאת ה', זה מה שהכותבת אומרת---רק מספיק עם הלחץ הזה ועם המבטים של הרחמים, מה הקטע?? כל הכבוד שהתחילו לכתוב על זה! צריך להתחתן וצריך להקים משפחות, ברור! השאלה היא הדרך, וזה לא צריך לבוא מתוך לחץ וחיצוניות....
8
חוצפה!
מאיר | 06-03-2012 17:39
איזו חוצפה! מה זה מי אמר? התורה אומרת 'בן שמונה עשרה לחופה' ויהודי שואל מי אמר?!
9
מזל-טוב ל-5
ליאת | 06-03-2012 18:19
אני מאחלת לך כמובן נישואין מאושרים. אבל מה לעשות שהסטטיסטיקה של נישואין בגיל הבגרות אינה טובה. בעוד 4-3 שנים את תביני את מה שאינך מבינה היום.
10
תגובה לאוי וויי
אשר | 06-03-2012 18:20
לפי ההסבר המלומד שלך למשפט בת פלוני לפלוני, יוצא שכהן שנשא גרושה בזיווג ראשון לא יתן על כך את הדין, כי זה מה שקבעו לו מלמעלה 40 יום לפני שנולד.
11
צריכים להתחתן עוד יותר מוקדם.
צביקה | 06-03-2012 18:44
גבר צריך להתחתן בגיל 18, ואשה צריכה להתחתן בגיל 17.
12
לפעמים נשואים בגיל צעיר בדורינו ההורי
| 06-03-2012 19:06
13
מי שכתב תכתבה צודק במליון אחוז
ליאת | 06-03-2012 19:07
דווקא היום שדכנית התקשרה אליי אמרה לי למה א בת 26 ולא התחתנת עם את כ'כ מוכשרת ויפה התעצבנתי על השאלה הדיבילית הזאת מה אנחנוו יודעים חשבונות שמיים ככה ה' רוצה זהו זה אנשים במיוחד במגזר החרדי די להמציא דברים מתחת לבלטות נימאסתם!
14
יש הורים צעירים בדורינו שעדיין לא גמרו להיות ילדים..
| 06-03-2012 19:09
ואז מתפרצות בעיות בשלום בית, חנוך ילדים טעויות שעושים עם הילדים שמביאים לנשירה וגלגל חוזר
15
להתחתן לפני שנגמלו מהמוצץ?
חנה | 06-03-2012 19:54
מה זה? מתי נגמלה הכותבת מהמוצץ? יש בנים ובנות שהתבגרו מהר, נגמלו מהמוצץ בגיל שנ והיו להם עוד כ20 שנות גדילה מאז. הדוגמא ממש גרועה. גם הכתבה הזו עצמה מייצרת לחץ. יש אנשים שמתחתנים צעירים ויש אנשים שמאחרים להתחתן ויש אנשים שתחתנים בגילאי ביניים. מי יוכיח מה יותר טוב. מי יוכיח למי יותר קל? מי יוכיח איפה מתגרשים יותר? ואל תדברו על סטטיסטיקות של גרושין בנישואי צעירים... כי מבוגרים לא מתגרשים פחות לצערנו.
16
מצוה על כל אדם שישא אשה בן י"ח והמקדים לישא בן י"ג מצוה
פפ | 06-03-2012 19:56
מן המובחר אבל קודם י"ג לא ישא דהוי כזנות בשום ענין לא יעבור מך' שנה בלא אשה ומי שעברו עליו ך' שנה ואינו רוצה לישא ב"ד כופין אותו לישא כדי לקיים מצות פריה ורביה. שולחן ערוך אבן העזר סימן א. מי שלא לומד שולחן ערוך, אז מה אפשר לצפות שדיעותיו יהיו???
17
אני בן25 ורוצה להתחתן עם נערה בת17 אז תאחלו לי שכך יהיה
משה | 06-03-2012 19:58
18
מענה לתגובה מס' 10
אוי וויי | 06-03-2012 23:05
מדוע אינך שואל שאלה טובה יותר, ומה עם כל אלו שלא מצאו את זיווגם? תשובה על כך ראיתי בכמה מקומות כי יתכן ומי שאמור היה להיות הזיווג הלך לעולמו, או קרה לו משהו ואינו יכול להתחתן. במקרה כזה יתכן ומדובר כבר כמו בזיווג שני
19
ההלכה קובעת
דוד'קה | 06-03-2012 23:52
במשנה נאמר: "בן שמונה-עשרה לחופה". הגמרא (קידושין כט,ב) אומרת: "עד עשרים שנה יושב הקב"ה ומצפה לאדם מתי ישא אישה, כיוון שהגיע עשרים ולא נשא אומר – תיפח עצמותיו". הלכה פסוקה בשולחן ערוך (אבן העזר א, ג) קובעת: "מצווה על כל אדם שישא אשה בן י"ח... בשום ענין לא יעבור מכ' שנה בלא אשה, ומי שעברו עליו כ' שנה ואינו רוצה לישא בי"ד כופין אותו לישא, כדי לקיים מצוות פריה ורביה. ומיהו אם עוסק בתורה וטרח בה ומתיירא לישא אשה כדי שלא יטרח במזונו ויתבטל מן התורה, מותר להתאחר... והוא שלא יהא יצרו מתגבר עליו". כלומר נפסק בהלכה שההיתר היחיד לא לישא אישה עד גיל 20 שהוא ירא שמה יתבטל מן התורה וגם זה רק בתנאי שאין יצרו מתגבר עליו כי אם כן גם אם מתירא שמה יתבטל מהלימוד עדיין צריך לישא אישה, אז לכל האלה שמגדירים את עצמם כחרדים נא לא לשכוח שהכוונה חרדים זה חרד לדבר ה' ולא להכניס רפורמות חדשות כי המודה היא להיות סכלתנים ולומר סברה לכאן ולכאן אלא ציות לנפסק בהלכה.
20
אבל יש גמ" בקידושין שצריך להתחתן לפני גיל 20!!!!!!!!!!
אסתי | 07-03-2012 0:11
וגם כך דעת רבותנו שליט"א גיל 20.
21
איפה האידאלים ?? נעלמו??
אהרון | 07-03-2012 1:49
20 זה אוליי צעיר אבל 25?? מי שזה "האידאל" שלו- להגיע לגיל 25 רווק/ה זה חסר כל אידאל חוץ מהאידאל המערבי שיהיה לך איכפאת רק מעצמך... צריך הרבה יהודים בארץ וצריך ... וזה רק אידאל יהודי אחד..... יש עוד הרבה...
22
בתור אחת שהיתה בלחץ הזה ויודעת מה ההרגשה
בעד בגדול  | 07-03-2012 9:40
לדעתי אין מה לחפש לפני גיל 22 23 כשאתה כבר אחרי לימודים מסודר עים עבודה וראש שקט..חתונה זה לא רק שמלה וטבעת לפעמים אנחנו חיים באגדות ושוכחים מכל האחריות שנישואים מביאים איתם..גם כספיים גם נפשיים..אז לפני שאת או אתה מתחתנים ..תחשבבווו טוב טוב אים אתם בשלים..ואם אתם מוכנים להכל.. בהצלחה ורק בשמחות 
23
ל - 9 היקרה
המקובלת | 07-03-2012 11:25
אני התחתנתי בגיל 18 ובעלי גדול ממני בכ-3 שנים. היום לאחר 7 שנות נישואים, אני יכולה לומר לך שלא הייתי בוחרת לעצמי שום מציאות אחרת. וזה לגמרי לא קשור לגיל, זה קשור לבגרות ובשלות אישית, וזה עניין של נסיבות. לא בהכרח שבחורה שנשאה בגיל 25-30 תצליח יותר ממישהי בת 18. אם אם תשאלי אותי, אני חושבת שיש משהו מאוד תמים וטוב בנישואים בגיל צעיר, שקוראים לו אהבה. ואין כמו זוג שבונה את עצמו יחד בגיל הזה. בגיל 25 את כבר חושבת על הכסף שיש לו בבנק ועל כמה הוא יתקדם בעבודה וזה די מחפה על דברים אחרים שיכולים להיות מאוד מהותיים. לגבי גברים, הם תמיד ישארו ילדים, בכל גיל שלא תתחתני איתם. (: מה שכן אני ממליצה על הפרש גילאים של שנתיים שלוש לפחות בין בני זוג - ככה יש יותר איזון וההתאמה בין בני הזוג נמשכת לאורך השנים.
24
תשובה לכתבת
שקד | 09-03-2012 1:59
זה נראה כמו כתבה פופוליסטית, שהרי העניין של להתחתן בגיל צעיר הוא עניין הלכתי. בנוסף בני הזוג מעצבים זה את זה, וכל מי שהתחתן צעיר כלומר מתחת לגיל 25 יסכים עם זה. נכון שיש קשיים, אבל לא צריך לשכוח את הסיעתא דשמייא, בכל זאת אנחנו עדיין דתיים. בנוסף לכך, מה יעשה אדם עד גיל 25? יישאר בבית הוריו? עדיף להקים בית כמה שיותר מוקדם וכשאדם כבר בשל, להיתמך קצת כמה שצריך, ולאחר מכן לפרוח. ואל תשכחי שבאמת בגיל הזה האדם צריך להיות עם בן זוג, ככה אלוקים טבע את האדם. אז אצל אנשים לא דתיים זה מתבטא בחברה, ואצל דתיים באישה.