אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הרב אבינר: קריאת מגילה של נשים? מותר אבל לא מהודר

בתגובה לפסק של 'בית הלל' המתיר קריאת מגילה לנשים, אומר הרב שלמה אבינר כי אמנם מבחינה הלכתית אישה יכולה לקרוא מגילה, אך "יש בזה חסרון לעומת איש שקורא מגילה. לא צריך לחשוב שזה אסור ומצד שני לא לחשוב שזה מהודר". המלצת הרב: "לא לשנות ממה שנהגו בכל הדורות".

הרב אבינר: קריאת מגילה של נשים? מותר אבל לא מהודר
  לא צריך לשנות. הרב אבינר (פלאש90)

סוגית קריאת מגילה לנשים, לא יורדת מסדר היום הציבורי.

לאחר שאתמול (מוצ"ש), פרסמנו את פסק ההלכה של רבני 'בית הלל' כי נשים יכולות לקרוא מגילה עבור נשים, בשיחה שקיימנו היום (א') עם הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת עטרת ירושלים ורב הישוב בית אל, הוא מחזק את הפסק ואומר כי מותר לאשה לקרוא מגילה.

בהתייחסות הלכתית אומר הרב כי למרות ההיתר, יש בדבר מספר ספקות הלכתיים: "קודם כל יש לדעת שכאשר אישה הקוראת במגילה, נכנסת לספק איזו ברכה לברך: 'על מקרא מגילה' או 'לשמוע מגילה', וכידוע, מצב בו יש ספק לברך איננו המצב האידיאלי, כי יתכן שאין מברכים את הברכה הנכונה.", אומר הרב.

"אי אפשר לומר שהדבר אסור, כי הוא מותר, אבל מצד שני אי אפשר להגיד כי מדובר בהידור או במעלה. אין בזה מעלה. בכל הדורות היו נשים צדקניות ותמימות מימי התנאים, דרך הגאונים והראשונים ועד האחרונים והם לא קראו מגילה".

למרות שהרב עצמו פסק להיתר, הוא מביא שורה ארוכה של פוסקים הרואים בעייתיות בקריאת מגילה של נשים, ביניהם הרב מרדכי אליהו זצ"ל, שפסק שגם בדיעבד יש להחמיר ולשמוע את הקריאה פעם נוספת מגבר. וגם פוסקים אשכנזים כמו ה'מגן אברהם' ו'החיי אדם' שלא התירו לנשים לקרוא במקום שיש איש שיכול לקרואץ

על פי הרב אבינר, הדרך הטובה ביותר לעבודת ה', היא שהאישה תשמע מקרא מגילה מאיש.

"בכלל", אומר הרב אבינר, "צריכים להיות לא קיצוניים, לא צריך לחשוב שזה אסור ומצד שני לא לחשוב שזה מהודר".

"צריך לראות גם מה הסיבות שמביאות את הנשים לדרוש קריאת מגילה נפרדת" מוסיף הרב, "הרב פיינשטיין כתב בתשובה שגם המניע הוא חלק עיקרי בחידוש הלכות. הם המניע הוא מתוך יראת שמיים, אז זה בסדר, אבל אם הם עושות זאת מתוך מרד בממסד הרבני אז זה לא בסדר.

"הראייה של הרב פיינשטיין היא מבני ישראל שביקשו מלך, אמנם זו מצווה, אך הם עשו זאת מתוך תרעומת – מתוך רצון להידמות לגויים, ולכן שמואל מוכיח אותם".

==

לפסק המלא של הרב אבינר שהופיע לפני מספר שבועות לחץ כאן

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
20 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
רב אבינר הוא שמרני מדי
אלי | 04-03-2012 17:22
חוץ מהציונות שלו הוא חרדי לכל דבר
2
שכבוד הרב יפרט מי הפסוקים הקובעים שיש בקריאת נשים חסרון
אפרים | 04-03-2012 21:34
בש"ע כתוב שמניין גברים שלא נמצא בתוכו גבר המסוגל לקרא בתורה, אין זה מכובד שנאלצים להביא אישה לקריאה. הבעייה היא עם הגברים הנמצאים ברמה נמוכה, לא בקריאה של הנשים. לכן אין להביא אישה לכתחילה לקריאה, כי בשביל העומד מן הצד מתפרש הדבר שאין גבר המסוגל לקרא.
3
אני שמח שהציבור לומד להכיר את התפיסה של הרב אבינר
אוריה | 05-03-2012 0:56
ולומד להכיר מי הוא באמת בצורה בלתי אמצעית, בשביל כבוד התורה. ודי לחכימא ברמיזא.
4
תשובה של רב אמיתי סוף סוף. בלי הפליקלקים של הלייטים
ארגמן | 05-03-2012 8:16
תודה!!
5
אין לך עמי ארצות כמו "רבני בית הלל"
אחד שיודע | 05-03-2012 8:44
הם יודעים רק מה כתוב בספרים אבל מעולם לא שמשו תלמידי חכמים. ועליהם ושכמותם כבר אמר התלמוד: "תנו רבנן איזהו עם הארץ? ... אחרים אומרים: אפילו קרא ושנה ולא שמש תלמידי חכמים הרי זה עם הארץ. אמר רב הונא: הלכה כאחרים. - ומסקנת התלמוד "אין מזמנים עליהם" - קרי לא מצרפים אותם לזימון.
6
לאלי מספר 1
| 05-03-2012 10:01
מתגובתך אני מבין שגם ההקפדה על הלכות שמירת הלשון והלכות ביזוי תלמידי חכמים זה "שמרני מדי"...
7
תשובה ישנה וחכמה של הרב שרלו
יונה | 05-03-2012 12:48
שלום וברכה סוגיית קריאת מגילה לנשים אינה עומדת לעצמה, כי אם היא חלק מסוגייה כללית ההולכת ומתבררת בשנים אלו והיא מקומן של הנשים במרכזיות החיים האמוניים והדתיים של הציבור. במסגרת זו אצמצם דבריי רק לגבי קריאת המגילה לנשים, אך אני במקש להעיר כי היא קשורה לעוד הרבה נושאים. הגישה לקריאה זו מצויה בין שלושה קטבים: מחד גיסא, אף נשים היו באותו הנס, והן חייבות בקריאת מגילה. מבחינה הלכתית טהורה יש מקום לבחון האם קריאה במניין נשים מהווה קיום של הקריאה, אך יש צדדים שכן, שכן אם הן חייבות הן צריכות להיות ראויות להוציא את עצמן. קדקד שני הוא העובדה כי פרסומא ניסא העיקרי נעשה על ידי קריאה בעשרה גברים, שהם עשרה לדבר שבקדושה. אין ההלכה מכירה במניין נשים, ועל כן קריאת הנשים עומדת במקום נמוך יותר מהקריאה הקהילתית. ישנם עוד עניינים נוספים העומדים בכיוון זה, המעלים שאלה על קריאת נשים. חלקם הגדול תומצת בדברי הרב הרשל (צבי) שכטר בשפרו ארץ הצבי (החלק השני); קדקד שלישי הוא הנסיבות שאנו מוצאים את עצמנו דנים בשאלה זו – הסכנות הגדולות של המדרון החלקלק וההידרדרות של תורת ישראל לעשייתה פלסתר, וכיבושה על ידי תפישות עולם שאין בינן לבין קבלת עול מלכות שמיים דבר, והם מהוות סטייה חמורה מדבריה של תורת ישראל. כיצד אפוא מיישבים את הקדקדים כולם ? מלכתחילה, לו הייתי נשאל מה אני מעדיף הייתי אומר כי אני מעדיף שהקריאה תיעשה בדרך המסורתית, שהיא המכנסת את הציבור כולו למעמד של פירסומא ניסא. קריאה זו היא הקריאה הציבורית סביבה מתכנסים כולם, ואת מקומן של הנשים בחיים הציבוריים הדתיים הייתי מחפש במקומות אחרים. על ידי כך הייתה המסורת נשמרת, לא היו צפות ועולות הסכנות הגדולות שבהתכנסות הנשים (ללא קשר לאמונתי העמוקה שכוונתן לשם שמיים ואין פגם במניע שלהן. מעבר לכך, אף אם היה פגם יש לבחון את שאלת הפגם גם בעולם הגברים – האמנם כל המתנגדים עושים זאת לשם שמיים, או שאף הם נגועים בנגיעות הנובעות בשל ניסיונום שלא לזוז מתפישת עולמם כמלוא הנימה, ולא להיות רגישים לבעייה האמיתית המועלות על ידי הנשים). אמת, נכון הדבר כי פעמים רבות, וכמעט בכל היישובים, יש 'קריאת מגילה לנשים' על ידי גבר הקורא, וזו דומה להתכנסות שאינה עם הציבור, ברם זו התכנסות שבדיעבד ולא לכתחילה. ברם, כיוון שנושא זו נתבע על ידי חלק מהנשים, ניתן למצוא דרך בה תתברר התמונה באופן מוחלט, שאין כאן ניסיון להעמיד אלטרנטיבה לקריאה הציבורית, ולא רצון לעקור את הקהילה המשותפת מן היסוד, ואף לא רצון להכפיף את ההלכה לסטיות הזמן בו אנו חיים, כי אם דבר מה שהוא אינו מתחרה בהלכה. קריאה זו חייבת להיות מנותקת מסמלים של קריאה ציבורית, רצוי שהיא תהיה רק או בערב או בבקר (לא בבית הכנסת כי אם במקום שונה) ובקריאה השניה כל הנשים תקפדנה לבוא לבית הכנסת הציבורי וכדו'. בדרך זו תישמר הרוח הטהורה של הנשים המבקשות לקרוא את המגילה מתקלה שעשויה להתגלגל תחת ידן. כל טוב
8
הרב פסק שקריאת אישה איננה מהודרת משום ספק ברכות
נתנאל | 05-03-2012 13:48
ובאופן דומה כתב התוספות בכתובות: "והיה אומר רבנו חיים, דעכשיו אינו מצווה לדור בארץ ישראל, כי יש כמה מצוות התלויות בארץ וכמה עונשין דאין אנו יכולין ליזהר בהם ולעמוד עליהם" (תוספות כתובות קי: ד"ה הוא)
9
רפורמים !!!
ראובן | 05-03-2012 14:17
10
כיוון שהאשה שרה את הברכה והקריאה, א"כ מותרת שירת נשים.
יוני | 05-03-2012 17:10
ואמנם כך פסק המשנה ברורה במפורש - בסוגיה בברכות כד':-כה'. "לבו רואה את הערוה מותר" ולגבי "צואה על בשרו" מחלוקת אם "כל עצמותי תאמרנה", כלומר שצריך להתנתק לגמרי. או "כל הנשמה תהלל", שיכול להתרכז בקדושה וסביבת הגוף לא מפריעה. להלכה נפסק בשו"ע ששני הדעות להלכה. כלומר שתלוי באדם עד כמה מפריע לו הערוה. לאדם שלא מפריע אין בעיה. כך גם נפסק מפורש במשנה ברורה עה'/סעיף קטן יח' שמי שרגיל לשמוע זמר אשה – מותר לו לשמוע זמר אשה אפי' אשת איש (ציטוט!)
11
איזה שובניזם פרמטיבי
מיתר | 05-03-2012 19:47
12
זה מה שקורא למי שחולק על רבי נחמן מברסלב זי״ע
לא מופתע | 05-03-2012 19:55
13
מה הרבותא?
יוסף | 05-03-2012 20:09
לא זו בלבד, אלא שבאין מגילה כשרה, יוצאים ידי חובת שמיעת מגילה ע"י קריאת מגילה שנכתבה על ידי אשה. כך נפסק בהלכה.
14
להן יגענו??
שיראל | 06-03-2012 1:10
אנחנו לא חילונים
15
אז רק לגברים יש הדר ? אין כבוד לנשים ביהדות
שחר | 06-03-2012 7:01
16
מרן הרב משה שאולל קליין אמר בדיוק ההיפך
דוד | 06-03-2012 14:22
מרן הרב קליין שליט"א מבני ברק פסק בשבת האחרונה שאסור לאשה לקרוא מגיחה וכל אחד ינהג כרבו
17
האם מותר לנשים לקרוא לעצמן את המגילה במניין נשים?
אחד שיודע | 06-03-2012 19:15
שאלה: האם מותר לנשים לקרוא לעצמן את המגילה במניין נשים? תשובה: אין שום בעיה, רק שלא יתחילו מתחילת המגילה אלא יתחילו ישר מהפסוק: "וכל הנשים יתנו יקר לבעליהן". ויסיימו בפסוק "להיות כל איש שורר בביתו" בברכה רבה, התשובה לא נכתבה ע"י שום ראש הישיבה ואינה מופיעה בשום אתר ישיבתי
18
גם הרב עובדיה יוסף שליט"א בדרשה השבועית האחרונה פסק זאת
ארז | 06-03-2012 23:34
גם הרב עובדיה פסק זאת, אך עקץ מי שנמצא במצב כזה שאשה תקרא עבורו, והרב אבינר פסק בצורה זהה. אגב תגובה למספר 1 זה בדיוק מה שרב אמור להיות, גם חרדי וגם ציוני! וזה מה שכל הציבור בישראל אמור להיות!
19
אני לא מתפלא על הפסק!!! כנסו!!!
חיים לוי | 07-03-2012 0:01
ידוע שהמזרחי שינו כמעט את כל התורה בשביל להתאים את עצמם למדינה ה"קדושה" ולכן אין פלא שגם בשאר הפסקים הם משנים (בלי להכנס לעצם הסוגיא) נ.ב ידוע מה דעתו של הרה"ג מרדכי אליהו זצ"ל על הרב אבינר וד"ל
20
אתם זוכרים מה אמר בן ארצי על
עדיין מחכים | 08-03-2012 23:12
פורים הזה? שיקרו דברים גדולים בעולם,וכל מנהיג שיצא נגד ישראל,ימות באותה שנה.