אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

פסק ראשון של בית הלל: נשים יכולות לקרוא מגילת אסתר

בפסק הלכה שהוציאה אגודת הרבנים החדשה 'בית הלל' הם פוסקים כי נשים רשאיות לקרוא מגילה לנשים, כשלדבריהם הדבר עשוי לעודד נשים רבות יותר להגיע לבית הכנסת. עם זאת ב'בית הלל' ממליצים כי לפחות בערב תתקיים קריאת מגילה משותפת לכל הקהילה ורק בבוקר יעשו הנשים קריאה נפרדת.

פסק ראשון של בית הלל: נשים יכולות לקרוא מגילת אסתר
  נשים יכולות לקרוא. מגילת אסתר (ויקימדיה)

בית הלל תומכים בקריאת נשים.

בפסק הלכה שפרסמו רבני בית הלל, אגודת הרבנים החדשה שנוסדה לפני כחודש וחצי, הם עוסקים בשאלה, "האם אשה יכולה לקרוא מגילה בפני נשים רבות ולהוציאן ידי חובה?"

לאחר סקירה של מקורות הלכתיים מהתלמוד והראשונים מגיעים הרבנים למסקנה כי "נשים חייבות לשמוע קריאת מגילת אסתר, שהרי "אף הן היו באותו הנס". כפי שנפסק בשלחן ערוך נשים גם יכולות להוציא נשים אחרות ידי חובתן כאשר הן קוראות עבורן (שלא כמו בקריאת התורה)."

בבית הלל מדגישים כי בעוד ההיתר שהם מפרסמים נוגע לקריאת מגילה בלבד ולא לקריאת התורה, עליה סוברים רוב הפוסקים כי נשים אינן יכולות להוציא ידי חובה.

"ואכן, במקומות רבים בארץ התקבלה בשנים האחרונות קריאת מגילה של נשים עבור נשים, ונשים רבות חשות שקריאה כזו מחזקת את השותפות שלהן בעבודת ה'. כאשר נשים רבות בקהילה מסוימת חפצות בקריאת מגילה של נשים עבור נשים, מן הראוי לקיים קריאה ציבורית כזו בבית הכנסת או בכל מקום אחר.", פוסקים הרבנים.

על פי הפסק, "מניעת הקריאה במקום בו נשים מעוניינות בכך, עלול להיות מחיר רוחני, והדבר עלול להרחיק נשים מעולם התורה".

כשבנוסף לכך, מועלה השיקול של הצניעות, לפיו "במצבים מסוימים קריאת אישה לנשים עשויה להיות צנועה יותר מקריאת גבר לקבוצת נשים גדולה."

למנוע את פיצול הקהילה

מניין נשים לקריאת מגילה, משמעותו כי הנשים לא תגענה לבית הכנסת למניין הקהילתי וגם על כך מתייחסים בבית הלל: "אמנם, יש ערך חשוב לקריאה משותפת של הקהילה כולה ביחד – "ברוב עם הדרת מלך", ורצוי למנוע פיצול בקהילה ובמשפחה."

" היבטים אלה מחייבים רגישות ומאמץ כן למציאת פתרונות מתאימים. כך, למשל, יש קהילות הנוהגות לקיים בליל פורים קריאה אחת משותפת בלבד, וביום הפורים קריאת נפרדת לנשים."

בסיכומו של דבר כותבים הרבנים כי: "ראוי אפוא להשתדל שתהיה אפשרות לנשים המעוניינות בקריאה לממש את רצונן, ויחד עם זאת יש להימנע ככל הניתן ממחלוקות וממריבות בתוך הקהילה סביב נושא זה, במיוחד בימי הפורים שבהם עלינו להרבות באחדות ובשלום מתוך הבנה הדדית."

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
חבל על הזמן של כולנו
משה מהמרכז | 03-03-2012 21:50
רבות נכתב נגד הפורום המוזכר ובעיקר שאין כל חדש תחת השמש, וכן גם 'פסק הלכה' זה אינו חידוש והוא ידוע ומפורסם לכל, א"כ מדוע לא ללכת ברשות הרבים ולחפש רשות חדשה, הצטרפו לאירגונים הקיימים ותחסכו לנו כתבות מיותרות.
2
הרב עובדיה הערב הצטרף לפסק של בית הלל ובשיעור השבועי..
| 03-03-2012 22:53
הערב בלווין פסק שאישה יכולה לקרוא מגילה לגברים ולהוציאם ידי חובה,ובמיוחד אם היא למדה בסמינר של ש"ס שאז בודאי היא יודעת לקרוא. ובמקום שאין איש שיודע לקרוא
3
ממש המציאו ת'גלגל.... מה החידוש בזה?
חנן | 03-03-2012 23:42
4
הרב אריאל מתנגד לזה בגלל שזה מפלג
שלומי | 03-03-2012 23:44
חבל שהצעירים לא מתיעצים עם הרבנים
5
גם ושתי המלכה עשתה משתה נשים
| 04-03-2012 0:19
קריאת מגילה לנשים ע"י נשים זה מזכיר את המשתה שעשתה ושתי המלכה. כולם זוכרים איך המשתה הזה נגמר... באו בית הלל ופסקו לפי המלכה ושתי. נשים, קחו לתשומת ליבכן
6
הערה לקורא התמים
שאינו יודע לשאול | 04-03-2012 2:34
האם הנשים בפורום עברו מבחני "סמיכה לרבנות" של הרבנות הראשית לישראל?אם הן לא עברו את המבחנים כיצד הן פוסקות הלכה לרבים?
7
האם הם קיבלו הכשר מרבני הס.מ.סים?
| 04-03-2012 6:43
8
רק להזכיר הרב יעקב אריאל מתנגד
חיים | 04-03-2012 8:19
כמובן שבדיעבד אין חולק שאישה יכולה להוציא. אך לכתחילה להיפרד למניין נשים נפרד - הוא נגד בחריפות. נו רבני בית הלל לא סומכים על נשיא צוהר. על מי כן?
9
ל-6 הן לפחות לא נושאות בתואר פיקטיבי
| 04-03-2012 12:05
"סמיכה לרבנות" על ידי רב פלוני אלמוני ולא על ידי מבחני הרבנות גורמת להטיית הציבור. הרי במדינת חוק לא יתכן שיחולקו תארים וסמיכות לפי שיקול דעתו של אדם כזה או אחר גדול ומפורסם ככל שיהיה, אלא יש קרטריונים וחלק מהם הם לעמוד במבחני הרבנות כמבחנים רשמיים של המדינה. בדיוק כפי שעו"ד נדרש לעמוד במבחנים בדיוק כמו פסיכולוג או כל בעל תואר אחר. ולכן המדינה צריכה לעשות סדר ולחייב רטואקטיבית כל "רב" שקיבל סמיכה לא על ידי הרבנות לעמוד בבחינות רשמיות אחרת יש לשלול ממנו את התואר הרשמי ואיתו את כל ההטבות הנתנות לו. אותן נשים לא מקבלות הטבות שכר בגין תואר "רבנית"והן לא חותמות בשמן כרבניות ולא מטעות את הציבור. השאלה הצריכה להישאל איך יתכן שבמדינת חוק יתכן מצב של חלוקת תארים ללא מבחנים רשמיים? אכן דומה שאינך יודע לשאול או שאתה מפחד להשיב לעצמך ולהתמודד עם האמת.
10
מגיב תשע, מה לעזזל אתה רוצה?
שליש אורים יליד ירוש | 04-03-2012 14:15
11
ל-10
עת שערי רצון להפתח | 04-03-2012 14:50
תחזור בתשובה. תבקש סליחה ומחילה. ותתקן את העוול שעשית!
12
ל-8 הרב יעקב אריאל לא מקובל על כלל הציבור
| 05-03-2012 19:06
ואפילו הציבור שכביכול נחשב שלו נוהג לא פעם בניגוד להכרעותיו ופסיקותיו וזה כנראה ההוכחה שהציבור לא מינה אותו כגדול הדור של הציבור הציוני דתי. ולכן מה בכלל התמיהה כאן?