הרב בני לאו: "נתפלל שהרב אלישיב יסתלק מייסורי הגוף"

הרב בני לאו, רב בית כנסת בירושלים, המופיע רבות בכלי התקשורת פרסם בפייסבוק שלו: "נתפלל שהרב יוסף שלום אלישיב, שחי כל חייו בצניעות ובמסירות במטרה לשמור על עם ישראל מחובר לתורתו, ימצא שקט ומנוחה ויסתלק מכל ייסורי הגוף, השתא בעגלא ובזמן קריב".

הרב בני לאו: "נתפלל שהרב אלישיב יסתלק מייסורי הגוף"
  שהרב אלישיב יסתלק. הרב לאו (צילום מסך)

הרב בני לאו, רב בית-כנסת הרמב"ן בשכונת קטמון בירושלים, ראש בית המדרש לצדק חברתי ומראשי בית המדרש בבית מורשה, מוכר היטב בציבור הכללי בישראל. הרב לאו משתתף בפאנלים רבים שעוסקים בחברה ופיוס בין המגזרים השונים.

בעוד בציבור החרדי מייחלים ומתפללים לרפואתו של מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב שליט"א, הרב בני לאו בחר להשמיע קול אחר, שספק אם מישהו בציבור החרדי יסכים איתו.

"בחדשות מוסרים שהטיפול האחרון ברב אלישיב כשל וכעת הוא מונשם ומורדם", כותב לאו בפייסבוק הפרטי שלו, "אני נזכר בתמונה של רבי יהודה הנשיא שקרס לתוך גופו ומחוץ לארמונו התגודדו התלמידים ושאגו בתפילה, על מנת למנוע ממלאך המוות להשלים את מלאכתו.

"שפחתו של בית רבי הייתה מהיחידים שראו את אדונה לא בדמיונות אלא כמראה בשר ודם – איש מיוסר מכאבים. בתחילה עוד בקשה שהתלמידים העומדים למטה יכניעו את מלאך המוות אך לאחר זמן שינתה את תפילתה וביקשה 'יהי רצון שיכופו עליונים את התחתונים'. הפילה לארץ כד של חרס ובנפילתו נשתתקו קולות התפילה ונסתלק רבי מן העולם.

"מתפילתה של אותה שפחה למדנו הלכה שלעיתים נכון וראוי להתפלל להניח לנשמה להסתלק מן הגוף הבוגדני. כך מסיק להלכה הר"ן במסכת נדרים דף מ כפי שמביאו הרב משה פיינשטיין (אגרות משה חושן משפט ב, עג).

והרב לאו מקיש ממקרה זה לתפילות למען פוסק הדור: "אף אנו נתפלל שהרב יוסף שלום אלישיב, שחי כל חייו בצניעות ובמסירות במטרה לשמור על עם ישראל מחובר לתורתו, ימצא שקט ומנוחה ויסתלק מכל ייסורי הגוף, השתא בעגלא ובזמן קריב".

את תגובתו של הרב לאו לא היה ניתן להשיג.

==

הכתבה פורסמה ב'כיכר השבת'.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
12 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
שימו לב הוא בסה"כ מצטט את בעל האגרות משה שפוסק בשם הר"ן
שמחה | 15-02-2012 12:43
לפני שיתחילו כל מיני מבזי ת"ח לכתוב כל מיני תגובות מתלהמות
2
חבל שלא למד
חסוי | 15-02-2012 13:35
את הדרוש של הרב קוק זצ"ל (בספרו מדבר שור), המסביר מדוע חכמים המשיכו להתפלל לחיי רבי, אע"פ שידעו מייסוריו, וידעו מהמקורות הנ"ל.
3
כמה שעות לפני כן הוא היה צלול לגמרי והרגיש טוב יחסית
| 15-02-2012 15:43
לא תמיד צריך להחפז ולצאת באמירות ע"י קפיצה מעל הפופיק, מה הרווח בכל זה? לפעמים סייג לחכמה שתיקה..
4
נתפלל לה' שיגאל אותנו מבני לאו ומהיסורים שמביא עלינו
גאליה | 15-02-2012 15:58
נאורפורמי מטופש
5
ל-4 גם לר"ן ולרב משה פיינשטיין את קוראת נאורפורמים???
שמחה | 15-02-2012 17:13
ל-4 גם לר"ן ולרב משה פיינשטיין את קוראת נאורפורמים???
6
ל-2 חבל שאתה מביא עלינו דברי אגדה אל מול דברי הלכה
חיים | 15-02-2012 20:35
הרב לאו הסתמך על גדולי הראשונים והאחרונים שהורו כך להלכה ואילו אתה מביא לנו דברי הרב קוק בדרשותיו. אף אם זוהי דעתו ההלכתית של הרב קוק אי אפשר לטעון דבר כנגד מי שפוסק כרב משה פיינשטיין שפוסק כר"ן
7
ל5- לא. הם היו תלמידי חכמים, והוא ליצן שיודע להשתמש
גאליה | 15-02-2012 20:37
בפרויקט השו"ת. ורק להקל ולרעה.
8
חכמים הזהרו בדבריכם
אביתר | 16-02-2012 1:54
אביא כמה הרחבות שמצאתי בדברי הפוסקים בענין זה: בשות ציץ אליעזר חלק ה' קונטרס רמת רחל סי' ה' שפסק להלכה שאסור להתפלל גם במצב של יסורים ולכן לא נפסקו דברי הר"נ בשלחן ערוך ע"ש. מה שציין הרב לאו לדברי האגרות משה לא עיין להלן שם בסי' עד ששם מתבאר שהוא מתיר רק באופן שהתפללו עליו יחידי סגולה אשר לא מצויים בדורותנו כמו רבי חנינא בן דוסא שידע מתי שתפילותיו אינן מתקבלות, ולכן רק באופן כזה יש לו לבקש שימות כי כלו כל הקיצין, אולם בדורותנו שא"א לדעת דבר זה אין מקום לבקש שימות עי' שם בחלק חושן משפט סימן ע"ד בחלק ב' אות ד'. ובשו"ת שבט הלוי חלק י' סימן רצב אות ג' כתב שאין לנו לתפלל כן משום שאין הדבר מסור לכל אדם לדעת מתי להתפלל ומתי לא לתפלל, ולכן לא שייך לפסוק דבר זה להלכה בשלחן ערוך. וכך שבפועל קשה ליישם הלכה זו, ויש להוסיף שכל האמור הוא רק באופן שהחולה סובל מיסורים קשים שאין דרך להקל עליו, אולם בנדון הגאון הרב אלישיב שהוא מונשם ומורדם ודאי שאין מקום לתפילה זו כך שלא הבנתי מהיכן ברור כל כך לרב לאו לפסוק כן להלכה ולמעשה. דיני נפשות אינם פסקים היוצאים מן השרוול ומוטב לעין במקורות הדברים היטב לפני שפוסקים פסקי הלכה.
9
גם אם הרב בני צודק...
חיים | 16-02-2012 9:13
בלי להכנס לנימוקים שלו: לפעמים עדיף להיות חכם ולא להגיד דברים שיציתו סערה ציבורית ויגעו בנקודות רגישות
10
ל-8 דברי האגרות משה בע"ד
חיים | 16-02-2012 10:16
הרב משה פיינשטיין דן בשאלה שהקשו עליו על שהשווה טיפול רפואי לתפילה והסיק מדברי הר"ן שפסק להתפלל שימות, שמותר גם להפסיק טיפול רפואי ולכאורה תפילה אינה דומה לטיפול רפואי בדרך הטבע. ועל כך השיב הגר"מ פיינשטיין שיש ראיה חזקה כי תפילתה של אמתו של רבי היתה תפילה שבטוח מתקבלת ועל כן זה דומה למניעת טיפול רפואי ובכ"ז פסק הר"ן שמותר להתפלל שימות אפילו בכה"ג שבטוח שהתפילה תתקבל ולכן ניתן להסיק אפילו למניעת טיפול רפואי.
11
אובססיה כרונית לפופוליזם
| 17-02-2012 0:42
נראה לי שטיפול פסיכולוגי זה הפתרון
12
ל-6
חסוי | 28-08-2012 12:34
גם אתה לא למדת. אם היית לומד, היית רואה שאין סתירה. הראי"ה שם מצטט את הר"ן המדובר, ומקשה על חכמים שהתפללו שרבי ימשיך לחיות למרות יסוריו, ואז הוא מחלק בין שני סוגי מקרים. תשובה יסודית. מעבר לזה, הרב"ל לאו ניחן בחוסר רגישות משווע. האם הוא התייעץ בבני המשפחה לפני שאמר את דברו? האם הוא מעודכן היטב בפרטים הרפואיים? האם איננו חושב שמקורות מפורסמים אלו ידועים גם לאחד או שניים מבני משפחת הרב? (וכל זה מעבר לכך שיש הבחנות בין סוגים שונים של מחלות, ובין סוגים שונים של אנשים)