ותיקי הרבנות הצבאית: מסלפים את תורתו של הרב גורן

הרבצ"ר לשעבר, אלוף במיל' הרב מרדכי פירון, והרב מנחם כהן שהיה עוזרו של הרב גורן שלחו מכתב לרמטכ"ל בו הם טוענים כי גורמים קיצוניים מנסים לערער את סמכותה של הרבנות הצבאית ואף מסלפים את תורתו של הרב גורן שלטענתם לא הסתייג מהשתתפות חיילים בטקסים עם שירת נשים.

ותיקי הרבנות הצבאית: מסלפים את תורתו של הרב גורן
  הרב שלמה גורן זצ"ל (אלי לנדאו, לע"ם)

בשבועות האחרונים הרבנות הצבאית מצויה בעין הסערה. סוגיות כמו שירת נשים בצה"ל והתנהלותו של הרבצ"ר הנוכחי, הרב רפי פרץ, הביאו גורמים ברבנות הצבאית לשעבר למתוח ביקורת על האחרון. אף שמו של הרב שלמה גורן השתרבב לסערה הנוכחית ונטען כי הרב גורן התנגד לשירת נשים בצה"ל.

אלוף במיל' הרב מרדכי פירון היה הרבצ"ר השני בצה"ל, אחרי הרב גורן. יחד עם הרב מנחם הכהן, מי שהיה עורך בטאון הרבנות הצבאית "מחניים", עורך פסקי ההלכות של הרב גורן ויד ימינו, שלחו מכתב חריף לרמטכ"ל בני גנץ בו הם טוענים כי גורמים קיצוניים מסלפים את תורתו של הרב גורן ומנסים לערער את מעמדה של הרבנות הצבאית בצה"ל.

"אנו רואים בדאגה ובחומרה רבה ניסיונם של גורמים מסוימים, בעת האחרונה להתערב באופן לא אחראי בנעשה בתוככי צה"ל לשם ערעור סמכותה של הרבנות הצבאית הראשית, תוך גרימת נזק בל ישוער לאפשרות שילובם הבלתי מותנה של חיילים שומרי מצוות בצה"ל", כתבו השניים.

הרבנים פירון והכהן כתבו כי הסערה האחרונה גררה פרסומים מטעים ו"רכילות לא מבוססת שעולה לעתים כדי הוצאת לשון הרע ממש" על תורתו של הרב גורן. לדבריהם, "הרב גורן מעולם לא העלה ולו שמץ של הסתייגות, הלכתית או אחרת, שעניינה השתתפות חיילים דתיים בטקסים צה"ליים וממלכתיים ששולבה בהם גם שירת נשים".

חותמי המכתב ציינו כי רבנים צבאיים נוספים שהשתתפו בטקסים צה"ליים בהם התקיימה שירת נשים כמו הרב גד נבון, הרב יצחק הלוי אפשטיין, הרב שמואל אליעזרי ואחרים.

לדבריהם, ההתנגדות היחידה לשירה בצה"ל מפי הרב גורן לא הייתה קשורה לשירת נשים אלא לניסיון של אחד מבכירי צה"ל "לשלב ב'סדר' המרכזי של צה"ל, שנערך על ידי הרב גורן בשבטה, הופעה של זמרת בליווי כלי נגינה". המחאה של הרב גורן הייתה נגד חילול החג באמצעות שימוש בכלי נגינה.

עוד ציינו הרבנים פירון והכהן, כי הרב גורן לא שלל שירות נשים בצה"ל ואף "דאג לשלב גם ברבנות הצבאית חיילות בתפקידים שונים" וגם ציין לשבח את בתו ואחייניתו (בתו של הרב שאר ישוב הכהן) ששרתו כקצינות בצה"ל.

"צר וכואב לנו, על רוח עיוועים של קיצוניות "דתית" היוצרת בלבול אצל החיילים הדתיים, גורמת חילול שם שמיים, פוגעת בלכידותו ואחדותו של צה"ל ובזכרו של הרב גורן זצ"ל אשר ראה בצבא ההגנה לישראל גם ערך דתי", כתבו הרבנים.

==

הכתבה התפרסמה בעיתון מקור ראשון.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
פשוט עובדים על העמקת הקרע
עצוב | 12-02-2012 14:17
מה התועלת לפנות לרמטכ"ל? כדי שיהיה יותר תקיף נגד הרבנים? זה ישכנע אותם? צריך לפנות לרבנים ולדון עם הרבנים אולי זה יעזור. אבל זה פשוט לעורר ריב חבל
2
פשוט צריך להתייחס בכבוד גם לחילונים למרות שזה קשה
שיר | 12-02-2012 19:52
3
הגר"ש גורן זצ"ל לא הביע התנגדות לשירת-נשים!
ד"ר שלום פליסר | 13-02-2012 21:57
הרב גורן, זצ"ל, היה היוזם והמקים של מקהלת הרבנות הצבאית, שבה שירתתי. הוא לא התנגד מעולם להופעות שלנו עם להקות צבאיות אחרות שהיתה בהן שירת-נשים... הוא לא היה שותק, אילו זה היה נראה לו כנוגד את ההלכה ו/או "לא מתאים" לטעמו. עובדה היא, שבתקופתו הופענו פעמים רבות ב"ערב להקות צבאיות", והצלחתנו המסחררת (שזכתה לשבח בביקורות העיתונות) גרמה לו נחת. מה עוד, שבקהל הצופים היו גם חיילים וקצינים מסגל הרבנות הצבאית, שהתאמצו מאוד להשיג כרטיסים למופע הנ"ל. (איש מהם לא היה מעז להמרות את פיו של הרבצ"ר...). בנוסף, "הושאלנו" למרכז ההסברה של משרד רה"מ להופעות ששרו בהן נשים. במופע "דף קרבי", להסברה שאחרי מלחמת ששת הימים, הופענו בשירה עם חוה אלברשטיין - בידיעת הרבצ"ר.
4
חנפנים
אביתר | 14-02-2012 0:46
"צר וכואב לנו, על רוח עיוועים של קיצוניות "דתית" היוצרת בלבול אצל החיילים הדתיים, גורמת חילול שם שמיים, פוגעת בלכידותו ואחדותו של צה"ל ובזכרו של הרב גורן זצ"ל אשר ראה בצבא ההגנה לישראל גם ערך דתי" ולנו צר מאוד על התבוסתנות ואיסור החנופה של הגורמים דלעיל, שבמקום להלחם בתופעת הכפיה החילונית בצבא, והכתבת דרך אנטי דתית הנוגדת את ההתלכה על מיטב בנינו המשרתים בצה"ל, הינם מוסיפים חטא על פשע ומצדיקים את דרכם המקולקלת של ראשי הצבא אשר מנסים בכח לרוקן מכל קדושה את אלו שרוצים לתרום באמת ובתמים למדינתנו. ויש בנותן טעם לציין את דבריו של רבנו יונה בשערי תשובה "החנף אשר יהלל רשע לפני בני אדם אם בפניו אם שלא בפניו, אף על פי שלא יצדיקנו על חמסו ולא יכזב על משפטו, אבל יאמר עליו כי איש טוב הוא, ועל זה נאמר (משלי כח, ד): "עוזבי תורה יהללו רשע", כי לולא אשר עזב את התורה, לא הלל העובר על דבריה ומפר מצותיה, וגם כי לא ישבח את הרשע זולתי במה שנמצא בו מן הטוב ויליץ עליו בפני בני אדם להגיד לאדם ישרו. גם זו רעה חולה, כי בהזכירו את הטוב, ואת הרע לא יזכור ועל כל פשעיו יכסה, צדיק יחשב אצל השומעים, ויתנו לו יקר, וירים ידו וגבר. וכבר הקדמנו להודיעך המכשולות והשחיתות הנמצאות בכבוד הרשעים" כלומר מי שמצדיק מעשה רשע הינו בכלל כת חנפים שאיננה מקבלת פני שכינה. צר לנו וכואב עד מאוד על גורמים פשרנים שמוכנים למכור בלא מחיר את תורתנו הקדושה, ולהצדיק את מחלליה ולחזק את ידם, אין לנו חלק עם אותם רע-בנים השמים חושך ליום. מצדיק רשע ומרשיע צדיק תועבת ד' גם שניהם!
5
לא הבנתי
חסר הבנה | 14-02-2012 2:40
מה כל הנדון המטופש הזה אם הר' גורן התנגד לשירת נשים או לא, לפי מיטב הבנתי ישנו ספר שנקרא שלחן ערוך אורח חיים כמדומני, בסי' ע"ה ובאבן העזר כ"א ששם כ' שאסור לשמוע שירת נשים. מחר גם יחדשו שהרב פלוני אסר לגנוב... קיצניות דתית- כנראה פירון והכהן מתכוונים לאותו ספר שהוזכר לעיל. ישר כח על נאמנותם הבלתי נדלית לצבא, גם על חשבון ההלכה והשלחן ערוך. כי המדינה מעל הדת בברכת והיתה משוגע ממראה עינך
6
מילא פרץ
משה כץ | 15-02-2012 0:40
מילא פרץ הגן על הצבא בפסק מגוחך כי הוא ככלות הכל צריך להביא אוכל הביתה, ומשכורת מנופחת מן הצבא. אולם הרבנים דלעיל מדוע הם מגינים כל כך על מחדלי הצבא, האם משום קרן פנסיה שהם חוששים לה, הינם מוכנים להקים מתים מקברים כדי להגן בדביקות שקרית על העולה שמתחוללת בצבא, על הכפיה החילונית המכוונת, וזאת על מיטב החיילים שלנו. בושה וחרפה, וחילול שם שמים חברו לתגובה החנפנית של פירון ושות' אז שהם לא ידברו על חילול השם, או אולי כוונתם לחילול שמו של הצבא.