דעה: קשה להתחבר לכלל ישראל דרך בי"ס פרטיים - סרוגים

דעה: קשה להתחבר לכלל ישראל דרך בי"ס פרטיים

ד"ר איילה בלוך, יו"ר ועד ההורים בבית ספר ממלכתי-דתי, מרגישה שהציונות הדתית קצת שכחה את משמעות המושגים "כלל ישראל" ו"ערבות הדדית". אחרת, קשה יהיה להסביר למה הסרוגים נוטשים את החינוך הממלכתי דתי לטובת מוסדות פרטיים אלטיסטיים. (דעה)

דעה: קשה להתחבר לכלל ישראל דרך בי"ס פרטיים
  פלאש 90

ידוע הפתגם כי להצלחה הורים רבים, אך הכישלון יתום הוא. כשמדובר על חינוך ילדינו כולנו רוצים להרות רק הצלחות. לאחרונה פגשתי קבוצת פעילים מפורום הממ"דים הארצי ושמחתי לגלות שבבתי ספר ממלכתיים-דתיים רבים בארץ עדיין יש הורים שמאמינים בעצמם. עוד יותר שמחתי לגלות שעדיין יש הורים שמאמינים בילדים שלהם.

מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי. אמר לו גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה, כשאני עומד על רגל אחת. דחפו באמת הבנין שבידו. בא לפני הלל גייריה (גיירני). אמר לו דעלך סני לחברך לא תעביד (מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך), זו היא כל התורה כולה. ואידך פירושה הוא זיל גמור (וכל השאר הוא פירושה של התורה לך ולמד). (תלמוד בבלי, שבת לא.). במסגרת תפקידי כיו"ר בית ספר ממ"ד פנתה אלי פעם אחת האמהות וביקשה שאפעל להוציא מבית הספר תלמידים שהוריהם אינם מקפידים כראוי על קיום המצוות. התבוננתי באותה אם, אישה אותה הכרתי כרחבת דעת ורחבת לב. אמרתי לה "את יודעת שכשם שאת מתייחסת לילדיהם של ההורים האלה, כך יש הורים המתייחסים לילדיך". "למה את מתכוונת?" החזירה לי. "האם את מכירה הורים התופסים את עצמם יותר דתיים ממך?", "בוודאי", היא ענתה. "ובכן", אמרתי, "מדוע שהם ירצו שילדיהם ילמדו עם ילדיך?".

זהו יישום פשוט של יסוד היסודות של הלל הזקן. תמיד יש מישהו שיותר טוב ממני במשהו. באותו הזמן בו אני מפנה את זרקורי הביקורת שלי לעבר מישהו שאני תופסת כפחות טוב ממני, מישהו אחר עלול להפנות את אותם זרקורים כלפי. את שאר התורה אפשר לבוא ללמוד בבתי הספר הממלכתיים-דתיים הפזורים בכל רחבי ישראל. השיחה עם אותה אם הזכירה לי שוב את יסוד היסודות של התורה, כל אחד יכול ללמוד אותה, אפילו אם יש לו רק רגל אחת.

האמת היא שבשנים האחרונות הייתה לי לעיתים תחושה שנשארנו קצת לבד. קבוצה של הורים שמאמינה בחינוך דתי הפתוח לכלל ילדי ישראל. לעיתים היה נראה שאפילו הנהגת החמ"ד כבר אינה מאמינה בחמ"ד. שלחנו את ילדינו לבית ספר ממלכתי-דתי, נהנינו מרמה לימודית גבוהה ומחינוך לאהבת תורה ואהבת עם ישראל. זה תמיד היה נפלא לראות שכמו שאת אהבת ארץ ישראל אפשר לתרגם להתיישבות ואת אהבת התורה לקיום מצוות, אפשר ליישם גם את אהבת עם ישראל. מדי פעם ישבתי בשיעורים של רבנים חשובים ושמעתי רעיונות עמוקים על "כלל ישראל" ו"ערבות הדדית". זה היה מרומם, אבל ברוב המקרים רק תיאורטי.

רוב הרבנים שרוממות עם ישראל בגרונם לא מפגישים את הילדים שלהם עם "כלל ישראל" וה"ערבות ההדדית" עוצרת במקום שבו מחריבה אותה הקפדה על מצוות אחרות שזכו לכבוד גדול יותר בספרי אחרוני האחרונים הנכתבים בימינו. כל המצוות חשובות כמובן, אך נראה שכמו שבכל תקופה ידעו חכמים לשים דגש על מצוות שבהן הראה העם חולשה, בתקופה הזו צריך לומר "שקולה מצוות אהבת ישראל כנגד כל המצוות".

בתי הספר הממלכתיים-דתיים הם אבן שואבת למשפחות הרוצות לתת לילדיהם חינוך איכותי מבלי למנוע אותו מילדים אחרים, על רקע צבע עורם, רמתם הסוציו-אקונומית או הומוגניות דתית, ממש כמו הלל הזקן. זו מערכת שידעה ימים יפים יותר כשאני הייתי ילדה, אבל גם כיום זה משמח לגלות שיש בה הרבה בתי ספר נפלאים. בבתי הספר האלה לומדים תורה ומדע, הלכה ופיזיקה, אנגלית, מתמטיקה וסיפורי חז"ל. זה משתלב נהדר כאשר ההורים רוצים שהילד שלהם ישתלב נהדר, בכל מסגרת בה יבחר בעתיד. וכך, במערכת החינוך הזו קיים עושר רוחני ותרבותי המתאפשר בין השאר מתוך שימוש במשאבים של החינוך הממלכתי, ושילובם עם התפתחויות המדע והטכנולוגיה. ילדים הלומדים להתבונן בכל אלה בראייה דתית רחבה יגדלו להשתלב בכל תחומי החיים במדינת ישראל.

רוחות של שינוי מבורך מנשבות בימים אלה בחינוך הממלכתי-דתי. בהנהגת החמ"ד עומדים היום אנשים שנכונים להצעיד אותו קדימה, מבלי לחוש צורך להתנצל על חינוך ציוני מצויין למצויינות בכל התחומים, הדתי, הלימודי והחברתי. ילדי ישראל נמצאים במערכת הזו כבר הרבה שנים. עתה הגיע הזמן שאנו ההורים נשוב ונאמין בעצמנו ובילדינו ונתאחד סביב המפעל המוביל של הציונות הדתית. כולנו ראויים לכך.

ד"ר איילה בלוך, פסיכולוגית שיקומית ונוירופסיכולוגית, יו"ר ועד ההורים בבית הספר הממ"ד אור זבולון באריאל
ביוזמת פורום הממ"דים הארצי יתכנסו הורים הרוצים בחיזוק החינוך הממלכתי דתי, ביום שלישי, כ' באייר, בשעה 18:00, במכינה בגבעת שמואל

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
הדבר היחיד שאסור לנו הוא להמר על חינוך ילדינו
שי | 04-05-2010 9:36
אין כאן שום התנשאות, אין לי בעיה שכל הילדים ילמדו בבי"ס של ילדי, אבל, ההורים חייבים להבין שהחינוך הוא לחלוטין של שמירת מיצוות מלאה!! כולל הכל, כולל איסור מיכנסיים , כולל כיסוי ראש וכו..., לא מפריע לי כלל מה אנשים עושים בביתם וכיצד הולכים ברחוב, אבל בחינוך ילדים אין פשרות
2
מגיב 1
מישהו | 04-05-2010 14:44
אתה לא מתנשא, אתה רק סנוב. סנוב במסווה של חרד"ל. דרך אגב אני בכלל לא בטוח שבבתי הספר הסנוביים והמוגנים שלכם, שבהם כל המורות הולכות עם כיסוי ראש ללא טפח, ושרוולים שלשת רבעי, ובית ספר הבנות רחוק 5 ק"מ לפחות מבי"ס הבנים, המצב הדתי כל כך טוב ואחוזי החילון נמוכים מאשר בממ"ד. דרך אגב מעניין שב"שמירת מצוות מלאה" אתה מציין דווקא את "איסור המכנסיים" ואת "כיסוי הראש", מה עם נגיד "ואהבת לרעך כמוך"?
3
תודה רבה
אמא ומורה בממ"ד | 04-05-2010 16:24
תמיד שמחים לשמוע את הזוויות השונות של ההסתכלות על הנושא החשוב כל כך. נתת לנו כאן את הפאן של אהבת ישראל וערבות הדדית והתחזקנו מאד מדברייך. נקווה שנמשיך להצליח להוביל את הממ"ד, את כלל ילדי ישראל וכמובן, את ילדנו שלנו קדימה, ושכל מעשנו יהיו לשם שמים.
4
קיימת גזענות בציונות הדתית
יוני ו | 04-05-2010 19:47
על התירוץ של "הבדלים דתיים" אפשר להתווכח, אבל מה אפשר להתווכח על בתי ספר לאשכנזים ? יש דתיים שמקפידים על בין אדם לה' ובין אדם לחברו (האשכנזי), ולומדים תורה כל יום, ובכל זאת הם גזענים כלפי העם שלהם
5
אני לא שולח את ילדי לבית ספר כדי להתחבר לכלל ישראל
שוקי | 11-05-2010 13:09
אני רוצה חינוך הכי טוב לילדים שלי. אם הבית ספר יכולה לספק גם ל'חילונים', טוב מאד. אבל לא על חשבון הילדים הדתיים.
6
דיי כבר להתחנף לחילונים לי זה כבר נמאס .. לא תחמד
דתי לא חנפן | 14-05-2010 11:41
יש לי 5 ילדים ואני מעדיף שהילדים שלי ילמדו בבית ספר חרדי מצדי של תולדות אהרון ולא בבית ספר ממ"ד ואני יגיד לכם למה כל זה בגלל שאני מרגיש שהציבור שלנו מתחיל להכלכל לציבור החילוני וזה גועל נפש אנחנו בסוף נתקלקל מהם .. אז כרגע הילדים שלי לומדים בבית ספר תורני בקיצר אני התחרדתי וממליץ לכל דתי אחר אשר חי האשליה עיוורת!!!!!
7
הבעיה היא אחרת
יגאל. בוגר ממ"ד | 05-08-2010 13:46
השאלה הבסיסית היא האם בניין התורה ועבודת ה' (ובכלל זה שיקולי אחדות העם, מדע וכו') הוא השיקול היחיד המנחה את קביעת סדר היום החינוכי ותכנית הלימודים, או מערכת שלימה של שיקולים לא רלווטיים- כגון ערכי הליבה המוכתבים מבחוץ, אילוצי ארגוני המורים המחייבים לקבל מורים לא מתאימים למטרה הנ"ל וסבך שלם של פשרות ואילוצים שקברניטי הממ"ד נאלצים לתמרן ביניהם כל הזמן
8
לא מאמין לך
זיו | 31-07-2012 1:04
איילה יקרה, אני מאמין לך, את משחקת אותה כאילו רק לך איכפת מעם ישראל. מי את שתגידי לאחרים שלא איכפת להם? בגלל שיש להם דעות שונות משלך? את פנאטית במסווה של נאורה. פנאטית שיכולה לרמוס בדרך את כל מי שלא חושב כמוך.