חדש במכללת תלפיות: קורס הסבת אקדמאים להוראה
תכנית חדשה במכללת תלפיות מציעה הסבה אקדמאית לתחום ההוראה. התכנה מציעה לאנשים משלל גוונים, גילאים ומקצועות להסב את מקצועם ולצאת לדרך חדשה בחיים
פעם הדעה הרווחת הייתה שבגיל 50 אין לאדם סיבה לקחת צעד ולעשות שינוי בקריירה. הרי מדוע לאדם לצאת מהשגרה למקום לא ידוע?
ואילו היום, תוחלת החיים הארוכה מאפשרת לנו לשנות כיוון בקריירה בכל שלב בחיים. אז מה היא הסיבה שגורמת לאנשים לעשות הסבה מקצועית דווקא להוראה?
התובנה שכל שנותינו לפנינו ואף פעם לא מאוחר להתחיל משהו חדש. תוחלת החיים שעולה והשינויים באופי החיים המודרני מעודדים אנשים רבים לצאת מהשגרה המוכרת בגיל 30, 40 ואפילו 50 כדי לעשות הסבת אקדמאים. בין אם מסלול הקריירה שלהם אינו מביא להם אפשרויות וסיפוק על מנת להתקדם, או שמדובר באנשים שמעוניינים להרחיב את השכלתם.
מסתבר, ששינוי מקצועי למבוגרים או בגיל הזהב אינו נדיר כפי שניתן היה לחשוב. אך לאור העובדה שמקצוע ההוראה בישראל, כמו במדינות רבות אחרות, מצוי במשבר, ומעט מדי צעירים מוכשרים ומצטיינים בוחרים בהוראה כמקצוע וכקריירה- נשאלת השאלה: כיצד זה שאנשים קרייריסטים, מצליחנים, ושאפתניים מחליטים יום אחד, לוותר על הקריירה שבנו לעצמם, לעצור את המרוץ ולעשות הסבה מקצועית דווקא להוראה. מה עומד מאחורי החלטתם, ומה מניע אותם?
השאלה אף מוחרפת נוכח הקשיים הרבים שנכונים להם במסגרת הלימוד. בפני סטודנטים מבוגרים ניצבות בעיות רבות. הראשונה שבהם היא המחויבויות השוטפות של החיים שדורשות מאנשים רבים ניהול חיי משפחה, תמיכה בילדים ומחויבות לעבודה קבועה. כל אלה גוזלים זמן וכסף שמקשים על כניסה למסגרת לימודית תובענית. בנוסף, סטודנטים מבוגרים עשויים לבלוט על רקע הצעירים בני ה- 20, ולחוש שלא בנוח להיקלע לחברה צעירה ושונה ממה שהם רגילים אליה. גם המציאות המשתנה והטכנולוגיה החדשה במוסדות אקדמיים דורשת מהמבוגרים אוריינות טכנולוגית כדי להתמודד עם דרישות האקדמיה, ולא כל הסטודנטים להסבה בקיאים בשדה זה.
זה נכון שהיום אף אחד כבר לא תמה כשהוא שומע על המחנך בתיכון שהיה בעברו איש צבא עטור דרגות, או על המורה למתמטיקה שהחליפה את עמדת המחשב במשרד ההיי-טק היוקרתי בשעת סיפור וקוביות לגו. יותר ויותר אקדמאים שסללו לעצמם קריירה עם כיוון ברור, פשוט מחליטים יום אחד לחשב מסלול מחדש ולעשות הסבת מקצוע להוראה. לנוכח המהמורות שממתינות להם בדרך, תנאי שכר שונים ממה שהורגלו, עבודה ללא ליאות ברור שזה מסקרן – מדוע כל כך הרבה אקדמאים משתוקקים ללמד?
כדי לענות על כך פנינו למספר סטודנטים במחלקה להסבת אקדמאים במכללה לחינוך תלפיות. הקבוצה מנתה סטודנטים להסבה משלל גוונים וגילאים מתחום מדעי החברה, כמו: משפטים, תקשורת, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית ומדעי המדינה. וכן ממדעים מדויקים: מתמטיקה, כימיה, פיסיקה, מהנדסים, אנשי מחשבים ובוגרי בית ספר גבוה לאמנות.
לטענת רבים מהם מדובר במשאלת לב, והרצון להיות מורה היה שם תמיד. חלק ניכר מתוכם מציין כי יש להם דמות חקוקה בזיכרון, מודל לחיקוי שמגיעה מתחום החינוך והיא זו המשמשת להם השראה, והשפיעה עליהם מאוד. אבל החיים לעתים קרובות מכוונים לכיוון מקצוע כלכלי או יוקרתי יותר. לפעמים מדובר בלחץ חברתי או משפחתי, ולפעמים בחוסר בשלות לבחור נכונה.
חלקם מציינים שהם מחפשים משמעות, עיסוק הנושא בחובו תגמול מסוג אחר מעבר לשכר כספי וחומרי. להוראה יש מענה, ומדובר במקצוע אידיאליסטי שיש בו סיפוק. הוראה היא מקצוע לנשמה, והם רואים בבחירתם הזדמנות לצמיחה אישית ולהתנסות בתפקידי מנהיגות, בצד שליחות חברתית ואפשרות להשפיע על פני החינוך בישראל.
"מחלקה זאת היא חלק בלתי נפרד מהמאמץ הלאומי לגיוס הטובים ביותר למערכת החינוך ולמקצוע ההוראה. וברצונה להכשיר אנשים בשלים, חדורי מחויבות ומוטיבציה לקחת חלק משמעותי ביצירת השפעה חיובית על מערכת החינוך בישראל ועל המארג החברתי של החברה הישראלית" אמרה ד"ר טובה קוטינסקי ראש מחלקת הסבת אקדמאים במכללה. "לכן שמה המכללה הדגשים על חיזוק המורה כמנהיג חינוכי, הפועל מתוך מחויבות חברתית עמוקה ואמונה ביכולתו לשנות מציאות ולהשפיע עליה. מדובר בקבוצה מאד איכותית שמגיעה לעולם החינוך מהסיבות הנכונות ושמערכת החינוך שמחה לצרף אליה ואפשר לדבר על פרופיל של אנשים הבטוחים בכיוון בו בחרו ויודעים מה הם רוצים".
קוטנסקי מוסיפה ואומרת כי "לימים מסתבר כי האקדמאים שעוברים הסבה להוראה מתמידים יותר זמן במערכת החינוך מאשר סטודנטים סדירים צעירים, ניסיון חייהם והקריירה הקודמת מאפשרת להם להיות מכווני מטרה ובשלים יותר להתמודד עם אתגרי ההוראה. והם גם שואפים לקבל אתגרים גדולים בשדה כמו תפקידים ניהוליים בבית הספר- רכזי מקצוע ורכזי שכבה ועוד".
למי מיועדת התכנית? ומה היא כוללת?
מעבר לסגולות הפז הנדרשות ממורה: אוהב אדם, משכיל, וורבלי, אחראי ואכפתי, מיועדת התכנית לבעלי תואר ראשון לפחות עם ממוצע ציונים מעל 75, או לבעלי תואר ראשון במדעים מדויקים שציונם הממוצע מעל 70. בהכשרה שמים דגש רב על פדגוגיה ומתודיקה וכדי שהסטודנטים ירגישו מוכנים דואגים לשלב במערכת סל שעות של התנסות מעשית.
לסטודנטים מוצעות מספר אפשרויות לבחירת מסלול ההתמחות:
מסלול גיל הרך- מלידה עד 6, בית הספר היסודי, כיתות א' – ו', בהתמחויות: אנגלית, ספרות, מתמטיקה, מדעים, תנ"ך.
בית הספר העל יסודי- כיתות ז' – י', בהתמחויות: אנגלית, ספרות, מתמטיקה, לשון, תנ"ך.
מסלול חינוך מיוחד- מגיל 6 – 21. קיימת אפשרות להוסיף תעודה נוספת להוראה מתקנת והמסלול להוראת האומנות – רב גילי.
לפרטים נוספים ניתן לפנות במייל: hasava-talpiot@talpiot.ac.il
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו