אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

דעה: העתירה של 'קולך' מראה שהן לא נאמנות לתורה

יש תופעות ומעשים שנכון להזדעזע מהם, והעתירה שהגישה תנועת "קולך" לבג"צ נגד הרבנות הראשית בדרישה להתיר טבילת רווקות היא מסוג המעשים האלה בדיוק. איך אנשים שמחשיבים את עצמם נאמנים לתורת ישראל מעלים בכלל בדעתם אפשרות כזאת? האבסורד שבדבר זועק לשמיים פשוטו כמשמעו.

דעה: העתירה של 'קולך' מראה שהן לא נאמנות לתורה

יש תופעות ומעשים שנכון להזדעזע מהם, והעתירה שהגישה תנועת "קולך" לבג"צ נגד הרבנות הראשית בדרישה להתיר טבילת רווקות היא מסוג המעשים האלה בדיוק. היכולת הנפשית לחוש זעזוע היא אמנם קשה להשגה וליישום בדורנו המשופע בשערוריות, אבל הפעם חובה עלינו להתנער למען הבריאות הנפשית הציבורית שלנו, ולמען התורה בכלל.

איך אנשים שמחשיבים את עצמם נאמנים לתורת ישראל מעלים בכלל בדעתם אפשרות כזאת? איך אפשר לנסות לכפות באופן כוחני על הרבנות הראשית לפסוק הלכה נגד מה שהתקבל ונפסק להלכה בעם ישראל למעלה מ-700 שנה, ועוד באמצעות הבג"צ, שאיננו סתם לא דתי, אלא נלחם כבר שנים בכל דבר יהודי במרחב הציבור והפרטי?! האבסורד שבדבר זועק לשמיים פשוטו כמשמעו.

אם היה מדובר בעתירה של "שלום עכשיו" – ניחא – זו אומנותם, וחורבנה של התורה ופירוקה של ההלכה – זה האינטרס המובהק שלהם. כאן מדובר באנשים אשר בשם ההלכה פונים אל בג"צ – ונגד מי? נגד פוסקי ההלכה עצמם. רוממות התורה בגרונם, וחרב בג"צ בידם.

הרמב"ם פסק שכל מי שפונה לבתי משפט השופטים על פי דינים שאינם של התורה כשיש לו אפשרות אחרת "הרי זה רשע וכאילו חרף וגדף והרים יד בתורת משה רבינו" (הלכות סנהדרין כו, ז). ברם, גם הרמב"ם לא העלה על דעתו שיהודי יפנה לבית משפט לא תורני שלא בשביל תועלת פרטית, אלא נגד פוסקי ההלכה בניסיון לכפות עליהם על-פי חוקים חילוניים לשנות את ההלכה ולעקור את תקנות החכמים!

אמת, שלמערכת המשפט הישראלית שני צדדים שאחד מהם כשר, ולגביו נוגע הכלל "דינא דמלכותא דינא". עם זאת יש לה גם צד פסול בתכלית והוא בא לידי ביטוי בכל מצב שבו היא מתנגשת עם דיני התורה ומבטלת אותם. כאשר מציבים את התורה עם מערכת המשפט בעימות חזיתי בוודאי שאין שום עמידה למשפט האזרחי – "ואין צריך לומר אם גזר המלך לבטל מצוה, שאין שומעין לו" (רמב"ם, הלכות מלכים, פרק ג, הלכה ט)

תנועת "קולך" טוענת בעתירתה שנשים רווקות רוצות לטבול "כחלק מאמונתן הדתית ועבודתן הרוחנית" (אתר קולך). האם "אמונה דתית ועבודה רוחנית" פרטית מצדיקות מעבר על ההלכה הפסוקה? הרי זה תרתי דסתרי.

אמונה דתית ועבודה רוחנית בעם ישראל – משמעותן היא לחיות על פי ההלכה דווקא, ולא להתאים את ההלכה לרצונות הפרטיים, גם כאשר מדובר ברצון רוחני, ואפילו יהיה זה רצון נשגב וטהור. נאמר בעתירה שהנשים הללו נאלצות לשקר ולהעמיד פנים שהן נשואות או לטבול במעיינות, והרי זו בדיחה עצובה! הרבנות מונעת מן הנשים לעבור עבירה על תקנת חכמים, ולכן הן נאלצות להתאמץ לשם כך. למה לא עולה על הלב המחשבה, שהן צריכות לחזור בתשובה על רצונן לעקור את תקנות החכמים ולפעול בניגוד להלכה?

ושוב יש להדגיש: כל הבירור הרוחני הזה רלוונטי וחשוב ברמת הפרט – ברמתן של אותן נשים רווקות המעוניינות לטבול בניגוד להלכה. לעומת זאת, כאשר הרצון הפרטי הזה הופך לניסיון לכפות על כל עם ישראל שינוי של ההלכה באמצעות הכלי החילוני והאנטי תורני של בג"צ – הדבר הופך מבעיה פרטית של נשים אלו עם ההלכה, לתופעה שאין לה אח ורע!

גם הרפורמים (בדרך כלל) לא ניסו להכריח את הרבנים האורתודוקסים לפסוק בניגוד להלכה המקובלת, ואילו כאן אנשים הטוענים שהם אורתודוקסים מנסים לעשות בדיוק את זה, וזאת לא במסגרת קהילתית כמו בגלות, אלא בקנה מידה לאומי.

אני באמת מתקשה מאוד להבין איך אנשים עם יומרה ליראת ה' בליבם יכולים ליזום דבר שכזה. עולם היהדות לא יכול להיות הפקר, ואי אפשר לטעון טענות "הלכתיות" ולגבות אותן באגרופי בג"צ. אי אפשר לומר שאתה נאמן להלכה, כאשר נקודת המוצא שלך היא שאתה מפר אותה אם היא לא נפסקה כבקשתך.

לצערנו הרב, בהיעדר סנהדרין, ובמצבה המרוסק של התורה, הגבולות של היהדות והלכותיה רופפים בידינו. עם זאת, הם קיימים, וכאן הם נחצו. פעולה זו של תנועת "קולך" הופכת אותה ללא לגיטימית מבחינה תורנית.

==

אליהו בן אשר הוא אברך בישיבת ההסדר "אור וישועה" – חיפה.

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
23 תגובות - 23 דיונים מיין לפי
1
אליהו בן אשר
טופסי | 05-01-2012 11:14
תגובתך לוקה בעיוות האמת. בכלל האיסור של פניה לערכאות נכלל רק התדיינות בן אדם לחברו. זה ותו לא. עתירות לבג"ץ יש פניה לבית המשפט כנגד פעולה שלטונית של גוף ציבורי. דבר שכזה לא היה בימים שנקבעה ההלכה בענין פניה לערכאות. פניה לבג"ץ כאמור היא כאשר לאדם או לגוף יש טענה נגד רשות שלטונית. היועץ המשפטי לממשלה אוסר על התדיינות של מוסדות השלטון בפני בתי דין רבניים הן של המדינה והן בתי דין פרטיים. מה יעשה אדם שזכויותיו נפגעות? שיוותר? העתירה אינה כנגד ההלכה אלא נגד רשויות השלטון הרבנות והמועצות הדתיות שבידיהן מקואוות שנועדו לשימוש הציבור והרשויות אוסרות על האזרח להשתמש במתקן שנועד לשרת את כלל הציבור. ההלכה קיימת ולא תשתנה בעקבות העתירה. כל השאלה בעתירה היא האם רשויות השלטון רשאיות למנוע מאזרח לממש זכותו ברכוש ציבורי. יש דעות בהלכה שנשים בזמן המחזור לא יכנסו לבתי קברות. האם נעמיד שומרים שישאלו כל אשה מה מצבה כדי למנוע או לאשר כניסה לבית הקברות. ההלכה קיימת השאלה היא האם מבחינת חוקי מדינת ישראל ניתן לאסור כניסה למקווה? לדעתי הבעיה היא שהדת קשורה למדינה. הרבנים הם פקידי ממשלה בכירים ולכן המשפט הציבורי חל עליהם לטוב ולרע. לדעתי לרוב לרע.
2
אליהו בן אשר - האם ברוך אפרתי הוא הפוסק שלך?
| 05-01-2012 11:55
3
ומה עם טבילת בנות שרוצות לעלות להר הבית?
דורש ציון | 05-01-2012 13:44
נראה שהכותב הנכבד לא נגע בנקודה עד הסוף. א. ארגון קולך לא צריך לעשות הרבה כדי להוכיח את צביעותו וחוסר נאמנותו להלכה, גם ללא המקרה הזה. ב. כפי שאני מבין, מבלי להצדיק את עצם הפניה, הפניה לערכאות לא באה לערער על סמכות הפסיקה הרבנית אלא על תוצאותיה, כלומר השלכותיה על השימוש במתקנים הציבוריים. ג. לוּ נשי קולך היו דואגות לבנות שרוצות להטהר כדי לעלות להר הבית על פי פסיקת רבנים מסוימים, המתירים את הדבר גם לרוקות, היה ניתן לקבל את טיעוניהן בהבנה ואף באהדה. הדבר היה מוכיח שמדובר ברצון להוסיף קדושה וטהרה. ד. לצערינו מטרת המאבק הנוכחי היא מתן לגיטימציה לחיי אישות ללא נישואין בניגוד להלכה. לסיכום, שוב מוכיח ארגון קולך שמטרתו קעקוע מסגרת המשפחה היהודית ומלחמה בהלכה ובשומריה. לא לחינם אומץ הארגון ע"י הקרן החדשה לישראל הידועה לשמצה. חבל שכך, שכן יש הרבה נושאים אמיתיים ונכונים להלחם בהם, באופן שתחזק את ההלכה, את המסגרת המשפחתית ולא תיצור התגדות.
4
אנשים כמוך מרחיקים חילונים מהיהדות וגם אנחנו יהודים אגב
מיתר | 05-01-2012 13:49
שכחת,
5
צודק ב100 אחוז
| 05-01-2012 13:58
6
די. להפריד דת ממדינה
סרוג | 05-01-2012 14:07
כך נוכל לקיים את המצוות באין מפריע. חייתי מספר שנים באירופה בשל ענייני עבודה ואני חייב לציין ששם חירותי הדתית הייתה גדולה יותר מאשר בישראל. באמת.
7
מגיב 1 טוען שרבנים הם פקידי ממשלה ?
שואלת | 05-01-2012 16:49
האם אינך מתביש רק להעלות זאת על דל שפתיך ?? האם טופסי היקר, אתה מקוה שיקרה שוב מה שקרה בבית שני , שכהנים נקראו פקידי המלך , והכהונה הגדולה נקנתה בכסף , והפכה לפקידות מטעם השלטון?? האם אתה חפץ שרבנים יהיו רבנים מטעם , YES- מנים , שתפקידם להצדיק עוולות שלטוניות ? האם בכך יגדל כבוד התורה או יפחת ?? האם אין לתורה חזון גדול וקדוש על תיקון עולם במלכות שדי , מצד עצמה , והיא חייבת , לשיטתך, להיות כפופה לאינטרסים הפסולים של השלטון , לקדש נהנתנות , ומתירנות בשם ההלכה???????
8
דווקא זה מאד טוב
יאיר קליין | 05-01-2012 18:39
צריך להודות לה׳ על העתירה הזו כי היא חושפת את הפרצוף האמיתי של קולך. כל הפמינסטיות בעולם מתעניינות רק בשיויון. פמינסטית דתית מחוייבת גם להלכה. זה יוצר קונפליקט מובנה. כל הזמן קולך מנסים לשדר שהן נלחמות על שיויון במסגרת ההלכה. המקרה הזה מוכיח מעל לכל ספק שההלכה מחייבת רק עד שהיא מעיזה לפגוע באלוקים הגדול של הנשים מודרניות-״השיויון הקדוש״. מי שמעמיד משהו, לא משנה מה, מעל ההלכה אין לו קשר למושג אדם דתי. מישהו אמר רפורמים?
9
למגיבה מס' 7
טופסי | 05-01-2012 18:44
מהיכן משכורתם של הרבנים? מהמדינה. מאין כוחם של בתי הדין הרבניים? מהמדינה. מי קבע שנישואין בישראל יערכו ע"י הרבנים? המדינה. ועוד ועוד מכאן מסקנתי. ראי בחו"ל שהרב מתמנה מטעם קהילה והיא מקור הסמכות שלו. כאן מקור הסמכות של הרבנים היא מכח חוק המדינה והם כפופים לחוק המדינה ומסכימים לכך. לדוגמא,גם בתי הדין הרבניים פוסקים ע"פ חוק הירושה ולא לפי דין תורה.
10
לחיילים רגילים אין זמן להשמיץ נשים מכובדות
שחר | 05-01-2012 20:09
11
הקושי של אליהו קשור לכך שנשים מעיזות להשמיע את קולן
פסיכלוגית | 05-01-2012 20:34
12
זה שתדגיש את הטקסט לא יהפוך אותך לצודק.
שי | 05-01-2012 22:08
תפסיק לנסות להחליט לאחרים מה לעשות. תתבגר כבר זה לא עובד ולא יעבוד. תהיה כאן אהבה לתורה רק כשאף אחד לא יחליט לשני איך לנהוג בחייו הפרטיים. מה לעשות, המקווה לא שלך אלא של כולם ואם אתה רוצה מקווה שאחרים לא יוכלו להשתמש בו אז תבנה אחד פרטי. יש כלל אצבע ידוע ובדוק: אם אתה רוצה משהו, שחרר אותו. אתה וחבריך לדעה לא משחררים ולכן הכל בורח לכם מהידיים. שום דבר לא ילך בכח ובהשמצות. תן לי לחיות את אמונתי ואולי אבוא לדבר איתך. תכופף לי את היד ואני אלחם בך עד חורמה.
13
תגובות לתגובות
אליהו בן אשר | 05-01-2012 22:49
למגיבים 1,2,3,4: למגיב מספר 1: הפלפול לא משנה את העובדות, ואגב מעוות את ההלכה. זה שאסור לדון בערכאות רק בהקשר של בן אדם לחברו - מנין זאת לך? הרי זה מגוחך לטעון זאת. אם הדבר אסור בנושאים שבין אדם לחברו, הרי שבנושאים ציבוריים - על אחת כמה וכמה! זה שהמקוואות הן מוסד ציבורי ולכן אין לרבנות ולמועצות זכות לגוזלו מן הרווקות - אם כן מי בכלל התיר לסנן את המבקרים? אולי נכניס לשם גם גברים? אם לרבנות אין סמכות לקבוע מי ואיך ייכנס למקווה - אז איזו סמכות לדעתך יש לה? והפלפול העיקרי: התביעה היא לא נגד ההלכה - רק נגד היישום שלה. אתה רואה את מה שאתה כותב? אתה לא נגד שבספרים יהיו כתובות הלכות. אתה רק נגד זה שהן ייושמו. האם אתה חושב שהחכמים שתיקנו שנשים רווקות לא יטבלו סמכו על כך שהרווקות יקבלו את הגזרה מעצמן, או שמא אולי גם התכוונו לאכוף את תקנתם? ועוד דבר - המקוואות נועדו לקיים את דבר ה', ולא לשימוש הציבור. הרבנות היא שליחה של הציבור בשביל לקיים את דבר ה', ולא שליחה של הציבור למילוי הרצונות הרוחניים האינדיווידואליים. ההשוואה שלך לבית הקברות לא רלוונטית בעליל. אישה נידה שנכנסת לבית הקברות לכל היותר עוברת על הלכה פרטית, אבל אישה רווקה שטובלת במקווה - פוגעת במבנה הלכות טהרת המשפחה שהוא מיסודות היהדות. כללו של דבר - אתה מעוניין להשאיר את היהדות בספרים, ואני מעוניין ליישם אותה במציאות, וזה שורש המחלוקת. למגיב מספר 2: אם היית טורח לקרוא, היית רואה שאני תלמיד בישיבת ההסדר בחיפה, בראשות מורי ורבי הרב אליהו רחמים זייני. את הרב אפרתי אני מכיר רק מעלוני השבת. למגיב מספר 3: כפי שציינת בעצמך, המרחק בין קולך לבין עלייה להר הבית הוא המרחק מהרב כהנא הי"ד ליוסי ביילין. קולך שטופים בתרבות מערבית אנטי לאומית, וממילא הסיבות שבגללן הן רוצות לטבות - זו קדושה ורוחניות אישית, אבל בוודאי לא קדושה לאומית של בית מקדש ומלכות. עד כמה שאני יודע ישנם פוסקים שמתירים לרווקות לטבול לצורך עלייה להר הבית. למגיב מספר 4: דווקא בגלל שהחילונים הם יהודים, ואנחנו אוהבים אותם, אנחנו מחוייבים לשמור גם עבורם על היהדות בטהרתה, ללא פשרות וללא כניעות. ליהודים מגיעה היהדות האמיתית - היהדות שקיבלנו מאבותינו, ולא יהדות שאנחנו ממציאים בעצמנו.
14
אתה מלבין פני נשות קולך ברבים אינך נאמן לדרכה של תורה
מאור | 06-01-2012 2:59
15
שלא יהא לנו בת המקדיחה תבשילה ברבים
קובי | 06-01-2012 7:26
הרב שלמה פישר לא זכה, והבת שלו - חנה קהת - מקדיחה בגדול את תבשילה ברבים. עצוב לי בשביל ת"ח גדול כמוהו, איך יצאה ממנו כזו בת שנלחמת בהלכה בכל דרך אפשרית.
16
התשובה פשוטה: כדי לרצות את הספונסר= הקרן החדשה לישראל
נועה | 06-01-2012 7:33
17
בנות הארגון באו לקעקע ולעקור את תורתנו הקדושה כך התחי
| 06-01-2012 11:12
הרפורמים התחילו הדיוק עם אותה מחשבה של קולך .ה׳ ישמור אותנו משנוי התורה שנשים ברובם מקשת ההשכלה(של היום ושל אז אינו שונה)
18
לתגובה 15: יש המשך מעניין לגמרא
שי | 06-01-2012 11:34
הגמרות לא מצונזרות כתוב: שלא יהא לנו בן המקדיח תבשילו ברבים כמו ישו הנוצרי. ודי למבין!
19
לקובי אדם צנוע שומר על לשונו ,
מאור | 07-01-2012 22:48
20
אםקשה לאליהו כנשים מעזות לדבר עדיף שירכז בשירותו הצבאי
מעין | 08-01-2012 6:41
21
את הלגיטימיות של קולך בחברה האורתודוקסית יקבעו החברות
יהודה גרינבוים | 08-01-2012 13:12
א. יש פוסקים שהתירו ב. את הלגיטימיות של קולך בחברה האורתודוקסית יקבעו חברות קולך, בני משפחתן וקהילותיהן. לא אתה. אין במאמרך טענה עניינית אחת - רק פסילה
22
לאליהו חכמים הזהרו בדבריכם
נעמה | 08-01-2012 21:28
23
לאליהו היקר
משה | 10-01-2012 0:54
קולך למיטב ידעתי הוא ארגון ניאו רפורמי ולא אורטודוכסי, רבים קמו עלינו בעבר לקעקע את חומות הדת ולא יכלו לנו עברנו את פרעה נעבור גם את קולך