שו"ת: איסור גמור להשתתף בפסטיבל "החג של החגים"

הרב ברוך אפרתי נשאל האם מותר להשתתף ב"חג של החגים" שמתקיים בחיפה ומשלב את חנוכה, כריסמס והאיד אל פיטר? מעבר לבעיה ההלכתית של חגיגת חגים של עבודה זרה האסורה מדאורייתא, יש גם בעיה של יצירת תרבות המטשטשת את האמונה והלאומיות של עם ישראל.

שו"ת: איסור גמור להשתתף בפסטיבל "החג של החגים"

שאלה

לכבוד הרב שלום וברכת השם

האם על פי ההלכה היהודית מותר ללכת לפעילויות של החג של החגים שבחיפה, שבו החג כולל את החגים חנוכה, חג המולד, ואיד-אל-פיטר? הפסטיבל במושבה הגרמנית.

יש בפסטיבל מנהגים וטעמים ומנגינות של כל הדתות, עצי אשוח ליד חנוכיות, מיסות וריקודים ערביים. יש בו אוירה מיוחדת של אחדות כל החגים הדתיים לחג אחד "כי אחים אנחנו" כמו שאמר לי אחד המציגים שם.

בברכה ותודה רבה,

תושבת חיפה  דתיה

תשובה

שלום

פשוט וברור שאסור ללכת לחג הזה, כמבואר בגמ' במסכת עבודה זרה, וכפי שנפסק בשו"ע יורה דעה סימנים קמח-קנב, וגם מצד הסברא הפשוטה שזה גורם לטשטוש ההבדלים בין סגולת התורה לשקרי הע"ז.

הלכתית יש בזה כמה איסורים: הן מצד המסחר עם הנוצרים שאסור ביום חגם, ובגמ' בע"ז מבואר שגם אם זה לא בחג הרשמי הידוע שלהם אלא שעשו לעצמם יום חג, אסור.

והן מצד הסעודה עם עכו"ם שאסור (ובט"ז תמה על הדרישה שהסתפק אם משום איבה מותר לאכול איתם, שהרי התורה מעודדת איבה איתם ופשוט שיש להתרחק מהם גם אם זה יגרום איבה. ופסק כמותו בבאר היטב) ושם יש סעודות ומאכלים שלהם (ואינני נכנס אפילו לעניין הכשרות שודאי פרוץ מכל וכל). והן מצד הליכה ליריד של עכו"ם שאסור.

ואמנם הש"ך הביא דעת הרא"ש שבימינו נהגו היתר ללכת ליריד, אך זה ביריד מכירות ובקונה עבור עצמו. אולם ביריד כמו זה שמיועד בפירוש למנוע איבה עם ע"ז ולהתקרב אליהם למיסות וכדומה, ומהללים הולדת אותו האיש, וזה גם לגבש את הדתות לדת אחת, ודאי יש להמנע מללכת, וזה ממש אזהרת התורה 'פן תכרות ברית ליושב הארץ וזנו אחרי אלהיהם'.

ועל אף שהרמ"א הביא דעת הרשב"ם שבימינו הם אינם בקיאים בטיב אלילים ולכן מותר לסחור עימהם, הב"ח העיר את העובדה הפשוטה- שזה רק לגבי קניין אך לא לגבי שמחה ושלומות שאסורים גם בימינו, וודאי לא לגבי ארוחות וכו'

וגם בדעת הרשב"ם עצמו שהתיר מסחר איתם, כתב הרמ"א שבעל נפש ירחיק מהם ככל יכולתו ורק משום חשש סכנה מותר אם אין ברירה, והמקור הוא בירושלמי שכתוב שם שלמרות שמותר, 'כל היכא דאיכא לאשטמותי לא שרינן כדי להחניף להן', וכך גם בגר"א שם, והחג הזה הוא ודאי חנופה להם ולא לשם קניין, ואין שום איבה אם לא תלכי.

ובנוסף יש כאן בעיה של 'לא תחנם', שפירשה הגמ' 'לא תתן להם חן', 'לא תתן להם חניה בקרקע', וכאן שניהם מתקיימים בהידור רב.

ואמנם יש ערך לחזק את אזרחי המדינה שיחושו בנח במדינה שלנו, ולתת להם לארגן ירידים וכדומה, שזה מחזק את חוסנה של המדינה וגם זה מחויב המציאות בשל מנהגי המדינות לאפשר כאלה דברים, אך לא עם ע"ז ולא עם ערבוב חגים שלנו.

חשוב שתהיה תרבות אזרחית לכלל התושבים, אך בזהירות לא לעודד ע"ז. תאטרון, כדורגל, ספרות כללית, טכנולוגיה וכדומה, זה מצויין שיעשו ברבים (בתכנים צנועים כמובן). אך לא ענייני אמונה ולא ענייני לאומיות, וודאי לא יצירת תרבות של טשטוש עומק סגולת ישראל.

לכן למעשה- אסור הלכתית ללכת לפעילויות החג הזה, ומי שהולך עובר על איסור גמור ומחזק אחיזת ע"ז בארצנו.

==

הרב ברוך אפרתי הוא ראש ישיבת שבות ישראל באפרת. התשובה התפרסמה לראשונה באתר מורשת.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
15 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
ישר כח
דביר | 03-12-2011 20:15
2
חיפה ידועה בתור עיר אדומה עם ערבוב דתות, דבר רע מעצמו
צפוני | 04-12-2011 11:16
3
זה לא חג!! זה לא חג!!
דני | 04-12-2011 11:18
זה פסטיבל. כמו חוצות היוצר בירושלים. כמו "בראשית". כמו פסטיבל ישראל. השם שלו שלו הוא "החג של החגים" אבל זה לא חג של אף דת. יש פה ניסיון לקירוב לבבות בסגנון לכל אחד יש את החגים שלו והדת שלו. לא מכריחים אף אחד לעשות עבודה זרה. יש מופעים ודוכנים-זהו. למה להרוס את זה? איך אפשר לפסוק ככה. מזעזע
4
הקלות שבה רבנים צעירים אוסרים דברים דמאורייתא היא
| 04-12-2011 11:27
מדהימה. עוד מעט גם יגידו שיש יהרג ואל יעבור בזה מוטב להמשיך להשתמש בספרי הפוסקים הרגילים ולזנוח את התשובות באינטרנט
5
ל-2 - ממתי עובדות משנות משהו?
| 04-12-2011 14:24
האם אתה רומז לכך שרבנים לא יודעים את העובדות לפני שהם אוסרים משהו, או שהם יודעים את העובדות ובכל זאת משתמשים בהלכה ככלי לקידום השקפת עולם צרה?
6
ואם נשים נוכריות שרות בפסטיבל הזה?
אני רק שאלה | 04-12-2011 17:33
אז זה בסדר, או שגם זה אסור מדאורייתא?
7
צודק הרב, זה חג לגמרי. יש ריקודים של סגנון שלושת הדתות
מהטכניון | 04-12-2011 18:19
ומקהלות, ואוכל שלהם מעורבב ומה לא. בואו לראות ותהיו בהלם. ולא שאני יכול להגיד לרב שהוא צודק, במחילה מהרב.
8
בפרסומת אומרים שזה חג של החגים, והנוצרים שם!!!
| 04-12-2011 18:20
9
ל4, קראת את המאמר לפני שהגבת או רק את הכותרת ושם הרב?
יואב | 04-12-2011 18:24
כי זה נראה שלא קראת. איפה הרב אומר שזה אסור מדאוריתא? ובאיזו חוצפה אתה מכנה רבנים בשמות? מה קרה?
10
ככה נראית תשובה בהלכה!
י | 04-12-2011 18:26
11
ל-9 - קשוט עצמך...
| 04-12-2011 19:27
מתוך המאמר: "ודאי יש להמנע מללכת, וזה ממש אזהרת התורה 'פן תכרות ברית ליושב הארץ וזנו אחרי אלהיהם'", וגם: לא תחנם שמוזכר הוא איסור מן התורה. וחוץ מזה - כמו שאתה אומר: "מה קרה"? לקרוא לרב צעיר "רב צעיר" זה כינוי שם?
12
ל11- לא שמתי לב. אבל אני מקבל מה שהרב פוסק!
יואב | 04-12-2011 19:56
ואתה לא חושב שלקרוא לרב "צעיר" זה קצת חוצפה? אכשואל אותך ככה: לרב הית אומר כזה דבר בפנים?? או שזה לא היה נעים ? ולזנוח תשובות של רבנים זה כן מתאים? לא מתחבר למה שאתה אומר מצטער
13
כבר במשפט הראשון של התשובה יש אי-הבנה
דני | 05-12-2011 8:56
התשובה מתחילה ב"פשוט וברור שאסור ללכת לחג הזה". כאשר הכותב מתכוון במילה "חג" לחג דתי. זה ברור מאוד שזאת הכוונה לפי ההמשך. אבל החג של החגים מוגדר בכל הפרסומים כ "פסטיבל אומנות רב תרבותי עם תוספות". הכותב מוכיח בקיאות בדיני תורה אבל בתור רב יש לו דבר או שניים ללמוד. לדעתי הוא לא טרח מספיק ללמוד את הנושא. זו מטריד מכיון שזה מעיד על מידת רצינותו. איך אפשר יהיה לסמוך עליו בנושאים אחרים?
14
חזק ואמץ הרב!!
! | 05-12-2011 13:31
היחיד שלא מפחד מהצל של עצמו
15
ואחרכך זועקים "אנטישמיות".
BluePrint | 06-12-2011 13:18
תקציר: ש: האם ההלכה מתירה להשתתף בארוע המקדם אחווה וקבלת השונה? ת: לא!