תביעת ענק: איש השב"כ התעלם; הצעיר מחוות גלעד התאבד

תביעת ענק: איש השב"כ התעלם; הצעיר מחוות גלעד התאבד

לפני כחודש וחצי התאבד בחוות גלעד צעיר ששימש מודיע של השב"כ. בשיחת הטלפון האחרונה שלו עידכן את מפעילו כי הוא "עם חבל על הצוואר", אך איש השב"כ לא עשה דבר למנוע את המוות

איש השב"כ התעלם; הצעיר מחוות גלעד התאבד
  (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

הקלטות שיחה בין צעיר מחוות גלעד למפעילו במחלקה היהודית של בשב"כ כי המפעיל שמע מפי הצעיר שחבל תלייה מונח על צווארו יותר מעשרים דקות אך החליט לא להזעיק כוחות ומשטרה: דקות ספורות לאחר מכן הצעיר התאבד בתלייה.

הצעיר, א' בן למשפחה ממרכז הארץ התגורר בחוות גלעד בשנים האחרונות. משפחתו לא ידעה כי עמד בקשר מול שירות הביטחון הכללי בשנים האחרונות ושימש כמודיע של המחלקה היהודית לאחר שבש"כ ניצלו מצוקותיו.

עם זאת, לאחר שהתאבד האזינו במשפחה לשיחותיו האחרונות ונדהמו לגלות כי הוא שוחח עם מפעילו זמן קצר לפני ההתאבדות.

דקות לאחר השיחה – הצעיר התאבד

המדובר במספר שיחות שהאחרונה בהם נמשכה למעלה מחמישים דקות. השיחה נסובה בעניין האהבה נכזבת של הצעיר, ויש לציין כי במהלך השיחה נשמע איש השב"כ מנסה לעודדו, אולם בשלב מסוים אומר הצעיר לאיש השב"כ כי חבל תלייה מונח על צווארו.

בשלב זה מחליט איש השב"כ שלא לפעול ונשאר באדישותו היחסית גם לאחר שהוא שומע מהצעיר כי בכוונתו להתאבד וכי זה הלילה האחרון שלו. למעשה זו הייתה השיחה האחרונה של הצעיר ומספר דקות לאחריה שם קץ לחייו.

הערב חשף עורך דינה של המשפחה איתמר בן גביר, את ההקלטות, ואף פנה במכתב דחוף ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה בדרישה לפתוח בחקירה נגד איש השב"כ, שלטענתו אשם במותו של הצעיר – מתוך גרימת מוות ברשלנות.

איש השב"כ נשאר אדיש

במכתבו כותב בן גביר בין השאר: בשיחות פלאפון שהתקיימו ביום 28/03/18 נשמע המנוח מוסר באריכות לאיש השב"כ כי הגיע לביתו אך פירט את התסכול ואת הקושי – לאחר מכן נשמע שוב ושוב מתאר את העולם כמקום רע שאין לו רצון לחיות בו יותר ומוסר כי הוא רוצה למות. מן הראוי לציין שאמנם איש השב"כ מנסה לנחם את המנוח ולעודד אותו, אולם יחד עם זאת בשלב מסוים נשמע המנוח מוסר לאיש השב"כ כי ברבע שעה האחרונה ישב עם חבל על צווארו (!!!) ואיש השב"כ עונה לו בשוויון נפש: "תעיף את הדבר הזה, תפסיק עם השטויות האלו".

מלבד זאת, לא עשה איש השב"כ דבר. לא עירב את הגורמים הרלוונטיים, לא ביצע כל פעולה אחרת, לא הזעיק משטרה וכוחות ביטחון, לא הזעיק כוחות הצלה וגם לקראת סיום השיחה כאשר המנוח מסר לאיש השב"כ כי העביר לחברתו מיסרון בה כתב לה בפעם האחרונה כי הוא אוהב אותה ושתזכור זאת, לא מצא לנכון איש השב"כ לעשות דבר מלבד לסכם "שידברו בבוקר".

זאת ועוד, במהלך השיחה מביע המנוח מספר רב של פעמים את כוונתו לשים קץ לחייו ולא לקום למחרת בבוקר, הדברים נאמרו בצורה מפורשת, ברורה, אולם גם דברים אלו הותירו את איש השב"כ באדישותו

נכבדיי הכתובת הייתה על הקיר. כעבור דקות ספורות שם המנוח ז"ל קץ לחייו בתלייה – באמצעות אותו החבל המדובר בהתנהלות קשה ביותר, רשלנות פושעת של איש שב"כ שבמקום לערב את כלל הגורמים הרלוונטיים לא מוצא לנכון לעשות דבר ולמעשה רשלנותו גורמת למותו של המנוח, כל אדם סביר היה פועל בצורה שונה ולכל הפחות היה מזעיק כוחות או לחלופין מגיע בעצמו – אלא שהמפעיל גרם למותו של המנוח"

עו"ד בן גביר דורש מהיועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה לפתוח בחקירה וגם מתכוון להגיש בשם המשפחה תביעה על סך של שלושה מליון ש"ח בגין רשלנות פושעת של איש השב"כ.

תגובת השב"כ: סיבות אישיות ומצערות

מהשב"כ נמסר בתגובה: "שירות הביטחון הכללי אינו מוסר מידע אודות פעילותו האופרטיבית ואין בכך בכדי לאשר את המידע שפורסם. מכלל המידע שברשותנו עולה כי המנוח החליט לשים קץ לחייו נוכח סיבות אישיות מצערות".

"אנו משתתפים בצער המשפחה ומצרים על כך כי גורמים אינטרסנטים עושים שימוש במותו של המנוח כדי לתקוף את השירות, כחלק מניסיון לפגוע בשירות ובפעילותו. שירות הביטחון הכללי ימשיך לפעול למימוש ייעודו למען ביטחון המדינה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
כל מי שמאיים בהתאבדות חייבים לעשות משהו
יפה יוסף | 16-05-2018 20:25
מידי כדי לעודד אותו.כשאדם רומה להתאבד זה אומר שאין לו טעם לחיים ואין לו בעיה לסיים את חייו. אסור להשאר אדישים רגע אחד.
2
אם זה איתמר בן גביר סימן שהכל פוליטי. לו אני
אליהו | 16-05-2018 20:32
הייתי הורין של הצעיר המסכן הייתי מעיף את בן גביר שרוצה פרסום בכל מחיר ותו לא.
3
השב"כ 'מצטער'
י"צ, ר"ג | 16-05-2018 22:21
אנו משתתפים בצער המשפחה ומצרים על כך כי גורמים אינטרסנטים עושים שימוש במותו של המנוח כדי לתקוף את השירות, כחלק מניסיון לפגוע בשירות ובפעילותו. שירות הביטחון הכללי ימשיך לפעול למימוש ייעודו למען ביטחון המדינה. הדבר היחיד שהשבכ מצטער עליו, זה שהם נחשפו. הגורמים האינטרסנטים המנהלים ומפעילים את המחלקה היהודית בשבכ עשו שימוש במנוח והביאו למותו. השבכ ימשיך לפעול למימוש ייעודו לחיסול ההתיישבות היהודית, למען ביטחון המדינה הפלסטינית.
4
עוצמה יהודית תולה תמונה של מחבל שלידו חבל
יפה יוסף | 24-05-2018 9:34
תליה ובינתיים יהודי תולה את עצמו .
5
קול דמי אחיך צועקים מן האדמה
שבכ | 04-06-2018 22:48
הפקרת את הבחור למוות.
6
שב"כ:- שוטים - ברברים - כלבים!
אוראור | 21-09-2018 11:17
אין מה להוסיף עוד!