משרד הדתות נכשל במינוי רבנים ומועצות דתיות - סרוגים

משרד הדתות נכשל במינוי רבנים ומועצות דתיות

דו"ח מבקר המדינה שמפורסם היום מצביע על עיכובים וכשלים בפעילות המשרד לשירותי דת במינוי במינוי רבני ערים ומועצות דתיות בישראל. ביקורת גם על דרעי שניסה למנות מקורב למועצה הדתית בחיפה

משרד הדתות נכשל במינוי רבנים ומועצות דתיות
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

דו"ח מבקר המדינה שמפורסם היום מעלה תמונה עגומה על הסחבת והעיכובים של המשרד לשירותי דת במינוי רבני ערים ומועצות דתיות בישראל.

לפי ממצאי הדו"ח של יוסף שפירא עולה כי ב-100 מתוך 129 המועצות הדתיות ( 78% ) הפועלות בישראל לא חודש הרכב המועצות בתוך שנה  מאז הבחירות למועצות המקומיות באוקטובר 2013 כפי שקובע החוק.

ב-2017 רק ל-46% מהמועצות (59) יש הרכב מועצה ויו"ר נבחר. עם הערים הגדולות שבהן אין הרכב נבחר ניתן למנות את המועצה הדתית בירושלים, חיפה ובאר שבע.

הכישלון הוא מתמשך, אך נראה כי חלקו של השר הנוכחי דוד אזולאי גדול יותר. בשנה בה כיהן בנט כשר הדתות (ובפועל היה זה אלי בן דהן שפעל במשרד) מונו 39 מועצות דתיות, ואילו בשנתיים שלאחר מכן מינה אזולאי רק 20 מועצות.

גם במועצות שלא מונו בהן הרכבים, מונו מורשי חתימה או ועדה ממונה, לא מועצה קבועה וזאת על אף שנציגי הרשויות המקומיות ביקשו זאת מספר פעמים. המבקר מצא כי בחלק מהערים, לשכת השר לא קידמה את התהליך להקמת ההרכב למועצות הדתיות ועשתה זאת ללא נימוק.

במקומות אחרים, אפילו לא נעשתה פנייה מצד הרשויות המקומיות להתנעת הליך בחירת המועצות הדתיות, ולשכת שר הדתות לא עשתה צעד מיוזמתה, למרות שהדבר בסמכותה.

דרעי מינה מקורב לממונה על המועצה הדתית

פרשה נוספת אותה חשף מבקר המדינה נוגעת להתערבותו של שר הפנים, אריה דרעי, בבחירת ממונה על מועצה דתית בחיפה. דרעי ניסה למנות את מקורבו ניסים דהן, לשעבר שר מטעם ש"ס

כממונה על המועצה הדתית בחיפה. שפירא מצא במינוי הפוליטי "התנהלות פסולה בייחוד בגלל מעמדו ותפקידו של השר דרעי כשר הפנים הממונה על הרשויות המקומיות, ושלו השפעה מכרעת על תקציביהן ועל החלטות עקרוניות ומרכזיות אחרות הנוגעות להן". בסופו של דבר המינוי לא יצא לפועל.

לא ממנים רבני ערים

בנוסף לעיכובים במינוי המועצות הדתיות, גם בבחירת רבני עיר, ישנה סחבת המעכבת את המינויים. כיום בכרבע מהרשויות המקומיות אין רב עיר מכהן. כלומר ב-26 רשויות מקומיות אין בכלל רב, בהן הערים הגדולות – חיפה ותל אביב.

את הסחבת והעיכובים במינוי רבנים מקומיים מוצא המבקר בלשכת השר דוד אזולאי שלא פעלה בהתאם להנחיית המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ממאי 2015 לפעול ללא דיחוי כדי לחדש את הליכי הבחירות לרבני ערים במקומות שבהם לא מכהן רב עיר וכן במקומות שבהם כהונתו של רב עיר יחיד עומדת להסתיים.

באחד המקרים, מצא המבקר כי יועצו של אזולאי, דוד עמר, עיכב במכוון את הליך הבחירה בעיר לוד, בלא סיבה מספקת. במקרים נוספים ההודעות על התנעת תהליך בחירת רב העיר נעשו באיחור של חודשים או שנים מהמועד שבו התפנתה הכהונה, ורק בארבע מקרים הגיעו תהליך הבחירה לידי סיום.

פעילות שירותי הדת לא נפגעת

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה:

המבקר מצביע ובצדק על המורכבות שכרוכה הן בכינון הרכבי מועצות דתיות והן במינוי רבני ערים, שמביאים למצב בו לא מכוננים הרכבים ולא ממונים רבנים, בקצב הראוי והרצוי.

בכל הנוגע לכינון מועצות דתיות, חשוב להדגיש כי על פי תפיסת המשרד, הגם שההרכב הוא המבנה השלטוני שנדרש על פי דין, עבודת המועצה הדתית והשירותים לתושבים, לא נפגעים, במצבים בהם המועצה מנוהלת על ידי ממונים.

מדובר בכל המקרים בממונים בעלי כישורים גבוהים, שהוכיחו את עצמם בניהול מערכות ויעיד על כך השיפור ההולך ועולה באופן משמעותי ועקבי במצב הכספי של המועצות הדתיות, בשירותים המתקדמים שניתנים לתושבים ובמקומה החשוב של המועצה הדתית, במכלול השירותים העירוניים.

לאחר הבחירות לרשויות מקומיות, נתחיל, כמצוות המחוקק, להיערך לכינון הרכבים בכל המועצות הדתיות, כאשר נביא לידי ביטוי את המלצות המבקר בדו"ח והאמור בו יהווה מבחינתנו תוכנית עבודה. ככל שיישום ההמלצות לא יביא לשיפור, נבחן שינויים בחקיקה.

נשקול שינוי חקיקה

בנוגע למינוי  רבני עיר. גם בהקשר זה, הערות המבקר ייושמו בהליכים שיחודשו לאחר הבחירות, מתוך כוונה להשלים את כל תקני הרבנים החסרים, שאנו רואים חשיבות מירבית באיושם.

המבקר בדו"ח חידד מספר נקודות חשובות  ואכן קודם שנתחיל במינויים תבוצע עבודת המטה, שהמבקר ממליץ עליה. ככל שגם אלה לא יועילו ויביאו להחשת המינויים, נשקול שינוי חקיקה, שיפשטו את ההליכים ויקצרו אותם.

השר דוד אזולאי ומנכ"ל המשרד עו"ד עודד פלוס, מודים למבקר על עבודתו המקצועית והיסודית ויפעלו לזירוז ההליכים, מתוך כוונה ברורה להביא ככל שניתן לכינון הרכבי מועצות דתיות ומינוי רבני עיר וזאת מיד כשהדבר יתאפשר לאחר הבחירות לרשויות המקומיות, שעתידות להיערך בסוף אוקטובר שנה זו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
ממנים רק את החברים של דרעי
שמעון | 08-05-2018 18:58
זה לא סוד שכבר שנים התח האמיתיים לא מקבלים את הראוי להם, ורק מי שקרוב לצלחת מקבל מישרות.