דרמה בדרום אפריקה: הנשיא הודח על ידי מפלגתו - סרוגים

דרמה בדרום אפריקה: הנשיא הודח על ידי מפלגתו

מפלגת השלטון בדרום אפריקה החליטה להדיח את נשיא המדינה ג'ייקוב זומה לאחר שהואשם בשחיתות ונקשר בשורה של שערוריות ציבוריות. הנשיא מסרב לקבל את ההחלטה של חברי מפלגתו, שהציבו לו אולטימטום להתפטר תוך יומיים

דרמה בדרום אפריקה: הנשיא הודח על ידי מפלגתו
  הודח בידי מפלגתו. נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה (צילום: עמוד הטוויטר של רשת DW News)

דרמה פוליטית בדרום אפריקה: חברי מפלגת "הקונגרס הלאומי האפריקני" (ANC), המכהנת כמפלגת השלטון במדינה, החליטה היום (שלישי) להדיח את הנשיא ג'ייקוב זומה מתפקידו, וזאת לאחר שהואשם בשחיתות ונקשר בשורה ארוכה של שערוריות ציבוריות במהלך כהונתו.

ברשת SABC דיווחו כי ההחלטה התקבלה לאחר דיון מרתוני, שהתנהל במשך 13 שעות וכלל עימות בין הנשיא לבין סגנו סיריל רמפוזה, שצפוי לרשת את תפקידו. עוד נטען כי חברי המפלגה הציבו לזומה אולטימטום: על הנשיא "להתפטר תוך 48 שעות, ולאפשר לאדם אחר שאינו נגוע לכאורה בשחיתות לנהל את המדינה ולפתוח עבורה דף חדש". במידה ולא יעשה זאת, חברי המפלגה עשויים לפעול כדי להדיח את זומה גם מהפרלמנט המקומי.

הנשיא מסרב להתפטר

על אף קבלת ההחלטה, הנשיא המכהן מסרב לקבל את ההחלטה של חברי מפלגתו. בתקשורת המקומית דיווחו תחילה כי זומה הגיע להסכם עם חברי ה-ANC, אך בהמשך דוברו של הנשיא הכחיש את הדיווחים וטען כי "מדובר בפייק ניוז". מקור בכיר במפלגת השלטון אמר לרשת רויטרס כי זומה ביקש לקבל פרק זמן של שלושה חודשים לפני שיחל בתהליך ההתפטרות- אך במפלגה החליטו לדחות את בקשתו. בעקבות הסירוב, הנשיא המכהן הבהיר כי הוא לא הולך לשום מקום.

במפלגת ה-ANC בוחנים כעת את ההליכים הפרוצדורליים הדרושים להדחת הנשיא ועל האופן שבו יודעיו על התפטרותו. במידה ולא יושג הסכם בין הנשיא וחברי המפלגה, הפרלמנט יקיים הצבעת אי-אמון ב-22 לחודש, שעשוי להוביל להפלת הממשלה. על אף הסירוב הנוכחי של זומה לפרוש, ההערכה היא כי הוא אכן יתפטר בסופו של דבר מתוך חשש שמפלגתו תפסיד בבחירות שיערכו בשנה הבאה או תאבד מכוחה.

שערוריות הנשיא: שחיתות ובזבוז כספי ציבור

ג'ייקוב זומה כיהן כנשיא דרום אפריקה מאז שנת 2009, ובכל שנות כהונתו נאבק בהאשמות חוזרות בשחיתות- שעוררו זעם ציבורי רב. כמו כן, זומה הואשם בהצתת משבר הכלכלי במדינה, שחוותה קשיים כלכליים רבים לאחר שחברות רבות סירבו להשקיע בה בעקבות חוסר האמון במדיניות הממשלה והשחיתות הרבה בקרב חבריה.

הפרשה העיקרית שבה הנשיא נקשר היה האשמה על כך שאפשר לחברי משפחת גופטה- אילי הון שהיגרו למדינה מהודו בשנות התשעים- לנצל את קשריהם עם הנשיא כדי לזכות במכרזים ממשלתיים ולהשפיע על בחירת השרים ותפקידי חברי הממשלה. עוד נטען כי זומה השתמש בכספי ציבור בסך של 200 מיליון ראנד (כ-50 מיליון שקלים) כדי לשפץ את ביתו בעיר נקאנדלה. השיפוץ כלל בניית מכלאות לבקר ובריכת שחייה גדולה- שהוצדקה על ידי הנשיא ושר המשפטים, שטען כי מדובר ב"מקור לכיבוי אש".

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו